Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:04

Dat filmpje!!! Ik ga stuk :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:04

Earth schreef:
Pfff en dan komt corona ineens heel dichtbij als de vader van een goede vriend plotseling overlijdt aan corona. Hartstikke gezonde vent, voelde zich een beetje belabberd de afgelopen dagen, wel koorts en wat hoesten. Vanmorgen was het ineens mis...
Nu staat corona ineens in een heel ander daglicht...

Jeetje, dat is echt heftig. Sterkte ermee. :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:10

8nnemiek schreef:
Earth, sterkte! Dat is dan wel snel gegaan zeg, van een beetje belabberd naar flink mis in een paar dagen tijd, brr! Hoe oud was hij?

Dank jullie allemaal.
Hij was eind 50 geloof ik. Gewoon gezond.

8nnemiek

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:11

Jee, veel te jong. Vreselijk!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:26

Tiggs schreef:
Jullie raken mij al bijna kwijt in de statistiekdiscusssie (ja, ik heb de enige WO-studie gedaan zonder statistiek), laat staan de 'gemiddelde Nederlander'. En dat iemand het niet begrijpt is niet erg, zolang je erkent dat het ingewikkeld is en je het dus niet begrijpt (bewust onbekwaam in plaats van onbewust onbekwaam).

Ik vind het ook echt wel zorgelijk dat er een behoorlijk grote groep is die de betrouwbaarheid van bronnen in het geheel niet in kan schatten.

Wetenschap is 'natuurlijk' ook geschreven voor andere wetenschappers, en niet perse voor het publiek. Ik ben het daar zelf niet mee eens trouwens, maar dat is wel hoe het op het moment werkt. Ik heb ze zelf ook geschreven, en het is de bedoeling dat het zo kort, bondig en accuraat mogelijk is.

Met de interpretatie van data worden regelmatig vergissingen gemaakt, dat heb ik ook zelf ondervonden. :+ En de data van covid patienten moet voor zoveel factoren gecorrigeerd worden, dat het heel moeilijk wordt er iets zinnigs over te zeggen. Je kunt alleen met onethische experimenten bijvoorbeeld de mondkapjesdiscussie tot rust leggen.

Hier is een voorbeeldje die ik was tegenkwam:
Afbeelding
Links zie je de mensen die een test hebben gedaan met een positief resultaat, en rechts de mensen die een test hebben gedaan (dus met symptomen) maar een negatief resultaat. In het kort, links covid positief, rechts covid negatief.

Een virusgekkie op twitter heeft gelijk de kans aangegrepen om de conclusie te trekken dat je covid krijgt van het dragen van maskers. En deelde voor het gemak alleen de linker helft van de tabel.

De waarheid is, dat er geen verschil is tussen de twee groepen, en dat je met deze data niks kunt zeggen over de effectiviteit van een mondmasker.

De vraag die je altijd moet stellen is; kan deze data op een andere manier verklaard worden? En het antwoord is natuurlijk ja. :P Dit onderzoek komt van de cdc in Amerika, en daar moet je bijna overal binnen een masker dragen. Dat verklaart dus waarom zoveel mensen in beide groepen vaak een masker hebben gedragen in de dagen voor de symptomen begonnen.

Waarom zijn ze dan wel ziek geworden, dan werken ze toch niet? De mensen in de kolom links, zo bleek uit het onderzoek, hebben vaker contact gehad met positieve familieleden of vrienden. Daarnaast waren ze vaker in een restaurant of cafe dan de controle (negatieve) groep voordat de symptomen begonnen.

Lang verhaal kort: ik denk dat het nuttig is als we op de middelbare school les geven over dit soort dingen aan leerlingen. Hoe moet je wetenschappelijk onderzoek lezen, interpreteren, en welke valkuilen zijn er? Ik heb er nooit over geleerd op de middelbare school, en de enige reden dat ik op deze manier naar data kijk is omdat ik zelf wetenschapper ben geweest.

