Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:06

Samantha_ schreef:
Ik doe even een ego post hoor.
Ik heb m’n eerste marathon gelopen! Maar man wat was het zwaar. Kon door drukte m’n tempo niet echt vinden, vanaf 25 km begon alles pijn te doen en ging m’n hartslag ook snel omhoog steeds. Toch wat korte stukjes gewandeld, om de hartslag omlaag te krijgen.
Vanaf 35 km werd het echt zwaar, hartslag naar Max terwijl m’n tempo laag was. Dus ook weer stukjes gewandeld om de 2 km ong. vanaf km 39 ong werd m’n hartslag juist laag, en toen heb ik het laatste stuk in 1x doorgelopen. Maar man, alles doet pijn, blaren, etc.
Mn tijd was 4:51.

Mijn petje af! Super gefeliciteerd met deze geweldige prestatie, ook al ging het niet vanzelf!

Koekie73

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:24

@samantha; you did it!!! Heel erg knap.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 18:33

Ninus, 80k, pfff, knap.

En koekie, ging ook goed dus.

Samantha, dus overleefd, mooie tijd.

Hier ook een superdagje gehad. Over de grens dit keer met een Duits duikmaatje. Wel meer dan 52 procent in zone 5 gelopen, de rest in zone 4.
De eerste km zat ik al in zone 5, ik liep echt veel te snel, maar ik voelde me niet moe. Dus maar op gevoel doorgegaan.
Een PR op de 4mijl, toen maar doorgelopen voor een PR op de 10. Daarna werd ik wel moe, kreeg hartslag ook niet omlaag, dus doorgaan. En ook wetende dat ik me geen zorgen meer hoefde te maken om de tijdslimiet, die zou ik wel halen. En toen werd het een PR op de 15, nu binnen 2 uur. En daarna werd het echt zwaar, maar ik had zoiets als ik geluk heb kan het ook nog een PR op de halve marathon worden. Maar de man met de hamer kwam ook na 16.5km. Dus af en toe 10 tot 15 seconden gewandeld. Hartslag was steeds rond de 163, met even wandelen werd het 161, dus doorgaan en maar zien waar het schip strandt. Het werd aftellen hoe lang de kwelling nog zou duren, maar steeds verschoof de te verwachten eindtijd in positieve zin.
Uiteindelijk 4 minuten sneller.
Ik heb mezelf kennelijk overtroffen, prestatieconditie van -15.
Dus het was echt zwaar.
Maar wat voelde het goed. Het aangeboden alcoholvrij biertje na de finish en het stuk gebak waren ook lekker. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:21

Super knap Samantha, gefeliciteerd! *\o/*

Dat is nogal een prestatie Germie! Knap dat je hebt doorgezet. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 19:48

Gefeliciteerd Samantha! Heel knap gedaan. Nu nagenieten van je prestatie en de spierpijn.

Knap Germie. Nu nog leren doseren.. langzamer starten, zodat je meer over hebt aan het eind.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:12

Top gedaan Germie!

Thanks allemaal!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:31

SV, oeps……

Tiggs, balen dat je af moest breken.

Samantha, wat goed!

Germie, top!

Dank voor alle fijne reacties op mijn verhaal. Voorne ga ik de keuze die ik gemaakt heb een hele serieuze kans geven en zien waar het toe leid. En vanaf daar verder kijken.

Gisteren weer even geoefend op de loopband en zeker niet ontevreden. En vandaag had ik een workshop schilderen. Echt een supertof dag gehad en nog energie over om te gaan lopen. Gewoon zo. 6 Kilometer in 37 minuten weer dus ik denk dat ik Evy maar laat voor wat het is :D . Al kan ik dan niet uitstaan dat het niet af is dus dikke kans dat ik het toch af ga maken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:01

Suliko heb je met paardrijden geen last van je enkel? want dat is ook erg belastend.
Wel knap hoor 120km fietsen. Mij niet gezien :') .. maar wat een rotstreek van garmin!

Sall als je nog kan kletsen zit er zeker meer in :j

Wauw Danseresje dat loop ik je niet na!

Super super knap Samantha dat je hem toch hebt uitgelopen! Respect! En nu even goed uitrusten maar.
Heb je Imay nog gezien?

