GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:57

Het is ook lastig, laten we eerlijk zijn ik was na 3 jaar konijnenvoer, en 5 x per week sporten echt wel weer fit, niet super slank want mijn lichaam maakt bepaalde dingen gewoon niet aan, maar wel fit. Maar het is gewoon NIET vol te houden. na een blessure binnen 3 maanden + 10 kilo erbij terwijl ik leefde als een knaagdier. Toen kwam voor mij het besef: hou ik dit vol. Het antwoord is gewoon nee en zo leven tot mijn 100e mocht het mij gegeven zijn is gewoon niet haalbaar, dan maar aan de ozempic... Heb ik dan gefaald? Misschien, maar liever zo dan mijn lichaam kapot sporten op knaagdierenvoer. Ik zeg proost met mijn wijntje en stokbroodje kruidenboter! Iets wat deze haflinger 3 jaar lang niet heeft kunnen doen want het zat meteen op mijn reet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:00

Mer1980 schreef:
Het is ook lastig, laten we eerlijk zijn ik was na 3 jaar konijnenvoer, en 5 x per week sporten echt wel weer fit, niet super slank want mijn lichaam maakt bepaalde dingen gewoon niet aan, maar wel fit. Maar het is gewoon NIET vol te houden. na een blessure binnen 3 maanden + 10 kilo erbij terwijl ik leefde als een knaagdier. Toen kwam voor mij het besef: hou ik dit vol. Het antwoord is gewoon nee en zo leven tot mijn 100e mocht het mij gegeven zijn is gewoon niet haalbaar, dan maar aan de ozempic... Heb ik dan gefaald? Misschien, maar liever zo dan mijn lichaam kapot sporten op knaagdierenvoer. Ik zeg proost met mijn wijntje en stokbroodje kruidenboter! Iets wat deze haflinger 3 jaar lang niet heeft kunnen doen want het zat meteen op mijn reet.

Ja eens. Je moet ook wel kunnen leven. Maar dat is geen vrijbrief om je vol te snacken natuurlijk.
Je moet gewoon normaal kunnen leven en jezelf niet altijd uit hoeven hongeren, dat is geen leven.
Ik merk dat ik nu meer eet, maar aankomen doe ik nog niet. Zonder Ozempic weet ik zeker dat ik al aangekomen was.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:02

Vol snacken gaat niet mede dankzij de Ozempic als ik meer dan 1 wijntje neem dan word ik kotsmisselijk, dus geniet enorm van dit ene wijntje ;) Als ik uit eten ga, zijn dat geen 3 gangen en tussendoor snoep ik nauwelijks. Maar ik kan wel weer af en toe even iet lekkers pakken. Maar het blijft bij een enkel dropje of een kwart bordje pasta, daarna zit ik vol, maar geniet er wel lekker van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:15

hoezo zou je dan gefaald hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:20

Suzanne F. schreef:
.
Maar ik heb het dus nodig om minder te eten, ik mankeer verder niks. Ik ben gewoon een slappeling. Ik ben ook de Haflinger en kom al aan als ik kijk naar een grasspriet. Deze medicatie is eigenlijk mijn graasmasker. Maar het voelt wel wat fout dat ik het nodig omdat ik me niet kan inhouden.

Dat verdient wel een iets positiever verhaal hoor. Bij haflingers denk ik aan sterke, robuste paardjes met een sterke wil en grote motivatie, hard genoeg om barre winters te doorstaan. Dat matcht niet automatisch met de moderne wereld en sappige weides, maar... Het is juist de overlevingskracht die maakt dat je daar niet zomaar zelf een rem op zet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:44

Iedereen levert zijn eigen strijd. Als je steeds honger hebt lijkt me dat echt heel lastig.
Enige voordeel is dat die groep wel makkelijker lijkt af te vallen met medicatie dan als je het voor andere problemen krijgt. Maar misschien is het ook de combinatie met beweging. Ik ben vooral banklegerig. Terwijl wandelen voor mij ook altijd een positieve boost geeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Hoe prikken jullie eigenlijk?
Drukken jullie de naald er langzaam in, of rammen jullie hem er in 1x in :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Gewoon hup d'r in en knop indrukken, tot 10 tellen en dan er weer uit.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

opisop_shop schreef:

ik ben een rammer :D :D :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

opisop_shop schreef:

Er tussenin. Gewoon erin. Niet langzaam maar ook niet met geweld. :')
Ik kies wel altijd bewust een plekje uit. Ik probeer elke keer een andere te kiezen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Gewoon rustig. Zeker niet rammen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Even een update ivm het stabiliseren. Deze week gaat het echt goed, ik spuit mezelf nog elke week 1.25 mg Mounjaro.

