Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

karuna
Drukke kabouter

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:51

Hetzelfde Onderzoek doen bij chronisch zieken of ouderen? Dat gebeurd niet, want niet interessant hoe die zich voelen? Denk dat je er beroerdere cijfers uitkrijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:02

Echt... wauw gewoon. :n

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:08

Van ouderen is al bekend dat ze ook zonder Corona zich al flink eenzaam voelen. Mijn mening blijft daarom ook dat er voor corona nog een taboe lag op eenzaam voelen , depressies en erger zelfdoding. Nu is er heel veel aandacht voor , wat natuurlijk hartstikke goed is en ook altijd zou moeten. Zodra corona weg is komt er weer een taboe op en wordt iedereen weer net zo hard vergeten als voor Corona.

Tevens vindt ik dat veel mensen tegenwoordig een zelf diagnose doen en als één ding tegenzit gelijk zichzelf de stempel depressie geven. Er is echt wel een verschil bij niet lekker in je vel of een depressie. Ik kan dat verschil zelf ook heel goed voelen. Vroeger was ik depressief en nu zit ik af en toe niet lekker in mijn vel. Achteraf is het soms wel goed om het eens mee te maken omdat je beter om kan gaan met tegenslagen. Ik ben het achteraf ook wel dankbaar omdat ik er zoveel sterker ben uitgekomen. Tegenslagen zie ik niet meer heel negatief , maar juist als een uitdaging.

Tegenwoordig vertroetelen we kinderen soms te veel waardoor een tegenslag al heel heftig kan zijn. Natuurlijk is Corona een heel grote tegenslag. Baal ik dan nooit? Ja , zeker wel maar ik probeer uit alles wat positief te halen. En soms huil ik even lekker uit en de dag erna gaat alles weer oké. En het accepteren dat je verdriet mag hebben of je even heel rot mag voelen ligt nu ook nog vaak een taboe op.

Maar het zal mij niks verbazen dat zodra alles weer mag , de mensen met de psychische problemen net zo hard weer worden vergeten. Helemaal als iedereen weer zijn ding gaat doen en daar geen tijd meer aan besteed. Dus dan zijn we alsnog weer terug bij af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:11

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En jongeren mogen meer dadelijk waarschijnlijk want zij hebben het zo zwaar. En bijna de helft geeft nu aan schijt te hebben aan de regels, want zijworden toch niet ziek. Ach ja waarom zou je een heel grote groep stille mensen "vergeten" wiens leven echt tot stilstand is gekomen.

https://www.ad.nl/gezond/tachtig-procen ... ~aaa7d954/

Iedereen stelt zich aan behalve karuna, niet waar?

Ik vind dit heel naar, en ik vind dat er aandacht moet zijn voor de problemen van jongeren. Maar wel breder dan corona. Want ook zonder corona zitten steeds meer jongeren/jongvolwassenen met een burnout.
Waar komt dat vandaan? Hoe zit het met hun weerbaarheid?

Zebrastreep: eens met wat je schrijft over zelfdiagnose en depressie. :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:12

Ik was bezig met het typen van een reactie maar er kwam zoveel frustratie uit dat het waarschijnlijk een ban of ow ging opleveren dus heb het maar weer verwijderd.

Ik heb medelijden met je Karuna. En niet omdat je chronisch ziek of wat het ook is bent, maar omdat je op zo’n gekke, egoïstische manier redeneert. De hoofdreden waarom de jeugd binnen moet blijven is óm die chronisch zieke (en oma, 50+ en alle andere groepen) te beschermen, niet voor ons zelf, dus er wordt juist heel erg veel aan jou gedacht hoor, ben maar niet bang.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:14

Eens hoor Zebrastreep! Ik hoop dat er genoeg aandacht voor komt nu. Maar ben er ook bang voor. Ik zelf zou mezelf echt niet het kopje depressief geven, maar moet wel zeggen dat een lichtpuntje vinden wel steeds lastiger wordt. Maar dat is lang geen depressie. Maar het gaat hier ook over burn out toch? In dat artikel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:18

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En jongeren mogen meer dadelijk waarschijnlijk want zij hebben het zo zwaar. En bijna de helft geeft nu aan schijt te hebben aan de regels, want zijworden toch niet ziek. Ach ja waarom zou je een heel grote groep stille mensen "vergeten" wiens leven echt tot stilstand is gekomen.

https://www.ad.nl/gezond/tachtig-procen ... ~aaa7d954/

Iedereen stelt zich aan behalve karuna, niet waar?

