Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:54

Ik vind ook dat de toon af en toe wat onaardig is. Niet iedereen is een expert op ons gebied, maar we doen allemaal op onze manier ons best om gezond te leven en wat af te vallen.

Dat BMR schijnt ook achterhaald te zijn, dat die gebaseerd is op oude gegevens. Ons lichaam en leven is door de jaren heen ook veranderd. Als ik de hele dag niks zou doen zou ik 1742 calorieën op een dag moeten eten. Met sporten er bij (3 tot 5 keer in de week) zou ik 2787 calorieën kunnen eten zonder aan te komen. Nou ik denk dat ik met zoveel calorieën toch wel wat kilootjes aan zou komen :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 10:57

_Lisanne schreef:
Ik vind ook dat de toon af en toe wat onaardig is. Niet iedereen is een expert op ons gebied, maar we doen allemaal op onze manier ons best om gezond te leven en wat af te vallen.

Dat BMR schijnt ook achterhaald te zijn, dat die gebaseerd is op oude gegevens. Ons lichaam en leven is door de jaren heen ook veranderd. Als ik de hele dag niks zou doen zou ik 1742 calorieën op een dag moeten eten. Met sporten er bij (3 tot 5 keer in de week) zou ik 2787 calorieën kunnen eten zonder aan te komen. Nou ik denk dat ik met zoveel calorieën toch wel wat kilootjes aan zou komen :+

Verklaar je nader :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:59

Oké! Vandaag gaan de e het weer beginnen!

Heb vanmorgen 2 rijstewafels met ham gehad en voor vanmiddag een smoothie mee. Vanavond weet ik nog niet.

Oja en een afspraak gemaakt bij de dieettist

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:00

Wat wil je precies dat ik verklaar? :) Ik denk mijn opmerking over BMR maar als je iets anders bedoeld, let me know :)
Volgens mijn (sport)diëtist kun je je BMR niet goed berekenen aan de hand van het internet. De gegevens die daar gebruikt worden schijnen oud te zijn (uit de jaren 80). In de loop der tijd is ons lichaam zo veranderd dat deze gegevens niet juist (meer) zijn. Dus als je echt je BMR wilt laten berekenen, zul je eerst goed bij moeten houden wat je eet (aan calorieën) en wat dat met je gewicht doet. Aan de hand daarvan kan het dan berekend worden.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:04

Er zijn heel veel mensen die gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn. Roepen dan een aantal dingen want jaa dat staat op internet.. Ja er staat heel veel op internet!

Hier zijn een aantal begonnen met het topic als leuk en motiverend, een leuke groep en waar mensen in zitten die er verstand van hebben!
Die kritiek geven als het niet goed gaat, en ja als je daar niet tegen kunt vraag dan niet om hulp.
Vele vragen zijn hier al gesteld en sommige dingen worden telkens maar herhaald, even topic lezen of desnoods een vraag stellen dan compleet te roepen ja maar dit staat..

Als je voldoende binnenkrijgt dan kan je afvallen, leuk als je minder eet en wat afvalt ga je in je oude ritme vallen zit het er zo weer aan.
Vraag de mensen hier die er verstand van hebben of je instructeur maar ga niet zelf wat zitten rommelen.
Hier is ook laatst een verhaal geweest over een meid die haar leven zo vergalt heeft en nu met de gebakken peren zit!

Let een beetje op je lichaam, je hebt er maar 1! Dus leef en geniet zo nu en dan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:04

Vind ik een hele lastige... Ik hoor namelijk dat ons lichaam helemaal niet zoveel veranderd is in vergelijking met de oertijd, maar dat we nu gewoon een belabberd en bevuild voedingspatroon hebben waardoor bijv overgewicht alleen maar toeneemt in de wereld.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:05

Kayleigh_ schreef:
Vind ik een hele lastige... Ik hoor namelijk dat ons lichaam helemaal niet zoveel veranderd is in vergelijking met de oertijd, maar dat we nu gewoon een belabberd en bevuild voedingspatroon hebben waardoor bijv overgewicht alleen maar toeneemt in de wereld.