Ik val wel nog steeds af, ook al hoeft het totaal niet meer. Ik probeer mijn kcal op een dag op te hogen, en daar een balans in te vinden. Tot hoeveel kcal mag ik op een dag eten om stabiel te blijven.
Ik ben nu 37.2 kg kwijt. Morgen heb ik een afspraak met de arts om te bespreken wat we gaan doen, want nu word ik echt wel mager. Het is ergens heel raar. Je wil niet meer afvallen, maar je wil ook totaal niet meer terug en je kilo's bijkomen.
In mijn hoofd is het moeilijk om echt volledig die Mounjaro los te laten.. Ik weet niet of jullie dit kunnen begrijpen ergens ..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Wat bijzonder dat je nog steeds afvalt. Zou je dan niet te weinig eten? Of komt het echt door zo'n lage dosis?
Ik kan mij voorstellen dat het wel fijn is om wat speelruimte te hebben. Dus als je nu aan de magere kant bent, komt er na het stoppen vast nog wel een paar kilo bij en dan ben je op je perfecte gewicht.
Ik wil in ieder geval tot de 80 kilo afvallen, dan is mijn BMI ongeveer 25.
Het liefst zou ik dus tot ongeveer 75 kilo gaan, om een beetje speling te hebben en omdat het met een nog lager gewicht zelfs eigenlijk beter zou zijn.
Maar we zien wel hoe ver ik kom.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Deze week gaat het wat minder. Teveel buiten huis gegeten. En merk dat je dan dus toch teveel eet of te slechte keuzes maakt wat niet werkt met het middel. Vergeleken met ervoor is het niet veel maar met het middel wel alles bij elkaar toch teveel.

Eigen schuld en een leerproces wat kan wel en niet.

Ik heb al een dikke week last van mijn rug. Dus ik voel me niet fit, chagrijnig en niks afgevallen sinds een week. Ik weet ook niet hoe pijnstillers werken met die vertraagde maaglediging. Gisteren had ik einde vd dag knallende koppijn wat niet wegging.

Dus nu even terug pakken op gewoon lekker thuis in mn eigen bubbel en ritme.

Ik moet ook nog ongesteld worden. Dus voel mezelf mega lamlendig aan alle kanten.

Hopelijk zet de positieve lijn snel weer door.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Ik spuit natuurlijk dagelijks met saxenda en heb wel wat blauwe plekken. Ik ben overigens een rammer, dus wellicht is dat geen aanrader :')

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Deertje schreef:
Even een update ivm het stabiliseren. Deze week gaat het echt goed, ik spuit mezelf nog elke week 1.25 mg Mounjaro.

Ik val wel nog steeds af, ook al hoeft het totaal niet meer. Ik probeer mijn kcal op een dag op te hogen, en daar een balans in te vinden. Tot hoeveel kcal mag ik op een dag eten om stabiel te blijven.
Ik ben nu 37.2 kg kwijt. Morgen heb ik een afspraak met de arts om te bespreken wat we gaan doen, want nu word ik echt wel mager. Het is ergens heel raar. Je wil niet meer afvallen, maar je wil ook totaal niet meer terug en je kilo's bijkomen.
In mijn hoofd is het moeilijk om echt volledig die Mounjaro los te laten.. Ik weet niet of jullie dit kunnen begrijpen ergens ..

Snap ik heel goed. Ik val ook nogsteeds af, terwijl ik al heb afgebouwd (ben nooit hoger dan 2,5 gegaan). Ik heb nog wel een paar kg marge en als ik me er toe zet kan ik wel meer eten dus ik maak me er nog niet echt zorgen om. Het blijft gewoon heel raar om eraan te denken om genoeg te eten als je een leven lang tegen de honger gevochten hebt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

opisop_shop schreef:

Ik doe het niet express super langzaam. Maar doe het wel rustig.
Ben bang dat als ik te snel ga dat dat naaltje dan breek ofzo :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Waarom zou je rammen? Het is niet een plop effect zoals bij een ballon. Gewoon erin duwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Annelies_VG schreef:
Deertje schreef:

Snap ik heel goed. Ik val ook nogsteeds af, terwijl ik al heb afgebouwd (ben nooit hoger dan 2,5 gegaan). Ik heb nog wel een paar kg marge en als ik me er toe zet kan ik wel meer eten dus ik maak me er nog niet echt zorgen om. Het blijft gewoon heel raar om eraan te denken om genoeg te eten als je een leven lang tegen de honger gevochten hebt.

