In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:40

Volgens mij hangt het in de lucht.. :( :(:) Sterkte dames

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:45

Riverrr schreef:
Geekgirl: Welkom en gewoon doen hoor! Ik werk ook, ga mijn paard doen, doe de dagelijkse dingen maar ik zit toch in een hele zware depressie. Dat je dingen doet betekend niet per see dat het beter gaat.

Bedankt! Ik denk wel dat ik het ga doen, moet er alleen nog uit geraken hoe ik het thuis ga aankaarten. Ik ben wel erg bang dat ze teleurgesteld zullen zijn in me :\

Wat lastig dat je nog een week moet wachten op je afspraak trouwens. Zeker nu het eten zo moeilijk gaat, dan voel je je nog rotter.

Een dikke knuffel voor Riverrr en _Jorine, ik wil jullie graag veel sterkte wensen! :(:)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:15

Teleurgesteld? Ze zouden juist trots moeten zijn!
Het is knap dat je het zelf herkend en erkend en er iets aan gaat doen.

Ja ik raakte licht in paniek toen ik las dat het niet door kon gaan.
Dat is gelukkig weer wat afgezakt maar ik voel me er nog heel naar bij.

Dankjewel!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:22

Geekgirl gewoon vertellen. Is super moeilijk maar geef je familie de kans om je te steunen. Je kan alle steun gebruiken.

riverrr lastig dat je niet kan eten. Heel lastig. Zou ook zo 1 2 3 niet weten hoe je dat op kan losseb is een beetje een visieuze cirkel. Misschien proberen wat yoghurt te eten en dan af en toe beetje muesli erin doen elke keer eennklein stukje brood of crackers.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:25

terwijl ik me eigenlijk top voel haha wel met en nogsteeds lichte suffe ondertoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:08

Phen schreef:
Jolien en riverrrr, voorlopig toch nog geen medicatie denk ik. Ik ben dan toch bang voor wat het met m'n lichaam kan doen. Het zal uiteindelijk misschien rust kunnen geven maar ben nu niet bereid om het aan te gaan.
Vanochtend even mn psycholoog gebeld over hoe het er voorstond. Ik had wat tips gekregen en ik mocht de keuze maken om niet te komen. Ook zou het gesprek wat 'luchtiger' zijn, al mocht ik komen. Ze vond het heel goed dat ik gebeld had.
Uiteindelijk toch gegaan en er veel aan gehad. Nieuwe dingen ontdekt en mogelijke verbanden kunnen leggen. Ook hebben we het over dissociatie gehad, iets waar ik mogelijk ook mee te maken heb.
Ook gaan we nu wekelijks afspreken om het meer routine te maken, waardoor de angstgevoelens af kunnen nemen.
Het is toch vreemd wat angst met je doet. Ik kan meestal dan absoluut niet stil zitten en ga dus altijd dingen doen. Daar raak ik dan ontspannen van en dan val ik altijd bijna in slaap tijdens mijn activiteiten. Dus dan ga ik altijd even zitten of liggen waardoor de angstgevoelens weer terug komen.

@Geekgirl
Ik zou inderdaad een afspraak maken bij de dokter, die je een verwijsbrief kan geven voor psycholoog of een instelling.

Als je medicatie nog niet aandurft, kan ik je valdispert aanraden, dat werkt ook erg fijn en geeft wat rust en is homeopathisch :)

Jorine, wat balen dat je weer een terugval hebt. Sterkte ermee. River ook sterkte.

Toen ik niet kon eten ging in regelmatig naar de mcdonalds. Heel slecht, maar dan at ik wel. Als ik er nu nog last van heb haal ik een ijssmoothie bij de mc, dat vult ook als een tiet!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:33

Ja zelfs dat krijg ik niet weg. Ben normaal ook wel dan van een milkshake of iets, had t laatst gehaald maar kon bijna alles weggooien.

Ik hou t nu bij fruit en drinken of evt magere yoghurt. Cruesli krijg ik ook niet meer weg.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:37

River, wat vreselijk dat eten zo moeizam gaat :(:) . Ik heb dat ook nog wel een beetje hoor. Goed zijn idd Danoontjes en vla e.d., dat eet lekker makkelijk weg. Ik eet ook wel eens beleg en brood apart omdat dat op de 1 of andere manier makkelijker is :') . Misschien kan je fruitsmoothies maken? Fruit is natuurlijk waanzinnig gezond en een smoothie krijg je wat makkelijker weg dan ander 'vast' voedsel.

