GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:46

Oh er zijn genoeg mensen op gezond gewicht die er ook echt rekening mee moeten houden. Maar ik ken ook genoeg slanke mensen die gewoon echt super snel vol zitten en geen honger krijgen.
Die hebben dan weer vaak moeite om op gewicht te blijven.

Er is natuurlijk een heel spectrum aan hongergevoel, het is niet zwart en wit.

Padoertje

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:55

Zo heb ik een enorm slanke vriendin (maatje 32/34) die doet 2x per week hardlopen en die eet echt als een bouwvakker. Die eet menig grote vent eruit en ze komt geen gram aan. Waar de 1 met de overgang zwaarder wordt, viel zij 6 kilo af (niet eerlijk). Dat lijf van haar is gewoon een enorme verbrandingsmotor en het is echt niet dat ze constant honger heeft. Ze kan ook gerust pas om 1uur in de middag voor het eerst iets eten. Het is echt per persoon zo verschillend hoe een lijf, psyche en hormonen werken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:00

Goof schreef:
Deri schreef:

Denk het wel idd. En ook het sneller vol zitten/genoeg hebben.

Ik kom dit even ontkrachten ( wel mooie aannames trouwens hierboven) :+
Ik heb een gezond gewicht, ben een slank persoon en ik kan gewoon heel de dag trek en soms ook echt honger hebben in eten of gewoon lekkere dingen hoor :+
Ik weet alleen dat ik het niet nodig heb als ik op gewicht wil blijven, dus ik neem het niet. Klinkt simpel, maar zo werkt het wel voor mij.
Of ik sneller vol zit dan een ander weet ik niet persé. Als ik iets lekkers eet 'savonds eet ik het liefst ook gewoon door tot ik niet meer kan, lekker haha. Maar goed, ik kan me wel bedenken dat ik die hoeveelheden niet nodig heb, dus nogmaals; ik doe het niet.

Hetzelfde hier, gezond gewicht, op mijn dikst ooit BMI van 26 gehad, en er is echt geen enkel moment van mijn leven dat ik geen zin zou hebben om een stevige portie patat mayo weg te werken :+ oké, niet als ik bom- en bomvol zit na all you can eat of buikgriep te pakken heb oid maar het punt blijft imo :p

Denk dat het voor de meeste slanke mensen geldt tbh want ik hoor overal hele vergelijkbare ervaringen. Dat we allemaal in de loop van de dag vaak honger hebben, van alles lusten maar toch van onszelf niet mogen etc. Er zijn uiteraard uitzonderingen zoals bijv. ARFID of maagproblemen maar denk dat meeste mensen, slank of dik, gewoon "normaal" zijn wat eetlust betreft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:02

Mijn vriend (en zijn broer) kunnen de hele dag eten.
En komen geen gram aan.

Een challence van wie deze xl hamburger opeet komt met foto op de wall of fame.
Dat doen ze even...
En eten dan gewoon een voorafje. En mijn vriend had zijn xl hamburger eerder op dan ik de gewone en hielp mij nog mijn friet op te eten... :')

Oh ja voor de complete beeldvorming: beide vrachtwagenchauffeur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:05

Nou ik kan nog steeds enorm genieten van een broodje hamburger of een frietje mayo of frikandel hoor. Ik eet het nu alleen veel bewuster. Echt als een traktatie. Niet zomaar omdat ik wat trek heb ofzo maar alleen als ik er echt echt echt heel veel zin in heb. Maar het smaakt heerlijk hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:13

Suzanne F. schreef:
Nou ik kan nog steeds enorm genieten van een broodje hamburger of een frietje mayo of frikandel hoor. Ik eet het nu alleen veel bewuster. Echt als een traktatie. Niet zomaar omdat ik wat trek heb ofzo maar alleen als ik er echt echt echt heel veel zin in heb. Maar het smaakt heerlijk hoor.

