DuoPenotti schreef:Imandra, lees dat artikel eens.
Daar staat dat 1 oorzaak, dus gewoonweg teveel vreten, zelden de oorzaak alleen is.
Maar bijvoorbeeld medicijnen.
Heb ik ook gemerkt, medicijnen tegen mijn hoofdpijn, binnen 4 weken was ik 92 kilo, verschrikkelijk.
Ze hielpen niets, dus mocht weer stoppen gelukkig. Het eraf krijgen duurde overigens wel weer langer dan 4 weken...
Maar je zou die medicijnen wel blijven krijgen, ben je mooi klaar mee.
Medicijnen zijn de uitzondering. Maar niet bij de meeste mensen de oorzaak van overgewicht.
En dan zegt een ander vrolijk, moeten ze maar minder eten..echt, gewoon echt
Ik zeg dat in ieder geval niet. Heel simplistisch komt het daar in de meeste gevallen wel op neer, maar het is te kort door de bocht om dat te zeggen, omdat er vaak veel dingen meespelen die het wel een stuk lastiger maken dan simpelweg "eet gewoon minder" net als secricible aangeeft.
En nee niet zoveel mensen onderschatten wat ze eten, echt niet zomaar een handje niet getelde nootjes hier en daar.
Te veel gemakkelijk apps nu om alles bij te houden. Gewoon een ruk lijf dat ruk verbrand.
Veel mensen houden hun eten niet zo streng bij. Wil je het goed bijhouden moet je álles afwegen. MEt een goede weegschaal. Van het beleg op je brood tot de boter in je pan. Meeste mensen doen dat echt niet, en zodoende onderschatten mensen het aantal tot hun genomen calorieën. Een 'handje nootjes' kan bij wijze van spreken 100kcal zijn, maar ook 200 kcal. Ligt volkomen aan dat 'handje'. Mensen verkijken zich heel snel op dat soort dingen. En even voor de duidelijkheid: dat is niet erg, het is ook gewoon lastig. Maar dat wil niet zeggen dat mensen de inname niet overschatten. Hoe vaak in de afvaltopics mensen wel niet binnen kwamen met het verhaal 'ik eet zo weinig en toch val ik niet af', en toen ze gingen tellen, daadwerkelijk meten, bleken ze vaak toch op een hogere inname te zitten dan ze aanvankelijk zelf dachten, welke hoger was dan hun verbranding, waardoor ze toch aankwamen. Calorieën tellen is echt niet zo simpel, je moet er best wat moeite voor doen wil je het 'goed' doen.
Maar wat slanke mensen die dat maar niet inzien. of waar een beetje op eten letten en menen dat ze zo geweldig goed bezig zijn dat dit voor iedereen wel een oplossing is.
En weet je, ik begrijp dat ook nog, toen ik 48 kilo woog had ik zo zo kortzichtig en lomp kunnen zijn, totdat je anders ervaart.
Nogmaals: dat zeg ik niet. Sterker nog, ik zei nog dat maar 5% van de mensen succesvol afvalt en het eraf houdt. Het is echt een strijd, dat ontken ik ook absoluut niet (sterker nog, ik struggle er ook mee). Ik geef alleen aan dat die strijd ergens anders ligt dan jij denkt dat die ligt.
Maar ik stop met dit onderwerp, maakt me boos.
En zolang mensen dit zo makkelijk zien, valt er toch niets te zeggen.
Nogmaals: ik zie het niet als 'zo makkelijk'. Maar het ligt anders dan jij claimt dat het ligt. Er zijn behoorlijk wat oorzaken, maar meestvoorkomend zijn -net als in jouw artikel staat- sociaal (aka, je hebt teveel 'geleerd' te eten en hebt moeite om te herkennen wanneer je 'genoeg' hebt gegeten) en psychologisch. "genetische aanleg" zal vast een rol spelen, maar ook dáár zal je in de eerste plaats al meer moeten eten dan je lichaam verbrand en slechts in uitzonderingsgevallen verbrandt je lichaam daadwerkelijk veel minder dan een 'normaal lichaam'. Dus uitzondering, niet de regel. Maar dat die oorzaak anders ligt dan jij claimt, maakt hem natuurlijk alsnog niet makkelijker om 'op te lossen' als het ware.
Maar dan zeg ik tegen die een hartaanval hadden, stress dan wat minder (net zo idioot)
[b]Uiteindelijk is het bij afvallen en aankomen áltijd: Meer energie inname (eten) dan je lichaam verbrandt = aankomen. Minder energie inname dan je lichaam verbrandt = afvallen. Altijd. Maar hóé je dat bereikt, dát is het moeilijke aan afvallen, want hoewel de som niet zo ingewikkeld is, is het bereiken van de juiste energiebalans wel nog verrekte lastig door omliggende factoren (psychologisch, moeite met die energie inname+verbranding meten en in uitzonderingsgevallen dus medicatie en/of aandoeningen waardoor die verbranding minder wordt).
Als je het linkje dan even deelt? Met een stuk tekst zonder bron kan ik niet zo veel en gezien er genoeg onzin over afvallen op internet staat wil ik hier niet zonder bron vanuit gaan

Edit: Maar dit gaat al te veel richting afvallen, en minder over het vaccin. Mijn punt blijft volgens mij dezelfde als die van jou wbt vaccin: het is niet makkelijk voor mensen met overgewicht dus dat zou geen reden moeten zijn waarom zij geen vaccin zouden mogen ontvangen.