Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:30

He wat naar.
Gelukkig verdwijnt het bijna altijd vanzelf binnen enkele maanden, maar ondertussen zit je wel met die onzekerheid. Wanneer moet je weer terug?
Het is natuurlijk zeker van voordeel dat ze er al vroeg bij zij om in de gaten te houden.

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:51

Janine1990 schreef:
Dit topic ligt al eventjes stil... maar ik hoop dat hier wat mensen zijn die mij een beetje gerust kunnen stellen...

Onlangs kreeg ik wat bloederige afscheiding, terwijl ik eigenlijk nooit bijzonder veel afscheiding heb en al 13 jaar niet meer ongesteld ben geweest door de prikpil...
Nog niet voor een uitstrijkje geweest (vorig jaar 30 geworden), omdat ik daar als een berg tegenop zie. Huisarts vond het verhaal niet verontrustend, maar ik wel...
Zelftest gedaan, waar ik nu net de uitslag van heb gekregen... Er is HPV gevonden...

Dus ik bel de huisarts om het nodige af te spreken, waar ik dus helemaal als een berg tegenop zie. Maar die zijn vandaag gewoon gesloten. En nu zit ik 'm gigantisch te spacen, want als dit al fout is is al het andere natuurlijk ook helemaal verkeerd. Het mooie van dit alles is dat ik er volledig alleen voor sta. Mijn angsten worden gebagatelliseerd en ik moet me gewoon niet zo aanstellen.

Ik zit eigenlijk echt een beetje om steun en een arm om me heen verlegen...


HPV krijgen óntzettend veel vrouwen in hun leven (geloof zelfs 80%) en vaak wordt het bij toeval ontdekt. Je lichaam ruimt dit in de meeste gevallen netjes zelf op waardoor je na een half jaar weer een goede uitstrijk uitslag hebt. Ik had toen ook hpv&pap3a. Niks aan gedaan en na een half jaar weer helemaal top.

Heb gisteren alweer uitstrijkje laten doen, ben de laatste 2.5 maand bijna continue aan het menstrueren. HA verwacht dat ik doorgestuurd moet worden naar het ziekenhuis (ben net 27 en heb nu al zoveel gedoe gehad ermee maar goed :P is te doen)

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:53

Geen zorgen maken hoor! Worst case scenario: je hebt wel de 'ergste' variant, dan is het een kleine ingreep om erger te voorkomen. Ik had dat en het is mij echt reuze meegevallen! Als ik van tevoren wist dat zo'n ingreep zó weinig voorstelde had ik mij helemaal geen zorgen gemaakt :) :j

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:02

Jullie Bokkers zijn ook zo lief :) Topic ligt een paar maanden stil en zo'n oproep wordt toch weer snel op gereageerd.

Een uitstrijkje maken op zich zie ik al enorm tegenop. Dat de huisarts vandaag gewoon helemaal gesloten is vanwege corona vaccinatiedag (??????) maakt ook dat ik me zó niet gesteund voel.
En dan de mensen om mij heen die geen begrip hebben voor mijn drempel.

PoelieWoelie, dat wist ik niet... Ik ga eigenlijk volledig uit van het allerergste, maar dat is het probleem ook van alleen zijn. Ik heb geen klankbord dat mij kan afleiden of bij wie ik het van me af kan praten.

Ik heb er al een paar weken (sinds de spotting begon) enorme stress van, daardoor al ruzie met mijn meest naaste collega die het nodig vond om weer eens te benadrukken dat ik een 'oude' vrijgezel ben. Weliswaar een grapje, maar een grapje die er niet lekker in gaat omdat ik ooit nog wel de optie hoop te hebben op het proberen om kinderen te krijgen. En als je dan zegt dat diegene moet stoppen met die poedersuiker, dan is hij meteen anderhalve week chagarijnig en communiceert niet meer.

@StillAngel, hoe ben jij er de eerste keer achter gekomen? Aangezien je nog maar 27 bent...

