Fitness Beginners gezocht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:23

A_nouk schreef:
Dames zou ik jullie om wat tips mogen vragen :)

Ik wil graag gaan beginnen met wat fitness om wat kilo's te gaan verliezen.
Enkele jaren geleden al 20+ kilo afgevallen met enkel dietiste en ben nog steeds redelijk constant in mijn gewicht. Maar nu zou ik graag wat meer gaan bewegen om de laatste 10kilo er ook af te gaan krijgen.

Nu hebben ze bij ons in het dorp op de sportschool zowel groepslessen als PT coaching sessie.
Ik overweeg om een tijdje met behulp van een PT op weg te komen, hebben jullie daar ervaring mee?

Daarnaast wat zijn nu leuke groepslessen voor echte leken wat betreft fitness?
Ze hebben Kickfun, spinning, zumba, clubpower, clubbattle en Basix op het programma :)

Hebben jullie verder nog interessante tips voor me ?

Ik sport nu ruim 1 jaar met een PT en het is het absoluut waard. Je gaat veel verder dan wat je normaal zal doen maar het is ook echt heftig, ook emotioneel gezien.

A_nouk schreef:
Las een stukje van de PT van deze sportschool dat ze vaak ook buiten gaan hardlopen, maar dat zie ik niet zo zitten :o het lijkt me ergens zo geestdodend om enkel en alleen wat te rennen :=

Juist wel doen, vaak is het ook de angst voor het onbekende dat je niet wilt lopen. Je loopt met een PT niet geestdodend en enkel om het rennen. Het is een onderdeel van je algehele fitheid. Een PT zal intervaltrainingen met je gaan doen zodat je conditie verbeterd en je ook de kracht makkelijker volhoud.

Als ik mijzelf als voorbeeld neem. Ik ben begonnen bij een PT die voornamelijk op kracht trainde en weinig op conditie. Na een maand of 9 ben ik overgestapt naar iemand anders. Deze ging met mij lopen en ik vond het vreselijk en heel eng. Dit ook omdat ik 2 klaplongen heb gehad en nog veel meer en ik erg bang ben om zonder adem te komen. Na 7 weken trainen en vooral niet teveel focussen liep ik een 5km. 6 weken daarna heb ik de 5 km verbeterd met 5 minuten. Om dat in snelheid uit te drukken van 8.8 km/h naar 10.7 km/h.
Ik blijf van mening dat een combinatie van conditie en kracht ontzettend belangrijk is.

Denk vooral goed na over je doelen en wat je van je PT verwacht. Ik heb ook aangegeven dat ik ze soms te zwaar vind (ja dat kan ook) dat moet je ook doen maar ook als je iets dwars zit met de training dat kun je PT daar weer op inspelen.
Mocht je meer vragen hebben hoor ik dat graag. Mag in het topic mag via PB.

Qua sporten, ik doe 2x kracht in de sportschool, 1x bootcamp, bij mijn PT maar dit is wel in een groepsverband, 1x bodybalance en 1x Personal Training per week :)

Vanavond heb ik lekker de bodybalance gedaan. Ik vind het een goede aanvulling op alle kracht trainingen en zo strek en rek ik toch mijn spieren :D

Maris89 schreef:
Vanochtend op de weegschaal gestaan en ik ben gewoon 0,5 kg AANGEKOMEN! -O- , Vorige week bijna niet gesport, alleen paar x squats en buikspieren. Verder wel op voeding gelet (behalve het weekend, paar wijntjes gedronken). Deze week al 2 x naar werk gefietst (20 km totaal) en gister schema getraind, vanavond pumpen en zaterdag weer schema trainen.

Ben nu een maand bezig en de moed zakt een beetje in mijn schoenen zo. Zit te denken om in het weekend ook maar super streng te zijn zoals doordeweeks. Meh :P .

