Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:42

DuoPenotti schreef:
Imandra, lees dat artikel eens.
Daar staat dat 1 oorzaak, dus gewoonweg teveel vreten, zelden de oorzaak alleen is.
Maar bijvoorbeeld medicijnen.
Heb ik ook gemerkt, medicijnen tegen mijn hoofdpijn, binnen 4 weken was ik 92 kilo, verschrikkelijk.
Ze hielpen niets, dus mocht weer stoppen gelukkig. Het eraf krijgen duurde overigens wel weer langer dan 4 weken...
Maar je zou die medicijnen wel blijven krijgen, ben je mooi klaar mee.
Medicijnen zijn de uitzondering. Maar niet bij de meeste mensen de oorzaak van overgewicht.
En dan zegt een ander vrolijk, moeten ze maar minder eten..echt, gewoon echt :?
Ik zeg dat in ieder geval niet. Heel simplistisch komt het daar in de meeste gevallen wel op neer, maar het is te kort door de bocht om dat te zeggen, omdat er vaak veel dingen meespelen die het wel een stuk lastiger maken dan simpelweg "eet gewoon minder" net als secricible aangeeft.

En nee niet zoveel mensen onderschatten wat ze eten, echt niet zomaar een handje niet getelde nootjes hier en daar.
Te veel gemakkelijk apps nu om alles bij te houden. Gewoon een ruk lijf dat ruk verbrand.
Veel mensen houden hun eten niet zo streng bij. Wil je het goed bijhouden moet je álles afwegen. MEt een goede weegschaal. Van het beleg op je brood tot de boter in je pan. Meeste mensen doen dat echt niet, en zodoende onderschatten mensen het aantal tot hun genomen calorieën. Een 'handje nootjes' kan bij wijze van spreken 100kcal zijn, maar ook 200 kcal. Ligt volkomen aan dat 'handje'. Mensen verkijken zich heel snel op dat soort dingen. En even voor de duidelijkheid: dat is niet erg, het is ook gewoon lastig. Maar dat wil niet zeggen dat mensen de inname niet overschatten. Hoe vaak in de afvaltopics mensen wel niet binnen kwamen met het verhaal 'ik eet zo weinig en toch val ik niet af', en toen ze gingen tellen, daadwerkelijk meten, bleken ze vaak toch op een hogere inname te zitten dan ze aanvankelijk zelf dachten, welke hoger was dan hun verbranding, waardoor ze toch aankwamen. Calorieën tellen is echt niet zo simpel, je moet er best wat moeite voor doen wil je het 'goed' doen.

Maar wat slanke mensen die dat maar niet inzien. of waar een beetje op eten letten en menen dat ze zo geweldig goed bezig zijn dat dit voor iedereen wel een oplossing is.
En weet je, ik begrijp dat ook nog, toen ik 48 kilo woog had ik zo zo kortzichtig en lomp kunnen zijn, totdat je anders ervaart.
Nogmaals: dat zeg ik niet. Sterker nog, ik zei nog dat maar 5% van de mensen succesvol afvalt en het eraf houdt. Het is echt een strijd, dat ontken ik ook absoluut niet (sterker nog, ik struggle er ook mee). Ik geef alleen aan dat die strijd ergens anders ligt dan jij denkt dat die ligt.

Maar ik stop met dit onderwerp, maakt me boos.
En zolang mensen dit zo makkelijk zien, valt er toch niets te zeggen.
Nogmaals: ik zie het niet als 'zo makkelijk'. Maar het ligt anders dan jij claimt dat het ligt. Er zijn behoorlijk wat oorzaken, maar meestvoorkomend zijn -net als in jouw artikel staat- sociaal (aka, je hebt teveel 'geleerd' te eten en hebt moeite om te herkennen wanneer je 'genoeg' hebt gegeten) en psychologisch. "genetische aanleg" zal vast een rol spelen, maar ook dáár zal je in de eerste plaats al meer moeten eten dan je lichaam verbrand en slechts in uitzonderingsgevallen verbrandt je lichaam daadwerkelijk veel minder dan een 'normaal lichaam'. Dus uitzondering, niet de regel. Maar dat die oorzaak anders ligt dan jij claimt, maakt hem natuurlijk alsnog niet makkelijker om 'op te lossen' als het ware.

