Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:30

En je wilt dus iets gaan aanschaffen bij asics? Wat heb je op het oog?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:43

Supervixen schreef:
En je wilt dus iets gaan aanschaffen bij asics? Wat heb je op het oog?

Ik op dit moment niet specifiek, al ben ik wel op zoek naar een geschikt 2e paar schoenen om naast mijn nieuwe paar Gel Cumulus 23s te gebruiken dus wellicht dat ik zelf 1 bon daar voor ga gebruiken. Ik kwam vooral hier op Bokt het ING rentepunten topic tegen en wilde toch eens zien of ze nog leuke aanbiedingen hadden...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:56

Haha SV, dat ene pad is echt bijna niet te zien! Wel erg avontuurlijk zo :Y)

Morris wat balen zo'n zweepslag! Ik heb wel eens vaker gehoord dat dat heel plotseling kan gebeuren en behoorlijk veel pijn doet... Gelukkig loop je inmiddels weer!

Lekker Musli even een duurloopje!

Hm imay die Asics bon sluit wel behoorlijk wat types uit... Maar als je toevallig een ander model wilt is korting altijd leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:11

De fijnste asics zijn uitgesloten. Dan kun je misschien beter kijken naar een ander merk.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:16

Ja, daar was ik inmiddels ook achter. Ach, ik ga morgen naar de winkel om eens advies te vragen, in combinatie met eens vragen of zij kunnen inschatten waarom ik op allebei mijn hielen aan de binnenkant een blaar heb gelopen op mijn nieuwe Cumulus 23s terwijl ik daar met mijn 1e paar nooit last van heb gehad. En ik ga eens bij Asics op de site kijken of ze nog interessante kleding etc. hebben voor die korting eventueel

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:31

Ik ben uiteindelijk voor een paar hockeyschoenen gegaan bij Asics. Die waren na 6½ jaar ook wel aan vervanging toe...

Wat betreft een extra set hardloopschoenen, hoe kiezen jullie die uit? Ik heb tot nu toe gewoon 1 paar gehad en die "op" gelopen en dan 1 nieuw paar gekocht maar ik hoor best veel mensen het hebben over roteren en verschillende schoenen voor verschillende types runs etc...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 12:31

Ik heb 4 paar schoenen
1x Asics Cumulus voor op stal
1x Acics Cumulus voor interval en combi trail/asfalt
1x Hoka voor duurlopen
1x Hoka trailschoenen

Wissel deze dus af adhv de training die gepland staat. :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:23

Ik heb drie paar schoenen.
Mizuno Wave Inspire (antipronatie)
Mizuno Wave Rider (neutraal)
Kalenji trailschoenen

De Mizuno’s wissel ik in principe continu af, tenzij ik afstanden boven de 13 km ga lopen. Dan heb ik de Inspires aan omdat ik anders last van m’n enkels krijg.

De trailschoenen komen bij de Decathlon vandaan omdat ik graag wilde proberen of ik er ook voordeel bij heb versus gewone schoenen als ik onverhard loop.

Verder weinig te melden qua lopen. Over twee weken m’n halve marathon dus ben lekker kilometers aan het maken. Heb er onwijs veel zin in! :):)
Twee weken later 15 km trailen in Ommen, daar kijk ik ook erg naar uit!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:31

Ik heb 6 paar.

3 paar trail, 3 paar weg.

Ik wissel ze af, omdat ik veel kilometers loop en door je schoenen te wisselen, worden je spieren net weer anders belast.
Wat blessures voorkomt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:26

Ik heb 1 paar dat ik altijd draag. Op dit moment Asics gt-4000 waar ik sinds ik ze kocht met kerst alweer ruim 600km op heb gelopen. Dit jaar loop ik duidelijk meer dus ik wil er binnenkort een paar bij kopen zodat ik kan afwisselen en ga ook naar specifieke trailschoenen zoeken, maar die zijn lastiger te vinden aangezien ik wel stevige antipronatie schoenen nodig heb.
Naast mijn gebruiks-paar heb ik altijd nog wel de oude versleten paren voor echt keihard blubberen etc, maar dat ik die nog aan trek is echt een uitzondering.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:35

