germie schreef:Echwel schreef:Germie ik heb jouw post getemt
Het hatelijke druipt er af, hoe durf je over premature kindjes zo te praten.
Ik lees er niets hatelijks aan, het is zelfs vragend gesteld. Want ik twijfel of je dit soort dingen altijd moet willen. Ja, als ouders ga je er voor. Maar ooit was de grens toch echt hoger dan 24 weken. Ik heb een zusje gehad die na 26 weken geboren werd en toen werd er niets aan gedaan, niet levensvatbaar, kreeg geen naam, kreeg geen graf, ging bij ziekenhuisafval. Nu mag je ze een naam geven, een uitvaart, enz. Dat is dus wel verbeterd. Maar is de grenzen oprekken altijd juist?
Dat mag je je zeker wel afvragen en is niet hatelijk. En ik ken dus gewoon echt niemand met een prematuur kindje dat het gehaald heeft wat niet zwakker is of een enorme achterstand heeft. Klaplongetjes e.d. zijn dan heel normaal. Is dat dan eerlijk? En zeker als je ze dan later ook nog uit de buurt moet houden van andere zieken of daarom anderen moet verplichten om te vaccineren? Dat mag je je zeker afvragen. Dus niets hatelijks aan, maar iets om eens over na te denken.
Als je er iets hatelijks in leest, sorry, maar zo is het niet bedoeld, maar het is wel iets om over na te denken. Willen we niet gewoon te veel?
Ik heb dus prematuur als voorbeeld genoemd omdat ik dus inderdaad een kindje ken wat het gehaald heeft, maar al diverse longontstekingen gehad heeft. Die is vatbaar voor van alles. Maar ook sommige hartpatientjes. Wat is dan het beste? Ik stel gewoon die vraag. Ik ben geen anti-vaxxer, maar ben wel voor een eigen keuze. En als er wat opgelegd wordt omdat er anders zwakkeren sterven die het zonder allerlei kunstgrepen ook niet gehaald hadden, dan vraag ik me af of er altijd de juiste keuzes gemaakt worden.
Daarnaast, ik heb het over een paar gevallen van 24 weken. Jij over 25-28 weken. Daarin zit kennelijk al een heel groot verschil. 35 jaar geleden was de grens 26 of 28 weken. En misschien was die grens eerlijker. En dat mag je je zeker wel afvragen. Als ze nu geboren zou zijn, dan had ik dus nog een zusje gehad (of mijn uiteindelijke zusje helemaal niet), maar was die gezond? Dat weten we niet en gaan we ook niet weten, maar toen was het te jong om levensvatbaar te zijn.
En hoe heeft dit met vaccineren te maken?
Over de ethiek en de keuzes van wel/niet behandelen wordt echt altijd gediscussieerd door artsen en het is niet zo zwart/wit als jij beschrijft.
Zinloos medisch handelen wordt eigenlijk nooit gedaan, maar het is natuurlijk altijd een ethische discussie wat zinvol is en waar je goed aan doet.