Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:06

Onderzoek onder jongeren geven ze zelf aan. Iets van 45% geeft toe zich bewust niet aan de regels te houden. En de groep gezond 60/65 die ik ken zegt zelf tegen mij en tegen anderen dat ze zich nu al niet echt aan de regelshouden en na de enting helemaal niet meer.

Dus ja dat maakt mij kwaad, voor mezelf en al die anderen die hierdoor veel verder naar achter schuiven. Waarvan kinderen niet naar school kunnen hierdoor. Dat mag lijkt me ook gezegd worden of is dat ook alweer verboden? De zorg medewerkers mogen dat zeggen kennelijk maar de risicogroep moet braaf stil zijn en zich niet laten horen vooral. -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:07

Secricible wat kan je het weer lekker invullen (waar ben ik precies boos?) en wat heb je weer een begrip voor mijn angst voor mijn dierbaren. Tof van je!
Ik ben, zoals ik je eerder heb gezegd, heel blij met de informatieve berichten die je hier plaatst, daar heb ik heel veel aan. Ik heb je mijn dankbaarheid betuigd. Maar enig invoelend vermogen is blijkbaar teveel gevraagd;
Ik schrijf notabene in mijn bericht dat in mijn opmerking mijn emoties de overhand namen, en vervolgens krijg ik een lading berichten over me heen (niet alleen van jou) waarin lekker ingevuld wordt hoe ik denk. (De enige uitzondering is Pien! Nogmaals mijn dank Pien!) Petje af hoor!
En het maar over die maatregelen hebben, alsof ik daar ooit over geklaagd heb? Al komen er nog tien bij, kleine moeite om dat over te hebben voor dierbare mensen.
Maar oh nee, ik moet met iedereen even erg begaan zijn, vooral ook met de mannen met buiken van het bier drinken en vet eten, want die hebben tegenwoordig allemaal psychische problemen... Ik ben dat wèl eens met Imandra, dat er uitzonderingen zijn, waarbij fysiologische problemen de oorzaak zijn van overgewicht. Maar over het algemeen geldt toch een eenvoudige combinatie van teveel eten en te weinig beweging.
Heb ik gezegd dat die mensen niet geholpen mogen worden? Dacht het niet. Mag ik het even heel moeilijk en verdrietig vinden dat jonge hartpatiënten nergens genoemd worden en plaats voor hen moeten maken, ondanks de prognose van de cardioloog dat de overlevingskansen erg laag zijn?
Nogmaals dank voor jullie begrip allemaal. Klasse!

Al een jaar lang is iedereen die op straat passeert (meestal houden mensen daarbij ook nog te weinig afstand!) een potentieel dodelijke besmetting.
Ik gun de jongeren meer vrijheid, en zeker het zorgpersoneel minder druk, maar sorry dat ik ook aan anderen denk; liever niet ten koste van alles.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:08

Citaat:
Daarom geeft de helft van alle ondervraagde Gelderse jongeren aan toch regelmatig met meer dan drie personen af te spreken

Hier dus een quote uit het onderzoek

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:10

Karuna Ik begrijp jou echt niet. Jij gaat en staat toch gewoon waar je wil ? Je zit toch helemaal niet opgesloten in je huis.
Je kon van de zomer weg zoveel je wou en naar waar je wou. Vorige week hetzelfde.

Hoe kun je nu in godsnaam toch continue zo jaloers zijn ?
Je hoeft niet te werken, je hebt geen kinderen, je gaat erop uit wanneer je wil, boodschappen worden voor je gedaan als je zelf geen zin hebt, je kan met de honden wandelen, je woont in een rustige buurt waar zowat alle nederlanders op vakantie komen omdat het er zo mooi is.

Waarom zijn anderen in jouw ogen toch altijd zoveel slechter ?
De jongeren houden zich niet aan de maatregelen, de collega's van je vriend al evenmin, de gezonde 60 plussers vegen aan alles hun voeten,...
Jouw leven is evenmin aangetast en gaat ook ongestoord verder, vergeet dat niet.

