Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:58

Dit soort weekendjes zijn mijn vakantie. Kost mij een snipperdag en ik heb een mini vakantie. Heb veder nooit een hele week vrij. Laatste vakantie/vrij behalve dit soort verlengde weekenden was een volle werkweek in 2015 (voor een hardloopwedstrijd in de USA). En voor de en na laatste moet ik weer jaren terug.
Met een beetje geluk in september wel twee weken vrij. Ook dat zal dan voor een wedstrijd zijn. Maar ik weet eind juni pas of dat doorgaat.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:56

Heerlijk Greetje! Welke marathon ga je lopen, ik had dat even gemist geloof ik. En nog met een bepaald doel?

s1993 als je nu al zulke afstanden loopt is de stap naar een marathon niet meer zo groot. Ik vond het ook lastig om te kiezen voor marathon in voorjaar of najaar. Omdat mijn zus graag Rotterdam wilde lopen daar voor gekozen maar het was idd warm. Anderzijds zou ik er niet aan moeten denken met deze temperaturen voor een marathon te moeten trainen. Gisteren met mijn korte loopje had ik het al ontzettend warm.

Gistermiddag mijn mountainbike uit het stof getrokken en bijna een uur lekker doorgetrapt. Daarbij heb ik veel minder last van de warmte, leuke afwisseling. Morgen weer lopen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:01

Die marathon gaat er dan zeker komen s1993! Voor zowel een voorjaars- als najaarsmarathon valt wat te zeggen.
In het voorjaar train je lekker in de kou, maar vaak in het donker en grote kans op slecht weer. Maar als het dan mooi weer is tijdens de marathon is dat wel ff pittig. In de zomer trainen is wel heerlijk met lange dagen en mooi weer en heb je aardig wat warmtehardheid gekweekt :)). Ik ga deze zomer wel meetrainen met mijn vriend die Amsterdam gaat lopen dus ik ben alsnog de sjaak wat betreft lange duurlopen in de zomer.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:26

Ga je 'm zelf dan ook niet lopen noeps?
Ik had Amsterdam ook nog in gedachten net nadat ik Rotterdam had gelopen maar ik kom tot heden meestal niet verder dan 6km := Met deze hitte wil ik echt niet ver lopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:19

Ik loop gewoon het hele jaar door marathons. De omstandigheden moet je toch nemen zoals ze komen. Ik ga zondag voor de brabantse wal marathon. Ga hem gewoon als duurloop training lopen. Is grotendeels onverhard over bospaden en deels door duinzand. Maar het is geen trail want daar zit dan weer te veel asfalt in. Met name in de tweede helft. En gelukkig zijn de weersvoorspellingen voor zondag minder warm maar 25 graden is ook geen temperatuur voor een snelle marathon. Plus dat een trailweekend in de week ervoor ook niet DE voor bereiding is. .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:56

Sodeju wat was het al warm vanmorgen. Ik was om half 9 in het bos, maar het was al heel warm en ontzettend vochtig van al die buien. Ik kwam gewoon bijna niet vooruit! Heb een uur en 22 minuten gedaan over 11 km :').

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:26

Wel een heel mooi plaatje!

Ik heb ook gelopen en vond het ook heel erg warm en benauwd, had moeite om vooruit te komen en interval geskipt. Toch ruim 8km gelopen en vanavond aquafitten :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:55

Nou ik zou ook lekker langzaam lopen als ik zo'n uitzicht had om van te genieten <3
Hier ligt het hardlopen even stil - ben ontzettend druk geweest met school en andere dagjes uit / feestdagen. Morgen m'n laatste toets en dan zomervakantie, hoop dan eindelijk weer wat vaker het bos in te kunnen en weer terug te werken naar de halve marathon!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:02

Hebben jullie nog tips voor een hardloop app 10 kilomter voor beginners?
(Samsung telefoon)

Omdat ik die 8 km wil halen zat ik te denken om voor 10 te gaan trainen....of raden jullie iets anders aan?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:22

Ik zou lekker Strava gebruiken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:24

Precies! Strava downloaden en daarnaast een schema zoeken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:56

Runkeeper gebruik ik en vind ik ook fijn.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:03

Greetje63, ik heb echt ontzettend bewondering voor hoe ver jij kan lopen met al die omstandigheden. Ik doe het je zeker niet na! Echt gaaf.

Mooie foto supervixen! Het was idd al erg warm, heb vanmorgen gerugbyd en getennist rond een uur of 9-10 en toen had ik het ook al zo warm.

Ik gebruik zelf ook strava met een schema daarnaast en luister verder gewoon een beetje naar mijn lichaam en pas mijn loopjes daar op aan. Ben zelf ook nog in de opbouwende fase weer :)

Ik heb net ook nog even gelopen, maar dan in de regen. Was lekker verkoelend :) Vertrouwen komt langzaam maar zeker terug dus ik hoop dat het weer helemaal goed gaat komen!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:17

Lopen jullie met deze warmte liever in de ochtend of in de avond? Ik loop eigenlijk altijd liever in de ochtend, maar in de ochtend is het ook al zo warm! (Maar ik wil niet klagen, blij dat de zon schijnt!)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:30

Ik loop in de avond. Het is hier overdag nu geregeld 25+, maar 's avonds koelt het na een uur of zes al best wel snel af tot 12-15 graden aan toe 's nachts! De zon komt aan de andere kant voor 4'en al op, dus tegen de tijd dat ik ook eens m'n bed uit kom schijnt de zon al heel wat uurtjes :+
Doet strava ook aan training plans oid? Ik dacht dat je alleen je runs kon tracken er mee? Of is dat weer een premium optie