Maar dan zeg ik tegen die een hartaanval hadden, stress dan wat minder (net zo idioot)
[b]Uiteindelijk is het bij afvallen en aankomen áltijd: Meer energie inname (eten) dan je lichaam verbrandt = aankomen. Minder energie inname dan je lichaam verbrandt = afvallen. Altijd. Maar hóé je dat bereikt, dát is het moeilijke aan afvallen, want hoewel de som niet zo ingewikkeld is, is het bereiken van de juiste energiebalans wel nog verrekte lastig door omliggende factoren (psychologisch, moeite met die energie inname+verbranding meten en in uitzonderingsgevallen dus medicatie en/of aandoeningen waardoor die verbranding minder wordt).

Als je het linkje dan even deelt? Met een stuk tekst zonder bron kan ik niet zo veel en gezien er genoeg onzin over afvallen op internet staat wil ik hier niet zonder bron vanuit gaan ;).

Edit: Maar dit gaat al te veel richting afvallen, en minder over het vaccin. Mijn punt blijft volgens mij dezelfde als die van jou wbt vaccin: het is niet makkelijk voor mensen met overgewicht dus dat zou geen reden moeten zijn waarom zij geen vaccin zouden mogen ontvangen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:50

De vraag "waarom zijn mensen te dik" is heel simpel. Omdat ze meer eten dan ze verbruiken. Dat is gewoon natuurkunde. Ook als je door externe factoren blijkbaar weinig verbruikt zou je dat op kunnen lossen door dus minder te eten.

De interessante vraag is "waarom eten mensen meer dan ze verbruiken?"
En die is heel ingewikkeld. En het antwoord is vrijwel nooit "omdat ze dat willen" of "omdat ze dat leuk vinden"
Daar kun je boeken over vol schrijven. Maar simpel is het niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:51

https://overgewichtnederland.org/over-gewicht/oorzaken/

maar denk er van wat je wilt, doe ik immers ook. :j
En natuurlijk zijn er altijd mensen die prima jeugd hebben gehad, niets mee hebben gemaakt en niets wegen wat ze eten en teveel eten.
Maar dat het zelden alleen dat het geval is, daar sta ik achter.
Kijk ik op de IC lijst van afgelopen weken, staat er bij obees zelden alleen maar obees. 1 keer heb ik dat zien staan. De rest had allemaal lichamelijke dingen erbij en psychisch telt dan niet eens op zo'n lijst.
En gisteren toevallig met "dienst" wissel over gehad, omdat er inderdaad een nieuw obese patient binnen kwam. Maar ook daar zeiden ze, het is nu een opvallend probleem op de IC, nu komt dat extra bloot te liggen. Maar er speelt zoveel meer, waar veel te weinig aandacht over is geweest. En dan hebben we het dus niet over de nutteloze uitspraken als elk pondje gaat door het mondje. Nee echte problematiek in onze hectische, stress maatschappij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:55

secricible schreef:
De vraag "waarom zijn mensen te dik" is heel simpel. Omdat ze meer eten dan ze verbruiken. Dat is gewoon natuurkunde. Ook als je door externe factoren blijkbaar weinig verbruikt zou je dat op kunnen lossen door dus minder te eten.

De interessante vraag is "waarom eten mensen meer dan ze verbruiken?"
En die is heel ingewikkeld. En het antwoord is vrijwel nooit "omdat ze dat willen" of "omdat ze dat leuk vinden"
Daar kun je boeken over vol schrijven. Maar simpel is het niet.

Precies, en waarom kan de ene vreten (zoals ik toen ik 48 kilo woog) en waarom als je daarna veel minder en gezonder eet je zwaarder bent.
Zelfde persoon.

