ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:08

Ik slik enkel vitamine pilletjes, ook vanwege mijn energielevel en vanwege een slechte weerstand. Werkt so far wel redelijk.

Wat mij heel goed heeft gedaan (niet echt een tip want tis niet heel haalbaar :+) was de winter overslaan. :') Ik heb de winter doorgebracht in Australië. Heb me nog nooit zo goed gevoeld zeg. Was 5 kilo aangekomen (wat nodig was) en was van bijna al mijn lichamelijke klachten af. Heb 3 dagen met keelpijn rondgelopen, normaal ben ik daarna nog 1 week snot verkouden maar nee hoor.. na 3 dagen was ik weer kiplekker. Thuis heb ik bloed moeten prikken (iets met tropische bacterie die ik gelukkig niet had haha). Toen bleken al mijn vitaminewaardes ver boven gemiddeld te zitten. En mijn vitamine D had al helemaal een gigantische boost gehad.

Vandaar dat ik me zo kiplekker voelde. Helaas ben ik dit nu al steeds meer aan het kwijt raken. -O- Stom Nederland.

Conclusie, ik moet emigreren naar Australië, want zelfs de winters daar zijn warmer en zonniger dan de zomers hier :'). Doet me blijkbaar erg goed haha.

Overigens ben ik begonnen met het slikken van de vitamine pillen voor ik naar Australië ging, en heb ze daar gewoon doorgeslikt. Behalve op het einde van mijn reis omdat ik ze, hoe typerend, telkens vergat. Was telkens maar onderweg dus ze lagen niet in het zicht op tafel zoals thuis, maar ergens in mijn backpack.

martinique

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:39

Overwinteren in Australië........ :o <3
Ben er nog nooit geweest, maar klinkt als dé oplossing!

Ik word zo chaggo van methylfenidaat! Gebruik t niet momenteel. Maar ja, ben dus wel vaak met alles bezig behalve met mn studie!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:44

TammyVN schreef:
Ik slik enkel vitamine pilletjes, ook vanwege mijn energielevel en vanwege een slechte weerstand. Werkt so far wel redelijk.

Wat mij heel goed heeft gedaan (niet echt een tip want tis niet heel haalbaar :+) was de winter overslaan. :') Ik heb de winter doorgebracht in Australië. Heb me nog nooit zo goed gevoeld zeg. Was 5 kilo aangekomen (wat nodig was) en was van bijna al mijn lichamelijke klachten af. Heb 3 dagen met keelpijn rondgelopen, normaal ben ik daarna nog 1 week snot verkouden maar nee hoor.. na 3 dagen was ik weer kiplekker. Thuis heb ik bloed moeten prikken (iets met tropische bacterie die ik gelukkig niet had haha). Toen bleken al mijn vitaminewaardes ver boven gemiddeld te zitten. En mijn vitamine D had al helemaal een gigantische boost gehad.

Vandaar dat ik me zo kiplekker voelde. Helaas ben ik dit nu al steeds meer aan het kwijt raken. -O- Stom Nederland.

Conclusie, ik moet emigreren naar Australië, want zelfs de winters daar zijn warmer en zonniger dan de zomers hier :'). Doet me blijkbaar erg goed haha.

Overigens ben ik begonnen met het slikken van de vitamine pillen voor ik naar Australië ging, en heb ze daar gewoon doorgeslikt. Behalve op het einde van mijn reis omdat ik ze, hoe typerend, telkens vergat. Was telkens maar onderweg dus ze lagen niet in het zicht op tafel zoals thuis, maar ergens in mijn backpack.

als dat eens zou kunnen! Ik wil sws eens rondreizen en nu ik dat bedenk kan ik dat inderdaad goed in de winter doen! Hoe zijn de winters in texas en omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:53

TammyVN schreef:
Ik meld me hier ook weer even. Ik zit sinds kort op een HBO opleiding, en dat valt soms best zwaar. Ik maak telkens op het laatste moment huiswerk. Nu gaat het al beter dan op het MBO.. Dan zat ik namelijk de hele nacht aan mijn huiswerk, nu begin ik ergens halverwege de dag al, waardoor ik iig nog redelijke nachtrust krijg. En laatst zelfs al 2 dagen voor de deadline waardoor ik ruim op tijd klaar was! Voelde zo goed :D

Alleen merk ik dat ik het heel erg moeilijk vind om huiswerk/school te combineren met een normaal leven (en ik ben aan het verhuizen, wat ook niet heel erg wilt opschieten nu). Nou zeiden ze al bij de open dagen dat deze opleiding heel zwaar is met heel veel huiswerk, en ben ik bij een andere school (zelfde opleiding) zelfs geadviseerd om paarden en vriendjes links te lagen liggen..