Ohhh nee dat is wel heel erg rot zeg! Al is 0.5 niet veel, het is wel ontmoedigend :( Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe week, nieuwe kansen :D *\o/*

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:18

Lucifertje dankjewel voor je post :) fijn om te horen dat er mensen ook voor een PT kiezen, had echt het idee dat ik een uitzondering was :')

Naast dat rennen wat doe je nog meer met je PT?

Ik heb zelf al eens ooit geprobeerd om met Evy, zo heet dat volgens mij die app op je telefoon?, te starten maar ik hield het simpel weg niet vol omdat ik het gewoon te saai vond :o
Sta er wel voor open hoor :j

Mijn doel is me duidelijk dus wat dat betreft, ik weet ook voor mezelf dat het sporten in ieder geval met de PT niet 'levenslang' is, het sporten met PT wil ik tijd voor vrij gaan maken om me op weg te helpen. Heb zelf een behoorlijk druk leven dus het wordt echt plannen :D maar heb het er voor over want wil nog wat gewicht kwijt. Wil morgen gaan vragen of ik met een dag in de week PT en een dag in de week groepsles voldoende heb om mijn doel te behalen. Zo'n PT is toch best prijzig hoewel ik het kan missen heb ik genoeg dure hobby's :o haha

Ik weet dat ik met het weer iets meer in het gareel krijgen van mijn voeding al een heel stuk aanpak maar merk dat mijn vel :\ het afvallen en weer een beetje aankomen niet zo prettig heeft gevonden wellicht kan het sporten daar ook weer een beetje aan bijdragen.

lucifertje

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:34

Als jij die 10 kg nog kwijt wil is 2x sporten in de week m.i te weinig. Toen ik begon sportte ik 4x pw (2x zwemmen 1x boksen en 1x PT) Op het moment dat ik overstapte sportte ik ook maar 2x pw en dat resulteerde erin dat ik nog steeds gestagneerd ben in mijn gewicht. Hierdoor de keuze gemaakt om er toch weer vol tegenaan te gaan met minimaal 4x pw max 5x per week.

Trainen met een PT is zeker niet goedkoop, vooral de 1ste PT (65 euro per training) de PT die ik nu heb is vele malen goedkoper en m.i ook beter ;) Ik heb buiten een sportschoolabbo geen hobby's.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:36

De PT bij mij in de buurt vraagt €25 per sessie dus dat valt dan nog mee :j

Ik rij daarnaast ook nog paard 4 keer in de week, dat is een beetje de cru paardlief wil ook zijn aandacht en ik heb een fulltime baan en een hond waar ik dagelijks ook nog een uur mee het bos in moet.

De vorige 20 kilo die ik kwijt ben geraakt is puur alleen op voeding gegaan, misschien moet je de sportschool meer als aanvulling zien op het geheel :j Wat verkeerd geformuleerd door mij wellicht !

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:39

Zelfs zonder te sporten kan je gewoon afvallen hoor, je moet gewoon zorgen dat je een calorieëntekort creëert. Of je dan 2 of 4x sport is niet per se relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:56

Drunksheep schreef:
Zelfs zonder te sporten kan je gewoon afvallen hoor, je moet gewoon zorgen dat je een calorieëntekort creëert. Of je dan 2 of 4x sport is niet per se relevant.

:j
Als jij met twee keer sporten in de week niet afvalt, dan krijg je meer calorieën binnen dan dat je energie verbruikt. Sowieso is afvallen echt onmogelijk als je je beweging alleen maar aanpakt, want het is een combinatie van 70% voeding en 30% beweging.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:59

Die voeding vind ik wel het moeilijkste om onder controle te houden hoor. Ga toch veel te vaak voor de bijl met lekkernijen. :( Terwijl ik 3x per week flink sport is er door mijn eetgedrag maar heel langzaam resultaat te zien en dat is flink balen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:05

Ik ben daar ook heel slecht in hoor. Kan me de laatste weken 's avonds nog wel inhouden met lekkers eten maar in het weekend gaat het vooral om de wijntjes/biertjes :D .