Echt. Hou hier nu toch eens mee op. Niemand heeft om deze situatie gevraagd. Het is iedereen in de wereld gewoon overkomen en de beleidsmakers en wetenschappers kunnen niet iedereen meteen op hun wenken bedienen.

Hou nu eindelijk toch eens op met zo de stampende kleuter uit te hangen die haar zin niet meteen krijgt. Echt. Het zou je veel frustratie en energie schelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:10

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Obees is wel even wat anders dan overgewicht.
Dat eet je er echt zo niet even aan hoor.

Maar ook overgewicht is echt wel vaker iets aan de hand.
Trage schildklier en ondanks medicatie niet meer op goed gewicht komen.
Een andere ziekte zoals bijvoorbeeld reuma en niet meer zo goed kunnen bewegen/sporten en daardoor zwaarder dan gewenst.
Emotie eten, misschien nu nog wel meer door het thuiszitten.
Niemand in Nederland word graag gezien met overgewicht want er zit een behoorlijke taboe op en flink wat vooroodelen.
Was het zo gemakkelijk had echt niemand meer dan maatje 38.

Echwel schreef:
Vergeet erfelijkheid niet, daar zijn onderzoeken naar geweest en het is genetisch

Ik vind deze twee reacties héél kort door de bocht. Ja er kunnen onderliggende oorzaken zijn zoals medicatie, maar deze zijn écht niet bij de meerderheid van de mensen met obesitas... en persoonlijk vind ik dit soort statements het probleem ook flink bagataliseren. Voor de overgrote meerderheid geldt dat ze het er toch echt zélf aan-eten. Dat daar eea psychologische oorzaken aan ten grondslag liggen, vast en zeker, maar fysiologische oorzaken zijn toch echt niet de meerderheid. Het hele “ik kan er niks aan doen dat ik overgewicht heb” is echt over het algemeen de grootste onzin die er bestaat (uitzonderingen daar gelaten, maar die heten niet voor niks uitzonderingen).

Vind ik dat deze mensen dan minder recht hebben op een vaccin? Nee. Het zou beter zijn om gezond afvallen en de daarbij horende (medische) begeleiding en meer sporten te stimuleren vanuit overheid/verzekering/(huis)artsen. Maar als ze nu een grotere druk op ons stelsel geven is het goed om ze dan ook nu voorrang te geven op vaccinaties.
Wat ik vooral hoop, is dat er mede n.a.v. de coronacrisis, maar eigenlijk sowieso, echt goed werk gemaakt wordt van preventieve gezondheidszorg. Dat er pro-actief aangestuurd wordt op een gezondere leefstijl. Simpelweg: meer bewegen, gezonder eten.
Ik las daar laatst een artikel over, daarbij ging het bijvoorbeeld over artsen die wandelclubjes opzetten om patiënten uit hun stoel te krijgen. Patiënten met overgewicht begeleiding bieden. Maar ook zaken als het invoeren van een suikertax en vettax. Misschien zouden werkgevers ook door de overheid aangezet moeten worden om (online) programma's gezonder eten & meer bewegen op te zetten. Zeker nu veel mensen thuiswerken, is overgewicht een groeiend probleem.
We moeten met zijn allen eraan werken dat de druk op de zorg structureel minder wordt, dat meer mensen op een redelijk gezonde manier oud kunnen worden en dat welvaartsziekten worden teruggedrongen, ook in 'normale' tijden.

Wat betreft het vaccinatiebeleid, het zijn allemaal moeilijke afwegingen omdat de belangen van de verschillende groepen niet altijd parallel lopen en soms zelfs tegengesteld zijn (jongeren - ouderen). Ook wat betreft het bepalen welke risicogroepen bij vaccineren voorrang krijgen boven andere, wat daarin de beste keuze is, is hooguit achteraf vast te stellen, en waarschijnlijk zelfs dan nog niet. Ik zou niet graag in de schoenen staan van degenen die verantwoordelijk zijn voor het coronabeleid, want goed beschouwd kun je het nooit goed doen.
Andere groepen verwijten dat ze zich niet aan de regels houden en dat jij/jouw groep daar de dupe van is, is m.i. compleet zinloos en ook niet constructief.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:11