Ja dat gaf ze inderdaad ook aan. Dat toen dit opgesteld is er gewoon minder sprake was van overgewicht dan nu.
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 18-05-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:06

Kayleigh_ schreef:

Dat lijkt mij eerlijkgezegd ook waarschijnlijker. Wellicht hadden ze zoveel jaren geleden gewoon minder mogelijkheden en technieken om dat soort zaken te onderzoeken?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:11

Goed bezig LadyBird +:)+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:56

gribaldi schreef:
Goed bezig LadyBird +:)+

dankje :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:57

Ik zit hier lekker chocoladereep weg te eten :') laatste slechtigheid die over is van mn verjaardag, als die op is is t ook echt op!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:20

Zooooo, die myfitnesspal app is echt wel super handig! Ben nu al aan dag 4 en ik merk dat ik eigenlijk meer at dan dat ik nodig heb. := Eerste dag zat ik meer dan 700 calorieën boven mijn maximum, 2e dag "maar" 73, en gisteren had ik meer dan 400 calorieën over, maar toen heb ik m'n middagmaal overgeslaan door tijdsgebrek.

Deze avond ook nog gaan lopen! Vorige week weer begonnen en ik voelde me echt veel gezonder en fitter achteraf.

Heeft er nog iemand leuke manieren om bezig te zijn met 'fitness' thuis? Die schema's via google vind ik vaak niet uitdagend of leuk genoeg waardoor ik ze niet vol hou. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:36

Ik ben gestopt met het invoeren op MFP, en ook op het letten van mijn kcal op een dag. Zelf raakte ik echt geobsedeerd met het tellen van alle kleine kcal en ook bij mij gaf MFP aan dat ik als ik niet sportte maar 1162 kcal op een dag moest eten. Nou heb ik alsnog veel dagen dat ik daar amper aan zit, maar ik heb het niet meer bewust door.

Voor mij werkt het prettig om gewoon te letten op wát ik naar binnen gooi, dus ik probeer zo gezond mogelijk te eten, maar wel op het moment dat ik honger heb. Er zijn dagen dat ik lekker een saucijzenbroodje pak als tussendoortje of lunch, en er zijn dagen dat ik amper 1000 kcal aan super gezond (alleen groente/fruit en een stukje vlees over de hele dag) binnen krijg.

Afvallen is zo ontzettend persoonlijk. De een heeft er veel aan om zichzelf op een strak regime van een bepaald aantal kcal op een dag te zetten en elke week op de weegschaal te staan, anderen willen heel veel sporten en eten daar ook naar, en weer anderen letten op wat ze binnen krijgen en zien het allemaal wel. Ik denk dat het sowieso moeilijk is om voor iemand anders te bepalen wat zijn/haar waarheid is en dat zie ik hier en daar nog wel eens gebeuren in dit topic.

Als ik even naar mij persoonlijk kijk.. Ik eet nou twee weken zo schoon mogelijk en ik ben nu 4 kilo kwijt. 2 kilo per week vind ik zelf te veel, dus telefoontje naar de HA die aangaf dat het voornamelijk vocht was. Kan kloppen, want het gaat nu weer wat minder snel. Ik voel me er veel prettiger bij om onbewust een 80-20 regel aan te houden en gewoon te eten waar ik op dat moment behoefte aan heb. Als ik trek heb maak ik een smoothie, als ik ontzettend veel zin heb in een bakje chips dan eet ik een bakje chips.. Ik compenseer het alleen met gezonder eten.

Ook kan ik me als geen ander voorstellen hoe frustrerend afvallen kan zijn. Ik heb het geprobeerd met een shakedieet, met het schrappen van koolhydraten, met intens veel sporten waar ik mijn rug weer mee verpest heb.. En als die kilo's er maar niet af gaan dan kan dat heel moeilijk zijn. En dan ga je inderdaad zo min mogelijk eten omdat het de makkelijkste manier is om snel en zichtbaar kilo's te verliezen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:46

Netjes Emma, petje af :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:50

Mooie post, Emma!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:08

Heb ook eens mijn BMR uitgerekend via internet. 3 websites gebruik, kwamen de volgende getallen uit:

1634, 1580 en 1642 kcal als BMR
2157 en 2247 kcal om gewicht te behouden (1 t/m 3x in de week licht sporten)

Heel wat anders dan MFP aangeeft. Met gegevens die ik nu ingevuld heb, mag ik daar 1470 kcal per dag eten. Ik vul daar mijn beweging wel nauwkeurig in, omdat ik weet dat MFP er van uit gaat dat je niet beweegt. Maar volgens berekening van BMR zou ik dus makkelijk meer kunnen eten.

Ga het eens in MFP aanpassen, standaard dagelijks kcal rond de 1650. Dan alsnog mijn beweging netjes bijhouden. Kijken hoe dat werkt. Kayleigh of anderen, zou dat een beetje kloppen?