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:39

Het uitstrijkje maken valt reuze mee, het is ongemakkelijk dat je zo met je "kijkdoos" open en bloot ligt voor een vreemde maar ik vond het geen pijn doen. hopelijk kan je snel terecht. Het duurt ook even voor je de uitslag krijgt dus probeer je niet al te gek te maken hoor :(:)

Ik heb afgelopen dinsdag de uitslag gekregen van mijn uitstrijkje, Pap 3b. Heb meteen een afspraak bij de gynaecoloog gekregen voor morgen middag. Daar gaan ze een colposcopie doen en als het nodig is meteen een lisexicie. Ik zie er enorm tegenop,gelukkig uit m'n omgeving lieve reacties gehad. Maar vind het toch rete spannend en heb er flink buikpijn van. Gelukkig mag vriendlief mee naar de afdeling, dan hoef ik iig niet alleen naar huis te rijden na de behandeling %)

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:34

Janine1990: je mag mij altijd een PB doen hoor. Ik ben doktersassistente van beroep en doe vrijwel dagelijks uitstrijkjes.

Jen: sterkte morgen! Ik heb afgelopen november hetzelfde ondergaan en is mij 100% meegevallen. Had begin juni controle uitstrijkje en alles was weet goed:) HPV weg en weer PAP 1.
Het komt goed hoor!

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:06

Mayflower_ schreef:
Janine1990: je mag mij altijd een PB doen hoor. Ik ben doktersassistente van beroep en doe vrijwel dagelijks uitstrijkjes.

Jen: sterkte morgen! Ik heb afgelopen november hetzelfde ondergaan en is mij 100% meegevallen. Had begin juni controle uitstrijkje en alles was weet goed:) HPV weg en weer PAP 1.
Het komt goed hoor!


Thanx. Heb al van meerdere gehoord dat het mee kan vallen. Heb laatst m'n spiraal laten vervangen en dat vind ik ook al flink onprettig. Als ze dan gaan vertellen over een plaatselijke verdoving en slechte cellen weghalen gaat m'n maag al helemaal draaien -O-

hagelslag
Berichten: 9321
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:18

jen schreef:
Mayflower_ schreef:
Janine1990: je mag mij altijd een PB doen hoor. Ik ben doktersassistente van beroep en doe vrijwel dagelijks uitstrijkjes.

Jen: sterkte morgen! Ik heb afgelopen november hetzelfde ondergaan en is mij 100% meegevallen. Had begin juni controle uitstrijkje en alles was weet goed:) HPV weg en weer PAP 1.
Het komt goed hoor!


Thanx. Heb al van meerdere gehoord dat het mee kan vallen. Heb laatst m'n spiraal laten vervangen en dat vind ik ook al flink onprettig. Als ze dan gaan vertellen over een plaatselijke verdoving en slechte cellen weghalen gaat m'n maag al helemaal draaien -O-


Maar over het algemeen ruimt je lichaam het zelf op. Uiteraard is vee controle in de periode dat het actief is wel nodig

maxie

Berichten: 2224
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:48

Heb 3 jaar geleden ook een pap3b gehad. Eerst een colposcopie, en paar weken later een lisexcisie. Vond het allemaal heel erg meevallen. Alleen wat last nabloedingen gehad.
Uitstrijkje daarna was helemaal goed hpv negatief en pap 1. Jaartje geleden nog een keer een uitstrijkje en ook die was goed.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:19

Heb ik ook gehad, 3b en lisexicisie. Na een half jaar 3a, na een jaar nog een keer 3a. Toen is een biopt genomen, daar kwam een CIN1 uit.
Gyn vond t nog steeds niet per se verontrustend, soms heeft een lichaam langer tijd nodig om op te ruimen.
Afgelopen jaar dan eindelijk die verlossende 1 gekregen. Alles weer okee dus.

Lis zelf vond ik ook enorm meevallen, uitstrijkjes heb ik ook nooit als pijnlijk ervaren. T is niet leuk om zo te liggen maar die artsen doen de hele dag niet anders. Komt echt goed.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:28

Komt echt goed, mij is het destijds ook meegevallen. :(:)

Ik heb nog geen controle gehad, maar het is wel meer dan een half jaar geleden (lisexicie). Moet ik dat zelf regelen bij de huisarts?