Knap hoor germie! alleen jou zones :wow: Dat is niet oke 21km lang!

Lughnassadh ik ben begonnen met jou blog, van onder naar boven dus ik ben nog even bezig. Maar wauw... Wat een weg heb jij al afgelegd en wat leg je alles goed en helder uit. Echt heel knap!
Wat betreft rennen zou ik willen zeggen, gewoon jou gevoel volgen maarja na het lezen van jou blog, lekker afmaken :')

Hier dus een dag niks gedaan behalve het huis poetsen en wat wandelen. Echt doodmoe. 0 energie.
Hopelijk zit er morgen een kleine run in.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:06

Suliko, mijn hemel!! Ik geloof dat ik twee dagen niet meer zou kunnen zitten…
Ik heb echt een hekel aan fietsen.. en dan ook nog in het donker en in de regen. _/-\o_

Tiggs, :(:)

Samantha, gefeliciteerd!! Mooie prestatie! *\o/*
Morgen en overmorgen mag je er nog een keer van genieten door de spierpijn ;)

Germie ook gefeliciteerd. Hoop dat jouw zones niet helemaal kloppen. Zo lang zone 5.. pff..

@de rest, goed bezig! :j

Ik heb vandaag 17 km getraild.. alles voelt goed.. behalve die stomme heup/lies.. |( |(

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:33

Super gedaan, Samantha!! *\o/*

Weer eentje in de pocket, Germie!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:39

wauw ninus, wat super super knap zeg. echt heel goed gedaan.

koekie, goed bezig, lekker progressie maken!!

suliko, wauw, 120 kilometer is ook best een eind. goed gedaan ondanks alle omstandigheden. hopelijk gaat je enkel gauw de goede kant op.

sall, ik was even kwijt dat ik jou volgde op strava, maar nu kan ik het weer koppelen :D leuk dat je een run/trail gaat doen.

samantha, gefeliciteerd met het behalen van je eerste marathon. dat klinkt inderdaad alsof je het erg zwaar hebt gehad. maar je hebt het wel even gedaan, super knap!!

goed gedaan germie.

mweh, balen van je heup namiro. al naar de fysio oid geweest?

hier staat morgen weer 15x1 minuut op de planning. knie voelt oké dus ben heel benieuwd.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:40

Ninus, fijn dat je mijn teleurstelling begrijpt, ik snap jouw man dan ook echt niet. :')
Klinkt als een heerlijke zondag!

Danseresje, heb je last gehad van de overbelastingsklachten tijdens al die meerdaagse afstanden? Zo niet, dan zou ik het rennen zonder druk wel durven op te bouwen, zolang je na het rennen een aantal dagen rust neemt om te voelen wat het doet.

Samantha_ jaa wat goed, je hebt het geflikt!! **\O/** Ik kan er alleen niet zo goed uithalen of je ook echt tevreden bent, toch zwaarder dan verwacht? Hoop in ieder geval dat je hartstikke trots bent op jezelf!

Fijn dat je tevreden bent Germie!

Leonie, ik was inderdaad bang dat ik last van mijn enkel zou krijgen met paardrijden, dus heb ook niet gereden sinds ik door mijn enkel ben geklapt. Vrijdag durfde ik het weer aan, alleen stapritje, dat ging goed. Gister ook gedraafd en een mini stukje galop. Ik rij buiten met western korfbeugels met een breed voetbed en mijn wandelschoenen aan, dus mijn voet zat wel heel stabiel en recht, dat ging eigenlijk heel goed! Moet alleen wel rechts opstappen, als ik links opstap en met rechts afzet, overstrek ik mijn voet/enkel en dan voel ik het opeens.
Met korfbeugels met breed voetbed is de belasting denk ik vergelijkbaar als met fietsen, er wordt wel iets van mijn enkel gevraagd en hij moet stabiliseren, maar de positie blijft recht, en dat is dus oké belasting. Zolang ik hem niet overstrek of draaibewegingen moet maken.
Vervelend dat je nog steeds zo weinig energie hebt! Hopelijk voel je je morgen wat beter.