In deze tijden, zelfs zonder covid, met alle social media en complotdenkers, is het echt een nuttige skill.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:29

Zoiets als "Je moet nooit naar de tandarts gaan"

"waarom niet?"

"Nou, daar zitten in de wachtkamer de meeste mensen met kiespijn. Dus tandartsen maken dat je kiespijn krijgt."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:31

Earth schreef:
Pfff en dan komt corona ineens heel dichtbij als de vader van een goede vriend plotseling overlijdt aan corona. Hartstikke gezonde vent, voelde zich een beetje belabberd de afgelopen dagen, wel koorts en wat hoesten. Vanmorgen was het ineens mis...
Nu staat corona ineens in een heel ander daglicht...

Wat vreselijk. Het laat weer zien hoe gevaarlijk dit virus is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:32

SinneJ schreef:
rien10 schreef:
Oh, daar snap ik ook niks van, dus ik waag me er niet aan. Ik waag me zelf niet aan het betwijfelen van de betrouwbaarheid van de bron. Want als je de waarden van het onderzoek niet kan inschatten kan je de relevantie al helemaal niet inschatten -en daarmee dus de betrouwbaarheid.

Als er iemand een specifiek onderzoek heeft en de statistiek graag uitgelegd krijgt, wil ik dat gerust proberen. Dan stuur je me maar even een berichtje!

Maar ik begrijp ook echt dat niet iedereen dat wil lezen en uitzoeken. Echter kan je vaak veel meer dan je denkt! Ik beschouw mezelf ook niet als een genie, heb gewoon een fijne opleiding gehad. Het is veel minder rocket science dan je zou denken.

Het taalgebruik schrikt ook enorm af, ik vind die papers ook vaak quasi onleesbaar en dan denk ik "Doe toch effe normaal en zeg wat je bedoelt!!" :Y) Maar die academische taal is nu eenmaal een ingeburgerd concept. Vaak is het nuttig, maar vaak is het ook een beetje omhooggevallen en zou het eenvoudiger kunnen.
Met meest wetenschappelijke waar ik dichtbij kom is dat ik iedere nacht naast een Doctor slaap. ha ha.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:43

Wat betreft het interpeteren van statistiek is het boek "het best verkochte boek ooit" van sanne blauw ook heel interessant. Laat goed zien dat je statistiek bijna altijd naar je eigen mening kan zetten door bepaalde dingen weg te laten of de context niet goed uit te leggen etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:29

rien10 schreef:
Zoiets als "Je moet nooit naar de tandarts gaan"

"waarom niet?"

"Nou, daar zitten in de wachtkamer de meeste mensen met kiespijn. Dus tandartsen maken dat je kiespijn krijgt."

ja dat is wappie redenering, er is nu zoveel corona omdat er zoveel getest wordt, als we stoppen met testen is corona weg!!! *\o/* *\o/* *\o/*

-O-

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:51

Zo'n redenering had mijn schoonmoeder ook. Zij zat steeds in haar stoel te slapen. toen we vroegen waarom ze niet naar bed ging, zei ze dat de meeste mensen in bed doodgaan. Tja, dat klopt, geen speld tussen te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:03

candalisa schreef:
Ik kwam deze tegen ... dit zijn harde cijfers geen Aannames. In 2018 waren de griep cijfers toch echt hoger en idd we hadden geen maatregelen dat betekent niet dat het dan minder erg was alleen kreeg het geen stempel.. toen waren de ziekenhuizen ook overbelast alleen werd er weinig aandacht aan besteed omdat iedereen toen bezig was met de Oostvaardersplassen.
Ik ga nog steeds niet beweren dat dit niks voorstelt alleen de mensen die roepen dat de rest kattepis is mogen wel een andere bril opzetten ...