Voor trail heeft anti pronatie niet heel veel zin, want op paden met zand/bultjes/stenen enz, gaan je voeten en enkels toch alle kanten op.
Daarom zijn bijna alle trailschoenen neutraal.
De asics fujitrabuco is wel anti pronatie.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:40

Je hebt gelijk hoor SV, in het bos gaat het veel sneller goed door de afwisseling die je automatisch krijgt. Maar neutraal durf ik toch niet aan, in ieder geval niet zo lang ik voor op de weg met echt de meest heftige ondersteuning het fijnste loop. Ik ga die Asics eens bekijken :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:21

Mijn rondje vandaag: strand en duinen :D

Heb de bodem van iets te dichtbij gezien. Gewoon lomp, was net na het inlopen, dus vermoeidheid was het niet :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:35

Sherivey schreef:
Mijn rondje vandaag: strand en duinen :D

Heb de bodem van iets te dichtbij gezien. Gewoon lomp, was net na het inlopen, dus vermoeidheid was het niet :')

[ [url=m/U0vmh6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ljoZ8m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IBCdZE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie omgeving <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:37

Was echt genieten idd :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:39

Oh genieten hoor Dilan!

Wat schoenen betreft: ik ben een te grote shoe addict voor maar 1 paar _O- dus ik heb er meerdere. Totaal niet nodig met mijn kleine rondjes en slakkentempo maar ach. Het kan dus ik heb ze :')

Hier niks speciaals eigenlijk, langzaam door aan het hobbelen. Gaat nog lekker gelukkig

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:55

Heerlijk, Sherivey!

Ik heb vanavond lekker getraind met de loopgroep. Het was warmer dan ik dacht, lekker gezweet.

Ze zijn er dus wel, antipronatie trailschoenen. Maar de meesten zijn inderdaad neutraal.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:57

Hier niet hardgelopen, maar wel een ronde op de racefiets gedaan. Heel fijn voor de afwisseling. Van de week nog rustig een rondje om en dan zaterdag weer tijd voor een Bokt-Trail *\%/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 05:38

Jaaa zin in!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:11

Tnx voor de input. Ik heb gister een paar Saucony Endorphin Speed 2s besteld. Die heb ik maandag in de winkel aan gehad en toen voelde ze erg goed maar ik twijfelde vanwege het prijskaartje (€180). Gister via google een winkel gevonden die ze voor ongeveer €130 aanbood, dat was een prijs waarvoor ik het wel wil proberen. Het zouden, in ieder geval in eerste instantie, schoenen worden voor interval trainingen en wellicht kortere tempo trainingen. Ze zouden ook geschikt moeten zijn voor mijn langere tempo trainingen en long runs maar ze zijn iets minder stabiel dan de Gel Cumulus die ik ook nog bijna nieuw heb

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:54

Hoi allemaal
Sinds een poosje ben ik gestart met harlopen, helaas lag t poosje stil ivm corona en ander gedoe. Maar inmiddels zijn we weer een poosje onderweg
Eerst 1 2 1 2 1 2 etc (1 min rennen 2 min rust) dit opgebouwd naar 1.5 rust en nu ook 1min. Laatste keer was eerste 3x 1min rust en toen 3x 1.5 min rust. Helaas krijg ik last van shin splints :(
Dus die keer erna direct weer 1.5 min rust gepakt. Toen nog steeds wat last, maar al vele malen minder dan die keer ervoor.
Ik loop overigens 2x per week, vaker lukt niet ivm tijdgebrek en energielevel
Nu wil ik vandaag een ander rondje maken. Deze is 3km (normaal doe ik 2 tot 2.3km)
Nu twijfel ik wat het beste is, omdat het een stukje verder is
Aanhouden 1 rennen 1.5 rust 1 rennen 1.5 rust. Of beter nu eerst weer terug naar 1min ren 2 min rust en dan op deze afstand de rusttijden gaan verkorten? Kwa conditie gaat t al veel beter, de benen blijven best ver achter :( frustrerend, maar wil niet dat ik blessures krijg en dat het mij gaat tegenstaan.
Vandaar beetje wat is het verstandigst? Tijden aanhouden, of toch omdat t wat verder is (en de benen al protesteren) ff weer pasje terug?
In dagelijks leven heb ik er amper last van overigens, als ik flink doorloop wat langere afstand krijg ik er last van. Maar met hardlopen met 2e of 3x minuut rennen begin ik ze te voelen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:20

Wat goed dat je begonnen bent! Balen dat het niet zo gaat als je wilt. Op welk tempo loop je gemiddeld tijdens de stukken waar je hardloopt?

