De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:04

corine1981 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Na het weekend zitten we vast over de 200. Toch is dit een lijn die te verwachten is.

Ik had die nu al verwacht.

Het zou ook zomaar kunnen dat die er allang zijn, maar ja, wanneer ze zo laks zijn met testen :+

Vraag aan de mensen die het laks vinden dat hier niet iedereen getest wordt. Vinden jullie dan dat de situatie veel beter is in landen waar wel meer getest wordt? Zie je dan echt de toegevoegde waarde? Is het onder controle? En zoja, in welke landen dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:06

Marie_Anne schreef:
Ik denk dat de kaart nog niet is bijgewerkt. Maar dit is de eerste die ik zie, ik vind het wel interessant.
Hier staat het nieuws van de 82:
Aantal besmettingen Nederland op 82 - https://nos.nl/l/2325922

Aah bedankt. Dat gaat snel. Maar niet heel onverwacht. In andere landen verdubbelde het in het begin ook per dag.

zonnebloem18

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:08

Als je dit in wil dammen dan moet je wel goed testen. Zeker omdat gebleken is dat mensen zonder of met heel weinig symptomen wel positief kunnen testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:10

zonnebloem18 schreef:
Als je dit in wil dammen dan moet je wel goed testen. Zeker omdat gebleken is dat mensen zonder of met heel weinig symptomen wel positief kunnen testen.

Nog een keer mijn vraag dan:
Marie_Anne schreef:
corine1981 schreef:

Ik had die nu al verwacht.

Het zou ook zomaar kunnen dat die er allang zijn, maar ja, wanneer ze zo laks zijn met testen :+

Vraag aan de mensen die het laks vinden dat hier niet iedereen getest wordt. Vinden jullie dan dat de situatie veel beter is in landen waar wel meer getest wordt? Zie je dan echt de toegevoegde waarde? Is het onder controle? En zoja, in welke landen dan?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:10

Is het handig om nog te blijven vakkenvullen? wageningen is dicht bij mij en tijdens het vakkenvullen raak ik toch alllemaal producten aan die door heel veel mensen is aangeraakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:11

En ik mis een overzicht met wie al weer beter is. Er zijn er ook die na een paar dagen geen klachten meer hebben. De mensen die getest zijn hebben allemaal een klein beetje klachten.
Ik wens niet preventief getest te worden, ik heb geen contacten, ben niet in een rood gebied geweest, zelfs niet in een oranje gebied.
Oh, en ik ken ook gewoon mensen die terug zijn uit Italie waar het nu de 14e dag is en die niet ziek zijn. Het is niet dat iedereen ziek wordt immers.

Ik blijf er bij dat dit gewoon een normaal verloop is en dat het nog wel zal toenemen om vervolgens weer af te nemen. Het is nog steeds niet anders dan bij de griep of een ander virus. Je kunt niet van iedereen die een keertje hoest vragen om thuis te blijven. Daarnaast bouw je dan ook geen weerstand op. Dan gaat alles alleen maar langer duren.

Die 900 studenten die morgen al terugkomen zullen 2 weken geen colleges volgen.

Gewoon je ding blijven doen, hygiëne in acht nemen en verder leven.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-03-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:12

zonnebloem18 schreef:

nou dit.
ZuidKorea is nu als een gek 1000en testen per dag aan het uitvoeren in eeen poging het onder controle te krijgen..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:12

Photograph schreef:
Is het handig om nog te blijven vakkenvullen? wageningen is dicht bij mij en tijdens het vakkenvullen raak ik toch alllemaal producten aan die door heel veel mensen is aangeraakt.

Ja tuurlijk! gewoon geod je handen wassen en niet aan je gezicht zitten als je het toch vervelend vind, maar die paniek is nergens voor nodig nog. Ik denk ook niet dat je baas het waardeerd als je je afmeld vanwege het coronavirus.

edit:

zonnebloem18 schreef:

Eensch en daar twijfel ik dus over of Nederland daar wel goed mee bezig is op dit moment als je ook verhalen hoort waar het mis gaat en niet iedereen zomaar een test krijgt en er kastje-muur verhalen zijn;

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:13

Ladybird schreef:
Photograph schreef:

Ja tuurlijk! gewoon geod je handen wassen en niet aan je gezicht zitten als je het toch vervelend vind, maar die paniek is nergens voor nodig nog. Ik denk ook niet dat je baas het waardeerd als je je afmeld vanwege het coronavirus.