Ik zit nu op dag 7 van 5mg citalopram. Ik moet zeggen dat de ergste bijwerkingen wel over zijn. Ben niet meer heel misselijk, geen last meer van brandende ledematen (was best eng!). Maar echt werken doet het helaas ook nog niet. Zit erg te twijfelen wat ik nu moet doen. Dosis verhogen durf ik haast niet omdat ik echt volledig in paniek was de eerste dagen dat ik begon en dat wil ik niet terug. Bovendien heb ik last van oorsuizen en ik wil ook niet dat dat erger wordt :n ..

Jorine, wat erg dat het weer minder gaat :(:) . En vooral dat je je niet serieus genomen voelt is vreselijk. Knuf!

Hebben trouwens jullie psychische problemen allemaal een duidelijke oorzaak? Dat vroeg ik me af. Bij mij is het voor mijn gevoel namelijk totaal uit het niets gekomen en dat vind ik wel eng. Omdat ik niet echt een oorzaak heb die ik evt. kan wegnemen.

Dikke knuffel voor jullie allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:55

Ja, bij mij komt het wel ergens van weg.

Toch wel intressant om uit te zoeken waar het bij jou weg komt, ik vraag me namelijk af of je zonder 'reden' of gebeurtenis zulke klachten kunt krijgen. Lijkt me niet logisch ook. En dat bedoel ik absoluut niet banketstaaf, ik vind het gewoon heel interessant. Het kan ook iets kleins zijn wat jarenlang sluimert, iemand die je een slecht gevoel geeft bijv.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:05

Bij mij heeft het ook een duidelijk oorzaak.
Bij sommige diagnosen zou het zo zijn dat er niet echt een oorzaak is, al voelt dat vaak wel zo aan. Er is dan meestal ook maar moeilijk een begin van de klachten aan te duiden omdat ze geleidelijk opkomen en erger worden. Bij andere diagnosen is er wel een duidelijke oorzaak. Zo gaat aan PTSS (post traumatische stressstoornis) altijd een psychotrauma vooraf.

Oorsuizen kan inderdaad een bijwerking zijn van bepaalde medicatie. Als het enkel oorsuizen is, zou ik me er niet te druk in maken. Als je daarentegen ook minder goed gaat horen (ookal is het maar aan één kant), wacht dan toch niet te lang met het raadplegen van een arts.

Veel sterkte voor iedereen die dat nu even nodig heeft.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:42

Joolien schreef:
Ja, bij mij komt het wel ergens van weg.

Toch wel intressant om uit te zoeken waar het bij jou weg komt, ik vraag me namelijk af of je zonder 'reden' of gebeurtenis zulke klachten kunt krijgen. Lijkt me niet logisch ook. En dat bedoel ik absoluut niet banketstaaf, ik vind het gewoon heel interessant. Het kan ook iets kleins zijn wat jarenlang sluimert, iemand die je een slecht gevoel geeft bijv.

Hah. Ironisch dat je precies dat zegt. Er sprong gelijk iemand in mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:15

Springt weer even binnen...

Ruim een halfjaar geleden heb ik mezelf hier gemeld denk ik. Maar toch heb ik het niet 'doorgezet' de therapie.

Mag ik vragen of er mensen zijn hierzo die ook echt moeite hadden met het toegeven dat je een probleem had en dat daar aan gewerkt moest gaan worden als je verandering zou willen zien? ;)

Ik beantwoord geen vragen hierzo, maar alleen via PB.

