Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:05

Ik heb een paard, bijna 20 jaar in mijn bezit. Staat bij particulieren gestald zodat ik er niet dagelijks meer heen hoef. Verder een bijrijder die er op mag rijden wanneer ze maar wil. Paard zelf is nu 21, maar je merkt nog niets aan haar qua leeftijd gelukkig.
Verder rij ik nog een jongere ruin van de staleigenaar, die is niet altijd braaf. Dus als ik twijfel, dan ga ik er die dag niet op.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:24

Snelle vraag tussendoor..
na alle updates van de afgelopen we(e)k(en) werkt mijn navigeren ineens anders/niet..

ik kreeg gister ineens geen meldingen meer op mijn horloge bij een afslag..
iemand enig idee waar ik dit kan aanpassen?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:29

Samantha_ schreef:
Imay, top gedaan! Hoe voel je je?

Nee nooit blaren gehad, gek hè. Maar heb ook niet verder dan 32 getraind, en de blaren kwamen daarna. Heb ook aan beide voeten aan m’n grote teen aan de binnenkant echt een enorme blaar. Gisteren doorgeprikt en het spoot eruit, sorry voor de beeld denkers.
Zouden teen sokken dit voorkomen?

Behoorlijk stijf, maar behalve dat voel ik me alleszins niet slecht. Ik heb helaas vanaf zaterdagavond wat last van mijn darmen gehad en dat trok een beetje door de marathon in helaas. Tot 11km was ik echt lekker aan het lopen en rond het tempo dat ik vooraf voor ogen had gehad. Toen heb ik bijna 7 minuten in de rij gestaan voor een wc en vanaf het moment dat ik weer verder ging was het ritme minder. Heb uiteindelijk nog 3 dixie stops gehad daarna. Het verschil tussen moving time (5:40:06) en elapsed time(5:50:48) was meer dan 10 minuten, en met het terug moeten zoeken van je ritme en het minder lekker lopen als je last van je buik hebt erbij heeft het me denk ik de eindtijd waar ik op gehoopt had gekost. Ondanks die bijna 7 minuten wachten bij 11k heb ik mijn 2e snelste tijd op de HM gelopen de eerste helft, maar 3 minuutjes achter mijn HM pr dus de conditie was er wel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:30

-Namiro- schreef:
Snelle vraag tussendoor..
na alle updates van de afgelopen we(e)k(en) werkt mijn navigeren ineens anders/niet..

ik kreeg gister ineens geen meldingen meer op mijn horloge bij een afslag..
iemand enig idee waar ik dit kan aanpassen?

Snel antwoord tussendoor. In de app bij meer… —> garmin toestellen —> horloge aanklikken —> en dan bij navigatie —> waarschuwingen

EDIT: inmiddels is ronde 44 ingegaan bij de Backyard Ultra, nog drie lopers over van de 15, twee mannen en één vrouw. Ze zitten nu over de 288 kilometer heen, echt absurd!
Laatst bijgewerkt door Suliko op 21-10-24 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:31

Ik heb het nog niet gehad, maar als je moet, laat je het dan niet gewoon lopen? Want dat was dacht ik juist wat hardlopers doen als ik het van anderen begrepen heb. Want met 7 minuten in de rij staan gaat dit ook weer van je tijd af natuurlijk.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:37

germie schreef:
Ik heb het nog niet gehad, maar als je moet, laat je het dan niet gewoon lopen? Want dat was dacht ik juist wat hardlopers doen als ik het van anderen begrepen heb. Want met 7 minuten in de rij staan gaat dit ook weer van je tijd af natuurlijk.

Nee, ik ga gewoon in de rij staan voor de wc

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 10:47

Laten lopen? Serieus?
Dat doen wedstrijd lopers misschien, maar ik ga gewoon in de rij bij de dixi.
Ik heb 2 dixi stops gehad, bij 15 en 25 km.
Balen van je darmen zeg, heel vervelend.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:11

leonie87 schreef:
Lughnassadh ik ben begonnen met jou blog, van onder naar boven dus ik ben nog even bezig. Maar wauw... Wat een weg heb jij al afgelegd en wat leg je alles goed en helder uit. Echt heel knap!
Wat betreft rennen zou ik willen zeggen, gewoon jou gevoel volgen maarja na het lezen van jou blog, lekker afmaken :')

Dankjewel! En ik vind het tof om te lezen dat je ze allemaal leest! Enne, ga ik zeker doen!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:54

germie schreef:

Ik heb 1x in de zeikende regen gerend en toen heb ik mijn plas laten lopen. Alles was toch al drijfnat en doorweekt.... Maar op ieder ander moment, waar zou je dat voor doen???? En als je moet poepen lijkt me dat sowieso niet echt een optie....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 12:04

Imay gefeliciteerd!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:08

Knap gelopen IMAY! Het blijft toch een enorme afstand. Chapeau! Maar wat vervelend dat je zo'n last van je darmen had. Dan wordt je steeds uit je loopritme getrokken. Was dit ook jouw eerste hele marathon?