Emma, ik vind het heerlijk om alles bij te houden. Maar nu doe ik dat bij alles, dus voor mij werkt het erg goed. Snap dat het voor anderen juist heel anders kan werken. Fijn dat je nu een manier hebt gevonden die wel werkt voor jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:10

Ik kan het me inderdaad heel goed voorstellen dat het voor veel mensen een heel goed inzicht geeft in wat ze allemaal eten op een dag. Bij mij is de valkuil dat ik me juist heel goed bewust ben van wat ik binnen krijg op een dag. Ik weet dondersgoed dat het niet goed voor me is om een zak chips leeg te eten, maar ik doe het lekker toch. Ik weet genoeg van voeding om te weten hoe ik af moet vallen, het is bij mij alleen altijd laksheid geweest.

Dankjullie meiden! Zo'n topic als deze is gewoon moeilijk. Iedereen geeft (goedbedoelde) adviezen en sommige mensen slaan wbt afvallen een ander pad in dan jij zelf doet of waar jij zelf achter staat. Ik ben ook niet voor crashdieten, maar heb zelf soms ook wel weken waarin ik even amper wat eet om mijn lichaam weer wakker te maken.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:15

Vanaf wanneer wordt er eigenlijk over een crashdieet gesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:17

Verschilt een beetje per levensstijl vind ik. Als jij de hele dag op de bank zit/in bed ligt en je eet 1200 kcal op een dag vind ik het nog niet echt crashen, maar als jij actief bent en je eet maar 1200 kcal op een dag vind ik het wel weer crashen. Sowieso alles onder de 1000 kcal per dag vind ik een crashdieet.

Het lastige daarmee is dat je het er gewoon snel weer aan eet. Ik zit wel eens een paar dagen onder de 1000 kcal, maar dan moet je heel rustig opbouwen wil je het er niet gelijk weer aan hebben zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:49

linoleum schreef:
Heb ook eens mijn BMR uitgerekend via internet. 3 websites gebruik, kwamen de volgende getallen uit:

1634, 1580 en 1642 kcal als BMR
2157 en 2247 kcal om gewicht te behouden (1 t/m 3x in de week licht sporten)

Heel wat anders dan MFP aangeeft. Met gegevens die ik nu ingevuld heb, mag ik daar 1470 kcal per dag eten. Ik vul daar mijn beweging wel nauwkeurig in, omdat ik weet dat MFP er van uit gaat dat je niet beweegt. Maar volgens berekening van BMR zou ik dus makkelijk meer kunnen eten.

Ga het eens in MFP aanpassen, standaard dagelijks kcal rond de 1650. Dan alsnog mijn beweging netjes bijhouden. Kijken hoe dat werkt. Kayleigh of anderen, zou dat een beetje kloppen?

Emma, ik vind het heerlijk om alles bij te houden. Maar nu doe ik dat bij alles, dus voor mij werkt het erg goed. Snap dat het voor anderen juist heel anders kan werken. Fijn dat je nu een manier hebt gevonden die wel werkt voor jou!

Wat mij betreft is dat een prima streven! Beweging kun je invoeren voor jezelf, om een beeld te krijgen van wat je verbrandt (ik vind dat MFP vaak meer calorieën aftrekt dan je werkelijk verbrand hebt) maar ik zou de verbrande kcal er niet bij eten. Gewoon elke dag 1650 kcal eten en twee weken aankijken wat dat met je doet :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:07

Emmaa_ schreef:
Ik ben gestopt met het invoeren op MFP, en ook op het letten van mijn kcal op een dag. Zelf raakte ik echt geobsedeerd met het tellen van alle kleine kcal en ook bij mij gaf MFP aan dat ik als ik niet sportte maar 1162 kcal op een dag moest eten. Nou heb ik alsnog veel dagen dat ik daar amper aan zit, maar ik heb het niet meer bewust door.

Voor mij werkt het prettig om gewoon te letten op wát ik naar binnen gooi, dus ik probeer zo gezond mogelijk te eten, maar wel op het moment dat ik honger heb. Er zijn dagen dat ik lekker een saucijzenbroodje pak als tussendoortje of lunch, en er zijn dagen dat ik amper 1000 kcal aan super gezond (alleen groente/fruit en een stukje vlees over de hele dag) binnen krijg.