Ik merk dan ook dat al mijn vrije tijd in school gaat zitten of in stressen om school en stressen om het huiswerk dat ik moet maken (terwijl ik het dan dus niet maak) en dat valt best zwaar :=.

Niets tegen de opleiding hoor, die vind ik fantastisch :D. Maar dat huiswerk is gewoon moeilijk :+.

Welke opleiding doe je dan? Verhuizing is mentaal en fysiek best zwaar. Moet je niet onderschatten... Hakt er meer in dan je van te voren denkt voordat je je echt ergens thuisvoelt ed. ! Maar knap dat je al vooruit bent gegaan :j !

Mijn Hbo-opleiding is Easy de peasy, heel theorethisch (voor HBO althans, we hebben we gewoon ook :r projecten :r enzo. Helaas ) Dus het meeste is stampen voor de tentamen week. Dat kan ik wel.
Helaas hebben we wel aanwezigheidsplicht. De laatste tijd is mijn concentratie er mee gestopt. Gewoon, huppakee, weg... En dus vervul ik mijn les maar met het bestuderen van lijntjes in mijn schrift en het tekenen van paarden. Zo nutteloos, en het commentaar van docenten ook de hele tijd. 'ja je lijkt wel wat afwezig'. Correct, ik zit dan ook alleen maar puur in de lessen om mijn fysieke aanwezigheid iig voor elkaar te hebben. Maar je bereikt er zo weinig mee :') .
Ik heb het zo gehad.... Pure en intense frustratie :P Misschien moet ik het toch maar even zeggen tegen iemand dat ik ADD'er ben. Het enige is, dat de keren dat ik het tegen iemand verteld heb, er echt nog nóóóit iemand iets van rekening mee heeft gehouden. Hoe zit dat bij jullie eigenlijk :+ ? qua school

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:06

Nou bij mij werd er nooit iets mee gedaan. Maar ik had ook als tegenvaller dat ik alles zo snel kon leren dat ik er nooit echt tijd aan hoefde te besteden.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:22

Ik zit op de kunstacademie, dus heb voornamelijk praktijk vakken. Het gaat wel langzaam aan beter met huiswerk maken, aangezien ik het meeste ook super leuk vind om te doen. Maar het ertoe zetten om eraan te beginnen is nogal een opgave :=.

Wat het verhuizen voor mij zwaar maakt is dat het niet om de hoek is. Het is 1 uur a 1.5 uur heen en 1 uur/1.5 uur terug met de auto. (OV zou 2.5 tot 3 uur zijn dus dat werkt al helemaal niet). Dus ik kan ook niet in 1 dag een paar keer op en neer, daar is de afstand te groot voor..

Aanwezigheidsplicht heb ik ook. Dat is geen probleem, alleen het op tijd komen is echt een ramp!! Nou denk ik ook dat het komt doordat ik pas sinds kort een kamer heb. Dus heb de afgelopen periode elke dag die 1.5 uur in de spits van vlakbij Amsterdam naar Breda moeten afleggen, en dat is écht slopend! :O Dus ik versliep me ook gewoon steevast. Ik hoop echt dat het beter gaat. Ik woon nu namelijk op 10 minuten fietsen van de school vandaan. Heb alleen nog geen fiets -O-..

Ik heb al die jaren nooit aan een leraar verteld dat ik ADD heb. Maar heb bij mijn eerste beste gesprek met mijn studieloopbaan begeleider aangegeven dat ik ADD heb en chronisch ziek ben (wat bij mij tevens ook vermoeidheidsklachten veroorzaakt waardoor ik sowieso al vermoeider ben). Juist omdat ik hoop dat hier dan rekening mee gehouden kan worden, of nee.. Dat ze het gewoon weten en het snappen? Of iig me minder streng aankijken als ik weer eens niet heb zitten opletten? Ik weet zelf eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil haha, maar vond het toch wel fijn om het te vertellen.

