De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:44

Eh :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:45

Ik denk dat het voor de meeste kinderen geen probleem is als ze 1 of twee weken les missen.

Maar als de leerlingen in hun examenjaar zitten is het natuurlijk wel heel vervelend.

Ik zie niet waarom de ouders dan meer tijd voor elkaar zouden hebben.

Moet dan nog steeds werken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:46

cursebreaker schreef:
haha ja dat bedoel ik dus germie. Zo viert iedereen op een andere manier vakantie. Met een 7 jarige thuis is die all-in vakantie elk jaar gewoon heerlijk voor ons en daar leven we echt naartoe. 8 dagen niet koken en lekker eten, cocktails drinken en heerlijk luieren aan het zwembad en strand. Meer ondernemende vakanties komen voor ons nog wel als zoon lief wat ouder is. Maar die all-in hotels zijn gewoon echt mierenhopen aan mensen dus dan vind ik dat toch wel heel anders als dat je een vakantie viert waarbij je idd meer onderneemt en vaak verder weg bent van mensen en meer in de natuur bent e.d. Nu valt dat hutje mutje bij ons hotel Nog mee omdat we een wat luxer hotel boeken normaal, maar het is alsnog een hoop mensen hihi.

Ik las gisteren trouwens dat ze Comic Con ook door laten gaan. Dat vind ik toch ook wel een risico. En een aantal van de Extra maatregelen die ze namen zijn; wc's vaker schoonmaken. En de mensen kregen dan idd o.a. als tip; vermijd mensen die hoesten. Ehhh... heb je daar wel eens rondgelopen? Je neus is op een gegeven moment verlamd van de zweetgeur omdat iedereen zo Kort naast je loopt. Dat is gewoon niet te vermijden op zo'n plek. Maar er gaat natuurlijk een hoop geld en organisatie mee gemoeid, dus tja.

En wat onderwijs betreft; heel veel middelbare scholen doen al onwijs veel digitaal en dat soort dingen zouden op zich wel gedeeltelijk op te vangen moeten zijn als ze voorbereid zijn. Als opeens niemand meer de school in mag, leraren niet enz. dan heb je natuurlijk wel een probleem. Maar als ze zich zouden voorbereiden dat ze digitaal gedeeltelijk verder kunnen werken dan kun je veel nog wel opvangen met middelbare scholen en hoger onderwijs. Basisschool zal dan ook weer anders zijn; dan zou er van de ouders en eventuele andere familieleden verwacht moeten worden dat ze les geven thuis, maar dat heeft ook weer haken en ogen natuurlijk. Al denk ik dat voor tijdelijk even geen les hebben, de kids er echt niet mega op achteruit gaan. Dat kan ook weer ingehaald worden - hangt natuurlijk af van hoelang het zou duren. Een paar weken of een paar maanden is dan ook weer een verschil ja. Een paar maanden of misschien nog langer inhalen is weer een ander verhaal, dat is echt een enorme impact.

Nou ik (en mijn leerlingen ook) vrezen dan wel voor de examens hoor...
Eerst maakte ze grapjes over extra weken vrij tot ze besefte dat je dan wel met de eind examens zit. Over de praktijkexamens nog niet gesproken.
Dat valt echt niet op te vangen thuis hoor.
Verder kan de gemiddelde vmbo leerling echt niet zelfstandig al het werk doen wat digitaal te vinden is. Zeker niet in de praktijk lessen.
Dat zou betekenen dat we dan de meivakantie moeten overslaan of in de zomervakantie de examenperiode moeten doen.
En het voorexamenjaar dan? Die kunnen niet over voor naar de eindexamenklas voor dat de onderdelen in het PTA zijn afgerond..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:47

Maar ook dat 'lekker kind zijn in de corona periode' terwijl niemand weet hoe lang dit gaat duren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:49

Pareltjes schreef:
Ik vind het niet zo’n probleem om scholen te sluiten. Wel lastig voor de uit huis werkende ouder.
Maar waarom is het dramatisch dat kinderen eens een tijdje géén onderwijs krijgen? Krijgen ze de tijd het echte leven te leren ipv theoretisch geneuzel. Ook deze hele toestand mbt het virus is een leerschool. Voor ouders trouwens ook lesje sociaal zijn. Want er zal toch creatief gedacht moeten worden om deze kinderen te vermaken. Ouders onderling, kinderen zelf etc... Ik zie er eigenlijk wel een voordeel in. Kinderen die eens even niets moeten!

Dan halen ze de verplichte lesstof later in. Van mij mogen ze lekker kind zijn in de Corona periode, nemen ouders en kinderen misschien eens weer wat tijd voor elkaar. Dié lessen zijn veel belangrijker.