Dit artikel is nou niet bepaald een goed stukje journalistiek. Ik kan het draadje tot op heden niet meer terug vinden maar iemand op Twitter maakte er gehakt van. *zoekt nog even verder*. In een notendop was het wij van wc-eend.......

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:22

karuna schreef:
Hetzelfde Onderzoek doen bij chronisch zieken of ouderen? Dat gebeurd niet, want niet interessant hoe die zich voelen? Denk dat je er beroerdere cijfers uitkrijgt.

Voor wie denk je dat alle jongeren en gezonde mensen zitten opgesloten thuis? :+
Voor die ouderen en chronisch zieken!! Om in te haken op je 'niet interessant hoe die zich voelen?'
Ik kan niet begrijpen dat je zo weinig inlevingsvermogen hebt in andere mensen dan altijd alleen jezelf.

Nikass schreef:
Ik vind dit heel naar, en ik vind dat er aandacht moet zijn voor de problemen van jongeren. Maar wel breder dan corona. Want ook zonder corona zitten steeds meer jongeren/jongvolwassenen met een burnout.
Waar komt dat vandaan? Hoe zit het met hun weerbaarheid?

Zebrastreep: eens met wat je schrijft over zelfdiagnose en depressie. :j

In het normale leven denk ik dat er over het algemeen gewoon veel meer prikkels zijn door natuurlijk internet, social media en de bijbehorende zaken. De druk in de maatschappij ligt heel hoog en het gevoel dat je 'moet' presteren ligt hoger dan ooit. Ongetwijfeld ook mede door social media.
Nu door corona is dat natuurlijk alleen maar erger door alle studievertragingen die worden opgelopen, het geïsoleerd zijn en het niet kunnen ontsnappen aan de druk van school/studie/werk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:29

Sociale media is inderdaad ook een hele goede factor waardoor mensen echt wel depressief kunnen worden. Op sociale media zetten we alleen leuke en vrolijke dingen waar we leuke reacties op krijgen. Sociale media leert jongeren vooral dat ze veel geld moeten hebben , een groot huis en een dure auto om zo het 'perfecte' leven te hebben. En als je dat dan niet bereikt omdat je denkt dat dat moet snap ik dat alles heel deprimerend kan worden.

Als ik mij rot voel heb ik helemaal geen zin om te kijken naar mensen die het gezellig met elkaar hebben. Ik heb dan een Facebook en Instagram vrije dag. WhatsApp gebruik ik dan wel maar die ben ik ook nodig voor school en stage. En het werkt echt heel goed om dan geen Facebook en Instagram te bekijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:34

Maar eenzaamheid bestond "vroeger" ook. Zeker in de tijd dat contact niet mogelijk was op enige afstand, en mensen niet altijd konden kiezen hoe en met wie ze hun toekomst wilden invullen.

Ik deel wèl de ergernis dat mensen (niet persé altijd jongeren) zich niet aan de basis maatregelen houden (afstand houden)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:45

We passen ons al een jaar aan aan de chronisch zieken en ouderen dus mag het dan ook eens omgekeerd worden? Of denk je Karuna dat met het vaccin alles de volgende dag weer normaal is? Ik zal je uit de droom helpen, dat gaat niet gebeuren.

En vind je dat je depressief bent? Als je dat bent zal je niet op vakantie geweest zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:46

Nikass schreef:
Maar eenzaamheid bestond "vroeger" ook. Zeker in de tijd dat contact niet mogelijk was op enige afstand, en mensen niet altijd konden kiezen hoe en met wie ze hun toekomst wilden invullen.

Ik deel wèl de ergernis dat mensen (niet persé altijd jongeren) zich niet aan de basis maatregelen houden (afstand houden)

Vroeger werd er altijd gezegd doorgaan en niks van aantrekken. Vroeger werd het neergezet als het zit tussen de oren.

Klopt zijn zoveel mensen die zich niet aan de maatregelen houden met als reden het is onzin! Ik vraag mij vaak af kunnen deze mensen het ook onderbouwen , maar dat is vaak niet eens het geval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:52

Dat klopt ZS, en dat is wellicht niet goed op zich, maar aan de andere kant lijkt het wel of (jonge) mensen toen veel weerbaarder waren.
Ik ben zelf nog niet zo heel oud :o maar sta toch regelmatig verbaasd te kijken van de mentaliteit van veel jeugd: recht denken te hebben op alles, doorzettingsvermogen van niks en solidariteit wat is dat

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:53

Nikass schreef:
Dat klopt ZS, en dat is wellicht niet goed op zich, maar aan de andere kant lijkt het wel of (jonge) mensen toen veel weerbaarder waren.
Ik ben zelf nog niet zo heel oud :o maar sta toch regelmatig verbaasd te kijken van de mentaliteit van veel jeugd: recht denken te hebben op alles, doorzettingsvermogen van niks en solidariteit wat is dat