Namiro, hahaha, het valt echt heel erg mee. Maar ik heb al vaker een fietsreis van 3-4 weken gemaakt waarbij ik ook regelmatig 80-110 kilometer per dag fietste, dus ik ben inmiddels wel wat gewend. Je zitbeenknobbels gaan onderweg wel zeuren en je schaambeen wordt op den duur beurs, maar ik voel nu niets behalve toen ik weer op de fiets stapte was het wat onaangenaam.
Mijn theorie is dat fietsen pas leuk wordt als je een goede, soepele fiets hebt. :Y)
Wat stom dat je nog steeds last hebt van je heup/lies! Heb je er al naar laten kijken door een fysio? Zouden de spieren eromheen te strak kunnen zijn waardoor er te veel druk op komt? Of juist te zwak?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:44

Wat gaaf Samantha! Ook al was het zwaar, you did it *\o/*
Gefeliciteerd!
En spierpijn en blaren horen daar een beetje bij vrees ik.Dit resultaat was het vast waard toch?

Germie ook goed gepresteerd! Altijd fijn als je weer iets sneller blijkt.

Virusje onder de leden Leonie?

Gezien we op Bokt zitten: rijden jullie nu ook nog allemaal paard naast het hardlopen? Ik krijg het vaak niet allemaal gecombineerd op 1 dag. Heb mijn paarden in eigen beheer, dus dat kost ook flink wat tijd. Lees dat sommige van jullie voor het werk al gaan lopen maar ik ben zó geen ochtendmens, dat ga ik niet volhouden, zeker niet nu het in de ochtend nog donker is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 22:03

Ik heb mijn paard in 2016 verkocht en daarna nooit meer gereden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:29

Loop al weken bij fysio voor heup/lies en het is een combi van spieren aldus de fysio.
Vorige week dry needling gedaan en dat heeft ervoor gezorgd dat de uitstralende pijn zo goed als weg is.. maar langzaam maar zeker ben ik ook bang dat het een ontsteking of overbelasting is.
Ik lig nu in bed en heb nu ook een stekende pijn namelijk..
zal een reactie zijn op rennen van vanmorgen denk ik..

Ik heb een paard BusyMissy.. ook thuis staan maar momenteel nog niet onder het zadel. Ik doe wel veel grondwerk. Kost allemaal veel tijd..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:47

Mooie resultaten Samantha en Germie *\o/*

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:34

BusyMissy, ja ik rijd. Heb ook een eigen paard. En daarnaast kom ik ook nog in de sportschool.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:41

@suliko, uit voorzorg ren ik altijd 10 a 20 meter verder. Had ooit mn PR op de 10km, die pakte hij niet want was volgens Strava 9,98km! |( Sinds die keer, altijd een paar meters extra!!

Ik heb gisteren een, voor mijn doen op dit moment, snelle 5km gelopen (5:20min/km) gemiddeld. En ben vandaag een 10km gegaan op een tempo wat ok voelde. Dat was uiteindelijk 5:53min/km. Voor het eerst dat ik 2 dagen achter elkaar heb gelopen! Doe ik normaal eigenlijk nooit, maar wilde testen hoe mijn lijf dat vind, aangezien ik volgende maand de zevenheuvelennacht en zevenheuvelenloop heb. Mijn benen waren het probleem niet vandaag, echter had ik wel moeite om mn ademhaling te blijven controleren vanaf n km of 8. Maar moet vast goed gaan komen straks :D

@samantha, super knap! Petje af! Hoe is het bij de andere meiden gegaan die de Amsterdamse marathon hebben gelopen!?!?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:26

Wow Samantha, je hebt het gedaan! *\o/* Gefeliciteerd! Sterkte met je spierpijn en vooral blaren lijken me erg vervelend :(:)

Balen van je blessure Namiro, je komt er vaker sneller aan dan dat je er vanaf bent helaas :(:)

Goed gedaan Germie! Ik vind je hartslag ook heel hoog, vraag me af of je zones kloppen, ik zou dood zijn.

Ik heb een rijpaard en een gezelschapspony aan huis BM. Ik rijd 3 keer per week en doe in principe de volledige verzorging zelf. Onze oppas (als wij op vakantie zijn dan hebben we altijd oppas in huis) rijdt ook één keer per week.