Want een dag school bestaat alleen uit theoretisch geneuzel :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:49

Ik zou me er niet te druk om maken Lenaa_tje, daar wordt vast een mouw aan gepast.

Ik heb zelf 5 examenklassen op mavo/havo en vwo en al deze kinderen gaan gewoon een diploma halen dit jaar (de kinderen die zakken daargelaten).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:50

Ik kan me er ook niet druk over maken dat school bv 2 weken dichtgaat, die lesstof halen ze echt zo wel weer in hoor.
En ja ik heb zelf kinderen.
Eentje die nog maar 1 dag in de week naar school gaat en bijna examen moet doen, en de andere op middelbare school in het 3e jaar.
Ik denk eerder dat het een groter probleem word voor ouders die gewoon moeten werken. Want ik vrees dat als de scholen dichtgaan ook de opvang dichtgaat.

Ik denk dat het verschi qua besmettingen met NL en andere landen best wel verschilt is omdat er in andere landen meer getest wordt, dus logischer gevolg dat er meer gevallen aan het licht komen.
Laks, ik weet het niet. Want ik wel laks vind, is dat voor sommige zoveel moeite kost om eindelijk eens de test te krijgen.
Maar goed de GGD en RIVM hadden een protocol die in theorie erg goed leek, maar nu in de praktijk minder en daar misschien nog iets te veel strak aan vast houden. Anderzijds ze kunnen het niet snel goed doen. De een is van mening ze doen veel en veel te weinig terwijl een ander daar blij om is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:52

PSvanLot schreef:
Ik zou me er niet te druk om maken Lenaa_tje, daar wordt vast een mouw aan gepast.

Ik heb zelf 5 examenklassen op mavo/havo en vwo en al deze kinderen gaan gewoon een diploma halen dit jaar (de kinderen die zakken daargelaten).

Ik maak mij voorlopig ook niet druk over het scholen sluiten :)
Maar het eerste examen is wel over 3 weken, 10 dagen ervoor moeten de cijfers worden gecontroleerd door de inspectie.
Zouden ze bijwijze van volgende week de scholen sluiten kunnen deze kinderen niet starten want het PTA is niet afgerond en de cijfers zijn niet gecontroleerd.

Het gaat er ook om dat het gewoon de hele samenleving stil legt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-03-20 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:52

Pareltjes schreef:
Ik vind het niet zo’n probleem om scholen te sluiten. Wel lastig voor de uit huis werkende ouder.
Maar waarom is het dramatisch dat kinderen eens een tijdje géén onderwijs krijgen? Krijgen ze de tijd het echte leven te leren ipv theoretisch geneuzel. Ook deze hele toestand mbt het virus is een leerschool. Voor ouders trouwens ook lesje sociaal zijn. Want er zal toch creatief gedacht moeten worden om deze kinderen te vermaken. Ouders onderling, kinderen zelf etc... Ik zie er eigenlijk wel een voordeel in. Kinderen die eens even niets moeten!

Dan halen ze de verplichte lesstof later in. Van mij mogen ze lekker kind zijn in de Corona periode, nemen ouders en kinderen misschien eens weer wat tijd voor elkaar. Dié lessen zijn veel belangrijker.

Lastig voor de van huis uit werkende ouder.? Lastig voor de niet van huis uit werkende ouder. Hoewel lastig dus echt de lading niet dekt. Lang niet iedereen heeft opa en oma om op te passen.
Zoiets heeft grote gevolgen voor de economische situatie in een land.

Maar het gaat dus over Japan en Italië, ik zie dit niet zo snel in Nederland gebeuren. Gelukkig.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:54

CharleyT schreef:
Geloof niet dat Germie er ''erg makkelijk'' overdenkt. Ze geeft mogelijkheden mocht er lestijd ingehaald moeten worden. En ja, dan tellen gym en handvaardigheid even minder mee, so what.
En de docenten die deze vakken geven staan ook niet gelijk op straat. Iets minder zwart/wit denken is ook een mogelijheid.

Weinig scholieren, en al helemaal de jongere kinderen, zijn in staat om de hele dag geconcentreerd bezig te zijn. De kwantiteit van de theoretische vakken kan dan wel omhoog gaan, maar dat betekent niet dat de kwaliteit net zoveel omhoog gaat.

Pareltjes schreef:

Omdat je niet weet hoe lang het geen onderwijs gaat duren en omdat er ook leerlingen zijn die examens moeten doen in mei. Deze periode wordt dan gebruikt om nog eens extra diep in te gaan op lastige examenstof. En theoretisch geneuzel? Door dat theoretische geneuzel is er nu wel een beleid en wordt er gekeken naar vaccins e.d. :+
'Nemen ouders en kinderen misschien eens weer wat tijd voor elkaar'. Eerst had je het over thuiswerkende ouders en nu moeten ze ineens samen tijd doorbrengen? Wie gaat er voor inkomen zorgen dan?
Overigens lijkt het me ook niet de bedoeling om de kinderen alsnog samen op te hokken? Dan kunnen ze de scholen net zo goed open houden.

