wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:26

bizar gewoon echt bizar.
Je zou toch als ziekenhuis niet moeten willen dat je patiënten met/in pijn overlijden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:44

ga er maar vanuit dat ziekenhuizen pijn met morfine bestrijden en dat versnelt op dat moment de dood,en dan wordt het dus een dus passieve euthanasie,denk toch dat familie/patient daar het wel mee eens moet zijn...

anyway,fijn TS dat je je op dit moment goed voelt,hoop op nog vele mooie dagen voor je! :)

en ik hoop ook dat je een en ander geregeld krijgt aan hulp en hulpmiddelen,dat zou ip ook snel moeten kunnen gaan...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:57

kimmie261 schreef:
ga er maar vanuit dat ziekenhuizen pijn met morfine bestrijden en dat versnelt op dat moment de dood,en dan wordt het dus een dus passieve euthanasie ,denk toch dat familie/patient daar het wel mee eens moet zijn...

Zo, dat is nogal een aanname wat je hier opschrijft. :=

TS hoe is het vandaag?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:01

aanname?? nou denk ik niet dat dit het topic is voor discussie,maar ik heb heel wat jaartjes in de zorg gewerkt,dit is dan ook vooral géén aanname...maar ervaring..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:02

Ik weet echt niet meer ondertussen wat ik moet zeggen!
T kaarsje gaat dagelijks aan voor jou!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:05

Kimmie dat is niet waar. Dat is pas in hoge doseringen en icm dormicum.

Wat een vechter ben je toch TS! Bizar om zoiets dan terug te horen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:52

Klopt inderdaad geen hout van wat kimmie beweert.....
edit: maar ik vind het onbegrijpelijk en volkomen onzorgvuldig dat er met TS zo goed als niet gepraat/uitgelegd wordt waarom men dingen doet of niet doet....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 17-10-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:53

Morfine oid had inderdaad goed de pijn kunnen onderdrukken. Daar moet je heel wat voor geven om te euthanaseren. Morfine werkt niet per definitie dood in de hand.
Jammer dat je achteraf terug kijkt op de mogelijkheden die je niet aangeboden hebt gekregen Priscilla. Juist in jouw situatie is het belangrijk om het jou zo comfortabel mogelijk te maken, ongeacht de diagnose. Laat toch maar weer zien hoe sterk jij bent. Vanavond gaan de kaarsjes hier weer aan!

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:55

Dan praat je pas over palliatieve sedatie kimmie, daar moet wel toestemmig voor zijn voordat dat in gang gezet word.
Euthanasie is heel wat anders als de combi morfine en dormicum..

Slecht van het ziekenhuis dat er niks aan de pijn is gedaan!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:56

Palliatieve sedatie bekort het leven niet en is geen vorm van euthanasie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:01

kimmie261 schreef:
ga er maar vanuit dat ziekenhuizen pijn met morfine bestrijden en dat versnelt op dat moment de dood,en dan wordt het dus een dus passieve euthanasie

Zo vertelden de zusters/dokter het ook aan ons toen onze oma op sterven lag. De morfine werd zo ver verhoogd dat ze er niks meer van mee kreeg, en volgens de arts versnelde dat inderdaad de dood. Heeft ook niet lang meer geduurd toen. Maar de dood versnellen is wel iets anders dan euthanasie natuurlijk.

Hoe dan ook, vreselijk om te lezen hoe het ziekenhuis met patienten om gaat.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:12

Wat verschrikkelijk, Spice, dat je niet eens wat hebt gekregen tegen de pijn...... :\

Henry staat weer aan voor je! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:15

Morfine versneld de dood niet, als iemand na een injectie morfine overlijdt had diegene dat zonder morfine ook gedaan.
Morfine maakt comfortabel, verminderd pijn en benauwdheid.

Alleen niet bij TS want die kan niet of slecht tegen opiaten heeft ze al eerder in dit topic vermeld.
Geen idee of dat in haar dossier opgenomen is en wat voor haar acceptabele pijnbestrijding was geweest.

Palliatieve sedatie is ook zeker geen euthanasie, het is sedatie zodat de patiënt slaapt en dus rustiger is, maar ook daar ga je niet dood aan.
Bij sedatie is er natuurlijk geen inname van vocht en voeding maar iemand die nog volop eet of drinkt krijgt ook geen palliatieve sedatie, dat mag pas bij een bepaalde levensverwachting en in overeenstemming met de wens van de patiënt.

