Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Deri schreef:
Denk het wel idd. En ook het sneller vol zitten/genoeg hebben.
Ik kom dit even ontkrachten ( wel mooie aannames trouwens hierboven)![]()
Ik heb een gezond gewicht, ben een slank persoon en ik kan gewoon heel de dag trek en soms ook echt honger hebben in eten of gewoon lekkere dingen hoor![]()
Ik weet alleen dat ik het niet nodig heb als ik op gewicht wil blijven, dus ik neem het niet. Klinkt simpel, maar zo werkt het wel voor mij.
Of ik sneller vol zit dan een ander weet ik niet persé. Als ik iets lekkers eet 'savonds eet ik het liefst ook gewoon door tot ik niet meer kan, lekker haha. Maar goed, ik kan me wel bedenken dat ik die hoeveelheden niet nodig heb, dus nogmaals; ik doe het niet.
Suzanne F. schreef:Nou ik kan nog steeds enorm genieten van een broodje hamburger of een frietje mayo of frikandel hoor. Ik eet het nu alleen veel bewuster. Echt als een traktatie. Niet zomaar omdat ik wat trek heb ofzo maar alleen als ik er echt echt echt heel veel zin in heb. Maar het smaakt heerlijk hoor.
Deri schreef:Mijn grootste valkuil was echt avondeten.
Ik koopte nooit chips of snoep of dat soort zooi.
Ik kook ook erg graag, vind ik leuk om te doen. Iets wokken, of een grote plaat met groenten roosteren in de oven met zout en peper, heerlijk.
Waar ik wel moeite mee had is dat ik gewoon niet vol zat na het avond eten. Dus hop nog een portie, en daarvan kwam ik aan.
Het proberen te negeren voelde ik het echt in mn maag. Steken, rommelen, zuur etc.
Nu op de mounjaro heb ik dat niet meer en zit ik na een normale portie gewoon eindelijk eens vol. Ook denk ik niet eens meer over eten na tussen maaltijden door behalve "wat ga ik later maken".
Er is een lange periode geweest dat ik het heb geprobeerd te negeren, en ben dan ook 7 jaar lang op gewicht gebleven. Echter ipv dat het makkeljker werd, werd het met de jaren moeilijker. Steeds meer honger voelen. De hele dag ging alleen maar over eteneteneteneten in mn hoofd. Alles MOEST afgewogen worden op de weegschaal met een calorieen tracker, want mn eigen honger kon ik nooit vertrouwen.
Daarom denk ik ook dat daar wel een flink verschil zit tussen mensen die "geen moeite" hoeven te doen. Die kunnen inderdaad denken, goh ik laat dat ijsje of die zak chips liggen.
Geen moeite even tussen haakjes want er is natuurlijk wel een zekere moeite. Maar op een hele andere graad.
Suzanne F. schreef:Ja maar helaas komt het toch weer terug na afbouwen. En hoe ga je er dan mee om? Ik wil niet mijn leven lang op dat spul blijven eigenlijk.
Suzanne F. schreef:Ja maar helaas komt het toch weer terug na afbouwen. En hoe ga je er dan mee om? Ik wil niet mijn leven lang op dat spul blijven eigenlijk.
Goof schreef:Suzanne F. schreef:Ja maar helaas komt het toch weer terug na afbouwen. En hoe ga je er dan mee om? Ik wil niet mijn leven lang op dat spul blijven eigenlijk.
Bij gezonde mensen die overgewicht hebben/ hadden door te ongezond en/of teveel eten lijkt goed sporten en gezond eten me al veel baat hebben.
Ik kan me voorstellen dat dit anders is bij mensen die overgewicht hebben door onderliggende problemen (ziekte, hormonaal etc).
Zonnetje81 schreef:Mijn huisarts zei ook dat je kan stoppen omdat je lichaam veranderingen doormaakt en gewend raakt aan de situatie. Eerst zien dan geloven.
Goof schreef:Ik kom dit even ontkrachten ( wel mooie aannames trouwens hierboven)![]()
Ik heb een gezond gewicht, ben een slank persoon en ik kan gewoon heel de dag trek en soms ook echt honger hebben in eten of gewoon lekkere dingen hoor![]()
Ik weet alleen dat ik het niet nodig heb als ik op gewicht wil blijven, dus ik neem het niet. Klinkt simpel, maar zo werkt het wel voor mij.
Of ik sneller vol zit dan een ander weet ik niet persé. Als ik iets lekkers eet 'savonds eet ik het liefst ook gewoon door tot ik niet meer kan, lekker haha. Maar goed, ik kan me wel bedenken dat ik die hoeveelheden niet nodig heb, dus nogmaals; ik doe het niet.
Kinke schreef:Goof schreef:Ik kom dit even ontkrachten ( wel mooie aannames trouwens hierboven)![]()
Dus geen overgewicht, dus geen ervaring hoe het is als je wel serieus overgewicht hebt.
Jij was toch degene die in dit topic meldde dat het gewoon een kwestie is van ruggengraat kweken?
prompter schreef:Ik heb een bmi van 22 en ik heb het al eens eerder hier gezegd, ik heb bijna nooit honger, alleen rond mijn normale etenstijd. Daarbuiten echt helemaal niet. Ik heb nooit behoefte om iets tussen de maaltijden door te eten ook niet 's avonds. Ik geef niks om zoetigheid, chips eet ik misschien drie keer per jaar zo'n klein zakje maar dan hoef ik het ook maanden niet meer. Voor mij is het dus doodsimpel om op gewicht te blijven. Ik lees hier mee omdat ik een hele lieve vriendin heb die wel worstelt met haar gewicht en die ook altijd trek heeft. Ik vind dit topic heel leerzaam en geef de inzichten aan haar door, en ze neigt steeds meer om ook daadwerkelijk stappen te zetten. En nu ga ik weer in de meeleesmodus, maar omdat het hier ter sprake kwam (hebben mensen met een gezond gewicht minder honger ja of nee) dacht ik ik reageer even. Het lijkt me oprecht moeilijk, altijd maar trek hebben.
Goof schreef:Ik reageer hier ook niet op overgewicht, ik reageer hier op de aannames hoe 'eten en honger etc' bij 'gezonde' mensen zich uiten, zoals je kunt zien in mijn quote.
Deri schreef:Mwah het ging wel even met een toon van "even lekker alle dikkies op de plek zetten."
Dat komt natuurlijk niet fijn over.
Specifiek "ontkrachten" gebruiken alsof het een feit is dat iedereen het hetzelfde zou ervaren is nogal appart natuurlijk. Honger en trek zijn subjectief. Anders zou de wereld niet zon gigantische problematiek ervaren met overgewicht en obesiteit.
Het is fijn om meerdere ervaringen van zowel dikke als dunne mensen te kunnen lezen. Maar dat mag imho wel met wat meer nuance.