Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Iris

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:03

Maak je geen zorgen! Het klinkt enger dan het is!
Onderkaak operatie is mij enorm meegevallen en bij mij is toen de bovenkaak ook omhoog geplaatst.
Pijn heb ik eigenlijk niet echt gehad, en gewoon goede koeling blijven vragen voor de zwelling dat verlicht echt enorm. Als je na afloop vloeibaar moet eten, veel vla soep en stukjes brood gaat ook vrij snel weer. Eventueel eten in de blender, en ook de chipito chips kon ik al vrij snel weer eten want die zuig je zo weg haha.

Het is hele traject is mij echt enorm meegevallen. (en ik heb het zoals hierboven staat dus twee keer moeten doorstaan)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:14

Nou ik heb dus de tegenvaller gehad dat ik verging van de pijn . Flinke pijnstillers gehad, smaakverandering.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:19

Ik ben ook totaal niet bang hoor Iris! Mensen vragen zich juist af hoe ik zo rustig eronder kan zijn. :') Ik heb me er nooit druk om gemaakt, ik vind de tandarts enger haha. Het is alleen altijd zo typisch dat wanneer je zelf iets moet ondergaan, dan je dan vlak van tevoren allerlei 'slechte' verhalen hoort.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:26

Mooizo! Tandarts is ook enger haha!
Een troost wat bij mij gebeurt is komt maar 1 keer per jaar voor.

Je moet het gewoon zelf ondervinden, nee het is geen pretje en wat ik het akeligste vond was het overgeven van al het bloed na afloop. Maar dat kan je maar beter gehad hebben want daarna voel je je een stuk beter. Althans ik was daar erg bang voor en eenmaal na de operatie ben ik een stukje gaan lopen om het op te wekken zodat het er uit kwam. :+

Nayomie dat is ook erg balen, helemaal die smaakverandering. Is dat uiteindelijk snel overgegaan of niet?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:42

Dat scheelt alweer haha! Mag ik vragen waar jij geopereerd bent?

Daarom, ervaringen van anderen wijken toch altijd af van wat je zelf ervaart. Dat overgeven is wel naar, wilde daar eigenlijk een maagsonde voor vragen bij de anesthesist maar ben het vergeten. :Y) Ben wel meer vergeten haha, ik wil bijvoorbeeld ook geen katheter. Maar volgens de kaakchirurg is dat pas bij operaties vanaf 2 uur en die van mij zou een uur tot 1,5 uur gaan duren, dus dat is nog even afwachten. Ik ga gewoon maandag op de OK nog even duidelijk maken dat ik dat ding écht niet zie zitten :+

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:47

Ik ben voor mijn bovenkaak verbreding in Arnhem geholpen voor het verplaatsen van boven en onderkaak allebei de keren in Nijmegen.

Katheter heb ik wel gehad overigens, had de hele nacht moeten blijven zitten maar ik vond dat totaal niet prettig dus heb het voor elkaar gekregen dat ze hem nadat twee uur op de kamer was eruit hebben gehaald. Het overgeven is heel naar maar je voelt je 10 keer beter nadat het gebeurd is!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:52

Heel ver uit de buurt dus haha.

Tegen die katheter zie ik echt het meest op van de operatie, dus die hoeven ze echt niet in te brengen. Knappen de elastieken dan niet tijdens de operatie of gaat dat nog net?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:56

Tijdens het overgeven bedoel je? Nope dat kunnen de elastieken goed hebben haha.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:58

Haha, tijdens het overgeven ja. Maar dat scheelt alweer dan. Zal ook wel moeten, want anders hadden vast veel mensen een probleem gehad.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:09

Ja smaakverandering is uiteindelijk na 5 dagen over gegaan maar ben daardoor enorm afgevallen omdat ik niks wilde eten hierdoor.

Dat braken viel bij mij juist weer erg mee. Had maar een heel klein beetje braaksel omdat ik toen opstond en vrijwel geen bloed.
Zo zie je maar weer dat het enorm kan verschillen :)

Qua houden van elastieken, de elastieken zijn sterk genoeg. Ook je kaak zit wonderbaarlijk stevig vast. Dezelfde dag knalde ik behoorlijk hard tegen de infuuspaal bij de wc (niet heel veel ruimte) en niks is kapot gegaan. Maar probeer dit maar niet uit :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:44

Ik ben in het UMC geopereerd door de KC die ook aangezichtchirurg is en bij mij zijn beide kaken en kin in een keer gedaan. Ik had wel een maagsonde omdat mijn kaken losgehaald waren en met ijzerwerk op elkaar vastzaten en ik niet mocht overgeven. Ik heb geen centje pijn gehad en het was in een keer goed gelukkig.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:50

Mijn operatie is nu ruim 5,5 jaar geleden maar ik heb helaas geen gevoel in mijn onderlip. Ik voel druk, en warm of koud (maar niet hóe warm of koud :+ ) maar verder weinig.