Kijk ik naar mijn vriend, zijn zus en broer, maar ook zijn ouders. Allemaal dun.
En die eten, wat die in een dag wegstouwen doe ik een week over.
Ook wel grappig met een lopend buffet, grappen zwager en ik altijd, zo hier zijn ze ook weer failliet daarna, want de familie M komt eten. Die halen hun bedrag er wel uit :+
Maar is wel handig, nergens op letten en geen veroordelingen aar je hoofd krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:59

Ik denk dat er mensen zijn met obesitas, zoals jij beschrijft DP. Maar daarnaast hebben we te maken met het feit dat tegenwoordig ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht.
Die mensen hebben volgens mij niet allemaal te maken met een reeks complexe factoren, medicijnen en lastige genen. Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:06

Ik denk juist meer dan je denkt.
Het hoeft zo complex niet te zijn.
Trage schildklier is er dus al 1 van.
Hersenletsel en ontremd gedrag. Ander voorbeeld.
Inderdaad de pil en de hormonen, maar andere problemen met hormonen kan dus ook, bijvoorbeeld door stress. Stress is in nederland sowieso wel een oorzaak van veel ziektes.
Darmen van mensen bij overgewicht blijken anders te werken is aangetoond in studies.
Slaaptekort kan een reden zijn.
En helaas ook voor mensen die minder te besteden hebben en dan slecht eten kopen, niet omdat ze dat liever hebben.

daarnaast oudere worden vaak ook dikker. Als je 70 moet wegen en je weegt er 71 telt dat ook al.
We hebben wel steeds meer oudere in Nederland dus ook dat neemt het getal mee omhoog.

Ik denk juist door dat vinger wijzen er meer mensen overgewicht hebben dan nodig.
We doen te weinig aan de echte oorzaak aan pakken, de onderliggende oorzaken.
Pakken we die aan, zal het gewicht ook weer afnemen.

Maar ik vind het behoorlijk offtopic raken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:13

Nikass schreef:
Ik denk dat er mensen zijn met obesitas, zoals jij beschrijft DP. Maar daarnaast hebben we te maken met het feit dat tegenwoordig ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht.
Die mensen hebben volgens mij niet allemaal te maken met een reeks complexe factoren, medicijnen en lastige genen. Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.

Precies.
Máár.
Psychologische of sociologische gronden hebben die 50% wél. En die maken het ook knap lastig.
Dus zoals Secricible zegt, het is rekensommetje is simpel. De oplossing waarmaken verre van.

Edit: Duopenotti, jouw artikel bevestigt ook wat ik zeg? Ze claimen nergens dat medicatie etc de oorzaak zijn van de meerderheid van obesitas. Integendeel, ze leggen juist veel nadruk op de psychologische en sociologische factoren die erin meespelen. Ze zeggen simpelweg dat bepaalde aandoeningen en medicatie overgewicht kunnen 'veroorzaken', niet dat dit voor de meeste mensen met obesitas geldt:
Citaat:
Het risico voor het ontwikkelen van overgewicht en obesitas hangt in veel gevallen niet alleen af van de persoon zelf. De sociale omgeving speelt een belangrijke rol. Steun van familie en vrienden in moeilijke perioden of bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl zijn erg belangrijk om overgewicht en obesitas tegen te gaan. De mate waarin jouw omgeving gezond gedrag vertoont is van grote invloed op jouw eigen voedingspatroon. Ook op je werk loop je het risico beïnvloed te worden door impulsen. Denk aan de verleidelijke snackautomaten op de werkvloer, de mogelijkheid tot lichaamsbeweging of de (onregelmatige) werktijden.

Edit: volgens mij is in Nederland gezond eten niet duur? Ten minste, een normale AVG maaltijd is nog altijd veel goedkoper dan een McDonalds menu of een pizza bestellen :)).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-02-21 17:20, in het totaal 3 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:14

Je hoeft ook niet heel moeilijk te denken over "complexe factoren".
Mensen die veel lijnen hebben een ander verzadigingsgevoel door hormoon disbalans. Ook weten we dat mensen met overgewicht een andere darmflora hebbrn (we weten nog niet wat oorzaak/gevolg is hierin).
We weten dat je stofwisseling tot 40% kan dalen tijdens het lijnen.

