Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:52

Wendy schreef:
Volgens mij ziet iedereen er na de start uit als een dolle stier ;)
@hannafrouk: goede tips geef je :j Voor mij niet van toepassing, maar wie weet wat anderen er aan hebben. Succes met lopen vandaag :)

Gisteren weer een lekker lange duurloop gedaan:
15,9 km in 1 uur 37 minuten, gemiddelde snelheid 9,8 km/u. Het gevoel was goed, af en toe een briesje tussendoor maakte het goed te doen. Fijne training zo :)

:wow: droomafstand, droomsnelheid!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:55

BusyMissy schreef:
Als ik dit zo lees ben je lekker actief bezig Lente +:)+ .
Ik vind zelf het hardlopen al meer dan genoeg tijd kosten.

Heb vandaag wedstrijd in Tilburg meegedaan(7,5km). Wat is dat toch enorm motiverend! De sfeer neemt je helemaal mee. Heb nog nooit zo hard gelopen, ook niet met trainen. Ruim 12,8km/u gemiddeld. Het weer en de sfeer zaten natuurlijk enorm mee, ik had ook geen last van de warmte, het eerste stuk was het bewolkt en daarna was ik er al aan gewend. Op de langere afstanden zijn er al wel mensen oververhit geraakt, dat bevreemde mij wel een beetje, zo ontzettend warm is het nog niet.
Ik had dit niet durven hopen na mijn spierblessure van afgelopen woensdag. Maar gelukkig hebben alle oefeningen, en al het rekken het gewenste resultaat gehad. Ook de extra rustdagen tussendoor voor mijn schenen blijken effectief te zijn geweest. Heb de hele dag nog van mijn endorfine-high mogen genieten! Nu begin ik pas moe te worden.

holy oliebol!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:58

ik heb zaterdag weer lekker gerend, ruim 6km. vanavond interval en hopelijk weer meer richting de 10 8-)

Afbeelding

wollie2004

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:00

hahaha Coole pic Arie! Goed bezig!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:40

Woow busymissy wat een lekker tempo joh :wow: jij had echt vleugeltjes :D

Coole foto Guinevere! Heb je nu tubes om je benen?

Hihi toffe foto Arie :D

Ik stretch ook altijd na het lopen. Was het laatst een keer vergeten en dat voelde ik meteen. En ook niet onbelangrijk, je wordt er ook nog leniger van!

Pff gisteravond en vannacht met een pony met koliek gezeten. DA erbij, lopen, lopen, lopen (had ik nog niet genoeg gedaan die dag :+ ). Uiteindelijk werd het minder na een pijnstiller en darmverslappers. Maar meeennn wat een gebroken nacht :O Nog een voordeel dat ze aan huis staan, kon ik steeds in mn pyjama naar buiten rennen en dan snel mn bed weer in :')
Toch besloten vanmorgen gelijk te gaan rennen en het ging superlekker :D

Les 5 van Evy (keep running)

Tijd: 38 min
Afstand: 6,12 km
gem snelheid: 9,68 km/h
calories: 341

Bewust mn tempo niet teveel opgeschroefd en kon aan het einde zelfs nog een sprintje a 13 km/h trekken. Zo lekker douchen en dan even een siesta in de tuin houden :z en tegelijkertijd ponylief in de gaten houden.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:42

ik moet vanavond intervalletje doen... nog even zoeken welke les van Evy ik zal nemen...

stretchen na lopen is noodzakelijjk :j

supergoed gelopen Eliine! +:)+

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:44

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:50

stretch tips:

Stretchoefeningen voor het lopen
Op deze pagina vindt u enkele stretchoefeningen, het is belangrijk om goed te stretchen voor en na het lopen!

Vóór het lopen:
De stretching voor het lopen is eigenlijk slechts een soort van opwarming maar het is toch aan te raden deze ook effectief te doen.

Voor het lopen kan je als opwarming met je armen zwaaien en ook je benen losschudden zodat deze wat loskomen en het lopen niet zo stroef verloopt. (1-2 minuten)
Ook kan je enkele minuten rustig wandelen alvorens je begint met lopen! (5 minuten)

Onderzoek heeft uitgewezen dat het slecht is voor je spieren om de oefeningen die bedoeld zijn na het lopen uit te voeren als opwarming!

Ná het lopen:
De stretching na het lopen is de belangrijkste stretching, het is ERG aan te raden om deze goed te doen!