Steeds meer mensen vragen mij waarom ik 'tegen de corona maatregelen ben'. Daar een kort antwoord op geven is moeilijk, omdat het voor mij uit verschillende onderdelen bestaat. Maar één daarvan zijn de 'cijfers' waarmee wij dagelijks geconfronteerd worden.

Want wat zou het met ons gedaan hebben als we de afgelopen jaren elke dag door de media waren geconfronteerd met het aantal doden? Er overlijden per week namelijk gemiddeld 2900 mensen in Nederland door uiteenlopende oorzaken:

o Jaarlijks sterven er 27.000 mensen door
verkeerd medicijngebruik of falend medisch
handelen.
o Jaarlijks sterven er 45.000 mensen door
kanker.
o Jaarlijks sterven er 37.000 mensen aan hart
en vaatziekten.
o Jaarlijks sterven er 9334 mensen aan een
beroerte.
o Jaarlijks sterven er 8761 mensen door een
uitwendige doodsoorzaak (val, geweld,
verkeersongeval).

Maar ik geef toe. Deze doodsoorzaken zijn niet besmettelijk. Daarom kijken we alleen even naar de griepepidemieën:

Winter 2018 / 2019, aantal doden griepepidemie (14 weken): 3124
Winter 2017/ 2018, aantal doden griepepidemie (18 weken): 8885
Winter 2016/ 2017, aantal doden griepepidemie (12 weken): 8890
Winter 2015/ 2016: aantal doden griepepidemie (11 weken): 6085
Winter 2014/ 2015, aantal doden griepepidemie (21 weken): 8600

Als we deze cijfers afzetten tegen de corona cijfers: van 27 februari 2020 tot en met 22 september 2020 (dus 30 weken!): 6292 doden.

De kans op sterfte (mortaliteit) bij corona is: 0,13!!! (Cijfer WHO begin okt).
Kans op sterfte bij griep (influenza): 0,16.

Bij 98% van de corona gevallen verloopt het ziekteproces zonder complicaties (en zonder IC opname).

De gemiddelde leeftijd van mensen die overlijden mét corona is >75 jaar. Veelal met onderliggend lijden (hart- vaatziektes, diabetes of een verzwakt immuunsysteem). Hierdoor kan niet vastgesteld worden of zij dóór corona zijn overleden, als oorzaak van hun onderliggend lijden of door ouderdom. Het sterfte cijfer door corona beneden 75 jaar is: 479. Ook hierbij was er veelal sprake van onderliggend lijden.

De vraag is nu: wat voegt het weten van het aantal doden per dag toe aan de kwaliteit van jou leven?

En wat zou jij doen of willen inleveren om te voorkomen dat jij één van die 27.000 mensen bent die overlijd door foutief medisch handelen. Of één van die 45.000 mensen die overlijd door kanker. Of één van die 37.000 mensen die jaarlijks overlijd aan hart en vaatziekten (vaak veroorzaakt door levensstijl)?

Of zou je gewoon willen genieten van het leven zonder maatregelen en beperkingen? Door een terrasje te pakken, door een theater te bezoeken of door met vrienden af te spreken?

Oftewel: hoeveel wil jij bezig zijn met de kans dat je dood kan gaan? Want in de corona crisis lijkt het wel alsof we vooral weg willen kijken van onze sterfelijkheid en alsof we uit angst om dood te gaan, maar vergeten om te leven.

(Bron cijfers: RIVM)
Gekopieerd om te delen.

Dit vond ik ook zo'n prachtig voorbeeld waar kloppende cijfers zo bij elkaar gezet zijn dat ze een totaal nieuwe boodschap ondersteunen.
O.a. door oversterfte en bevestigde overlijdens met elkaar te vergelijken lijkt covid ineens niet meer zo ernstig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:40

En weer een goed voorbeeld dat het voor leken zoals ons met weinig verstand van statistiek lastig is cijfers te lezen, laat staan er conclusies uit te trekken en waarom er altijd een context en bronvermelding bij moet staan.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:12

secricible schreef:
Dit vond ik ook zo'n prachtig voorbeeld waar kloppende cijfers zo bij elkaar gezet zijn dat ze een totaal nieuwe boodschap ondersteunen.
O.a. door oversterfte en bevestigde overlijdens met elkaar te vergelijken lijkt covid ineens niet meer zo ernstig.