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:35

Bedankt voor de fijne reacties over jullie ervaringen. Stelt me een beetje gerust. Ook heel fijn dat het bij jullie goed gekomen is +:)+
De assistente heeft goed uitgelegd wat te verwachten enzo. Met m'n Spiraal vervangen 3 weken geleden heb ik daarna ook bijna een week bloedingen gehad. Ze hebben toen voor het vervangen het uitstrijkje gemaakt op mijn verzoek. Heb giga buikpijnen en krampen de afgelopen tijd. Geen idee of dat ook ermee te maken heeft. De gynaecoloog heeft ook al echo's gemaakt en daar was niks op te zien. Ik zal morgen wel laten weten hoe het gegaan is :=

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:00

Janine1990 schreef:
Jullie Bokkers zijn ook zo lief :) Topic ligt een paar maanden stil en zo'n oproep wordt toch weer snel op gereageerd.

Een uitstrijkje maken op zich zie ik al enorm tegenop. Dat de huisarts vandaag gewoon helemaal gesloten is vanwege corona vaccinatiedag (??????) maakt ook dat ik me zó niet gesteund voel.
En dan de mensen om mij heen die geen begrip hebben voor mijn drempel.

PoelieWoelie, dat wist ik niet... Ik ga eigenlijk volledig uit van het allerergste, maar dat is het probleem ook van alleen zijn. Ik heb geen klankbord dat mij kan afleiden of bij wie ik het van me af kan praten.

Ik heb er al een paar weken (sinds de spotting begon) enorme stress van, daardoor al ruzie met mijn meest naaste collega die het nodig vond om weer eens te benadrukken dat ik een 'oude' vrijgezel ben. Weliswaar een grapje, maar een grapje die er niet lekker in gaat omdat ik ooit nog wel de optie hoop te hebben op het proberen om kinderen te krijgen. En als je dan zegt dat diegene moet stoppen met die poedersuiker, dan is hij meteen anderhalve week chagarijnig en communiceert niet meer.

@StillAngel, hoe ben jij er de eerste keer achter gekomen? Aangezien je nog maar 27 bent...


Snap wel dat het je veel stress geeft.. maja hormonen reageren héel graag op stress dus wellicht maak je het dan onbewust alleen maar erger. Ik was erachter gekomen omdat ik contactbloedingen kreeg op mijn 21ste.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:30

jen schreef:
Bedankt voor de fijne reacties over jullie ervaringen. Stelt me een beetje gerust. Ook heel fijn dat het bij jullie goed gekomen is +:)+
De assistente heeft goed uitgelegd wat te verwachten enzo. Met m'n Spiraal vervangen 3 weken geleden heb ik daarna ook bijna een week bloedingen gehad. Ze hebben toen voor het vervangen het uitstrijkje gemaakt op mijn verzoek. Heb giga buikpijnen en krampen de afgelopen tijd. Geen idee of dat ook ermee te maken heeft. De gynaecoloog heeft ook al echo's gemaakt en daar was niks op te zien. Ik zal morgen wel laten weten hoe het gegaan is :=


Laat ik t zo zeggen, ik vond de verdovingsprikken en de lis echt een eitje vergeleken bij spiraal vervangen. En spiraal is op zich al iets waar ik niet eens heel erg tegenop kijk. Vervelend gevoel, rot om zo te liggen in standje gebraden kip. Maat dat is het dan ook.
Naderhand heb ik nog wel een bloeding gehad maar echt geen noemenswaardige krampen of pijnen ofzo.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:33

Jeetje Jen, wat klinkt dat akelig. Hoe voel je je er onder? Veel succes en sterkte voor straks.

Ik heb vanmorgen meteen gebeld, assistente heeft meteen de assistente gevraagd die heel goed is in het maken van uitstrijkjes. Stom toevallig (en ik hoopte het ook) was dit de assistente die mij onlangs ook te woord heeft gestaan over de bloederige afscheiding. Ze nam echt alle tijd en had heel veel begrip voor hoe ik er tegenop zag. Het uitstrijkje zelf viel me daardoor heel erg mee, het was ongemakkelijk maar dankzij haar goed te doen.

Minder fijn was het om te horen dat ze zag dat er (oud) bloed uit de baarmoedermond kwam, het stokje was dan ook aardig bruin na het uitstrijkje. Ze vindt het ogen als een menstruatie, maar bespreekt het wel even met de huisarts en ik moet ook vanmiddag weer bellen om te horen of de huisarts mij ook wil zien voor eventuele aanvullende onderzoeken of dat ik eerst de uitslag moet afwachten. Welke als het goed is drie weken gaat duren en laat ik dan net zelf op Curaçao zitten...