PSvanLot schreef:

Ja dat denk ik ook, desnoods een deel van de examens in het tweede tijdvak of nog later. En onder bepaalde voorwaarden kan je door naar het eindexamenjaar zonder alle benodigde dingen te hebben afgerond. Dit is met toestemming van de correcte instantie mogelijk zolang dit wordt ingehaald in het jaar daarop.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:01

Ik denk ook wel dat er wel een oplossing voor is maar dat heeft wel het effect dat kinderen (en ook docenten) geen zomervakantie hebben en is dat erg voor een keer? Nee op zich niet maar heeft wel effect op de samenleving.
Daarbij vind ik het bijzonder dat de scholen gesloten moeten worden maar wel iedereen dan naar zijn werk gaat? Wat mij betreft als de scholen dan moeten sluiten voor de veiligheid voor onze samenleving dan kan ook niet iedereen gewoon aan het werk zijn op kantoor.
Het virus heeft ook weinig effect op kinderen en zorgt er niet voor dat ze een risico groep zijn.

Dus ja als het nodig is moeten deze maatregelen genomen worden maar dat zorgt er wel voor dat de samenleving ontwricht wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:03

Marie_Anne schreef:
Pareltjes schreef:

Lastig voor de van huis uit werkende ouder.? Lastig voor de niet van huis uit werkende ouder. Hoewel lastig dus echt de lading niet dekt. Lang niet iedereen heeft opa en oma om op te passen.
Zoiets heeft grote gevolgen voor de economische situatie in een land.

Maar het gaat dus over Japan en Italië, ik zie dit niet zo snel in Nederland gebeuren. Gelukkig.

Er staat toch ook ‘uit huis werkende ouder’.... Dus de ‘niet-thuis-werk-ouder’ ;)

Pareltjes schreef:

Nou, dat klinkt erg romantisch en gezellig. Ik denk maar zo dat de werkelijkheid dan vies tegen gaat vallen :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:04

Oo kmet het oog op examens is er overal wel een mouw aan te passen.
Bij mijn branden de school vlak voor de examens af. Is toen 2mnd uitgesteld en iedereen heeft gewoon later examen kunnen doen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:06

Ik ben heel benieuwd morgen op het werk.....
Eerste corona patiënt in Almere is een feit. En ik werk bij een zeer grote huisartsenpraktijk in.... Jawel, Almere!
Denk dat ik me morgen niet hoef te vervelen _O-

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:07

lenaa_tje schreef:
Het virus heeft ook weinig effect op kinderen en zorgt er niet voor dat ze een risico groep zijn.

Die kinderen zullen er geen last van krijgen, maar het zal dan meer gaan over de verspreiding. Kinderen zijn niet bepaald de meest schoonste wezens op de wereld.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:07

@lenaa_tje
Nee klopt, voor vooral examen klassen is het wel een groter probleem ja. Die heb ik idd niet apart benoemd, maar ik keek meer naar ’t gemiddelde plaatje. Dan is voor vele dingen wel een tijdelijke oplossing te vinden. En wat ik hiervoor al ergens las; google en microsoft die software gratis beschikbaar stellen bv. Dan zou er ook voor examen klassen via Skype (of andere vergelijkbare methodes > Mijn man werkt ook dagelijks met mensen van over de hele wereld via zijn laptop bv. En hebben afgelopen vrijdag nog getest of het gehele bedrijf wereldwijd volledig uit thuis kan werken en dan zie je dat ze prima kunnen communiceren onderling, dus zou lesgeven ook moeten lukken als daarop voorbereid kan worden. De middelen zijn wel aanwezig, dus dat zou met een examenklas ook op te lossen moeten zijn als het echt nodig zou zijn lijkt me. Misschien is niet alles 100% op te vangen, maar ik denk veel wel) desnoods nog les gegeven kunnen worden in het ergste geval. Maar dat het een grote negatieve impact gaat hebben voor o.a. examen klassen is idd zeker waar. Dat is niet zo 1,2,3 opgelost nee en daar zou eigenlijk al op voorbereid moeten worden. Want als er wel een moment komt dat school dicht gaat, mogen ook leraren niet meer naar binnen denk ik en dan kun je sowieso niet echt meer iets opstarten als iedereen ineens buitengesloten is en thuis moet blijven.