Ik heb 6 paarden te verzorgen naast een meer dan fulltime baan, man en 4 kinderen (die 4 zijn inmiddels allemaal uit huis, maar vaak loopt er in het weekend wel 1 rond hier).
Ik rijd 1 van de 6 paarden en ben de 3- jarige heel rustig aan zadelmak aan het maken. Maar vind dus dat rijden moet (en dat doe ik ook heel graag) en dan is regelmatig de tijd "op" als ik ook nog fatsoenlijk wil slapen.

Maar, vanochtend is het gelukt. Wekker om 6:30u gezet, mezelf uit bed gesleept en echt heerlijk gelopen. Na het rekken en douchen voelde ik me ook meteen helemaal wakker en fris.
Zou je op deze manier ook een Pavlov op kunnen bouwen waardoor het vroege opstaan minder moeizaam wordt?

Moest 5 minuten in- en uitlopen vandaag, dan 3x 3 minuten hardlopen en tussendoor 2 minuten wandelen.
Laatste ronde heb ik er 4 minuten hardlopen van gemaakt, want was nog te ver van huis. Dat ging goed, dus vrijdag weer een stapje verder in het schema.
Bedankt voor de "stok" allemaal, die had ik even nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:41

Wow, wat ia er goed gelopen dit weekend. Superleuk om te lezen allemaal!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 13:19

Wauw Busymissy, 6 paarden en 4 kids!

Ik heb net een korte wandeling gemaakt. Op een oma tempo. :')

Iemand bekend met 14k schema voor marathon training?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:06

Samantha_ schreef:
Wauw Busymissy, 6 paarden en 4 kids!

Ik heb net een korte wandeling gemaakt. Op een oma tempo. :')

Iemand bekend met 14k schema voor marathon training?

Dat is het sportrustenschema toch? Dat boek heb ik hier liggen. Ik twijfel of dat echt gaat werken. Ik ben echt zo blij dat ik een paar keer 21km of zelfs een beetje meer gelopen had voordat ik aan een officiele halve marathon begon.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:28

Suliko schreef:
EDIT: inmiddels is ronde 44 ingegaan bij de Backyard Ultra, nog drie lopers over van de 15, twee mannen en één vrouw. Ze zitten nu over de 288 kilometer heen, echt absurd!

Ik volg het een beetje tussen het werken door, ontzettend knap! Balen van Hinke -O-

Gefeliciteerd IMAY! Echt goed gedaan *\o/*

Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij ik de boel laat lopen, maar een paar minuten meer of minder maakt in mijn geval ook niet uit.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:46

Volgens mij is dat ook helemaal niet wat de meeste lopers doen, het maar laten lopen. :+ Hooguit de 1% elite toprenners, maar die zijn ook niet lang onderweg, dus ik gok dat zij ook gewoon na een marathon naar de wc gaan. Bij wegwedstrijden zijn altijd dixie's onderweg en bij trailruns kun je gemakkelijk de bosjes induiken. Op instagram zie ik genoeg mensen die onder de 3 uur een marathon rennen en gewoon onderweg een dixie pakken. Daarnaast de irritatie die het geeft, ik kan me niet voorstellen dat je die verloren minuten met naar de wc gaan niet alsnog verliest, überhaupt rennend je behoefte doen, lijkt me ingewikkeld.

iirrssjjee, oh jemig, toch kan ik me er wel iets bij voorstellen in zo'n situatie. :')

Ja, heel rot van Hinke! Tot ronde 49 gehaald, echt ontzettend knap, gezien het voormalige Nederlands record op 43 rondes stond. Ik denk dat je vallen ook niet meer voorkomt als je al zolang onderweg bent zonder slaap.

Samantha, wel eens van gehoord, maar ik snap het niet zo. Misschien een uitkomst voor renners die heel regelmatig een marathon lopen en daardoor het spelletje wel kennen, maar in de meeste gevallen lijkt mij dat je er gewoon de uren en het volume aan kilometers in wilt hebben zitten. Jij wist wat 30+ kilometer met je deed en nog steeds viel het erna tegen, hoe kan je daar ooit mee omgaan als je niet verder dan 14 kilometer rent? Zelfs als je het eerder al eens gedaan hebt. Ik zou er zelf niet op vertrouwen in ieder geval, maar ieder zijn ding. Daarnaast ren ik ook langere afstanden omdat ik er simpelweg van geniet, dus waarom zou ik het bij 14 kilometer houden? :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 14:56

Suliko schreef:
Volgens mij is dat ook helemaal niet wat de meeste lopers doen, het maar laten lopen. :+ Hooguit de 1% elite toprenners, maar die zijn ook niet lang onderweg, dus ik gok dat zij ook gewoon na een marathon naar de wc gaan. Bij wegwedstrijden zijn altijd dixie's onderweg en bij trailruns kun je gemakkelijk de bosjes induiken. Op instagram zie ik genoeg mensen die onder de 3 uur een marathon rennen en gewoon onderweg een dixie pakken. Daarnaast de irritatie die het geeft, ik kan me niet voorstellen dat je die verloren minuten met naar de wc gaan niet alsnog verliest, überhaupt rennend je behoefte doen, lijkt me ingewikkeld.