Schouderoefening:
Houd je armen achter je rug en sla je handen in elkaar,
hef vervolgens je armen omhoog tot je een lichte "stretching" voelt. Het gevoel dat je armen uitrekken.
Houd vervolgens de schouders ontspannen omlaag.
Hef daarna de armen boven het hoofd en sla je handen in elkaar. Duw de armen daarna ietwat achteruit, tot je terug een strekkend gevoel verkrijgt.
(3x)

Kuiten:
Plaats één been voor het andere. Leun op het voorste been. Strek het achterste been, maar houd de hiel van het achterste been terwijl op de grond.
Herhaal de oefening ook met het andere been. (3x)

Bovenbenen:
Hef de hiel van uw linkerbeen langs achter tot op heuphoogte (of zo hoog mogelijk), houd uw voet vervolgens vast met uw linkerhand.
Tip: Gebruik eventueel een muur, stoel of hek om uw evenwicht te bewaren.
Herhaal deze oefening ook met het andere been en de andere hand.
(3x)

Totaalstretching:
Ga op de tenen (of op uw 'tippen', zoals sommigen het ook durven noemen) staan en strek de armen zo hoog mogelijk boven het hoofd.
(3x)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:30

Ik spring ook vaak een aantal keer in de lucht bij de opwarming :)) of een stukje kniehoog-hakkebillen. Maar vooral gewoon stevig inwandelen een aantal minuten en lekker met de armen zwaaien. Ook doe ik wel een paar hele rustige stretchoefeningen voor het lopen. Ik heb gemerkt dat dat voor mij echt helpt om tijdens het lopen geen last te krijgen. En dan na het lopen uitgebreid stretchen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:45

Op de loopgroep (zijn 2 atletiektrainers) leer ik nu om eerst 5-10 minuten zeer langzaam warm te dribbelen/joggen en daarna van boven naar beneden alles los te werken, dus hals, armen, romp/taille, heupen, knieën, enkels. Daarna wat krachtoefeningen voor vooral armen, knieën en enkels.
Dan actiever knieheffen in combinatie met rustig joggen en doorzwaaien van hoog tot door de knieën om je hartslag omhoog te krijgen en daarna pas gaan hardlopen.
Werkt bij mij echt goed. Na het hardlopen heel langzaam uitjoggen, zodat je hartslag niet in 1 keer naar beneden stort en dan wat cooling down en stretch oefeningen zoals Arie ze al mooi uitgeschreven heeft.
Ik heb zelfs na gisteren helemaal geen spierpijn.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:05

Leuke foto Arie!
Goed gelopen Eliine, hele mooie tijd voor die afstand :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:06

Handig die stretchtips! :)

Ik wandel eigenlijk als warming up altijd 5 minuten en als cooling-down 5 minuten wandelen + stretchen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:08

Leuke foto Arie! Wat heb je tof haar :D

Thanks voor alle oppeppers dat looppauzes en laatste worden beide niet erg zijn *\o/*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:08

Leuke foto Arie! :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:17

:o Whaha, ben gefopt! Krijg net bericht van de organisatie dat ze het parcours gisteren niet goed uitgezet hebben en dat ik (en velen met mij) een iets kortere route hebben gelopen. Net even gecheckt met mijn route op Runkeeper en heb inderdaad een bochtje gemist in de route en ergens anders weer een bochtje teveel gelopen. Heb uiteindelijk dus 400m korter gelopen dan ik dacht. Dus mijn topsnelheid was niet zo supertop, maar nog steeds sneller dan ik voorheen gelopen heb, ruim 12km/u. Ach, daar doe ik het ook wel voor ;)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:34

thanks ladies en dat haar daar hoef ik niets voor te doen, behalve veel worteltjes eten :+

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:07

Ariebombarie: Leuke foto !!!! :D en fijne tips !!!

Ik heb vandaag weer gelopen, heb vorige week maar 1x gelopen ivm pijn in mijn scheenbeen, dus kort rondje is het geworden :j

Tijd
00:30:51

Afstand
5.067 m

Snelheid
9,85 km/u

Tijd per km.
06:05 min/km

Calorieën
265 kcal.

Hartslag
gemiddeld 168, maximaal 175

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:35

Leuke foto haha :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:53

Pfff Busy Missy, correctie of niet ... dat tempo kan ik alleen maar van droooomen. Jeetje en dan ook nog eens op 7,5 km lang! Ik wou dat ik jouw adrenalineniveau had (bij mij maakt dat dus echt niets uit, of het een wedstrijd is of een oefenloopje). Wat leuk voor je, echt een kick! Gefeliciteerd!

Guinevere en Ariebombarie, leuke actiefoto's! Guinevere, ik zie nu pas dat je in de VS zit. En dat Ariebombarie (ook) rood haar heeft, ik had vroeger precies dezelfde kleur, grappig ... (lang leve de haarverfjes, voor mij!). Je link vatte ik niet, sorry. Maar bedankt voor de stretch-tips, daar heb ik nog wel wat aan, want dat doe ik echt te weinig.