Daarnaast overleeft het virus niet lang op produkten. Handen wassen en niet aan je neus en mond komen en na het vullen weer handen wassen. Het is niet zo dat die produkten je ziek maken hoor.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:16

IMJ schreef:
zonnebloem18 schreef:

nou dit.
ZuidKorea is nu als een gek 1000en testen per dag aan het uitvoeren in eeen poging het onder controle te krijgen..

Om het zo in te kunnen gaan dammen is dat wel van belang denk ik.
Ik snap alleen de personen niet die aangeven niet preventief getest te worden. Waarom zou je dit niet doen? Bang dat je onbewust anderen hebt besmet zonder het te weten?
Ik zou me zo laten testen persoonlijk als is het preventief. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik ik dit weiger maar wel mensen zou besmetten (met misschien wel alle gevolgen van dien).
Maar goed ik ben daarin wel erg sociaal en zorgzaam naar andere toe.
Voor me zelf boeit het me niet zo als ik het zou oplopen (voorkomen kan je het toch nooit 100%) komen we ook wel overheen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:16

Ik wou net simpelweg zeep halen omdat het thuis bijna op is, maar geen zeep gevonden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:18

moonsparkle schreef:
Ik wou net simpelweg zeep halen omdat het thuis bijna op is, maar geen zeep gevonden.

Nee viel me gisteren ook al op in de supermarkt en bij de Action. Maar hier had de Aldi nog genoeg staan. En ja ik moest het ook gewoon hebben en heb er ook maar eentje meegenomen, doe niet mee aan het hamster gedoe

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:18

Als ik naar recente berichten kijk staat daar in feite (verkapt) dat ze proberen de boel te remmen zodat niet iedereen tegelijk ziek is maar er eigenlijk van uitgaan dat uiteindelijk iedereen het wel een keer treft. Daarom vinden de de milde symptomen waarschijnlijk ook niet boeiend, die zijn geen belasting van het gezondheidswezen.
Dat is in iedergeval mijn interpretatie.

Een epidemioloog van het EPFL zegt:
1. Wie gross ist die Wahrscheinlichkeit, dass ich mich mit dem Virus infiziere?
Bitte geraten Sie jetzt nicht in Panik. Aber Sie müssen damit rechnen, dass Sie das Virus erwischt.

Ofwel het zal de meeste mensen vroeger of later wel treffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:19

Ik laat mijn vrijheid niet inperken door anderen. Ik ben geen misdadiger, ik kan het ook niet hebben wegensgeen contacten of bezoek risicogebieden, maar ik blijf zonder klachten echt niet 2 weken binnen zitten terwijl je niet besmettelijk bent.
Allemaal paniek om niets.
Ik ben niet bang voor het virus, maak me alleen zorgen om rare onzinnige maatregelen en angst voor melaatsheid bij anderen. Punt. Dus nee, testen preventief, niet nodig.
Sociaal? Ja ben ik zeker. Ik blijf bij een verkoudheidje wel bij zwakkeren weg.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-03-20 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:20

kiki1976 schreef:
Om het zo in te kunnen gaan dammen is dat wel van belang denk ik.
Ik snap alleen de personen niet die aangeven niet preventief getest te worden. Waarom zou je dit niet doen? Bang dat je onbewust anderen hebt besmet zonder het te weten?
Ik zou me zo laten testen persoonlijk als is het preventief. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik ik dit weiger maar wel mensen zou besmetten (met misschien wel alle gevolgen van dien).
Maar goed ik ben daarin wel erg sociaal en zorgzaam naar andere toe.
Voor me zelf boeit het me niet zo als ik het zou oplopen (voorkomen kan je het toch nooit 100%) komen we ook wel overheen.