Ja en??? Gaan die op vakantie en naar de drogist en weet ik waar allemaal naar toe?..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:15

Ik heb al gezegd dat ik het op persoonlijk niveau best begrijp nikass.
Maar mensen met overgewicht af doen als "mannen met buiken van het bier drinken en vet eten" getuigt ook echt van 0 invoelend vermogen en vind ik net zo niet oke als zeggen dat een anorexiapatient "maar gewoon moet eten".
Er blijkt gewoon een risicogroep te zijn die de IC meer overbelast dan 60-. Dus die wordt voorgeplaatst in de schaarste. Het die groep kwalijk nemen en doen alsof ze het aan zichzelf te danken hebben vind ik gewoon oneerlijk.
En nogmaals, tuurlijk is het dan oliebol voor iemand die daardoor (en door de slechte levering) langer moet wachten. Maar ik val vooral over je generaliserende en "eigen schuld" houding richting mensen met overgewicht.

@karuna: niks is verboden, van mij mag je alles zeggen. Ik ben het alleen niet met je eens en vind dat je onterecht je eigen urgentie boven die van een ander plaatst.
Ik zou niet weten waarom jij wel jou mening mag geven maar een ander niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:18

Echwel schreef:
Ja en??? Gaan die op vakantie en naar de drogist en weet ik waar allemaal naar toe?..
Tegen wie heb je het?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:20

Pandora -O- ik trek me wel weer braaf terug van bokt. Ik ben welgeteld twee keer sinds juni even elders geweest en toen ook geen mens dichterbij dan pakweg 20 meter. En zoals ik al zeg ik denk net als Nikass aan de hele grote groep risico 60- een vergeten groep omdat je ze niet hoort of ziet. :n .

Mijn sociale contacten is 1 persoon die ook nog meest van de tijd zorgt voor boodschappen. Alleen als het echt niet anders kan ga ik zelf ivm teveel risico. De enige contacten zijn huisarts, apotheek, fysio of idd drogist ivm medische dingen of zorg voor mijn honden. Sinds maart vorig jaar staat mijn leven zeker nu verhuizing klaar is gewoon stil hoor op de paar schaarse keren paar dagen afzondering met een ander uitzicht. Foei wat losbandig 8)7

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:20

Askja schreef:
Echwel schreef:
Tegen wie heb je het?

Sorry tegen Karuna....die dus ook al Corona heeft gehad
Ik word een beetje simpel van al dat moddergooien en wijzen....
Beetje empathie voor anderen die wel worden geent is op zijn plaats'

Net als blij zijn dat ze bezig zijn om te kijken of jongeren weer wat meer mogen..
Laatst bijgewerkt door Echwel op 13-02-21 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:21

Iedereen wil dolgraag gevaccineerd worden, nu nog wel meer als eerst.
Ik neem aan dat mensen met een medische indicatie de mensen zijn die een oproep voor de griepvaccinatie krijgen? Dan zou ik dus weer naar achter geschoven worden. Vind ik het leuk? Nee. Maar kan ik er wat aan doen? Nee.
Wat kan ik wel eraan doen? Gewoon afwachten tot ik de oproep krijg.
Ik ga me nergens meer druk over maken... meer dan afwachten kan ik niet doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:23

karuna schreef:
Pandora -O- ik trek me wel weer braaf terug van bokt. Ik ben welgeteld twee keer sinds juni even elders geweest en toen ook geen mens dichterbij dan pakweg 20 meter. En zoals ik al zeg ik denk net als Nikass aan de hele grote groep risico 60- een vergeten groep omdat je ze niet hoort of ziet. :n .

