GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:44

Plus eten kan je niet mijden of verbannen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 00:22

Ik lees het topic al enige tijd van onder mijn steen mee, vooral uit interesse en niet omdat ikzelf deze medicatie overweeg (ik heb al medicatie). In het kader van nuance: zijn er hier mensen met een vastgestelde hormonale aandoening? Ik heb dat wel en kan bijvoorbeeld daadwerkelijk dik worden van stress. In een stressvolle periode zou ik niks kunnen eten, maar toch niks afvallen (of zelfs aankomen). Lastig verhaal, maar cortisol, insuline en testosteron zijn de boosdoeners. Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze personen omgaan met de medicatie uit dit topic? Werkt het dan ook net zo goed?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:28

Hoi Ual 95,
Geen geconstateerde hormoonaandoening hier maar de medicatie werkt wel hormoonregulerend. Dat merk ik ook wel echt. Heb je je al ingelezen hierover?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:56

Suzanne F. schreef:
Hoi Ual 95,
Geen geconstateerde hormoonaandoening hier maar de medicatie werkt wel hormoonregulerend. Dat merk ik ook wel echt. Heb je je al ingelezen hierover?

Ja, maar niet uitgebreid, omdat ik zelf niet veel te zwaar ben. Ik zou op basis van mijn BMI nog niet in aanmerking komen, maar dit gewicht behouden vereist voor mij wel een heel strikte manier van leven, wat soms best vermoeiend is. Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:08

ual_95 schreef:
Ik lees het topic al enige tijd van onder mijn steen mee, vooral uit interesse en niet omdat ikzelf deze medicatie overweeg (ik heb al medicatie). In het kader van nuance: zijn er hier mensen met een vastgestelde hormonale aandoening? Ik heb dat wel en kan bijvoorbeeld daadwerkelijk dik worden van stress. In een stressvolle periode zou ik niks kunnen eten, maar toch niks afvallen (of zelfs aankomen). Lastig verhaal, maar cortisol, insuline en testosteron zijn de boosdoeners. Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze personen omgaan met de medicatie uit dit topic? Werkt het dan ook net zo goed?

Ik gebruik heel veel prednison wat natuurlijk ook deel van deze klachten geeft.
Ook ik kan tijdens periodes met hoge doseringen aankomen terwijl ik nauwelijks nog eet.
Bij mij werkt het wel. Maar minder dan bij de anderen. Voor mij is niet aankomen al winst, zoals nu ik al 5 weken tussen de 40 en 50 mg slik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:31

Bij mij is wel eens gemeten dat ik een te hoge cortisolwaarde heb door de orthomoduculaire arts.
Wat wel mede verklaard dat mijn vet rond de buik zit, ik slecht slaap en de bodybatterij van de Garmin bijna altijd stress aangeeft.
Ik had gehoopt nu er meer rust in mijn lijf is doordat ik afgekeurd ben, dat ik dat terug zou zien in de waardes van de sporthorloge, maar dat is nog niet zo. Anderzijds een heel leven ploeteren is natuurlijk ook niet zomaar weer goed misschien?

Ook pre-diabetes in een tijd dat ik door medicijnen 10 kilo meer woog dan nu.
Later was dat wel weer oke.
Maar beide is weer een poos geleden dat dit nogmaals is gecheckt.

En een traag werkende schildklier, wat uiteraard ook maakt.

Ik gebruik nog geen medicijnen voor het afvallen, omdat ik eerst wil weten hoe het diverse mensen hier ook gaat bevallen als ze op streefgewicht zijn.
En ik ook denk dat ik een lange adem moet hebben om aan mijn streefgewicht te komen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:35

Maar wat wil je weten over iemand zn ervaring die op streefgewicht is? Iemand anders zijn ervaring is de jouwe niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:39

Hoe ze dat vol kunnen houden. Of ze levenslang medicatie nodig hebben enz.

En klopt een ander zijn ervaring is de mijne niet.
Maar als ik hier zou lezen dat het merendeel weer naar het oude gewicht gaat zonder medicatie geeft dat voor mij wel te denken

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:42

DuoPenotti schreef:
Hoe ze dat vol kunnen houden. Of ze levenslang medicatie nodig hebben enz.

En klopt een ander zijn ervaring is de mijne niet.
Maar als ik hier zou lezen dat het merendeel weer naar het oude gewicht gaat zonder medicatie geeft dat voor mij wel te denken

Ik denk gezien alles wat ik erover kan vinden dat je daar vanuit moet gaan. Hoewel mijn huisarts iets anders zegt, hij zegt dat saxenda gebruikers er bij hem erna stoppen. Maar ik ben die discussie nog niet aangegaan.