Afvallen is zo ontzettend persoonlijk. De een heeft er veel aan om zichzelf op een strak regime van een bepaald aantal kcal op een dag te zetten en elke week op de weegschaal te staan, anderen willen heel veel sporten en eten daar ook naar, en weer anderen letten op wat ze binnen krijgen en zien het allemaal wel. Ik denk dat het sowieso moeilijk is om voor iemand anders te bepalen wat zijn/haar waarheid is en dat zie ik hier en daar nog wel eens gebeuren in dit topic.

Als ik even naar mij persoonlijk kijk.. Ik eet nou twee weken zo schoon mogelijk en ik ben nu 4 kilo kwijt. 2 kilo per week vind ik zelf te veel, dus telefoontje naar de HA die aangaf dat het voornamelijk vocht was. Kan kloppen, want het gaat nu weer wat minder snel. Ik voel me er veel prettiger bij om onbewust een 80-20 regel aan te houden en gewoon te eten waar ik op dat moment behoefte aan heb. Als ik trek heb maak ik een smoothie, als ik ontzettend veel zin heb in een bakje chips dan eet ik een bakje chips.. Ik compenseer het alleen met gezonder eten.

Ook kan ik me als geen ander voorstellen hoe frustrerend afvallen kan zijn. Ik heb het geprobeerd met een shakedieet, met het schrappen van koolhydraten, met intens veel sporten waar ik mijn rug weer mee verpest heb.. En als die kilo's er maar niet af gaan dan kan dat heel moeilijk zijn. En dan ga je inderdaad zo min mogelijk eten omdat het de makkelijkste manier is om snel en zichtbaar kilo's te verliezen.

Daar heb je hélemaal gelijk in! Ik was gewoon benieuwd wat ik maar mocht eten en wat ik eigenlijk eet. Dag 1 heb ik gewoon gegeten zoals een gewone dag, dag 2 iets of wat op gelet en dag 3, tja, puur tijdsgebrek, want zoiets is echt niet van mijn gewoonte. :=

Als ik zin heb in chocolade, chips, Mcdo, ... eet ik dat gewoon :') Ik weet dat ik niet "zonder" kan om het zo te zeggen en ik ga die dingen ook echt niet laten omdat ik wil afvallen oid want dat wil ik niet, ik voel me goed zoals ik ben en dat is nog altijd het belangrijkste voor mij. Ik vind het ook leuk dat ik gewoon kan zien wat ik allemaal eet, want eerlijk, dag 1 ben ik echt verschoten, en als je je dan bedenkt: "heb ik zoveel honger of gewoon zin in eten?" en als je dan bij het laatste uit komt, dan ga je wel opletten ja. Wat ik eet als ik honger heb, maakt mij niks uit, zolang het inderdaad gecombineerd is met iets gezonds (al is het tussendoor een appel of 's morgens een smoothie)

Van mezelf eet ik sowieso veel fruit en drink ik eigenlijk altijd water, puur omdat ik allergisch reageer op frisdranken en andere "troep". Ben al blij dat ik ook andere dingen mag eten, waar mijn lichaam dan in mindere mate op reageert, dus die dingen ga ik echt niet laten. :') Heb een jaar lang puur op cracottes en bruin brood met magere confituur en water geleefd om te "ontgiften" omdat ik er zo erg aan toe was, en zo wil ik nooit meer leven. :=
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 18-05-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:08

Ik wil dan wel flink wat afvallen, maar ik wil ook gelukkig blijven en voor mij is het gewoon onmogelijk om alleen maar super gezonde dingen te eten. Ik eet graag gezond hoor, maar ik had nu bijvoorbeeld erg veel zin in een durum als lunch. Dan doe ik dat, maar dan eet ik als avondeten een fruitsalade met magere kwark of iets in die trant :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:12

Klopt, die dingen mag je echt niet laten, want als het zover is, kan je echt niet meer weerstaan waardoor je alles zou eten wat je tegen komt. Ofwel is dat alleen bij mij zo? :')

Als je zelf gelukkig bent en je goed voelt bij wat je eet en doet, dat is nog altijd het belangrijkste! :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:17

Ik vind het heel knap dat jullie dat kunnen. Hier is het voorlopig nog een beetje een alles-of-niets-fenomeen, hopelijk kan en durf ik binnenkort ook wat meer een balans zoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:18

Bij mij was het ook een tijdje alles of niets, maar ik ging heel erg merken dat ik het ging ophopen en dan in 1 keer heel veel ging vreten. Dat patroon kon ik dan niet doorbreken dus dat deed ik dan tot ik weer motivatie kreeg. Nu kan ik gerust af en toe een wat slechtere dag hebben, dan heb ik daarna weer een goede dag :)