Mijn sociale contacten is 1 persoon die ook nog meest van de tijd zorgt voor boodschappen. Alleen als het echt niet anders kan ga ik zelf ivm teveel risico. De enige contacten zijn huisarts, apotheek, fysio of idd drogist ivm medische dingen of zorg voor mijn honden. Sinds maart vorig jaar staat mijn leven zeker nu verhuizing klaar is gewoon stil hoor op de paar schaarse keren paar dagen afzondering met een ander uitzicht. Foei wat losbandig 8)7

Maar als jij straks gevaccineerd bent zal het land echt niet gelijk open gaan. Dit gaat stapje voor stapje. Eerst de scholen, dan de rest van de maatschappij. 2021 zal echt nog niet normaal zijn, op zeker niet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:23

Het heeft weinig met "vergeten groepen" te maken. Men kijkt gewoon wat er op de IC ligt en wat de zorg het meest belast. Blijkbaar zijn dat meer mensen van 60-65 dan 60- ers met onderliggend lijden. En dus gaan die eerst. Dat is toch logisch?

Die afgunst is echt zo bizar... wedstrijdje wie heeft het het slechtst?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:25

Eerlijk artikel hieronder.
Ja het bier drinken en vet eten kan, maar het is zelden dat alleen.
En ik kan me echt niet vinden in zo'n nare gedachte. En was hij uit emotie zou je deze stelling niet blijven herhalen.Het klopt gewoon niet wat je zegt (en imandra)
Zouden we zelfde soort opmerkingen hebben over een andere doelgroepzou het uit den boze zijn.

Zeg ik dit omdat ik zoveel mensen met obesitas ken? Dat ik voor hen opkom om die reden?
Nee, ik kende 1 ex collega, ja die is nu door corona overleden.
En 1 tante, leeft met haar 75 gelukkig nog steeds. En verder kan ik zo even op niemand komen.
Ik ken wel wat mensen met overgewicht en niet 1, echt niet 1, die geen andere oorzaak heeft dan alleen maar slecht eten en weinig bewegen.

Dus dat enorme bashen tegen de mensen met (ernstig)overgewicht in de corona topics ben ik ondertussen wel beu ja.
Zeker obesitas en net zoveel een ziekte als dat iemand het aan zijn hart heeft.
Dan kun je ook zeggen, eet gezonder, of heb minder stress.

Citaat:
WAT ZIJN DE OORZAKEN VAN OVERGEWICHT EN OBESITAS?
Obesitas is een ernstige vorm van overgewicht. Bij obesitas is er sprake van te veel overtollig vet dat in het lichaam is opgeslagen. De overmatige vetstapeling geeft aanleiding tot verschillende gezondheidsrisico’s. Obesitas kan het gevolg zijn van een breed scala aan oorzaken, die leiden tot verstoring van de energiebalans. Je neemt dus meer energie op dan dat je verbruikt aan dagelijkse activiteiten.

Obesitas kan worden veroorzaakt door biologische, psychologische en/of sociale factoren. In veel gevallen is er sprake van een gecombineerde oorzaak waarbij de aanleg tot abnormale vetstapeling al vastligt in de genen, maar waarbij bijvoorbeeld de sociale omgeving, zoals familie of de snackbar om de hoek, ook de nodige invloed heeft gehad.
Bij slechts een klein aantal gevallen is wel één aanwijsbare oorzaak te vinden voor overgewicht of obesitas. Dat maakt de behandeling van gewichtsverlies ook zo moeilijk. Bij elk persoon met overgewicht of obesitas spelen verschillende factoren een rol, telkens in een andere verhouding of mate.

Welke biologische factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van overgewicht en obesitas? Biologische factoren kunnen direct bijdragen aan het ontwikkelen van overgewicht en obesitas, of indirect doordat ze bijvoorbeeld van invloed zijn op de algehele fysieke of mentale conditie.

Biologische factoren die bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van overgewicht en obesitas zijn genen die betrokken zijn bij vetopslag in het lichaam, maar ook hormonen zoals schildklier- of bijnierhormonen. Hersenletsel of tumoren kunnen ook de oorzaak zijn van het ontwikkelen van overgewicht en obesitas.

Er zijn ook aandoeningen die een nadelige invloed hebben op het bewegings- of voedingspatroon, zoals chronische ziekten, dyspnoe, gewrichtspijn of neurologische aandoeningen.