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:23

Ik train nu bewust juist in de warmte om mijn lichaam er aan te laten wennen. Vanmiddag ook bij 27-28 graden een wisselduurloop gedaan van ruim 18km. Voor zondag zijn de voorspellingen ook weer 24-25 graden dus als ik dan de marathon wil lopen kan ik nu wel de warmte ontwijken en lekker trainen maar er is meer te trainen dan alleen de duur en het tempo. Ook omgaan met omstandigheden.
Maar in de ochtend is het vaak frisser dan in de avond. Als ik voor het werk zou willen trainen zou ik al wel heel vroeg uit bed moeten. Om echt op tempo te trainen moe ik toch van te voren eten en dat eten moet weer eerst even zakken. Plus dat mijn gewrichten eerst op gang moeten komen.
Heb het weleens gedaan hoor om vijf uur op staan om te kunnen trainen. Maar dan is het omdat ik andere verplichtingen heb de rest van de dag.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:46

Ik vind 's morgens lopen het prettigst maar daar kom ik niet altijd aan toe vanwege school of andere verplichtingen. Dan loop ik het liefst zo laat mogelijk 's avonds of zoals vandaag tijdens de regen :)

Ik ben het met je eens hoor dat er op meer te trainen is dan op afstand en tempo, maar ik denk ook dat voor iedereen verscheelt wat voor een grote prioriteit dat nu is. Ik loop nu net weer 4x4 minuten en trek dat gewoon nog even niet in de hitte. Dat komt later wel als ik wat langer kan lopen zonder direct buiten adem te raken en dan pak ik dat ook rustig op met rustige loopjes in het begin.
Maar goed, ik kan sowieso al slecht tegen de warmte. Zweet veel en snel en moet ook veel blijven drinken want anders word ik niet goed. (Ik ben het type dat midden in de winter met een trui aan naar school fietst ipv een jas omdat ik het anders zo warm krijg) :)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 30-05-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:47

Joehoe.. ik ben er ook weer!
Heb n beetje heftige periode achter de rug met als ‘eindresultaat’ afgelopen maandag geopereerd en is mijn baarmoeder verwijderd. Ik lig dus even uit de running .. minimaal 6 weken. Tijd genoeg om hier weer actiever te zijn!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:09

Ik loop het liefst 's morgens, maar dat lukt alleen op vrije dagen. Anders liefst eind van de middag, maar daar vind ik het te heet voor. In de avond valt mijn eten vaak niet lekker als ik lang loop, dus dan is het nog wel eens een kort loopje.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:52

felicxa ik begrijp wel hoor dat als je net aan het opbouwen bent je de moeilijke factoren niet gaat opzoeken. Maar veel zweten is een voordeel hoor. Toen ik begon met hardlopen zweette ik veel minder gemakkelijk dan nu met als gevolg dat ik toen de warmte niet voldoende kwijt kon. Dat is een aanpassing die mijn lichaam in de loop der jaren heeft gedaan.

Jnien heftig. Spoedig herstel toegewenst.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:20

Noeps, dat is mijn voornaamste reden voor het najaar te gaan, warmtehardheid kunnen kweken vantevoren :)

Daan ook prima toch om even een wat andere focus te hebben na Rotterdam?

Greetje, in jouw geval snap ik dat ook wel, jij loopt zo regelmatig van zulke afstanden. Voor mij gaat mijn eerste marathon toch nog wel echt speciaal zijn dus die ga ik dan ook speciaal plannen :D

Ziet er weer prachtig uit supervixen! Ik ga morgenochtend weer het bos in <3

Ik loop eigenlijk altijd in de ochtend of middag, dan is het óf heel vroeg voordat ik naar stage ga, óf eind vd middag/begin avond als ik thuis kom van stage, voor het eten. 's Avonds na het eten werkt voor mij niet, ik moet lang wachten na mijn eten en slaap slecht als ik kort daarvoor gesport heb (en ik ga graag rond tien uur naar bed en dat is echt een gehaast als ik na het eten nog minimaal 2 uur wacht voordat ik ga hardlopen). Op zondag loop ik op het tijdstip dat meest gunstig uitkom rondom mijn andere activiteiten. Let dus eigenlijk niet heel veel op dat ik buiten de warmte train, maar meer rond de rest van mijn planning

Heftig Jnien! Sterkte ermee

Piekosjj, ik zou willen dat het hier na zessen al af zou koelen!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:53

Ik heb net 6 km gelopen, niet snel, het was al best warm in de zon :D
Nu ff uitzweten en straks naar het werk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:55

Beterschap gewenst Jnien, hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

Ik kan zowel 's ochtends als 's avonds wel goed sporten. Om 5u m'n nest uit om te gaan rennen is me een brug te ver maar om half 7 kan ik in principe wel prima een rondje rennen. Ik doe het alleen nooit :)). In het weekend ga ik vaak om een uurtje of 9 hardlopen en dat is een ideale tijd!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:43

Jnien schreef:
Joehoe.. ik ben er ook weer!
Heb n beetje heftige periode achter de rug met als ‘eindresultaat’ afgelopen maandag geopereerd en is mijn baarmoeder verwijderd. Ik lig dus even uit de running .. minimaal 6 weken. Tijd genoeg om hier weer actiever te zijn!

Heftig ja, en nu is het ‘euvel’ opgelost en is het herstelllen en weer gezond?

Sterkte.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:33

Heftig Jnien!
Zo, ff een dikke tegenvaller gister. In de middag nog een rondje hardgelopen, en in de avond doet m'n horloge 't niet meer, scherm leeg en geen reactie op wat dan ook voor knopjes of de computer. Iemand hier bekend met Suunto?