Als je vaker mensen tegenkomt met deze bewering, stuur ze dan door naar dit artikel, ook van de CDC: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/ ... _x#T1_down .
Willen ze het niet lezen, dan moeten ze dat zelf weten, maar het geeft duidelijk weer hoe COVID en influenza van elkaar verschillen.

Als hele korte samenvatting (als je even de verschillen tussen complicaties die bij beide voorkomen overslaat) kun je zien in deze tabel:

Afbeelding

Covid patienten blijven gemiddeld bijna 3 keer zo lang in het ziekenhuis, moeten veel vaker opgenomen worden op de IC en sterven vaker na een ziekenhuisopname dan influenza patienten. De complicaties zijn veel erger, en ze hebben intensievere zorg nodig.
Alleen al het feit dat ze langer in het ziekenhuis verblijven, zorgt ervoor dat de druk op de ziekenhuizen veel hoger oploopt dan bij een influenza epidemie. Er komen natuurlijk alleen maar mensen bij, en mensen genezen niet zo snel dat er snel genoeg plekken vrij komen voor nieuwe patienten.

Ik lees hem vandaag voor het eerst, en ik zie meer verschillen dan ik verwacht had. Het verklaart voor mij in ieder geval waarom dit virus gevaarlijker is. Zelfs als er minder mensen dood aan zouden gaan, maar wel meer mensen ernstig ziek worden waardoor ze opgenomen moeten worden, is dat een probleem.

Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat de influenza doden het resultaat zijn van een wijdverspreide uitbraak in de populatie, die niet tegengehouden werd door ook maar een enkele maatregel. Het blijft nu niet voor niks op de achtergrond, de maatregelen zijn ook effectief tegen influenza. :+

Ik vind dat we met influenza ook wel wat voorzichtiger mogen zijn trouwens, maar dat is een andere discussie. Mijn vriend komt uit Polen, en daar is het een stuk minder normaal om snipverkouden naar je werk te gaan.

Voordat het aangeraden werd zijn we op mijn werk maskers gaan dragen omdat er een verkoudheidsvirus rond ging. Iedereen zat thuis te wachten op een testuitslag. :') We hadden echt bijna geen 'gezond' personeel meer. Ook met een gewone verkoudheid moeten we nu even thuis blijven want niemand zit erop te wachten dat je iedereen daarmee aan gaat lopen steken nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:17

Sterkte Earth.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:10

Sterkte Earth!

En Janine, ik weet zo langzamerhand niet meer of je ons voor de gek houdt of dat je het echt allemaal niet begrijpt..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:29

Hoezo zou ik jullie voor de gek houden ?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:18

Janinevv schreef:
Hoezo zou ik jullie voor de gek houden ?

Wedervraag: Hoezo zou 'de elite' iedereen voor de gek houden?

Of anders gezegd, waarom zou jij géén kwade bedoelingen hebben, uit zijn op totale wereldoverheersing of gekocht zijn door iemand met die bedoeling, terwijl dat wel is waarvan 'jullie' de gevestigde informatiebronnen betichten?

Of beweer je dat je wél te goeder trouw bent en gewoon alleen maar nergens iets van begrijpt?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:00

secricible schreef:
Citaat:
De literatuur* is niet eenduidig over het effect van het dragen van niet-medische mondkapjes in openbare ruimten. Waarschijnlijk helpen mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Als iedereen zich houdt aan de basisregels, is het niet nodig om een mondkapje te dragen. (Dus: blijf thuis bij klachten, laat je testen, houd afstand , vermijd drukte en houd je aan de hygiënemaatregelen). Daarom geeft het OMT Outbreak Management Team geen richtinggevend positief advies over mondkapjes in de openbare ruimte. Overigens hangt de effectiviteit van een niet-medisch mondkapje sterk af van de kwaliteit van de materialen, pasvorm en de wijze waarop de gebruiker met het mondkapje omgaat.