Nou goed, we horen vanmiddag eerst meer... Maar ik voel me er akelig onder, ik kan geen kant op met de onzekerheid. Een beetje het gevoel van mijn lichaam 'faalt' mij en ik weet niet hoe.
Gewoon echt ziek zijn is veel gemakkelijker, dat voel je. Hier voel je niets van... Ik wil gewoon vandaag de uitslag en de uitslag kunnen verwerken. Nu weet ik niets. Het kan niks zijn, het kan iets vervelends zijn, dat bloed kan ook wel een heeeeeeeeel andere oorzaak hebben.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:04

Wat fijn dat je zo goed geholpen bent door de assistente, dat scheelt inderdaad een heleboel bij zoiets! En fijn dat ze even overlegt met de arts voor je, even afwachten maar.

Oud bloed kan letterlijk 1001 oorzaken hebben natuurlijk. Het is makkelijk l*llen maar probeer te berusten in het feit dat je de goede stappen nu hebt genomen. Zelfs als je pap uitslag nu niet 1 is wil dat nog steeds niet zeggen dat er iets engs gaande is.
Ze monitoren je gewoon de komende tijd en de kans dat je lichaam dit virus zelf opruimt is gewoon heel erg groot. Ik heb 3 jaar lang met een pap3 gelopen na mijn lis en alsnog wist mijn lichaam dat klusje te klaren.

Dat gevoel van snel een uitslag willen snap ik trouwens heel goed! En het is ook niet raar dat je hier gespannen en emotioneel van raakt. Maar probeer ook de ratio te blijven zien want je hebt er helemaal niets aan om in de stress te zitten :(:)

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:43

Ik kwam per toeval dit topic tegen. Ik heb al een paar maanden last van een zeikerig gevoel in mijn onderbuik. Alsof je menstruatie er aan komt, maar dan continu. Ik heb op mijn 30e de 1e oproep gehad, maar toen overleed een goede vriend van mij en ben ik het compleet vergeten. De 2e oproep op mijn 35e kwam tijdens de verhuizing en is kwijt geraakt. Ik ben een watje, dus ik vond het allang best. Maar vorige week heb ik vanwege de buikpijn de huisarts gebeld. En toen mocht ik alsnog... Ergens is het maar goed dat het me overviel, want geen tijd om me druk te maken. Het viel me echt 500% mee. Beetje een rotgevoel, maar dat was het ook. Nu wachten op de uitslag. Gisteren nog gebeld, want de arts had gezegd 5 werkdagen, maar dat blijkt dus iets langer te zijn :+

Overigens ook een potje urine ingeleverd en daar kwam een fikse blaasontsteking uit en ik mag ook nog een afspraak maken voor een echo van de onderbuik.
Ik hoop ergens dat de blaasontsteking het dan maar is. Maar vind het wel spannend hoor, dat wachten :=

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:50

Daihyo schreef:
Ik kwam per toeval dit topic tegen. Ik heb al een paar maanden last van een zeikerig gevoel in mijn onderbuik. Alsof je menstruatie er aan komt, maar dan continu. Ik heb op mijn 30e de 1e oproep gehad, maar toen overleed een goede vriend van mij en ben ik het compleet vergeten. De 2e oproep op mijn 35e kwam tijdens de verhuizing en is kwijt geraakt. Ik ben een watje, dus ik vond het allang best. Maar vorige week heb ik vanwege de buikpijn de huisarts gebeld. En toen mocht ik alsnog... Ergens is het maar goed dat het me overviel, want geen tijd om me druk te maken. Het viel me echt 500% mee. Beetje een rotgevoel, maar dat was het ook. Nu wachten op de uitslag. Gisteren nog gebeld, want de arts had gezegd 5 werkdagen, maar dat blijkt dus iets langer te zijn :+

Overigens ook een potje urine ingeleverd en daar kwam een fikse blaasontsteking uit en ik mag ook nog een afspraak maken voor een echo van de onderbuik.
Ik hoop ergens dat de blaasontsteking het dan maar is. Maar vind het wel spannend hoor, dat wachten :=


5 werkdagen??? :oo

Ik hoorde vanochtend drie weken :\ Maar mijn zelfafnametest kwam ook binnen anderhalve week terug...