Had vanochtend 1 smoothie en om 10:00 een mandarijn maar viel net zowat om van de honger, dus 3 rijstwafels met houmous en smeerkaas gegeten. Denk dat ik tussendoor maar een cracker meepak ipv fruit zodat ik toch iets qua vast voedsel in m'n maag heb.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:24

Voeding is voor mij ook het moeilijkste. Sporten vind ik heerlijk, maar als ik slecht ga eten dan word ik ook gedemotiveerder om te gaan sporten. Ik moet ook echt straks als ik op streefgewicht zit flink gaan omschakelen qua eten. Als ik terugval in mijn oude gewoontes zitten die kilo's er binnen no time weer aan.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:27

Mijn ontbijt, lunch en avondeten gewoontes zijn naar mijn idee niet verkeerd. Het zit bij mij vooral in al die lekkere extraatjes. Om te huilen soms ;(

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:34

Veel mensen zijn totaal niet bewust hoeveel calorieën er in bepaalde dingen zit, of denken dat je door alleen gezonde dingen te eten afvalt. Maar het is echt belangrijk na te gaan hoeveel calorieën je op een dag tot je neemt, vind ik.

Een glas vers geperste sinaasappelsap is net zoveel calorieën als een glas cola bijvoorbeeld, zelfs iets meer. Dus ja, het is misschien wat gezonder, maar qua calorieën maakt het dus geen verschil.

Daarnaast bestaat dus ook het idee dat je per se afvalt als je meer gaat sporten, maar als jij alsnog meer eet dan dat je verbrandt dan zal je niet afvallen.

Punt wat ik probeer te maken is dus dat je voeding erg belangrijk is en ook om precies te weten wat/hoeveel je consumeert allemaal. Zoals hierboven gezegd is voeding eigenlijk 70%, en sporten maar 30%.

En jezelf lekkere dingen verbieden is dus ook totaal niet nodig, als je alles maar in balans houdt. Ik eet vaak genoeg een ijsje of handje chips, vorige maand zelfs 3 dagen mijn verjaardag gevierd met allerlei lekkernijen en stukken taart. Echt geen miniporties _O-, maar wel 2,5 kilo afgevallen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:39

Macchiato, dan doe je het beter dan ik. :') Bij mij zijn mijn lunch en avondeten gewoontes ook heel erg verkeerd. Daarbij neem ik ook nog al die lekkere extraatjes.
Van thuis uit ben ik heel erg groot gebracht met véél. We eten gewoon echt grote porties, met daarin ook heel veel koolhydraten. Als wij bijvoorbeeld pudding in huis hebben, dan hebben we er voor ieder een, en iedereen eet dan ook in één keer zijn pudding op.

Gisteren was ik ook nog even trots op mezelf. Stond aan de bar, wilde een biertje bestellen, maar de woorden die uit mijn mond kwamen waren 'cola light'. Alsnog niet erg gezond, maar toch een hele vooruitgang!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:44

RusselNuwell, dat van grote porties vanuit huis: erg herkenbaar! Maar ik heb mijn porties wel kunnen verminderen. Het verschil tussen genoeg eten en eten tot je niet meer kan. Drink ook een glas water voor je gaat eten. Je maag maakt namelijk geen onderscheidt in het signaal: ik heb honger of ik heb dorst. Wanneer je een beetje hongerig bent kan het vaak al helpen om wat water te drinken.

Cola Light is inderdaad nog steeds niet fantastisch, maar bier is echt funest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:32

Gelukkig drink ik geen alcohol.. Scheelt al een heleboel :')

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:52

ik drink gelukkig ook niet heel veel alcohol. werk in het weekend vaak haha dus dat scheelt! En ben vaak de bob als ik wel mee ga.
maar als ik dan alcohol drink ga ik wel los....