Jullie ervaren dan niet direct de terugkerende honger die andere wel beschrijven bij minderen van medicijnen?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Zonnetje81 schreef:
Waarom zou je rammen? Het is niet een plop effect zoals bij een ballon. Gewoon erin duwen.

Alle autoinject-pennen (die dus de naald er zelf induwen) 'rammen' in feite ook. Op zich is er dus niets tegen om snel die naald er in te steken. Dat je dat doet als een soort 'dan ben ik er maar vanaf/dan ben ik die drempel in 1x over' snap ik best :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Vandaag wel weer wat gehad wat betreft afkeer van bepaald voedsel. In dit geval drinken. Ik maak schoon bij iemand thuis en in m'n pauze mag ik altijd een blikje drinken pakken, degene had alleen gewone cola. Ik drink een paar slokjes maar ik vond het me toch een partij te zoet. En normaal vind ik cola heerlijk (oké ik drink liefst zero maar bij gebrek aan neem ik gewone cola) ik heb het na een paar slokjes maar weggegooid, vond het echt niet lekker. Heel vreemd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Annelies_VG schreef:
Deertje schreef:

Hier precies hetzelfde. Ik ben afgebouwd en terug op de startdosering maar het is enorm zoeken. En ook ik val nog steeds af. Het doel was 10 maar zit nu op -13. Is ook prima en mager ben ik nog niet. Maar op zich moet het hier wel bij blijven. Maar ik ben zo bang om te stoppen want je wilt echt niet meer aankomen. En de angst dat als je weer aankomt, dit dan doorzet omhoog de verkeerde kant op.
Ik ben ook meer aan het eten nu om een balans te vinden. Ik vind het serieus lastig.

Edit: DP: Ja ik ervaar dit wel, meer honger nu dan op de hogere dosering. En eet dus ook iets meer, maar het is wel spannend dus ik heb ook regelmatig honger waar ik niet aan toegeef.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Zonnetje81 schreef:
Deze week gaat het wat minder. Teveel buiten huis gegeten. En merk dat je dan dus toch teveel eet of te slechte keuzes maakt wat niet werkt met het middel. Vergeleken met ervoor is het niet veel maar met het middel wel alles bij elkaar toch teveel.

Ik heb al een dikke week last van mijn rug. Dus ik voel me niet fit, chagrijnig en niks afgevallen sinds een week. Ik weet ook niet hoe pijnstillers werken met die vertraagde maaglediging. Gisteren had ik einde vd dag knallende koppijn wat niet wegging.

Ik moet ook nog ongesteld worden. Dus voel mezelf mega lamlendig aan alle kanten.

Knuf voor jou! Komt goed, gewoon weer oppakken na je ongesteldheid. Iedereen heeft weleens even moeilijke dagen. Wat ervaarde je na dat vele verkeerde eten? Word je dan misselijk of je darmen overstuur?

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Ik heb wel gewoon een gepaste hoeveelheid honger tussen de maaltijden door, maar verder eigenlijk niet. Ik denk wel dat het terug zou komen als ik helemaal stop. Ik heb de laatste twee dagen voor het prikken wel meer honger namelijk en ook minder verzadigingsgevoel, daarentegen eet ik de eerste twee dagen wat weinig, maar dat compenseert elkaar dan mooi.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Knuf voor jou! Komt goed, gewoon weer oppakken na je ongesteldheid. Iedereen heeft weleens even moeilijke dagen. Wat ervaarde je na dat vele verkeerde eten? Word je dan misselijk of je darmen overstuur?

Misselijk maar dat zet pas ‘s nachts op in bed om tussen 00.00- 00.30 uur.

Gisteren had ik zelf gebakken cake van het kind van vrienden gegeten. Trots als hij was. En ik had ervoor al stevig geluncht zeg maar. Het was dus verre van nodig, maar ja het is lekker, nee zeggen zit nog niet in mijn systeem :') En misschien is het ook wel de verwachting dat mensen weten dat ik nooit ergens nee op zeg en altijd wel iets kan eten en ik nu ineens niks meer hoef :+ Dit was tegelijk ook mijn avondeten want ik hoefde echt niks meer. En het was de dag na het spuiten, een dag waar ik sowieso weinig eet. Dus too much allemaal.

Op het moment zelf niks aan de hand. Dat begint pas als ik in bed ga liggen. Dan word ik stik misselijk. Dus echt pas urennnnn later. Ik heb niet hoeven overgeven maar fijn is anders.

Volgens chatgpt komt het omdat je maag te vol zit, door de trage maaglediging langer vol blijft en als je gaat liggen werkt dat niet mee. Soort van overbelasting van je maag.