Ik duim voor je, dat wachten is maar niks... :n
Enige voordeel is dat ik er lekker van afval, en dat komt me zo kort voor een tripje naar Curacao wel goed uit :7 (ik was al 18 kilo kwijt geraakt vorig jaar, maar wilde nog een kleine 10 kwijt)

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:54

Ja de assistente zei gister ook 2 tot 3 weken inderdaad :j

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:17

Fijn dat je zo goed geholpen bent door de assistente Janine. Hopelijk valt het allemaal mee met de uitslag. Zal voor je duimen

Ik heb ook 3 weken moeten wachten op de uitslag, zou maandag gebeld worden maar toen was het nog niet binnen en werd ik dinsdag gebeld.

Voel me redelijk na de fijne ervaringen die hier gedeeld worden, wel wat buikpijn van de spanning. Moet om half 4 in het ziekenhuis zijn :\

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:32

Veel sterkte jen, gaat echt goed komen hoor!
De gyn en assistentes weten ook dat geen enkele vrouw daar voor haar lol komt en dat echt niemand het fijn vind dus in mijn ervaring wordt er een hoop gedaan om je op je gemak te stellen. En bij een lis wordt je goed verdoofd, het is ook heel snel gepiept :j Zou ik er nog eens voor moeten gaan zou ik er niet tegenop zien.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 14:38

Succes en sterkte Jen. Hopelijk valt het mee.

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:23

Thanx allemaal, ben net thuis. De behandeling zelf viel wel mee, alleen de verdoving was echt niet prettig. Ik lag als een malle te trillen van de spanning. De verpleegster en gynaecoloog hebben me er super doorheen geholpen, echt top. Vriendlief mocht zelfs mee naar binnen en heeft alles op een scherm mee kunnen kijken. Daar heb ik zelf voor bedankt, vond het al spannend genoeg hoefde dat echt niet te zien. Ze hebben een flink stuk weggehaald, meer als die normaal zou doen omdat ik toch geen kinderwens heb. Dit is naar de patholoog en krijg ik over 2 weken de uitslag van. Dus het is nog even spannend :=

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:40

jen schreef:
Thanx allemaal, ben net thuis. De behandeling zelf viel wel mee, alleen de verdoving was echt niet prettig. Ik lag als een malle te trillen van de spanning. De verpleegster en gynaecoloog hebben me er super doorheen geholpen, echt top. Vriendlief mocht zelfs mee naar binnen en heeft alles op een scherm mee kunnen kijken. Daar heb ik zelf voor bedankt, vond het al spannend genoeg hoefde dat echt niet te zien. Ze hebben een flink stuk weggehaald, meer als die normaal zou doen omdat ik toch geen kinderwens heb. Dit is naar de patholoog en krijg ik over 2 weken de uitslag van. Dus het is nog even spannend :=


Oh wat een ervaring zeg! Hopelijk heb je nu wel weekend, zodat je er van kan bijkomen.

Hoe verdoven ze?


Ik heb net nog contact opgenomen met de huisarts, die heeft aangegeven dat de bloedingen ook normaal kunnen zijn door langdurig gebruik van de prikpil. Als ik wil mag ik stoppen met de prikpil, maar om dingen te kunnen uitsluiten kunnen we beter de situatie nu eerst gelijk houden en dus maandag gewoon de prikpil zetten. Als de bloedingen blijven aanhouden kan ik op spreekuur komen na de uitslag te hebben gehad voor verdere onderzoeken en om te bespreken of ik er goed aan doe om te stoppen met de prikpil/te switchen.

jen

Berichten: 3217
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 16:53

Ze verdoven met een naald, volgens mij 2 of 3 prikken rondom of de baarmoedermond (m'n vriend zegt aan de linker en rechter kant naast de baarmoedermondl. Ik vond het erg onaangenaam zeg maar :x
Maar heel eerlijk was m'n spiraaltje vervangen erger. Nou was het ook heeeeeeel veel spanning omdat ik het hele gebeuren gewoon niet leuk vond ;(