Tot slot is het mogelijk dat medicijnen bijdragen aan een verhoogd risico om overgewicht of obesitas te ontwikkelen. Middelen als corticosteroïden, antidepressiva en anti-epileptica zijn daar voorbeelden van. Ook persoonlijke voorkeuren voor voedingskeuzes en beweging, hoe snel gewichtsverlies of toename ontstaat en de mate waarin we in staat zijn om aan impulsen het hoofd te bieden, worden voor een groot deel in onze hersenen bepaald. Welke sociale factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van overgewicht en obesitas?

Het risico voor het ontwikkelen van overgewicht en obesitas hangt in veel gevallen niet alleen af van de persoon zelf. De sociale omgeving speelt een belangrijke rol. Steun van familie en vrienden in moeilijke perioden of bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl zijn erg belangrijk om overgewicht en obesitas tegen te gaan. De mate waarin jouw omgeving gezond gedrag vertoont is van grote invloed op jouw eigen voedingspatroon. Ook op je werk loop je het risico beïnvloed te worden door impulsen. Denk aan de verleidelijke snackautomaten op de werkvloer, de mogelijkheid tot lichaamsbeweging of de (onregelmatige) werktijden.

pien_2010

karuna schreef:
Pandora -O- ik trek me wel weer braaf terug van bokt.

Waar het om gaat Karuna is wat je hier weer doet. Je schrijft behoorlijke pittige posts met veroordelende toon richting anderen en je bent zeer verongelijkt zoals het volgens jou gaat. Daar krijg je reactie op en dan schrijf je
Citaat:
ik trek me wel weer braaf terug van bokt.
.

Je hoeft je helemaal niet terug van Bokt te trekken. Wie zegt dat? Ik en anderen zijn het niet eens met je posts en leggen uit waarom. Dit is in mijn ogen weer "de slachtoffer kaart trekken". En dat is helemaal niet nodig. NIemand valt je aan, niemand doet rot tegen je, er zijn alleen een aantal mensen het niet met je eens. Dus blijf gewoon normaal posten en accepteer de regel "actie→ reactie krijgen".

Echwel

secricible schreef:
Het heeft weinig met "vergeten groepen" te maken. Men kijkt gewoon wat er op de IC ligt en wat de zorg het meest belast. Blijkbaar zijn dat meer mensen van 60-65 dan 60- ers met onderliggend lijden. En dus gaan die eerst. Dat is toch logisch?

Die afgunst is echt zo bizar... wedstrijdje wie heeft het het slechtst?

De mensen die in de zorg werken en waarmee we dus een stuk kunnen ontlasten door groepen te enten die meeste kans hebben om daar terecht te komen

En wat maakt overigens nog een jaartje rustig leven uit op een mensenleven als je ouder bent..kan mij voorstellen dat het voor jonge mensen langer lijkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:28

DuoPenotti schreef:
Eerlijk artikel hieronder.
Ja het bier drinken en vet eten kan, maar het is zelden dat alleen.
En ik kan me echt niet vinden in zo'n nare gedachte. En was hij uit emotie zou je deze stelling niet blijven herhalen.Het klopt gewoon niet wat je zegt (en imandra)
Zouden we zelfde soort opmerkingen hebben over een andere doelgroepzou het uit den boze zijn.

Zeg ik dit omdat ik zoveel mensen met obesitas ken? Dat ik voor hen opkom om die reden?
Nee, ik kende 1 ex collega, ja die is nu door corona overleden.
En 1 tante, leeft met haar 75 gelukkig nog steeds. En verder kan ik zo even op niemand komen.
Ik ken wel wat mensen met overgewicht en niet 1, echt niet 1, die geen andere oorzaak heeft dan alleen maar slecht eten en weinig bewegen.

Dus dat enorme bashen tegen de mensen met (ernstig)overgewicht in de corona topics ben ik ondertussen wel beu ja.
Zeker obesitas en net zoveel een ziekte als dat iemand het aan zijn hart heeft.
Dan kun je ook zeggen, eet gezonder, of heb minder stress.