Ik moet eigenlijk wel even aan mijn bericht toevoegen dat ik niet zo gevoelig ben voor snacks en vet eten en chocola en koek en taart enzo. Ik laat het 9 van de 10 keer staan en ik kan in de supermarkt door de schappen te lopen zonder er een gedachte bij te hebben. Als ik een paar keer per jaar patat eet is het veel, ik heb er alleen echt trek in als het heel warm is, dan wil ik lekker zout eten.
Koekjes heb ik sinds ik op mezelf woon (nu 20 jaar) echt nog nooit in huis gehad (geen grap). Snoep ook niet. Hooguit eens een keertje een zak drop, daar ga ik wel goed op, maar dat gebeurt ook weinig eigenlijk.
Ik koop 1x in de week 1 zak chips voor mezelf (zout dus, lekker). En als ik al een verslaving zou willen ontwikkelen dan zouden het caramel ijskoffie' s zijn :') Maar goed, daar zit zoveel suiker in dat ik dat ook niet doe. Ik mag van mezelf 1 ijskoffie in de week kopen voor na mijn lange hardlooptraining en dat is dan een echte traktatie.
Ik maak tegenwoordig trouwens zelf ijskoffie thuis en die zijn zeer caloriearm, dus daar neem ik er wel meer van.
Anyway, ik ben dus niet zo gevoelig voor dingen waar veel mensen wel gevoelig voor zijn en dat scheelt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:19

Dat scheelt al enorm. Ik vind alles wat ongezond is heerlijk. Dingen met veel suiker, alles uit de frituur, sauzen, frisdrank, noem maar op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:26

Hier idem als Goof. Normaal BMI (rond de 22), ik snoep eigenlijk nauwelijks, met slagroom of mayo kan je me wegjagen, en chocola is ook niet aan me besteed. Eet gewoon 3x per dag en dan niet idioot veel (yoghurt als ontbijt, 2 broodjes als lunch), uit eten zal ik nooit én een voorgerecht én een hoofdgerecht én een nagerecht weten weg te werken. Ik heb nooit echt honger-honger, maar wel trek tegen de tijd dat het weer etenstijd is. Heb ik geen trek, eet ik ook gewoon niet, of pas later.

Mijn enige 'vice' is wijn. Dat is de enige calorieënbom die ik regelmatig nuttig :D

En dat terwijl ik jaren geleden dus wél boven de 25 zat qua BMI.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:32

Mijn grootste valkuil was echt avondeten.
Ik koopte nooit chips of snoep of dat soort zooi.

Ik kook ook erg graag, vind ik leuk om te doen. Iets wokken, of een grote plaat met groenten roosteren in de oven met zout en peper, heerlijk.
Waar ik wel moeite mee had is dat ik gewoon niet vol zat na het avond eten. Dus hop nog een portie, en daarvan kwam ik aan.
Het proberen te negeren voelde ik het echt in mn maag. Steken, rommelen, zuur etc.

Nu op de mounjaro heb ik dat niet meer en zit ik na een normale portie gewoon eindelijk eens vol. Ook denk ik niet eens meer over eten na tussen maaltijden door behalve "wat ga ik later maken".

Er is een lange periode geweest dat ik het heb geprobeerd te negeren, en ben dan ook 7 jaar lang op gewicht gebleven. Echter ipv dat het makkeljker werd, werd het met de jaren moeilijker. Steeds meer honger voelen. De hele dag ging alleen maar over eteneteneteneten in mn hoofd. Alles MOEST afgewogen worden op de weegschaal met een calorieen tracker, want mn eigen honger kon ik nooit vertrouwen.

Daarom denk ik ook dat daar wel een flink verschil zit tussen mensen die "geen moeite" hoeven te doen. Die kunnen inderdaad denken, goh ik laat dat ijsje of die zak chips liggen.
Geen moeite even tussen haakjes want er is natuurlijk wel een zekere moeite. Maar op een hele andere graad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:44

Deri schreef:
Mijn grootste valkuil was echt avondeten.
Ik koopte nooit chips of snoep of dat soort zooi.