Braken... Praat me er niet van.. :+ Die operatie doe ik gerust nog 6x, de narcose liever nooit meer. :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:10

Ik heb een dove plek onder mijn onderlip, beetje tussen mijn kin en lip waar soms nog weleens een sliertje vermicelli oid zit *-:) dus soep eet ik met een servetje of stukje keukenrol erbij. Voor de rest heb ik echt geen klagen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:10

Zijn er hier ook mensen die geen gevoel in hun mond/lippen zijn verloren na een kaakoperatie? Ik begin er steeds minder naar uit te kijken zo. Ik wil graag al mn gevoel houden :')

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:25

Je bent het gevoel na de operatie sowieso een tijdje kwijt. Zenuwen krijgen een flinke optater dus kan ook niet anders.
Ik heb nadat de onderkaak twee keer geopereerd is al het gevoel weer terug! Dus verschilt enorm..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:51

Ik vind het plekje, gezien de operatie die ik heb gehad, erg minimaal hoor!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:36

Oh ik was een woord vergeten. "Blijvend gevoel verloren." Fijn dat jij het gevoel weer volledig terug hebt Iris!
En gelukkig Chanicha! Als het goed is kan ik binnenkort een afspraak maken met de KC om alles te bespreken (nog even wachten op akkoord van ortho). Ga ik het daar ook direct maar even over hebben. :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:20

Zoals ik hierboven schreef heb ik dat dus :) maar moet er wel bij zeggen dat het went en dat de plek echt een stuk kleiner is dan vlak na de operatie.

Het blijft met zoenen wel raar :)) haha!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:40

Hier inmiddels ruim 2 jaar na de operaties, bovenkaak naar boven verplaatst en onderkaak naar voren gezet. Ze hebben de operaties 2 maanden na elkaar gedaan.

Bij mij is al het gevoel gewoon goed, behalve de zwelling in het begin heb ik geen klachten gehad en ben ik er echt super blij mee. Ik heb wel een keer of 3 kaakfysio gehad nadien, omdat er een spier wat vervelend deed. Maar ja, wat wil je na zo'n ingreep. En na die paar keer fysio heb ik nooit meer ergens last van gehad.
Na de eerste operatie keek ik alleen maar meer uit naar de volgende, niemand die dat begreep haha.

Mijn ortho heeft een boek uitgegeven met allerlei aangezichts ' aandoeningen' en behandelingen, en heeft gevraagd of hij mijn case daarin ook mocht gebruiken. Het boek is inmiddels uit en ik moet zeggen dat ik best trots ben dat hij me daarvoor gevraagd heeft haha.

Als iemand naar mijn mening vraagt over het hele proces, dan zeg ik echt volmondig: Doen!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:02

Maandag om 7 uur it is! Ik begin me steeds stommere dingen af te vragen. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:03

Nergens voor nodig! :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:49

Dyphusion gewoon positief erin gaan! Ik had zoiets van slechter kan het niet worden :x
Succes maandag!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:14

Haha dankjewel! Ik maak me ook totaal niet druk en ben absoluut niet negatief. Met stomme dingen bedoel ik alleen of ik na de operatie nog op mijn buik/zij kan slapen. En of ik (een deel van) mijn eigen kleren aan mag houden tijdens de operatie of dat ik alleen zo'n netbroekje met zo'n chique blauw hemd aan mag hebben. :')

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:20

Succes maandag!
Buik/zij slapen gaat niet, tenminste bij mij niet.. Heb ook veel rechtop geslspen mrt een hoop kussens rond mijn hoofd de eerste weken.. Kon het op bed niet houden dus heb 2 weken op de bank geslapen..
En ja je krijgt een mooi blauw hemd haha en mag alleen een onderbroek eronder aan.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:23

Dankjewel!
Balennn, ik kan echt niet op mijn rug slapen, ben een buik/zij slaper. Gelukkig heb ik thuis ook een bed met verstelbare lattenbodem dus die kan ik zo recht zetten als ik zelf wil, dus hopelijk hoef ik niet op de bang te slapen haha.
Ah nee bah, mag je ook geen hemdje eronder aan houden in plaats van bh?