Wat voor schoenen heb je? Ik heb goede ervaringen met compressietubes, misschien is dat het proberen waard.

Voor wat betreft het grotere rondje: je kunt ook een stukje vooraf wandelen en/of achteraf zodat je wel die route kan lopen maar je niet de hele afstand hardloopt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:28

Puera schreef:
Wat goed dat je begonnen bent! Balen dat het niet zo gaat als je wilt. Op welk tempo loop je gemiddeld tijdens de stukken waar je hardloopt?

Wat voor schoenen heb je? Ik heb goede ervaringen met compressietubes, misschien is dat het proberen waard.

Voor wat betreft het grotere rondje: je kunt ook een stukje vooraf wandelen en/of achteraf zodat je wel die route kan lopen maar je niet de hele afstand hardloopt.

Ik heb schoenen van new balance. Met een steunblok dat ik niet naar binnenzak met mijn enkels. Heb toen in een sportwinkel verschillende schoenen aangehad en moeten hardlopen waar ik het beste op liep en zo'n voetanalyse gehad
Ook heb ik altijd stock sokken aan, speciaal voor hardlopen. Gebruik ze ook wel als gewone compressiesokken
Tempo is tussen de 6.5 a 6min/km soms iets langzamer als ik last heb
Gemiddeld tempo zit tussen de 8.5 a 9.5min/km dat is natuurlijk met de rust erbij van het wandelen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:53

Hoi corientjuhh, je bent al goed bezig.
De stox kunnen misschien wat ondersteuning bieden inderdaad.
Het is heel normaal dat je conditie met grotere sprongen vooruit gaan dan je lijf. Je spieren en pezen hebben langer de tijd nodig om aan het hardlopen te wennen.

Ik zou gewoon de 1 min rennen 1.5 min rust aanhouden, maar je tempo tijdens het rennen dan wat omlaag gooien. Ik zou dan zo'n 6.30 min/km aanhouden.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om na anderhalve km bijvoorbeeld 3 of 4 minuten te gaan wandelen en dan weer door te gaan met je schema.

Je scheen koelen na met lopen met een icepack kan ook nog wat helpen.

Ik heb vanmorgen een halve trailmarathon gelopen. Ik vond het benauwd in het bos en mijn hamstrings waren nog wat moe van de pittige training gisteren, dus het ging allemaal niet vanzelf. Maar dat kan misschien ook komen omdat ik nu alweer 25km en 21km binnen een week na mijn marathon heb getraild :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:32

Genieten zo aan het strand en duinen, Dilan! Jammer van de zwaartekracht controle maar hopelijk ben je er zonder schade vanaf gekomen...

Puera ook lekker met de loop groep :)

Imay nieuwe schoenen is altijd leuk :D zeker met korting (sorry ik blijf toch een Hollander :x )

Corientjuhh goed bezig al hoor! Ik zou ook eerst even 1 om 1:30 aanhouden zoals SV ook aangeeft. Het is normaal dat de conditie sneller gaat dan je benen, dus rustig aan opbouwen, zodat je blessures voorkomt! Wellicht valt er ook nog wat te winnen met wat specifieke oefeningen tegen shin splints, zoals bijvoorbeeld hier beschreven:
https://www.runnersworld.com/nl/oefenin ... n-splints/

SV alweer een halve marathon! Wat een kilometers maak jij toch. Lijkt me niet meer dan normaal dat je benen af en toe wat moe zijn :))

Ik heb vanavond nog even 5,5km met heuveltjes gedaan in de regen. Ging wel lekker eigenlijk :) en ik heb zin in onze trail zaterdag!!