Blijkbaar heeft niet alleen jeugd die mentaliteit wordt hier toch echt in het topic meermaals bewezen. :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:56

Nikass schreef:

Daar ben ik het ook wel mee eens hoor! Komt omdat we tegenwoordig heel lief zijn voor onze kinderen en ze heel veel in bescherming nemen. Te lief zijn en teveel in bescherming nemen kan ook negatieve kanten hebben en misschien zelfs wel vaker uitgaan naar risicovol gedrag. Doorzettingsvermogen mis ik bij heel veel mensen wel , en vroeger deed ik dat ook wel dat snelle opgeven en zelfmedelijden.

Toen ik er helemaal doorheen zat ben ik niet geholpen met alleen maar liefde maar ook een flinke schop onder mijn kont om het zo maar te zeggen. En als ik zie wat het gedaan heeft was ik dat ook zeker nodig. Ik heb de afgelopen 3 jaar al meer bereikt met doorzettingsvermogen dan in de 7 jaar dat ik in zelfmedelijden zat. En geluk komt echt niet voort uit geld of voorwerpen , maar het gaat om wat je zelf doet en bereikt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:59

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:04

Zebrastreep schreef:
Nikass schreef:

Daar ben ik het ook wel mee eens hoor! Komt omdat we tegenwoordig heel lief zijn voor onze kinderen en ze heel veel in bescherming nemen. Te lief zijn en teveel in bescherming nemen kan ook negatieve kanten hebben en misschien zelfs wel vaker uitgaan naar risicovol gedrag. Doorzettingsvermogen mis ik bij heel veel mensen wel , en vroeger deed ik dat ook wel dat snelle opgeven en zelfmedelijden.

Toen ik er helemaal doorheen zat ben ik niet geholpen met alleen maar liefde maar ook een flinke schop onder mijn kont om het zo maar te zeggen. En als ik zie wat het gedaan heeft was ik dat ook zeker nodig. Ik heb de afgelopen 3 jaar al meer bereikt met doorzettingsvermogen dan in de 7 jaar dat ik in zelfmedelijden zat. En geluk komt echt niet voort uit geld of voorwerpen , maar het gaat om wat je zelf doet en bereikt.

Precies! Ik heb 3 jaar geleden in een depressie gezeten(en dat meen ik echt) en ik kon of zo blijven zitten of mezelf een schop onder mijn achterste verkopen en opzoek gaan naar verbeteringen. En ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van dat ik de stap heb gezet. Mijn oude docent zei altijd: Face it, drop it and get rid of it.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:12

Nikass schreef:
https://nos.nl/l/2368649

Het is toch niet te geloven... Hier wordt je toch wel moedeloos van -O-

Ik zei het in de algemene app al, maar ik begrijp niet waarom dit nu ineens weer nieuws is. Dit speelt toch al sinds januari?
Los van dat het compleet onbeschoft is hoor.

Zo las ik dat buurtzorg eerst alle medewerkers gewoon heeft laten vaccineren, ongeacht functie.
2 weken later stuurde hij een tweet de wereld in dat hij graag wilde meedenken over de vaccinatiestrategie want dat moest en kon beter. Wat een grafzak ben je dan..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:17

Dat jongeren ( of eigenlijk iedereen ) last heeft van de vervelende gevolgen van deze pandemie is wel duidelijk. Wij ouderen laten ons niet meer opjutten door de perfecte plaatjes op social media ( denk ik) en het heeft met opvoeding maar voor een nog groter deel met de huidige maatschappij te maken dat veel jongeren zich uitermate poedersuiker voelen. Gewoon niet kunnen en mogen doen wat je je hele leven hebt gedaan is ronduit vervelend maar daar ga je geen depressie of levenslang durend trauma van oplopen want dan is de hele wereld ten dode opgeschreven. Het zal moeilijk zijn om lichtpuntjes te vinden wanneer je noodgedwongen al maanden op je kamertje van drie bij drie zit en niet er op uit kunt, niet kunt uitgaan, chillen met vrienden en sporten in groepen. Gewoon even lekker uit je plaat gaan op een festival is er ook niet bij. Maarrr dat is heel iets anders dan echt depressief zijn en dat moeten we ze ook niet aanpraten. Ja het is een klap, voor iedereen en voor de een erger dan de ander maar je kunt ipv in het donkerste hoekje kruipen er ook op uit gaan, weliswaar alleen met één persoon en gewoon wandelen maar dat is al iets.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:36

Nikass schreef:

Dit zijn dus echt weer van die aannames op niks gebaseerd. Maar ok.