Ik kook ook erg graag, vind ik leuk om te doen. Iets wokken, of een grote plaat met groenten roosteren in de oven met zout en peper, heerlijk.
Waar ik wel moeite mee had is dat ik gewoon niet vol zat na het avond eten. Dus hop nog een portie, en daarvan kwam ik aan.
Het proberen te negeren voelde ik het echt in mn maag. Steken, rommelen, zuur etc.

Nu op de mounjaro heb ik dat niet meer en zit ik na een normale portie gewoon eindelijk eens vol. Ook denk ik niet eens meer over eten na tussen maaltijden door behalve "wat ga ik later maken".

Er is een lange periode geweest dat ik het heb geprobeerd te negeren, en ben dan ook 7 jaar lang op gewicht gebleven. Echter ipv dat het makkeljker werd, werd het met de jaren moeilijker. Steeds meer honger voelen. De hele dag ging alleen maar over eteneteneteneten in mn hoofd. Alles MOEST afgewogen worden op de weegschaal met een calorieen tracker, want mn eigen honger kon ik nooit vertrouwen.

Daarom denk ik ook dat daar wel een flink verschil zit tussen mensen die "geen moeite" hoeven te doen. Die kunnen inderdaad denken, goh ik laat dat ijsje of die zak chips liggen.
Geen moeite even tussen haakjes want er is natuurlijk wel een zekere moeite. Maar op een hele andere graad.

Precies wat jij zegt. Nu kan ik denken neh niet nodig. Eerst alleen maar heel de dag alles bedenken afwegen letterlijk en figuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:51

Ja maar helaas komt het toch weer terug na afbouwen. En hoe ga je er dan mee om? Ik wil niet mijn leven lang op dat spul blijven eigenlijk.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:56

Oh, ja. Ik ben eerder op een gezond gewicht geweest, jarenlang. Maar het was elke dag een mentale strijd om het hongergevoel te negeren. Daarnaast ging ik echt te obsessief met eten om, alles moest worden afgewogen en ik was al te bang om 1 koekje te pakken als ik ergens op visite was.

Nu gaat het allemaal zonder moeite. En hoezeer ik van plan was met de medicatie te stoppen, vind ik het nu wel prima als ik levenslang op een lage dosering moet blijven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:56

Als ik erop moet blijven omdat het niet anders kan dan is dat zo. We zien het wel. Eerst kilo’s eraf werken.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:03

Suzanne F. schreef:
Ja maar helaas komt het toch weer terug na afbouwen. En hoe ga je er dan mee om? Ik wil niet mijn leven lang op dat spul blijven eigenlijk.

Dat heb ik ook aan mijn huisarts gevraagt hoe dat zit wanneer we weer stoppen ermee. En die vertelde mij dat het in veel gevallen een levenslange medicatie is. Hoe dat bij mij zal zijn later weet hij nog niet en dat moeten we gaan bekijken/uitproberen tijdens het afbouwen. Ook omdat er over het komende half jaar/jaar mijn maag zal krimpen en andere veranderingen in mn lichaam plaats zullen nemen. Daarnaast vertelde hij ook over dat vet hormonen aanmaken die grote invloed hebben. Maar het precieze weet ik daar niet van.

Ik vond het niet tof om te horen natuurlijk. Maar nu dat ik er wat tijd over heb gehad om over na te denken, heb ik liever levenslang de spuit dan proberen scherpe steken in mijn maag te negeren 24/7.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:06

Suzanne F. schreef:

Bij gezonde mensen die overgewicht hebben/ hadden door te ongezond en/of teveel eten lijkt goed sporten en gezond eten me al veel baat hebben.
Ik kan me voorstellen dat dit anders is bij mensen die overgewicht hebben door onderliggende problemen (ziekte, hormonaal etc).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:15

Goof schreef:
Suzanne F. schreef:

Bij gezonde mensen die overgewicht hebben/ hadden door te ongezond en/of teveel eten lijkt goed sporten en gezond eten me al veel baat hebben.
Ik kan me voorstellen dat dit anders is bij mensen die overgewicht hebben door onderliggende problemen (ziekte, hormonaal etc).