En behalve dat had ik last van mijn darmen niet mijn blaas...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:03

Suliko schreef:
iirrssjjee, oh jemig, toch kan ik me er wel iets bij voorstellen in zo'n situatie. :')

Ja door de kou was mn blaas ook gewoon gekrompen ofzo. Was een 30km run, geen dixi onderweg.... Ik dacht, als ik alles nat uit moet trekken en in de bosjes ga, dan alles drijfnat weer omhoog hijsen.... Wat een gedoe... Laat maar, ik houd t wel op... Ga ik na de run en kleed ik me meteen om! Maarja dat lukte toen ook niet meer :+ en toen het eenmaal ging, had ik er ook wel schijt aan (okee plas xD).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:29

Meestal ben je opgelucht na een dixi stop inderdaad, dus loop je daarna wel iets in.

Ja ik ben denk ik ook niet zo’n fan van 14 km schema. Mn trainer begon erover, maar ik durf het toch niet aan. Was meer benieuwd of iemand er goede ervaringen mee heeft.
Volgens hem train je dus inderdaad korter maar heel intensief, waardoor je het mentaal stuk gaan wel hebt getraind.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:39

wat gaan we weer snel in het topic. heel goed gedaan imay, ondanks je darmen die opspeelden.

zo te lezen ook aardig wat mensen die het hardlopen combineren met paard of paarden. hier nooit een eigen gehad, altijd verzorg of bijrijder op houtje touwtje niveau. zo rond 2018 gestopt. maar altijd veel plezier er in gehad. mis het ook nog wel eens. wie weet als we straks verhuisd zijn, wonen dan ook in een wat paard rijkere omgeving ipv drukke stad. maar goed. ik zou vandaag eigenlijk lopen maar als het toch over. garmin meet veel stress vandaag. dat feestje van zaterdag, lagen zondag 4:30 op bed, hakt er toch wel in. morgen is ook prima. dat is één dag voor mijn hardloop jubileum. ben 23 oktober 2023 begonnen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:41

Het was gewoon een vraag hoor, haha. Ik vroeg me dat wel eens af. Zo is er ook altijd tegen mij gezegd dat wielrenners op de fiets plassen. Gelukkig zelf ook nooit mee te maken gehad. Mijn langere toertochten hadden gewoon plaspauzes, maar was geen tijdsdruk en die heb je met een marathon natuurlijk wel.
Ik moest gisteren van de stress, oftewel zenuwen voor die tijd wel extra vaak, en tijdens de run gelukkig niet. Na de run wel direct gegaan.

Maar als het de darmen zijn, dan is het wel lastig, dat wil je niet in je broek doen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:46

Een hardloopmaatje van mij heeft met het 14 km schema (hij is uiteindelijk tot 18 gegaan) 50 km met succes volbracht op een keurig tempo (6:15 min/km trail). Het kan dus wel :)

Maar hij loopt ook al jaren :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:22

Het is ook maar net wat je doel is. Ik geniet van onze lange duurlopen in het weekend, die zou ik niet willen missen. De georganiseerde lopen zijn dan ook niet perse het doel, maar leuk om naar toe te trainen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 18:13

Hier precies hetzelfde ninus.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:19

IMAY1990 schreef:
Hier doet vanochtend ook alles zeer...

[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd!

@Suliko: ik heb de afgelopen wandelingen geen last gehad van de overbelasting. Maar toch twijfel ik....

Ik ben even kwijt wie de blaren nou had. Afhankelijk van waar ze zitten, kunnen teensokken zeker wel helpen. Hou er alleen rekening mee dat, doordat iedere teen z'n sokje heeft, je schoen misschien een fractie strakker kan zitten.
Er zijn ook steeds meer wandelaars die zweren bij de teensokken. Ik sowieso ook, maar dat is ook omdat ik anders mijn schoenen niet aan kan :')

Verder nog de vraag over paarden: heb geen eigen paard en ook nooit gehad. Wel jaren verzorgster geweest. Ben daar vorig jaar mee gestopt en rij nu ook bijna 2 jaar niet meer. Had geen voldoening meer. En in dat geval is het best zonde geld wat je maandelijks aan de manege overmaakt ;( . Ben nu nog één keer per week een ochtend als vrijwilliger op de manege.