Als je het interessant vindt kan ik je aanraden eens te zoeken op het minnesota starving project. Dit is een groot onderzoek ttv wo2 gericht op ondervoeding. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat mensen na streng lijnen gedragsmatig onbewust anders om gaan met eten (er ontstaan subtiele of minder subtiele vormen van obsessie), eetgedrag verandert onbewust, mensen gingen steeds vaker hun intake onderschatten, persoonlijkheidskenmerken veranderden, hongergevoel werd extremer, enz. Sommige mannen herstelden hier nooit meer van. Je verliest je connecties met gevoelsmatig of intuïtief eten steeds meer en als gevolg daarvan stijgt gewicht steeds verder.

Dit soort psychologische aspecten zijn heel logisch uit evolutionair oogpunt. Ons lijf is gebouwd op schaarste, de overvloed waar we nu mee kampen is nog zo nieuw dat ons lijf daar niet op gebouwd is en allerlei mechanisme in werking zet om uit die schaarste (dieetperiode) te komen.
En dan staat dat nog los van kennis, gewoontes, aangeleerd gedrag, enz. Enz. Dat zijn processen die met preventie en sturing nog redelijk aan te pakken zijn. Alle onbewuste processen in ons lijf en brein zijn veel ingewikkelder.

Maar goed, heel offtopic :D de dietist in mij komt los :+

Wb de diagnoselijsren op de IC van DP. Dat is ook oorzaak/gevolg. Worden mensen dik door ziektes die ze hebben? Of hebben ze meer problemen met ziektes door hun gewicht? Veel ziektes verergeren of komen tot uiting door een ongezonde leefstijl en overgewicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:18

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:19

Al die dingen die jij noemt DP, die zijn er. Dat is zeker. Maar daarnaast is er imo een groot welvaarts- en mentaliteitsprobleem waar mensen wel zelf invloed op kunnen uitoefenen.
Niet makkelijk, maar we hebben er allemaal mee te maken.

Maar goed dit gaat wat ver off topic, en ik begrijp heel goed dat het vervelend kan zijn als je het gevoel hebt veroordeeld te worden.

Mee eens Secricible.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:20

Denk dat het verplicht je bord leeg eten dus door je ho knopje heen een factor is die meespeelt
En mijn generatie geeft daar veel kast vanomdat ouders echt honger hebben gekend dus eten weggooien een no go

nynke55

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:52

En niet alleen je bord leeg, maar ook de pan leeg, dus nog een extra schep op je bord. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:25

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:55

pien_2010 schreef:
Leuk en positief vaccinatie nieuws uit Denenmarken
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236852 ... klaar.html

Absoluut. En dat heeft heel veel, zoniet alles te maken met de ingesteldheid van de skandinavische bevolking denk ik.
Met de maatregelen ging het daar ook goed. Iedereen deed al veel uit zichzelf, zonder een verbod af te wachten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:18

nynke55 schreef:
En niet alleen je bord leeg, maar ook de pan leeg, dus nog een extra schep op je bord. :)

Dat herken ik wel ja. Mijn ouders hebben ook de oorlog meegemaakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:21

Pff.. als je dit zo hoort vind ik het niet gek dat de overheid toch tot verlenging heeft besloten ondanks lagere cijfers.

Catharina Ziekenhuis neemt extra maatregelen na uitbraak van [de Britse variant van, red.] COVID
Citaat:
"Deze uitbraak bewijst nog maar eens hoe onvoorspelbaar en besmettelijk de Britse variant van het coronavirus is. Ondanks het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen en handhygiëne, grijpt het virus onverwachts en razendsnel om zich heen", vervolgd Nardo van der Meer.

https://www.catharinaziekenhuis.nl/nieu ... covid.html

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:28

Nee inderdaad, dan is dat handhaven vn regels zo gek nog niet.
En sowieso liep in dit ziekenhuis, samen met 3 andere ziekenhuizen in de nabije regio het aantal corona patiënten niet af, waar dat landelijk wel zo was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:07

En toch hoor ik van de week ook dat de besmettelijkheid minder lijkt dan men juist dacht. Geloof dat sizzle daar iets over postte in het algemene topic. Heel vreemd hoe dit dan kan gebeuren...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:14

Misschien de omstandigheden net perfect voor verspreiding. Je weet het niet.