Wij hebben geen kinderen en dat geeft (denk ik) flexibiliteit in de trainingsmomenten. Ik loop bij voorkeur 's ochtends op mijn thuiswerkdagen. Ik ga 2 dagen per week (soms 3) naar kantoor, dan vertrek ik om 6:00 (of zoals nu 5:30 :z :Z) en ben ik niet voor 19:00 thuis, soms later. In de zomer wil ik dan nog wel eens een klein rondje doen (dan heb ik in de trein gegeten) en als het echt niet anders kan omdat het zo uitkomt dan loop ik ook wel voordat ik vertrek. Dan ga ik om 6:30 van huis.

Wij lopen bijna altijd samen, dus ik voel me nooit bezwaard als we de hele zaterdag of zondag onder de pannen zijn.

Mooi tempo Iris!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 07:10

Dankjewel allemaal! Ja ik ben zeker tevreden! Ik heb Imay niet gezien.
De blaren zijn het meest vervelend, m’n benen voelen wel pijnlijk aan maar is te doen. Vandaag een thuiswerkdag gelukkig.

Ik heb ook een paard, die staat op een luxe pensionstal en ik heb 2 dagen een bijrijder. Dus doe hem 4 dagen.
Verder werk ik 5 dagen, dus loop vaak voor werk. Op thuiswerkdag (mag 1x per week) kan ik ook tussen de middag ofzo lopen.
Heb ook 2 kids (pubers) waar ik alleen voor zorg.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:09

Hier ook een paard op een doe het zelf stal. Op maandag heb ik een verzorger, op vrijdag werk ik een halve dag. Dus Probeer deze dagen in ieder geval te gaan rennen. Op woensdag werk ik thuis dus kan ik het vaak wel combineren. Dan kan ik of sochtends of smiddags rennen of eind van de dag meteen naar het paard en daarna nog een rondje rennen. (Heb nu een nieuw schema, maar moet even kijken of 3x per week gaat lukken. Mn lijf doet het eigenlijk beter met 2x per week). Zondag kan ik gebruiken als reservedag.

Geen man, ook geen kinderen. Dus hoef met verder niemand rekening te houden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:58

Hier ook een thuiswerkdag, wij mogen maar 1 dag in de week naar kantoor omdat er anders gewoon niet genoeg werkplekken zijn. En goed spierpijn. Slecht geslapen, ben 4 uur aan het spoken geweest vannacht, mijn lichaam vond het om 1 uur tijd om op te staan, dus ben ook een tijd echt van bed geweest omdat ik niet wist hoe ik moest liggen.
Heb de neus nu wel dicht zitten, en mijn longen voelen of ze inspanning geleverd hebben (hoe zou dat nu komen?), maar ik zit nog op de roes van het fit voelen. Vond het gisteren ook wel erg leuk dat ik op alle fronten eigenlijk te hard liep en het toch volbracht heb. Morgen verwacht ik wel een dipje.
En ik leef nog ondanks die hoge hartslag gisteren :D Zullen we maar zeggen dat onkruid niet vergaat? ;)

Blaren zijn vervelend, had je dat in trainingen niet?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:16

Hier doet vanochtend ook alles zeer...

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:19

Imay, top gedaan! Hoe voel je je?

Nee nooit blaren gehad, gek hè. Maar heb ook niet verder dan 32 getraind, en de blaren kwamen daarna. Heb ook aan beide voeten aan m’n grote teen aan de binnenkant echt een enorme blaar. Gisteren doorgeprikt en het spoot eruit, sorry voor de beeld denkers.
Zouden teen sokken dit voorkomen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 09:57

Super IMAY!!

Over paarden… ik heb een jonkie van 2,5 jaar. Dus die hoeft nog niet zoveel te doen. We hebben ze aan huis, dat scheelt enorm.
Woon samen met mijn partner, geen kinderen (bewuste keuze).
Werk nu nog 4,5 dag (38 uur) maar ga per 1 januari terug naar 34 uur zodat ik een halve dat extra vrij heb.
Mijn jonkie wordt komend voorjaar beleerd maar het is nog even afwachten of ik er zelf op durf.
Als dat wel gaat, dan hoeft ze de eerste jaren nog niet zoveel te doen dus dat is nog wel prima te combineren met het hardlopen. Daarna zie ik het nog wel.