Waarom zou je geen lage dosering heel je leven gebruiken als dat helpt om een goed gewicht te behouden en mobiel en fit te blijven?

Ik leef liever korter en met een goed lijf dan lang maar met een slecht lijf. Als ik kan kiezen tussen 60 jaar fit worden of 80 krakkemikkig dan het eerste. Ik ben hier niet om ten koste van alles stokoud te worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:46

Dat brakke lijf heb ik al, dat gaat niet veranderen als ik af zou vallen. Het is wel dat ik er dan isschien geen andere ernstige dingen bij zou krijgen.
En nee dat ik mijn leven medicijnen moet gebruiken is het voor mij ook niet.
Wel dat ik het verschrikkelijk duur vind.... dat is voor mij de reden. Mijn wia-tje is geen dikke vetpot.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:01

Volgens de endocrinoloog die het mij voorschreef blijf ik er aan vastzitten. Zij heeft ook de cortisolwaardes tijdens opname bekeken en gaf ook aan dat de prednison gewoon heel veel effecten heeft op de hormoonhuishouding. Volgens haar is bij mijn problemen de saxenda het aangewezen middel.
In september heb ik weer een afspraak en ga ik aantal vragen stellen.
Overigens bleek mijn apotheker niet alleen erg geïnteresseerd, maar ook erg goed op de hoogte.

Ik vind het jammer dat die gli voor iedereen verplicht is en dat een uitzondering niet mogelijk is. Maar met mijn astma moet je sowieso veel zelf betalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:04

Prednison lijkt me verschrikkelijk voor bijna alles....
Echt heel naar als je dat altijd moet hebben |(

Maar ook met gli krijg ik het ook niet vergoed, bmi te laag daarvoor.
Zou ik gewoon eten wat hier als gezond gesteld word, 2000 calorieën was dat probleem zo opgelost _O-

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:13

Ja, best vreemd. Als ik ga roken en COPD krijg wordt mijn fysiotherapie ineens wel vergoed....
Maar mijn longarts vindt het geen goed idee en roken is ook duur....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:34

Ook heel bijzonder....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:46

DuoPenotti schreef:
Dat brakke lijf heb ik al, dat gaat niet veranderen als ik af zou vallen. Het is wel dat ik er dan isschien geen andere ernstige dingen bij zou krijgen.
En nee dat ik mijn leven medicijnen moet gebruiken is het voor mij ook niet.
Wel dat ik het verschrikkelijk duur vind.... dat is voor mij de reden. Mijn wia-tje is geen dikke vetpot.

Oh ja dat snap ik!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:55

ual_95 schreef:

Ik lees mee hier omdat ik het interessant vind. Heb in het verleden Ozempic gehad en dat hielp wel. Ik heb PCOS en te hoge cortisol. Ook hier word alles opgeslagen, jammergenoeg. Toen ik Ozempic nam, ervaarde ik echt wel minder honger en gedachten rond honger en eten. Ik heb nu een operatie ondergaan en mis wel dat stukje dat Ozempic had over in het hoofd zitten met eten. Helaas werkt ons lichaam gewoon niet goed met hormonen en dat is echt dikke pech hebben.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:01

raket schreef:
Ik gebruik heel veel prednison wat natuurlijk ook deel van deze klachten geeft.
Ook ik kan tijdens periodes met hoge doseringen aankomen terwijl ik nauwelijks nog eet.
Bij mij werkt het wel. Maar minder dan bij de anderen. Voor mij is niet aankomen al winst, zoals nu ik al 5 weken tussen de 40 en 50 mg slik.

Hier ook een prednison gebruiker (gelukkig) met een lagere onderhoudsdosering.
Maar ik wissel regelmatig met het honger gevoel per dag.
Ik eet soms dagen echt (te) weinig en soms dagen dat ik meerdere kleine beetjes eet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:41

Hier ook chronisch stress en hoge cortisol, hoe hard ik ook sport wat ik ook dieet, ik word fitter, maar slank zoals vroeger niet meer.

Ik zal net als sporten in wat voor vorm dan ook levenslang hebben. Maar heel eerlijk, geldt dat niet voor iedereen. Ik vind het zelfs een rare vraag. Natuurlijk heb je levenslang. Als je dat niet had dan was je wel slank en fit geweest zonder diëten, sporten of medicatie.