Hierdoor ga ik er ook vanuit dat ik het altijd blijf gebruiken. Tenzij er een alternatief voor de prednison komt. Maar dat verwacht ik niet.

Mocht ik ooit weer een normaal bmi hebben ga ik wel overleggen of een ander middel dan geschikter is of alleen gebruiken tijdens stootkuren.

Maar goed. Ik kom nu toch weer wat aan, de longarts weet het ook even niet meer en gaat het maar weer eens bespreken in het ernstig astma overleg. Dus wat ik in de toekomst ga doen is nog ver weg....
Ik ben wel benieuwd hoe het bij de rest gaat die op gewicht zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:20

Mijn huisarts zei ook dat je kan stoppen omdat je lichaam veranderingen doormaakt en gewend raakt aan de situatie. Eerst zien dan geloven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:15

Zonnetje81 schreef:
Mijn huisarts zei ook dat je kan stoppen omdat je lichaam veranderingen doormaakt en gewend raakt aan de situatie. Eerst zien dan geloven.

Hm nou ik heb echt wel weer honger. En zodanig dat ik daar niet aan moet toegeven want dan vreet ik alles er weer aan. Maar ik wil me ook niet elke dag ongelukkig voelen door de honger. Lastig. Morgen is weer spuitdag en ik ga het dus gewoon weer doen. Nog niet een extra dag rekken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:12

Goof schreef:
Ik heb een gezond gewicht, ben een slank persoon en ik kan gewoon heel de dag trek en soms ook echt honger hebben in eten of gewoon lekkere dingen hoor :+
Ik weet alleen dat ik het niet nodig heb als ik op gewicht wil blijven, dus ik neem het niet. Klinkt simpel, maar zo werkt het wel voor mij.
Of ik sneller vol zit dan een ander weet ik niet persé. Als ik iets lekkers eet 'savonds eet ik het liefst ook gewoon door tot ik niet meer kan, lekker haha. Maar goed, ik kan me wel bedenken dat ik die hoeveelheden niet nodig heb, dus nogmaals; ik doe het niet.

Dus geen overgewicht, dus geen ervaring hoe het is als je wel serieus overgewicht hebt.
Jij was toch degene die in dit topic meldde dat het gewoon een kwestie is van ruggengraat kweken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:12

Ik heb een bmi van 22 en ik heb het al eens eerder hier gezegd, ik heb bijna nooit honger, alleen rond mijn normale etenstijd. Daarbuiten echt helemaal niet. Ik heb nooit behoefte om iets tussen de maaltijden door te eten ook niet 's avonds. Ik geef niks om zoetigheid, chips eet ik misschien drie keer per jaar zo'n klein zakje maar dan hoef ik het ook maanden niet meer. Voor mij is het dus doodsimpel om op gewicht te blijven. Ik lees hier mee omdat ik een hele lieve vriendin heb die wel worstelt met haar gewicht en die ook altijd trek heeft. Ik vind dit topic heel leerzaam en geef de inzichten aan haar door, en ze neigt steeds meer om ook daadwerkelijk stappen te zetten :). En nu ga ik weer in de meeleesmodus, maar omdat het hier ter sprake kwam (hebben mensen met een gezond gewicht minder honger ja of nee) dacht ik ik reageer even. Het lijkt me oprecht moeilijk, altijd maar trek hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:21

Kinke schreef:
Goof schreef:

Dus geen overgewicht, dus geen ervaring hoe het is als je wel serieus overgewicht hebt.
Jij was toch degene die in dit topic meldde dat het gewoon een kwestie is van ruggengraat kweken?