Maar zijn reactie was ook van "Oh, nou ik heb daar niet zoveel verstand van." en.. "We hebben wel meer studenten met ADHD of Autisme of iets anders op school." Wat me niet heel erg verbaast, kunstacademie he haha :') maar anyway, ik weet niet of ik er nou iets mee opgeschoten was. Hij zei bv dat als ik in projecten met groepen werk dat ik dan kan zeggen van jongens ik heb ADD en ik reageer zo en zo op deze situatie. Aangezien hij studenten met Autisme kende die dat ook altijd van te voren aangaven.. Maar toen zei ik gelijk: "Zie je me al aankomen?" "Jongens ik heb ADD, daarom stel ik dingen uit, ben ik chaotisch en vaak te laat." "Niemand gaat dat geloven!" Moest hij wel om lachen.. Maar het is wel zo :'), daarom vertel ik het ook gewoon nooit aan mensen :+..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:23

Enige wat je er mee kan is compensatie krijgen voor studievertraging of zo. Ze helpen je nooit met voorkomen er van. :\

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:29

Anoniem schreef:
Enige wat je er mee kan is compensatie krijgen voor studievertraging of zo. Ze helpen je nooit met voorkomen er van. :\

Ik krijg er niets mee geloof ik haha. Maar op het moment gaat het eigenlijk ook wel goed, alleen weet ik van mezelf dat het gewoon nog beter zou moeten kunnen. Dat ik eigenlijk nog eerder met mijn huiswerk moet beginnen ipv de middag van te voren. (Wat al beter is dan de nacht ervoor haha).

Trouwens.. Trots moment.. Ik ben zowaar vandaag al begonnen met mijn huiswerk voor maandag en al halverwege! *\o/* Hierdoor heb ik nog fijn kunnen trainen vanavond, en nu ga ik zo dus ook slapen. Trots :').

Ohja EN ik heb mijn huiswerk voor dinsdag al gedeeltelijk gemaakt (gister), moet nu uitprinten, en dan moet ik nog ander huiswerk maken voor dinsdag, maar dat is minder werk dus dat kan zondag nog wel (en anders maandagmiddag :') ). -Ik werk zaterdag overdag namelijk en heb zaterdagavond een afspraak staan die niet afgezegd kan worden..-

Helaas was ik al sinds vorige week donderdagavond vrij.. Dus had ik eigenlijk al VEEL eerder kunnen beginnen, want nu word het alsnog krap -O-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:43

Oh leuk. :D Gaat al beter dan!

Vandaag ben ik met strattera gestart, heb het zelf moeten betalen. Het lijkt te werken, ik ben al weer wat rustiger zoals bij concerta ook. Alleen ben ik nu niet meer zo duf, ongelukkig en lusteloos. :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:10

Ik blijf dit stukje altijd zo mooi vinden, verteld precies hoe ik ben of me soms voel.

'Ik ben een chaotische perfectionist, soms wat vergeetachtig en ik kom vaak te laat. Dus als er iets is, zeg het me dan gewoon en zoek er niets achter. Weet dat mijn intenties op de goede plek zitten en dat ik niemand wil kwetsen. Ik ben niet goed in het onderhouden van vriendschappen maar jouw vriendschap betekent wel heel veel voor mij. Als ik iets vergeet, help me dan herinneren en als ik een afspraak afzeg, kan het zijn dat ik eventjes niet zo lekker in mijn vel zit. Het is voor mij belangrijk om me af en toe eventjes terug te kunnen trekken. Vat dit niet persoonlijk op. Ik kan slecht tegen onverwachte dingen, bel me eventjes als je van plan bent om langs te komen. Ik moet mij mentaal op dingen kunnen voorbereiden en ik ben soms graag even of langere tijd alleen. Accepteer het als ik nee zeg.'

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:05

He meiden,

Ik heb n tijdje geleden nog gereageerd,maar niet meer alles bijgelezen, sorry.
Ik heb al langer t vermoeden van ADD/ADHD (ben r nog niet helemaal uit welke) en van de week de stoute schoenen aangetrokken en n dexamfetamine van n gediagnosticeerde vriendin geprobeerd...

Er ging n wereld voor me open! Binnen een uur verdween de altijd op de achtergrond aanwezige "ruis". De gedachtenstroom, t liedje dat ik altijd in mn hoofd heb en wat ik maandag over 3 weken moet gaan eten verdwenen ineens. Er lag n plasje water op de vloer en er moesten nog 2 glazen afgeruimd, maar dat hoefde niet direct, dat kon ook straks en toen ik het ben gaan doen kon het zonder opgejaagd te zijn en zonder schelden toen ik het dweiltje liet vallen. Ik was met 1 ding tegelijk bezig. Prikkels kwamen wel "harder" binnen, helderder, maar ik kon me met 1 tegelijk bezig houden en de rest eruit filteren.