En @germie wat betreft handen wassen enz op school. Klinkt inderdaad handig om zo’n elk uur even je handen wassen-moment in te lassen, maar het gros van de kids onder de 8 jaar (en oudere kids net zo goed ook nog vaak) weten zelfs binnen 10min zich weer onhygiënisch vies te maken. Nu is bv. elk uur een moment inlassen alsnog dan een goede oplossing, of misschien elk half uur. Maar zie als juf van gemiddeld 30 kids maar even alles ook heel goed de handen te laten wassen als je het volgens adviezen doet. En elk kind thuis houden wat een beetje snottert enz. Dan kan momenteel net zo goed alles gesloten worden want er heerst verkoudheid en bij ons op school momenteel ook zo'n '24uurs griepje', zo noem ik het maar even, waarbij je vaak een ander al aangestoken hebt voor je zelf echt ziek bent en zeker die kids onderling. Afgelopen maandag waren 3 kindjes ziek bij mn zoon in de klas, en 1tje ging nog ziek naar huis want die moest spugen maar ongeveer 80% van de rest van de klas is ook allemaal aan’t hoesten of snotteren ofzo. Is lastig om ergens een grens te trekken van 'wanneer laat ik ze thuis'. Meestal bij koorts of spugen gebeurt dat pas. Ik heb m'n zoon onlangs met flink hoesten (met slijm) dus wel thuis gehouden, al was dat ook weer meer voor hem; hij moet dan snel spugen als hij druk doet bv. En kinderen van de leeftijd zoals mijn zoon, 7 jaar, doen nu eenmaal niet telkens uit zichzelf na elk dingetje handen wassen waar wij dat wel al meer doen. Moet je constant herhalen en als ze op school zijn is dat buiten je macht. En dat is in je up als juf zijnde ook slecht haalbaar denk ik om dat van gemiddeld 30 kids in de gaten te houden de hele dag door, of die geen snotje heeft hangen of een ander niet net in de neus heeft gezeten toevallig etc. Maar elk half uur al een was momentje in lassen kan nooit kwaad natuurlijk. Maar denk dat het probleem vooral is dat kids met hoesten en niezen vaak vergeten om dat in de elleboog te doen. Ik heb het m'n zoontje gister nog eens goed uitgelegd en laten zien, maar het is maar afwachten of hij er nog aan denkt op het moment dat hij echt moet hoesten of niezen. Dus ik denk dat scholen in dat opzicht echt vreselijke plekken zijn voor zo'n virus en het zich daar onwijs snel verspreidt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:11

Whale schreef:
lenaa_tje schreef:

Die kinderen zullen er geen last van krijgen, maar het zal dan meer gaan over de verspreiding. Kinderen zijn niet bepaald de meest schoonste wezens op de wereld.

Die kun je dus beter in klaslokalen ophokken dan dat ze bij opa's en oma's worden gedropt die een kwetsbaardere gezondheid hebben of dat ze mee genomen worden naar allerlei openbare gelegenheden door de eveneens thuisblijvende ouders.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:12

elnienjo schreef:
Whale schreef:

Die kun je dus beter in klaslokalen ophokken dan dat ze bij opa's en oma's worden gedropt die een kwetsbaardere gezondheid hebben of dat ze mee genomen worden naar allerlei openbare gelegenheden door de eveneens thuisblijvende ouders.

Daar heb je een punt in. Kamperen op school!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:14

Belgie 27 nieuwe gevallen vandaag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:17

Whale schreef:
lenaa_tje schreef:

als ze het niet krijgen kunnen ze het toch ook niet verspreiden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Dan gaan de scholen dicht. Blijven de kindjes thuis. Maar die gaan dan massaal wel dingen doen. Naar de bioscoop. Bij mooi weer naar de dierentuin enz enz.
Dus ik zie het nut van het sluiten van scholen echt niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:20

fokfanaat schreef:
Whale schreef:

Citaat:
als ze het niet krijgen kunnen ze het toch ook niet verspreiden?

Ze krijgen het wel, maar veelal milde symptomen. Maar kinderen zijn onhygienisch, hoesten met open mond, smeren hun kwijlhanden overal aan af. Dus lijkt me zeker 'n besmettingshaard voor de volwassenen in hun omgeving die hen ook nog knuffelen ook.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:22

Maar het was al duidelijk dat je met symptomen niet naar school mocht. Dus welk risico op verspreiden dan?

Daarbij moeten ze dan dus ook gewoon thuis blijven. Vervanging van een vakantie is het dus ook niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:27

BeFunny schreef:
Dan gaan de scholen dicht. Blijven de kindjes thuis. Maar die gaan dan massaal wel dingen doen. Naar de bioscoop. Bij mooi weer naar de dierentuin enz enz.

Ik zou het inderdaad ook gebruiken als een verkapte vakantie...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:32

PSvanLot schreef:
BeFunny schreef:

Ik zou het inderdaad ook gebruiken als een verkapte vakantie...

En lekker gaan skieen :))
O:)