Ik reageer hier ook niet op overgewicht, ik reageer hier op de aannames hoe 'eten en honger etc' bij 'gezonde' mensen zich uiten, zoals je kunt zien in mijn quote.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:30

prompter schreef:
Ik heb een bmi van 22 en ik heb het al eens eerder hier gezegd, ik heb bijna nooit honger, alleen rond mijn normale etenstijd. Daarbuiten echt helemaal niet. Ik heb nooit behoefte om iets tussen de maaltijden door te eten ook niet 's avonds. Ik geef niks om zoetigheid, chips eet ik misschien drie keer per jaar zo'n klein zakje maar dan hoef ik het ook maanden niet meer. Voor mij is het dus doodsimpel om op gewicht te blijven. Ik lees hier mee omdat ik een hele lieve vriendin heb die wel worstelt met haar gewicht en die ook altijd trek heeft. Ik vind dit topic heel leerzaam en geef de inzichten aan haar door, en ze neigt steeds meer om ook daadwerkelijk stappen te zetten :). En nu ga ik weer in de meeleesmodus, maar omdat het hier ter sprake kwam (hebben mensen met een gezond gewicht minder honger ja of nee) dacht ik ik reageer even. Het lijkt me oprecht moeilijk, altijd maar trek hebben.

Fijne reactie prompter, ook heel lief om je vriendin zo te ondersteunen.

Goof schreef:
Ik reageer hier ook niet op overgewicht, ik reageer hier op de aannames hoe 'eten en honger etc' bij 'gezonde' mensen zich uiten, zoals je kunt zien in mijn quote.

Mwah het ging wel even met een toon van "even lekker alle dikkies op de plek zetten."
Dat komt natuurlijk niet fijn over.
Specifiek "ontkrachten" gebruiken alsof het een feit is dat iedereen het hetzelfde zou ervaren is nogal appart natuurlijk. Honger en trek zijn subjectief. Anders zou de wereld niet zon gigantische problematiek ervaren met overgewicht en obesiteit.

Het is fijn om meerdere ervaringen van zowel dikke als dunne mensen te kunnen lezen. Maar dat mag imho wel met wat meer nuance.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:59

Deri schreef:
Mwah het ging wel even met een toon van "even lekker alle dikkies op de plek zetten."
Dat komt natuurlijk niet fijn over.
Specifiek "ontkrachten" gebruiken alsof het een feit is dat iedereen het hetzelfde zou ervaren is nogal appart natuurlijk. Honger en trek zijn subjectief. Anders zou de wereld niet zon gigantische problematiek ervaren met overgewicht en obesiteit.

Het is fijn om meerdere ervaringen van zowel dikke als dunne mensen te kunnen lezen. Maar dat mag imho wel met wat meer nuance.

Na ja aan de andere kant werd het hier ook gebracht alsof iedereen die geen overgewicht heeft maar een lot uit de loterij moest hebben en geen idee hoe lastig het kan zijn om van eten af te blijven.

Ik vind de ervaring van prompter dan echt fascinerend moet ik zeggen, ze zou net zo goed kunnen vertellen dat ze vleugels had of een eenhoorn in haar achtertuin :o? :P

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:11

Denk dat ik over de moeite om van eten af te blijven wel kan meepraten ja :D

Maar nee zo heb ik het niet in mijn eerdere reactie niet bedoeld, dat dan -ieder- slank mens geen honger heeft. Maar op een wat meer behapbaar niveau.

Ik denk wel dat de medicatie de honger/verzadiging naar een wat normaler niveau brengt.
Er is ook nogal een verschil tussen honger en trek/snaaien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:37

Haha Fly_high, ik heb een mooie tuin maar eenhoorns nog niet kunnen ontdekken :D. Maar eten, het boeit me gewoon niet echt, ik doe het omdat het moet, maar als ik het nooit meer zou hoeven zou ik dat prima vinden. Voor mij was het juist een eye opener dat andere mensen altijd wel zouden willen eten. Het lijkt me zo'n strijd, iets graag willen maar ook niet "mogen" van jezelf :\ - en je dan schuldig voelen omdat je het toch doet.