Dus ja je hebt levenslang ook als je op je streef gewicht bent. Je lichaam maakt een bepaalde stof niet aan of onvoldoende. Dus of je leeft als een fiets konijn Levenslang of je sport levenslang. Of een combinatie levenslang of medicatie levenslang. Dus ja je hebt gewoon levenslang op wat voor manier dan ook omdat het verdomde lichaam het gewoon niet vanzelf oplost. Ik ben die Haflinger en die Haflinger kan gewoon niet onbeperkt lekker vreten zonder consequenties. En de Arabier heeft weer andere consequenties.

De vraag dus of je levenslang aan de medicatie is, is dus nogal stom, natuurlijk kun je stoppen, maar dan heb je levenslang honger op sla of zit je tot je 100e in de sportschool.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:46

Verkeerde been uit bed gestapt?

Doordat je insuline minder schommeld, vet verminderd, of wat er ook allemaal maar kan veranderen aan signalen als je weer slanker bent mag je je toch wel afvragen of dat invloed heeft?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:49

Ik had het alleen over het levenslang verhaal, de rest is persoonsafhankelijk natuurlijk. En heb wel poedersuiker geslapen ivm griep, bedankt voor de interesse :D

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:02

Voor mij is het zo wie zo een lang verhaal want ik gebruik het eigenlijk puur voor mijn diabetes.
Dus krijg het ook vergoed vanuit de zorgverzekering.

Dat ik inmiddels heel wat kilo's (30+) kwijt ben is zeker zeer welkom.

Maar ik lees graag ervaringen van andere gebruikers.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:11

DuoPenotti schreef:
Verkeerde been uit bed gestapt?

Doordat je insuline minder schommeld, vet verminderd, of wat er ook allemaal maar kan veranderen aan signalen als je weer slanker bent mag je je toch wel afvragen of dat invloed heeft?

Precies en mijn huisarts zei dat je lijf en maag zou wennen aan het minder eten en dat het processen zou veranderen.

Ik ga er maar vanuit dat het niet zo dan valt het niet tegen.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:49

Ik denk dat dat ook sterk per persoon verschilt. Laten we eerlijk zijn, sommige mensen eten echt alleen suiker en ongezonde vetten (vooral op Engelse fora heb ik dit gezien). Als deze mensen hun levensstijl omgooien geloof ik gelijk dat ze op den duur zonder kunnen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:09

Annelies_VG schreef:
Ik denk dat dat ook sterk per persoon verschilt. Laten we eerlijk zijn, sommige mensen eten echt alleen suiker en ongezonde vetten (vooral op Engelse fora heb ik dit gezien). Als deze mensen hun levensstijl omgooien geloof ik gelijk dat ze op den duur zonder kunnen.

Dit zie je echt heel veel inderdaad. Mijn eten met mounjaro dagverslagjes. En het is niet veel wat ze eten, maar mist vezels, eiwitten en vitamines uit voedsel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:49

Mer1980 schreef:
Hier ook chronisch stress en hoge cortisol, hoe hard ik ook sport wat ik ook dieet, ik word fitter, maar slank zoals vroeger niet meer.

Ik zal net als sporten in wat voor vorm dan ook levenslang hebben. Maar heel eerlijk, geldt dat niet voor iedereen. Ik vind het zelfs een rare vraag. Natuurlijk heb je levenslang. Als je dat niet had dan was je wel slank en fit geweest zonder diëten, sporten of medicatie.

Dus ja je hebt levenslang ook als je op je streef gewicht bent. Je lichaam maakt een bepaalde stof niet aan of onvoldoende. Dus of je leeft als een fiets konijn Levenslang of je sport levenslang. Of een combinatie levenslang of medicatie levenslang. Dus ja je hebt gewoon levenslang op wat voor manier dan ook omdat het verdomde lichaam het gewoon niet vanzelf oplost. Ik ben die Haflinger en die Haflinger kan gewoon niet onbeperkt lekker vreten zonder consequenties. En de Arabier heeft weer andere consequenties.

De vraag dus of je levenslang aan de medicatie is, is dus nogal stom, natuurlijk kun je stoppen, maar dan heb je levenslang honger op sla of zit je tot je 100e in de sportschool.

Dank! Dit had ik even nodig, even een eyeopener. Je hebt gelijk.
Maar ik heb het dus nodig om minder te eten, ik mankeer verder niks. Ik ben gewoon een slappeling. Ik ben ook de Haflinger en kom al aan als ik kijk naar een grasspriet. Deze medicatie is eigenlijk mijn graasmasker. Maar het voelt wel wat fout dat ik het nodig omdat ik me niet kan inhouden. Ik merk nu echt wel dat ik meer honger heb en minder verzadigd ben nu ik weer terug ben op de startdosering. Ik durf nog niet verder af te bouwen. Ik blijf hierop voorlopig.