Citaat:
WAT ZIJN DE OORZAKEN VAN OVERGEWICHT EN OBESITAS?
Obesitas is een ernstige vorm van overgewicht. Bij obesitas is er sprake van te veel overtollig vet dat in het lichaam is opgeslagen. De overmatige vetstapeling geeft aanleiding tot verschillende gezondheidsrisico’s. Obesitas kan het gevolg zijn van een breed scala aan oorzaken, die leiden tot verstoring van de energiebalans. Je neemt dus meer energie op dan dat je verbruikt aan dagelijkse activiteiten.

Obesitas kan worden veroorzaakt door biologische, psychologische en/of sociale factoren. In veel gevallen is er sprake van een gecombineerde oorzaak waarbij de aanleg tot abnormale vetstapeling al vastligt in de genen, maar waarbij bijvoorbeeld de sociale omgeving, zoals familie of de snackbar om de hoek, ook de nodige invloed heeft gehad.
Bij slechts een klein aantal gevallen is wel één aanwijsbare oorzaak te vinden voor overgewicht of obesitas. Dat maakt de behandeling van gewichtsverlies ook zo moeilijk. Bij elk persoon met overgewicht of obesitas spelen verschillende factoren een rol, telkens in een andere verhouding of mate.

Welke biologische factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van overgewicht en obesitas? Biologische factoren kunnen direct bijdragen aan het ontwikkelen van overgewicht en obesitas, of indirect doordat ze bijvoorbeeld van invloed zijn op de algehele fysieke of mentale conditie.

Biologische factoren die bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van overgewicht en obesitas zijn genen die betrokken zijn bij vetopslag in het lichaam, maar ook hormonen zoals schildklier- of bijnierhormonen. Hersenletsel of tumoren kunnen ook de oorzaak zijn van het ontwikkelen van overgewicht en obesitas.

Er zijn ook aandoeningen die een nadelige invloed hebben op het bewegings- of voedingspatroon, zoals chronische ziekten, dyspnoe, gewrichtspijn of neurologische aandoeningen.

Tot slot is het mogelijk dat medicijnen bijdragen aan een verhoogd risico om overgewicht of obesitas te ontwikkelen. Middelen als corticosteroïden, antidepressiva en anti-epileptica zijn daar voorbeelden van. Ook persoonlijke voorkeuren voor voedingskeuzes en beweging, hoe snel gewichtsverlies of toename ontstaat en de mate waarin we in staat zijn om aan impulsen het hoofd te bieden, worden voor een groot deel in onze hersenen bepaald. Welke sociale factoren spelen een rol bij het ontwikkelen van overgewicht en obesitas?

Het risico voor het ontwikkelen van overgewicht en obesitas hangt in veel gevallen niet alleen af van de persoon zelf. De sociale omgeving speelt een belangrijke rol. Steun van familie en vrienden in moeilijke perioden of bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl zijn erg belangrijk om overgewicht en obesitas tegen te gaan. De mate waarin jouw omgeving gezond gedrag vertoont is van grote invloed op jouw eigen voedingspatroon. Ook op je werk loop je het risico beïnvloed te worden door impulsen. Denk aan de verleidelijke snackautomaten op de werkvloer, de mogelijkheid tot lichaamsbeweging of de (onregelmatige) werktijden.

Ik heb dus een maagverkleining gehad om op goed gewicht te komen, dagelijks nog een gevecht..
Ik at dus niet idioot veel, bewoog veel, maar het zit bij ons helaas erg in de genen..
Het was vanaf mijn jeugd een dagelijkse strijd tegen kilos....

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:30

Hier iemand met lipoedeem. Een strijd om af te vallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:30

Het probleem van anorexia is ook een verstoorde energiebalans. Je wordt niet te dun van teveel eten namelijk.
Dat wil niet zeggen dat je het kan oplossen door te zeggen dat ze "gewoon meer moeten eten of minder bewegen."
Precies hetzelfde geldt voor obesitas.
Ja, de oorzaak is een verstoorde energiebalans. Er gaat meer in dan het lijf nodig heeft. Dat betekend niet dat de oorzaak zo simpel is als "meer bewegen of minder eten"

Het is beide veel complexer dan dat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:32

karuna schreef:

Je mocht in de zomer gaan en staan waar je wou. Dat jij maar een paar keer weggeweest bent, heb je enkel aan jezelf te danken.