Kreeg visite en mijn visite merkte n verschil in mijn bewegen, lichaamshouding, aankijken en t feit dat ik nu wel leek te luisteren in plaats van in mn hoofd al heel ergens anders te zijn.

Ik heb dit als zeer prettig ervaren en de dag erna weer n dosis genomen met precies te zelfde effect, dus t zit niet "tussen mn oren" lijkt me.

Klinkt dit effect van de dexamfetamine herkenbaar voor iemand?

Inmiddels is de afspraak voor doorverwijzing van de huisarts gemaakt ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:03

Haha, zo ging het bij mij ook de 1e keer dat ik methylfenidaat gebruikte :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:36

Goede beschrijving van het effect van de medicatie :-)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:27

Bedankt voor jullie reacties. Het feit dat het dit effect heeft, geeft aan dat er iets van ADD/ADHD speelt neem ik aan..? Kan ik dat tegen mn huisarts zeggen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:11

Hoeft niet, ADHD/ADD moet iets zijn waar je al van de geboorte mee rond loopt volgens mij. Maar ze gaan gewoon de checklist af.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:12

Het is iets wat je met je geboorte al mee krijgt inderdaad.
Maar het zou voor Sjaap wel een teken kunnen zijn dat er iets speelt, als de medicatie zo'n effect heeft.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:27

Ik heb vanavond hier thuis mijn+vriends verjaardag en ik word gek. Nu al. Echt horror altijd.
Ik heb mn zusje eerlijk gezegd hoe een verjaardag voor mij is/voelt en die gaat me vanavond helpen met alles gelukkig!
Krijg zeker 40 man ^) ..

Herkenbaar voor jullie? Ik zou me het liefst verstoppen nu.. brr

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:46

Ik herken 't. Vind verjaardagen van andere al drama.
Heb ook toevallig voor vanavond expres wat gepland met vrienden zodat ik niet mee naar een verjaardag hoef...
Ligt er vaak wel aan welke, maar bij deze is iedereen altijd zo druk.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:41

Poess91 schreef:
Ik blijf dit stukje altijd zo mooi vinden, verteld precies hoe ik ben of me soms voel.

'Ik ben een chaotische perfectionist, soms wat vergeetachtig en ik kom vaak te laat. Dus als er iets is, zeg het me dan gewoon en zoek er niets achter. Weet dat mijn intenties op de goede plek zitten en dat ik niemand wil kwetsen. Ik ben niet goed in het onderhouden van vriendschappen maar jouw vriendschap betekent wel heel veel voor mij. Als ik iets vergeet, help me dan herinneren en als ik een afspraak afzeg, kan het zijn dat ik eventjes niet zo lekker in mijn vel zit. Het is voor mij belangrijk om me af en toe eventjes terug te kunnen trekken. Vat dit niet persoonlijk op. Ik kan slecht tegen onverwachte dingen, bel me eventjes als je van plan bent om langs te komen. Ik moet mij mentaal op dingen kunnen voorbereiden en ik ben soms graag even of langere tijd alleen. Accepteer het als ik nee zeg.'

Wow wat een mooi stukje.
Ik heb het opgeslagen op mijn pc

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:27

Aleeneh schreef:
Alleen het op het laatste moment beginnen is denk ik inderdaad wel herkenbaar voor meer mensen dan alleen ADDers. We leven nu ook wel in een wereld die vol zit met allerlei afleidingen, tegenwoordig meer en meer ook in digitale vorm. Het is heel moeilijk om er echt voor te gaan zitten en niet even je mobiel erbij te pakken bijvoorbeeld.

Hoe ik echt ADD vaak kan onderscheiden is het écht voor je werk gaan zitten, écht alle afleidingen uitschakelen, écht gemotiveerd zijn om te willen werken en het gewoon echt niet kunnen. Ik kan mijzelf dan gewoon niet afsluiten voor de buitenwereld, ik hoor elk geluidje, het tikken van de klok kan genoeg zijn om helemaal gek te worden, en dan dat geluid van die fluitende vogeltjes buiten!