Ik denk dat er in maart als de cijfers zo blijven wel redelijk wat versoepeling komt. Sowieso middelbaar open (hallo 10k besmettingen weer maar goed), kappers denk ik wel met oog op alle andere landen zo ongeveer, avondklok zal denk ik wel weg gaan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:35

Middelbare scholen die open gaan zie ik ook nog niet zoveel voordeel in , tenzij ze het net zo gaan aanpakken als op het MBO waar je in kleine groepen naar school gaat , en wel afstand moet houden en mondkapjes in de gangen en bij beweging verplicht zijn. Bij mij op school ( ik mag heen omdat ik in het examen jaar zit) maar alles is echt goed geregeld en nog geen grote uitbraken dit blijft meestal tot 1 iemand. Scheelt omdat we maar 1x in de week naar school gaan dus de kans is klein. Uit mijn shift is nog niemand besmet geraakt. Ze zijn ook wel steng hoor , in de gangen worden mensen echt wel aangesproken en als je te ver gaat wordt je uit het gebouw uitgezet. Tuurlijk zijn er rotte appels , laatst ook 2 meiden die een mondkapje niet nodig vonden. Pure arrogantie noem ik dat en dat straalden ze ook wel uit :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:01

karuna schreef:
En jongeren mogen meer dadelijk waarschijnlijk want zij hebben het zo zwaar. En bijna de helft geeft nu aan schijt te hebben aan de regels, want zijworden toch niet ziek. Ach ja waarom zou je een heel grote groep stille mensen "vergeten" wiens leven echt tot stilstand is gekomen.

https://www.ad.nl/gezond/tachtig-procen ... ~aaa7d954/

Iedereen stelt zich aan behalve karuna, niet waar?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:08

Wij hebben enkele dagen geleden een nieuwsbrief van de school van mijn oudste gehad (1e middelbare school). Hierin stond dat een 30tal leerlingen nu extra begeleiding krijgen o.a. vanuit school, omdat zij kampen met psychische problemen door de lock down. Met de vraag je kind in de gaten te houden. En dit is een relatief kleine school in een dorp.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:11

Vayo schreef:
Wij hebben enkele dagen geleden een nieuwsbrief van de school van mijn oudste gehad (1e middelbare school). Hierin stond dat een 30tal leerlingen nu extra begeleiding krijgen o.a. vanuit school, omdat zij kampen met psychische problemen door de lock down. Met de vraag je kind in de gaten te houden. En dit is een relatief kleine school in een dorp.

Ben blij dat ze daar naar kijken
De jeugd hoort de toekomst te hebben.
Geloof mij een verknipte jeugd is oliebol...
Dus wat mij betreft vo weer proberen open te doen..
En de risicogroep toch nog effe op hold tot het veiliger is, meer entingen gezet enz

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:42

Heftig hoor, van de jeugd.
Ik begrijp het ook wel.

En buiten dat, laten we niet vergeten dat dat onze toekomstige beroepsbevolking is, nogal raar om te roepen dat ze zich niet moeten aanstellen en gewoon door moeten gaan, terwijl ze over een paar jaar onze aow moeten betalen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:43

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En jongeren mogen meer dadelijk waarschijnlijk want zij hebben het zo zwaar. En bijna de helft geeft nu aan schijt te hebben aan de regels, want zijworden toch niet ziek. Ach ja waarom zou je een heel grote groep stille mensen "vergeten" wiens leven echt tot stilstand is gekomen.

https://www.ad.nl/gezond/tachtig-procen ... ~aaa7d954/

Iedereen stelt zich aan behalve karuna, niet waar?

I rest my case :Y)