Je vriend die zorgt voor boodschappen en waar je achteraf gewoon het weekend bij doorbrengt en mee op vakantie gaat, houdt dus geen steek wat betreft besmettingsrisico. Hij kan evengoed besmet raken in de supermarkt en het dan doorgeven aan jou. Is net hetzelfde als dat je zelf zou gaan. Niet meer of niet minder risico. Maar dat lijk je na bijna een jaar nog steeds niet te willen begrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:33

Echwel schreef:
Ik heb dus een maagverkleining gehad om op goed gewicht te komen, dagelijks nog een gevecht..
Ik at dus niet idioot veel, bewoog veel, maar het zit bij ons helaas erg in de genen..
Het was vanaf mijn jeugd een dagelijkse strijd tegen kilos....

Daarom blijf ik ook uit dezze discussie. De man van mijn nicht is zo'n vreselijke lieverd. Ik hou echt van die man, wat een lieve leuke man. Maar mén hij is zo vreselijk dik. Hij komt heel erg vlug aan, maar valt bijna niet af. Heel bizar.

Het heeft met heel veel meer dingen te maken. Tot mijn 55 ste was ik altijd te mager (net als mijn moeder) en na de overgang kom ik alleen maar bij en val amper af ondanks dat ik minder eet als ervoor en enorm veel wandel en loop. Ik heb nu een normaal BMI, maar verwacht dat dit over 5 jaar niet meer zo is. -O-
Zowel toen ik te mager was→ kon ik er niets aan doen→ ik kon eten wat ik wil maar kwam niet bij, en nu ik elk jaar paar kg erbij krijg kan ik er ook niets aan doen. -O-
Dus Echwel, het klopt gewoon wat je zegt.

Niet bij iedereen maar wel bij veel mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:38

Tja Karuna, jij vertikt het gewoon om in te zien dat de grootste groep die de werkdruk op de ic hoog houd nu ook gevaccineerd word. Dat is dan jouw probleem. Mijn man is 64, nu weer gezond en gaat gewoon vaccineren . Waarom? Om jou te pesten? Nee om het risico voor mij als 61 jarige te verkleinen want ik kom ergens in maart wanneer er dan nog vaccins zijn.
En als ik zie wat sommigen nog ondernemen en doen dan denk ik, och wat een klagers. Ik doe elke twee weken één keer boodschappen, zie mijn kinderen niet meer en al vanaf vorig jaar januari in lockdown door omstandigheden. En dan ben ik maar egoïstisch maar het vaccin gaat er wel in zodra het kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:39

Ik heb eerst altijd een gewoon gewicht gehad.
At gewoon normaal gezond, maar echt ook wel frisdrank en elke week een frietje, elke dag aardappelen en brood en ook regelmatig pasta.
Schijf van 5.

Daarna heb ik 48 kilo gewogen met mijn 172 aan lengte.
Ik at alles wat los en vast zat in die tijd. Slechte dingen, hele slechte dingen. Veel ongezonder dan nu.
Jaren heb ik dat gewogen.
Nu weeg ik 82, let op alles wat ik eet. Ja ik beweeg te weinig, kon het maar anders....
Toen waarschijnlijk een snelle schildklier (nooit getest, huisarts zag geen probleem in ondergewicht _-:( ) Nu dus al jaren een trage.

Zou ik niet op mijn eten letten, ja dan ben ik binnen 2 maanden 100 kilo.
Zou ik graag 70 wegen, ja erg graag. Met zelfs met ketogeen haalde ik dat niet....

Dus zo simpel is het allemaal niet. Nogmaals, dan had iedereen het perfecte gewicht, want de vooroordelen die mensen vreten maar wat en letten niet op, hup weer een hand nootjes die ze niet meetellen.... die wil niemand horen.
En was het maar zo, dan was de oplossing simpel, ...wat zou het dan toch handig zijn een ideaal gewicht te hebben. Gewoon zoals vroeger, waar ik nergens op lette.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:39

Wat een idiote wereld dat iemand zich moet gaan verantwoorden als hij zich laat vaccineren... te bizar.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:40

Zo voelt het bijna wel ja.