Neem ik medicatie, dan hoor ik die geluiden niet meer zo acuut, kan ik als ik er echt voor ga zitten die tekst daadwerkelijk in me opnemen in plaats van alleen maar lettertjes voor m'n ogen te zien draaien terwijl ik knettergek word van alle ruis in mijn hoofd.

Herken je dat?

Hm.. Het ontbreekt denk ik ook wel grotendeels aan motivatie bij mij voor alles.. Dus ik begin er vaak al niets eens aan, of zo ontzettend laat dat het in principe geen zin meer heeft om er uberhaupt nog aan te beginnen... Dan is het ook moeilijk om je aandacht er bij te houden omdat het "toch al geen zin meer heeft". Als ik, zoals nu bijvoorbeeld, op het werk zit, dan hoor ik wel het getyp van andere mensen, als mensen bewegen, piepen van de stoel en als mensen van een andere afdeling naar de wc gaan bijvoorbeeld... Weet ook weer niet toe in hoe verre dat normaal is.

Overigens heb ik eens in de zoveel tijd ineens een moment dat ik me wél heel goed kan concentreren. Vorig jaar had ik eens een tentamen en toen heb ik 8 uur lang in de universiteitsbibliotheek gezeten alle stof doorgenomen. Was dóód moe achter af na dat tentamen, maar wel geslaagd met een 6,5 :P

Heb ook wel eens dat ik letterlijk ziek wordt van concentratie, als ik tentamens heb (had) bijvoorbeeld, dan kreeg ik knallende hoofdpijn en het gevoel dat mijn hersenen uitgedroogd waren oid. En dan was het dus niet het geval dat ik al een week lang 24/7 aan het leren was, nee, waarschijnlijk 1 dag pogingen ondernomen voor een tentamen.

Ik kan me overigens wel best goed concentreren op normale boeken, romans ofzo, als ik op mijn kamer ben en het is gewoon stil, zoals 's avonds. Maar ben nu ook een boek aan het lezen over de opvoeding van veulens, en ook al vind ik dat heel interessant, het duurt toch een eeuwigheid voor ik daar doorheen ben...

Edit: Wat ik hier boven lees over moeite hebben met vriendschappen onderhouden herken ik ook wel. Ben vrij op mezelf, en vaak moet het contact van vriend(inn)en vanuit hen komen...

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:37

Oh en moe.... Altijd zo moe! Ik slaap elke nacht minstens 9 uur en anders ben ik moe. :o

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:37

GentleZ, is dit hoe je het ervaart met of zonder medicatie? Want voor zonder medicatie klinkt dit me inderdaad ontzettend bekend in de oren, precies wat ik hierboven ook zei. Dat soort dingen zijn dus inderdaad heel bekend voor mensen met ADD. Alles hoor je, en alles hoor je ook BEWUST. Elk hoestje van iemand anders doorbreekt je concentratie, het tikken van de klok, het lopen van iemand anders door de kamer, etc. En dan op die momenten dat het er ECHT om spant inderdaad de hyperconcentratie. Dan MOET het ineens gebeuren en dan ben je daar compleet op gefocust. Tot die tijd, ach ja, het kan toch ook morgen? Want nu gaat het toch niet lukken, want nu moeten eigenlijk ook nog 100 andere dingen tegelijk gebeuren. En de concentratie is nu toch ver te zoeken. Waarom nu zoveel moeite doen.

Maar wat ik met medicatie merk is dat de drempel nog steeds even hoog is, maar zodra ik er eenmaal voor ga zitten, ik beter in staat ben om die 100 andere dingen en alle achtergrondgeluidjes buiten te sluiten. Als het nu dan echt moet gebeuren... tsja dan moet het maar en dan lukt het ook. Dan kunnen mijn hersenen als het ware wel prioriteiten stellen tussen wat NU moet en wat ook later kan, tussen welke prikkels wel en niet NU relevant voor me zijn en welke er niet zo toe doen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:36

Ik heb nog niet alles bijgelezen...
Maar slapen jullie ook zo licht ? Zelfs in m'n slaap ben ik afgeleid door alles -O-
Echt verschrikkelijk... Ik hoor alles !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:09

Ik slaap heeeeeeel onrustig, heb na een dag werken barstende koppijn en noem maar op

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:54

Nope, slapen doe ik echt als een blok. Liggen, ogen dicht en hoppa, comatoos. :')