Van mij mag dat ook hoor, graag zelfs, kan ik mijn vader en schoonmoeder beschermen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:21

germie schreef:
Ik laat mijn vrijheid niet inperken door anderen. Ik ben geen misdadiger, ik kan het ook niet hebben wegensgeen contacten of bezoek risicogebieden, maar ik blijf zonder klachten echt niet 2 weken binnen zitten terwijl je niet besmettelijk bent.

stel dat je het wel zou hebben, met maar weinig klachten... dan laat je je vrijheid toch wel 2 weken inperken hoop ik?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:23

Photograph schreef:

Serieus?
Zo ja, dat kan gewoon. Je werkt dan namelijk niet met besmettelijke mensen. Producten zijn niet besmettelijk, het virus overleeft slecht buiten het menselijk lichaam.

kiki1976 schreef:
moonsparkle schreef:

Nee viel me gisteren ook al op in de supermarkt en bij de Action. Maar hier had de Aldi nog genoeg staan. En ja ik moest het ook gewoon hebben en heb er ook maar eentje meegenomen, doe niet mee aan het hamster gedoe

Oh echt? Ik bestel boodschappen altijd bij jumbo of AH maar daar is het nog gewoon te bestellen. En bij AH zelfs in de aanbieding :Y) 2 + 1 gratis om het hamsteren te stimuleren :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:23

Marie_Anne schreef:
Nog een keer mijn vraag dan:
Marie_Anne schreef:

Ik weet niet direct of de situatie daar beter is, maar het geeft een duidelijker beeld en eerlijkere cijfers plus dat misschien toch een deel van de besmettingen kan voorkomen doordat mensen dan thuis blijven i.p.v. naar het werk of school gaan en dan het verspreiden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:24

germie schreef:
Allemaal paniek om niets.
Ik ben niet bang voor het virus, maak me alleen zorgen om rare onzinnige maatregelen en angst voor melaatsheid bij anderen. Punt. Dus nee, testen preventief, niet nodig.
Sociaal? Ja ben ik zeker. Ik blijf bij een verkoudheidje wel bij zwakkeren weg.

Als je niet in risicogebied bent geweest en geen klachten hebt, hoef je toch ook helemaal niet 2 weken binnen te zitten :? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:24

Je kunt wel preventief willen testen (in mijn geval dan niet perse eigenlijk) maar krijgen is een ander verhaal. Wij komen in iedergeval niet in aanmerking omdat we niet in Italie zijn geweest en geen ademnood hebben (wel koorts en hoesten).

Nu ga ik er vanuit dat we sowieso influeza hebben aangezien een broertje van een klasgenootje net uit het ziekenhuis is na een week opname door longontsteking door Influenza A. Zijn broer heeft nu ook koorts en nog 3 of 4 andere kinderen in dezelfde klas.

zonnebloem18

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:27

Uit een risicogebied komen zou nu eigenlijk geen voorwaarde meer hoeven zijn. Met een incubatietijd tussen de 2 dagen en 2 weken kan het nu ook in Nederland opgelopen zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:31

Ik ga nu wel wat extra kopen als ik ergens zeep vindt, gewoon omdat het wel vervelend is dat het nu nergens is althans niet hier in de buurt :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:32

zonnebloem18 schreef:
Uit een risicogebied komen zou nu eigenlijk geen voorwaarde meer hoeven zijn. Met een incubatietijd tussen de 2 dagen en 2 weken kan het nu ook in Nederland opgelopen zijn.

Het loopt sowieso snel op, maar het grootste deel is aardig paniek lijkt mij.

Hier ook wel wat last van de luchtwegen, maar dat zijn ook mijn enige klachten momenteel. Moet ik mij zorgen maken? Neuh, ik denk dat het nog naweeën zijn van mijn verkoudheid van vorige week.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:32

Tussen „zou eigenlijk“ en de realiteit zit in iedergeval een krater wat dat betreft en daar ga ik me persoonlijk niet over opwinden in iedergeval.
Mijn man werkt in een ZH en ook daar vinden ze het totaal niet boeiend dat zijn dochter ziek is blijkbaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:35

IMJ schreef:
germie schreef:

stel dat je het wel zou hebben, met maar weinig klachten... dan laat je je vrijheid toch wel 2 weken inperken hoop ik?

Als iedereen zo lekker rond blijft lopen en er zo over denken, kan je net zo goed in bv de supermarkt besmet worden.
Daarnaast vind ik het behoorlijk egoïstisch overkomen. Want het is niet nl niet gezegd dat je bij geen klachten niet besmettelijk bent, de kans is kleiner. Des te meer hoesten/niesen etc des te hoger de kans dat je andere besmet.
Ik vind het een beetje struisvogel spelen