Bigone, ik ga mee met jou post. Er zijn héél veel mensen met depressieve klachten nu, maar zou het ook niet per se legit een echte depressie noemen.
Los van dat is het wel vreselijk dat de volksgezondheid zo slecht gaat. Er staat ons een enorme rotzooi op te ruimen na corona, ook economisch natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:41

Tja, je zou maar op het punt staan om een opleiding af te sluiten in richting hospitality of zo.
Al je stage bedrijven dicht, je potentiele werkgevers falliet, de ziektekostenverzekeringen gaan vast stijgen, pensioenen nog verder uitgemolken, geen huur zonder inkomen, je ouders hebben ook hun baan verloren,....etc.
Voor een helehoop mensen is het veel meer dan enkel nu op dit moment, hun toekomstplannen liggen overhoop. Om dat even weg te wuiven onder: watjes, is verschrikkelijk oneerlijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:44

Sizzle schreef:
Tja, je zou maar op het punt staan om een opleiding af te sluiten in richting hospitality of zo.
Al je stage bedrijven dicht, je potentiele werkgevers falliet, de ziektekostenverzekeringen gaan vast stijgen, pensioenen nog verder uitgemolken, geen huur zonder inkomen, je ouders hebben ook hun baan verloren,....etc.
Voor een helehoop mensen is het veel meer dan enkel nu op dit moment, hun toekomstplannen liggen overhoop. Om dat even weg te wuiven onder: watjes, is verschrikkelijk oneerlijk.

Ik heb een mbo toerisme gedaan (heb ik niks aan nu) toen hbo communicatie richting evenementen (heb ik niks aan nu) en ben in 2019 naar de universiteit over gestapt en ik moet zeggen, wat een goede keuze was dat :+

Anders nu bezig met afstudeer stage op hbo en klaar met een evenementen en toerisme studie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:44

Sizzle schreef:

Nou dat dus.

Ik heb bruiloften in het water zien vallen, zelf twee begrafenissen mee moeten maken waarbij we familieleden moesten uitsluiten omdat er maar 30 mensen aanwezig mochten. Mensen die idd hun baan verliezen. Enorm veel studenten die zijn gestopt met hun studie omdat het simpelweg gewoon niet te doen is.
En om nog niet te spreken over hoe ziek mensen worden van geïsoleerd zijn in huis, laat staan in een kamertje van 5 bij 5.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:16

Shaggy09 schreef:
Nikass schreef:

Dit zijn dus echt weer van die aannames op niks gebaseerd. Maar ok.

Bigone, ik ga mee met jou post. Er zijn héél veel mensen met depressieve klachten nu, maar zou het ook niet per se legit een echte depressie noemen.
Los van dat is het wel vreselijk dat de volksgezondheid zo slecht gaat. Er staat ons een enorme rotzooi op te ruimen na corona, ook economisch natuurlijk.

Dat zijn geen aannames, dat zijn ervaringen. Ik werk met veel jeugd.

Wat jongeren tegenwoordig kunnen is zoveel meer dan 20, 30 jaar geleden. Het is dan wel behoorlijk droevig als je niet voor een jaar een stapje terug kunt doen.

Er zijn btw ook jongeren die gewoon afgestudeerd zijn tijdens corona.

Edit: Shaggy: niemand is veroordeeld tot een verblijf in een kamertje?
Hooguit de risicogroep waar geen rekening mee gehouden wordt als er weer eens wat maatregelen niet nagekomen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:55

purny schreef:
We passen ons al een jaar aan aan de chronisch zieken en ouderen dus mag het dan ook eens omgekeerd worden? Of denk je Karuna dat met het vaccin alles de volgende dag weer normaal is? Ik zal je uit de droom helpen, dat gaat niet gebeuren.

En vind je dat je depressief bent? Als je dat bent zal je niet op vakantie geweest zijn.

We passen ons niet aan voor de ouderen en chronisch zieken.
We passen ons aan,om de zorg niet verder te belasten.
Zodat noodzakelijke hulp en zorg beschikbaar blijft, ook voor jongeren.
Iedereen kan een auto-ongeluk krijgen of van de trap vallen (of door de gladheid, op straat of op het ijs). Een blindedarmontsteking krijgen, of nog erger een hartaanval of tia enz..
Daarom zijn de maatregelen.

En ook mensen die op vakantie gaan, kunnen depressief źijn.
Sterker nog, paar jaar geleden heeft een Nederlanse toerist zich opgehangen in het Griekse hotel waar ik verbleef. Depressief door huwelijksproblemen.