Ik moet vooral avondeten kleinere porties nemen inderdaad en langzamer eten. Nu bunker ik maar door en denk naderhand pffff zit echt te vol

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:56

Ik zit nooit echt vol :') Past altijd meer bij. Maar ik ga de tip van het water zeker proberen! Dankjewel Macchiato :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:39

Voor afvallen is je voeding (calorieën)aanpassen het belangrijkst (inderdaad minder cal innemen dan je verbruikt) maar sporten versnelt het proces is mij eens verteld.
Vanochtend gewogen en 2 kg kwijt...yeah...misschien omdat ik ziek was...maar toch 2 kg kwijt.. :)

Pfff mega spierpijn van club power gister :( Daarna naar groepsles en paardlief vond het geweldig. Van flegmatiek naar racemonster _O- :oo Ze vond het erg leuk...toch maar doen denk ik.
Vandaag lekker rustdagje...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:52

Tuurlijk versnelt sporten het proces, omdat je met sporten calorieën verbrandt. En met krachttraining bijvoorbeeld ook nog eens calorieën verbrandt tijdens de naverbranding, maar als je nog een surplus hebt aan calorieën val je nog steeds niet af.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:00

Daarom moet je die beperken :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:11

Voeding is idd belangrijk. Alleen is calorieen niet het belangrijkste in mijn ogen. Maar vooral schoon en goed eten. dus minder zuivel geen geraffineerde suikers minder graan. Veel groente en fruit en noten en gezonde vetten. Ik heb me doodgestaard op calorieën en niet op wat ik eet daar ben ik erg ziek van geworden en zelfs aangekomen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:18

Calorieën zijn toch wel de leidraad om je gewicht onder controle te houden. Calorieën in > uit = aankomen, in = uit = gelijk gewicht, in < uit = afvallen. Dat is gewoon een feit. Dat je daarbij ook beter voor gezond kan kiezen is logisch, maar gezond eten zorgt niet per definitie voor afvallen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:57

Ik tel geen calorieën zal ik ook nooit doen.
het zal allemaal best kloppen maar begin er niet aan. Zoals ik nu eet gaat het goed en val ik goed af en voel ik me super. Heb het overlegt met de pt en die is het ermee eens.
Dat anaal bezig zijn met eten hou je vaak niet vol en geeft een hele verkeerde verhouding met voeding in mijn ogen. Maar ieder zijn ding.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:30

Ik tel nooit wat ik eet probeer gewoon beetje op te Letten en veel te drinken

Wou vanavond naar de body pump is de tijd 15min vervroegd
Dus maar uur kracht gedaan in de fitness vooral benen getraind ging weer lekker

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:38

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten callum :) gezond eten en tracken kan hand in hand gaan. Ik ben met je eens dat alleen tracken en vervolgens een berg zooi naar binnen stampen nergens op slaat. Maar dat hoeft niet zo te zijn :)
Je noemt allemaal gezond, maar als je je volstopt met noten krijg je ook een berg kcal binnen :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:51

secricible schreef:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten callum :) gezond eten en tracken kan hand in hand gaan. Ik ben met je eens dat alleen tracken en vervolgens een berg zooi naar binnen stampen nergens op slaat. Maar dat hoeft niet zo te zijn :)
Je noemt allemaal gezond, maar als je je volstopt met noten krijg je ook een berg kcal binnen :)

Mee eens!

Overigens tel ik ook geen kcal, teveel gedoe :')

Afvallen is inderdaad 70% voeding en 30% sport. Het ligt er dan ook nog eens aan hoe je sport, cardio is alleen leuk en aardig om extra tekorten te creëren, met krachttraining krijg je een mooie shape *\o/*

Vanavond weer wezen pumpen, nog redelijk wat spierpijn van dinsdag := Zaterdag gezellig hardlopen met vriendlief, ben benieuwd! We gaan met een grote groep vrienden (stuk of 10) in september de Bridge to Brigde run lopen, 9.6km! Gisteren maar eens nieuwe hardloopschoenen aan laten meten, volgende week komen ze binnen :D zin in!!