Bedankt alvast! :)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:41

Welkom terug Fresley. Daar had ik in het begin, als 16 jarige, zeker last van. Ik vond dat ik geen probleem had en wilde er ook niet aan werken. Stond met mijn hakken in het zand en de eerste twee jaar hebben mijn hulpverleners me geprobeerd te helpen, maar ik accepteerde geen hulp.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:22

Ik ken wel iemand die daar moeite mee had / heeft.
Ik wist en weet dat er dingen zijn waar ik aan moet werken, maar ik had wel moeite om aan mezelf toe te geven dat het soms gewoon echt niet goed ging met mij. Ik wou niet overdrijven en ging daarom vaak gewoon door en had moeite om te accepteren dat ik soms dingen "fout" deed of naar mijn gevoel niet goed genoeg of zo...
Als je erover wil praten mag je me altijd pb'en.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:02

Ik ben trouwens weer thuis. Als ik me morgen nog zo slecht voel, mag ik mijn psychologe bellen en gaat ze een opname proberen te regelen. Na deze week is mijb psychologe 2 weken op vakantie en mijn psychiater een maand..

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:14

hmm een oorzaak... ja het leek zo logisch dat al het leed van nu bij de trauma's van toen liggen. Maar waarom pieker ik daar dan nooit over? Waarom lijkt het me niks te interesseren? Toen zou ik niet bij mijn gevoel kunnen komen, wat ik dus ook geloofde, maar waar ik nu aan twijfel. Is de depressie niet iets anders dan de trauma's? Hebben die niet allang een plek?

Ik blijf zoekende waar het vandaan komt.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:22

Ik vind het lastig daar antwoord op te geven. Borderline kan zomaar zijn ontstaan, doorgegeven worden door je (een van je) ouders of door vroegkinderlijke trauma's ontstaan. Nu hebben geen van mijn ouders borderline, maar heb ik wel trauma's (7 jaar en 13 jaar). Mijn psychotische stoornis nao net zo, ben ik psychotisch geworden door stress van die trauma's en het overlijden van mijn vader, of heb ik er aanleg voor? Dat zit namelijk wel in mijn familie, net als depressie. Ik vind het moeilijk te zeggen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:27

Even een egopost
IK HEB HET GEDAAN. ik ben toch naar duinrell gegaan. En jawel in de achtbaan en in het zwembad. Ook de glijbanen ben mega trots en bekaf

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:32

Jeee callum! Dat moet goed voelen!
Goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:39

Bedankt voor jullie reacties Jorine & Ikke.

Nu is het voor mij alweer een stuk duidelijker.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:51

Wat goed callum, ik ben trots op je! :D

Ik vind het ook best moeilijk om de oorzaak van mijn problemen aan te geven. Er zijn wel een aantal mogelijke 'aanleidingen', maar op de duur vind ik het moeilijk om oorzaken en gevolgen uit elkaar te houden. Zo heb ik in het verleden een aantal keer te maken gekregen met huiselijk geweld, maar moet ik eerlijk toegeven dat ik vanwege een beperkt gevoel van eigenwaarde zelf dit soort mensen en situaties opzocht.

Ook is er in mijn familie een sterke aanleg voor verslavingen aanwezig, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn eigen verslavingen vooral voortkomen uit andere psychische problemen en niet enkel uit de genetische aanleg.

Er speelt natuurlijk altijd wel een stukje aanleg mee, maar ik denk dat het probleem zich vooral ontwikkelt als reactie op bepaalde 'triggers'. Maar goed, dan kan je weer gaan discussiëren over het verschil tussen oorzaken en aanleidingen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:05

Ik ben gecatfished....

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:51

gewattus??

Jemig wat kreeg ik net ineens een soort depressie golf over me heen. Ik weet soms echt niet meer waar ik het moet zoeken van het ellendige gevoel.
Ik heb de grote angst dat deze depressies niet helemaal normaal zijn en daardoor ook bij mij blijven. Dat dit zo doorgaat de rest van mijn leven. Wat als dit blijft?

Nu snap ik het als jullie gaan zeggen dat ik daar niet vanuit moet gaan, maar het begint daar wel op te lijken. Ze hebben geen aanleiding, zijn niet beïnvloedbaar, ze zijn eigenlijk ontzettend eng...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:16

Dank allemaal. Ik ga morgen alles goed lezen ga nu naar bed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:21

Nou kijk.. ik had dus leuk contact met een amerikaanse militair, we zaten de hele tijd heen en weer te mailen en ineens komt ie dr vanavond mee of ik hem even wat geld wilde sturen...