Leuk en aardig dat ze dat zeggen en prachtig in theorie maar in de praktijk werkt het helaas anders. Veel mensen die geen afstand kunnen/willen houden, bij klachten niet thuis blijven en zich ook niet laten testen. Dan zou het heel prettig zijn als iemand met klachten in een mondkapje staat te hoesten ipv direct over het eten in mijn karretje... (Ja, dat is me overkomen.) Hoe meer virusdeeltjes je binnenkrijgt, hoe zieker je schijnt te kunnen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:13

Daarom staat er toch ook "ALS IEDEREEN ZICH...."... dus ja dat kunnen ze zeggen ja. Dat mensen zich er niet aan houden ligt niet aan hun natuurlijk :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:29

Ik vermoed dat iemand die geen afstand wil houden ook geen muilkorf/mondbroek/ whatever welke naam deze doelgroep er aan geeft zal dragen.

In dat opzicht is een mondkapje dus alleen nuttig als je onbedoeld even bij elkaar in de 1,5m zone komt. En ik vraag me oprecht af hoe vaak dat is (anders dan 3sec in een druk gangpad).

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:34

secricible schreef:
Bovendien, om voldoende bedden te hebben gehad voor deze pandemie hadden we 20.000 bedden structureel extra moeten hebben gehad. Dat kost je 16,5 miljard euro per jaar.
Hadden mensen weer kunnen zeiken over hoe we jarenlang 16,5 miljard weggooien aan IC bedden en IC personeel dat geen werk heeft.

20000 is mischien wat overdreven
Een goede econoom was bij ons ( Be ) aan het woord enkele dagen geleden en die zei toch ook dat we ( regering ) helemaal niets geleerd hebben uit de eerste golf , er is door de medische geneeskundigen genoeg gewaarschuwd dat er een 2 de golf zou komen
De ic capaciteit opschalen ( verdubbelen of verdrievoudigen ) zou ons enkele honderden miljoenen gekost hebben maar nu moet heel veel dicht ( horeca ,sport ,cultuur ) wat klauwen vol geld kost aan onze economie en daar komen dan miljarden aan steunpakketten tegenover
Dus opschalen had veel logischer geweest samen met maatregelen die minder schadelijk hadden geweest voor economie en psychische en fysieke toestand van de mensen .

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:37

Lolaliza schreef:
20000 is mischien wat overdreven
Een goede econoom was bij ons ( Be ) aan het woord enkele dagen geleden en die zei toch ook dat we ( regering ) helemaal niets geleerd hebben uit de eerste golf , er is door de medische geneeskundigen genoeg gewaarschuwd dat er een 2 de golf zou komen
De ic capaciteit opschalen ( verdubbelen of verdrievoudigen ) zou ons enkele honderden miljoenen gekost hebben maar nu moet heel veel dicht ( horeca ,sport ,cultuur ) wat klauwen vol geld kost aan onze economie en daar komen dan miljarden aan steunpakketten tegenover
Dus opschalen had veel logischer geweest samen met maatregelen die minder schadelijk hadden geweest voor economie en psychische en fysieke toestand van de mensen .

En hoe had je dat voor je gezien? IC-verpleegkundigen opleiden kost jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:43

De bedden geld en beademing zijn het probleem niet meer dat is er... Maar er is geen personeel. Waar dacht je die vandaan te toveren dan? Een opleiding is gemiddeld 4 jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:45

Ach er zijn wel wat loodgieters, koffiedames over , die kunnen toch zo ic’s bemannen.