Egnie, beterschap! Wel goed herstellen he, voor je weer echt begint! En Eliine, beterschap met je pony. 13 km/h vind ik trouwens wel echt een flinke sprint hoor!

Die ganzen, hilarisch! Ik weet uit ervaring hoe ganzen zich (letterlijk) in iets kunnen vastbijten. Maar wel goed voor je tempo!!!

Sunshine, nog steeds last? Voorzichtig aan hoor! Haal jij een gemiddelde hartslag van 168? Dat haal ik echt never nooit niet, dan kun je de ambulance voor mij bellen, dan ga ik echt kapot zeg. Ik vind 160 al heel hoog, en dat houd ik ook echt niet eens lang vol. 150 is voor mij te doen, maar hoger niet. Zal de leeftijd zijn denk ik?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:08

Ik loop het fijnste met een hartslag van max. 165, liefst lager natuurlijk.
Maar denk dat de warmte een beetje meespeelde, is echt even wennen :D maar mijn hartslag in rust is op dit moment bijv. 65 dus dat is netjes.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:14

Die van mij ligt nu steeds op 160 gem. bij het lopen. Ik zou m wel iets lager willen, maar krijg dat nog niet voor elkaar. Ja of ik moet 7 km/h gaan lopen :+

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:23

Dank jullie. Hannahfrouk, die hartslag is inderdaad leeftijd gebonden. Vanaf je veertigste (sommigen zeggen vanaf je 35) gaat je hartslag steeds 1 slag per jaar minder hard. Ik loop ook gemiddeld met een hartslag van 140-150, alleen met interval 160-170 en dan ben ik bij 170 echt aan mijn "piep"ademgrens. Overigens zegt een hoge hartslag helemaal niets, de snelle aanpassing (dus sneller omhoog bij inspanning en snel omlaag bij rust) is een veel belangrijkere graadmeter. Gisteren met de wedstrijd zat ik wat hoger tussen 155 en 162.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:25

Bedankt voor de info busy Missy.

Heb eens gemeten. Mijn rusthartslag is rond de 60-65. Ik heb eens zitten zoeken op hartslaghoogte tijdens trainen? Ik wist idd dat het wel van leeftijd afhangt. Ik heb het eens gegoogled, op runnersweb.nl staat dit:

De eerste methode: 220 min je leeftijd. De tweede: 208 min je (leeftijd x 0,7).
Dus dat zou bij mij erop neerkomen dat mijn maximale hartslag is 172-175. Nou haal ik dat echt niet volgens mij. Ik heb het in elk geval de laatste 3 maanden niet gepresteerd 8)7 . Mijn hartslag begint wel steeds sneller te zakken (da's wel mooi).

Dan heb ik even op deze pagina gekeken:
http://www.basic-fit.nl/fitness-blog/fi ... slagzones/

Dus als ik die pagina goed lees, dan moet ik concluderen dat als ik mijn looptempo wil verhogen ik het best kan trainen op 80-90% van mijn maximale hartslag, dus dat zou neerkomen op 140-157. Als ik intervallen train, zit ik meestal rond de 155-160.
Doe ik toch iets goed! Haha *\%/* *\%/* *\%/*

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:31

Ja dan klopt het allemaal weer aardig! :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:33

sunshine schreef:
Ik heb jullie advies nodig....
Dinsdag heb ik van half 2 smiddags tot 12u 's nachts koninginnedag gevierd (constant staan en lopen), dag erna zeer vermoeide benen en voeten, maar toch 12km gaan hardlopen.
Dag erna flink veel spierpijn en pijn in mijn kuiten, en heeeel vaag iets van gevoeligheid in mijn scheenbeen.

Nu staat er vandaag eigenlijk een interval op het programma, maar ik voel mijn scheenbeen toch wel.
Echt pijn niet, meer gevoelig.

Ik heb al eerder een scheenbeen blessure gehad, en ik heb mij laten vertellen als je eenmaal een scheenbeen blessure hebt gehad, dit vaker terug kan komen.
Maar nu de vraag, ga ik toch intervallen, of houdt ik extra rust? Dat zou betekenen dat ik deze week maar 1x heb gelopen....
En 1 september moet ik wel de ten miles lopen, nu is dat nog ver weg opzich maar er valt nog genoeg te trainen voor die tijd.

Ik heb nu ook voor de tweede keer scheenbeen blessure dus dat laatste is denk ik wel waar inderdaad. Zal wel rust houden anders gaat het niet weg