Neemt allemaal niet weg dat de hele situatie voor TS en haar naasten bijzonder heftig en verdrietig is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:16

Verschilt per persoon wat het doet hoor, veel morfine.
Mijn opa is niet geheel waardig overleden (wisten niet wat ze met hem aanmoesten nadat de test met een nieuw soort medicijn mislukt waren. Jep hij was proef konijn).
Hij lag 24/7 aan zo'n automatische spuit met morfine. Hij heeft gesmeekt of ze hem wilde verlossen, maar geen arts/verpleger die daar gehoor aan heeft gegeven. Hij heeft mijn vader gesmeekt het te doen (volle morfine spuit in 1x leegspuiten). Reactie van het ziekenhuis? Mocht u dat doen meneer, hij gaat er hooguit een paar uurtjes lekker van slapen. Misschien maakt het uit dat hij al wel een flinke dosis kreeg.

TS ik vind het echt schandalig hoe je behandeld word in het ziekenhuis, thuiszorg etc.
Sterkte!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:00

kimmie heeft haar eind scriptie over euthanasie ( in actieve en passieve vorm)/alle vormen van levens beeindiging in ziekenhuizen en verpleeghuizen geschreven en ook haar eind gespek over gedaan.

hou het er maar op dat ik met dit onderwerp afgestudeerd ben ....

misschien weet ik wel een klein beetje waar over praat...maar goed,dit gaat helemaal niet over mij,TS verdiend hier de aandacht!! :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-10-17 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:07

*Kaarsen branden weer*

Fijn, dat dit een goede dag was en hopelijk op naar een goede nacht!

Morfine kan een aantal "bijwerkingen" hebben. Een daarvan is 'ademdepressie', dat kan de dood versnellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:20

Ik neem aan dat stervende mensen een veel hogere dosis morfine krijgen dan de "gewone" patiënten met veel pijn?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:05

Spicegirl, ik hoop dat je weer een goede nachtrust hebt en morgen een fijne zonnige dag.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:26

Mensen die morfine krijgen kunnen het leven eerder loslaten omdat ze dan geen pijn meer voelen. Waardoor het lijkt alsof mensen overlijden aan morfine.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:32

Ts kan niet tegen morfine.
De berichten nu graag weer on topic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:49

morfine kan het eea zeker versnellen,maar alleen in een te hoge dosis.
voor palliatieve sedatie word een soort van narcoticum gebruikt.

volgend ergernisje (ja, het leven van een zorgpatient zit er vol mee -:(- ):
ben zelf ff gaan kijken voor de hulpmiddelen.
vond het bij de thuiszorg -50 euro.
goed , daar kan ik het wel voor doen.
gaat hubby zelf ff verder zoeken, bij Coolblue precies dezelfde voor 16,95.
moet er nog echt zoveel over de rug van zorgpatienten verdient worden ?? |o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:57

Buiten zijn bloeiseizoen bloeit hij toch, doet hij vast voor jou:
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:03

Lekker dan zo'n prijsverschil, belachelijk!

Hopelijk heb je wederom een goede nacht gehad.

Palmera, wat een mooie bloem!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:55

belachelijk zeg... de nederlandse zorgstaat :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:44

Wesco schreef:
Mensen die morfine krijgen kunnen het leven eerder loslaten omdat ze dan geen pijn meer voelen. Waardoor het lijkt alsof mensen overlijden aan morfine.

Zo heb ik dat ook ervaren. Het gaat dan ook over mensen die al op het punt staan om te komen te overlijden. Zelfs een lage anti pijn dosis morfine kan dan net dat laatste zetje geven om te gaan. Het kan zijn omdat die mensen die ik heb zien overlijden dan geen pijn meer voelden, zoals Wesco aangeeft. Dat weet natuurlijk niemand.
Ik heb altijd gedacht dat iets psychisch emotioneel aan barrière (dood moeten gaan is toch wel iets wezenlijks voor ons mensen) dan verdwijnt waardoor het loslaten gemakkelijker wordt (dit geldt voor die mensen die volledig bewust zijn) en of door de morfine het wakkere bewustzijn wat afneemt waardoor de stap gemakkelijker wordt om het leven "los te laten" daar de mensen dichter bij de grens van het dood komen te gaan zijn gebracht.

Maar het is goed mogelijk dat Wesco dit proces beter interpreteert en dat het geen pijn ervaren net dat laatste zetje geeft.

Ik merk dat ik mijn zinnen herschrijf en herschrijf omdat ik het heel moeilijk vind om de juiste woorden te vinden voor mijn gedachten/ gevoelens bij dit zo'n enorm delicaat proces als overlijden waar ik veel bij aanwezig ben geweest. Mijn ervaring betreft alleen het aanwezig zijn bij natuurlijk overlijden van mensen, soms onverwacht, soms na paar dagen ziekte bed en vaak na heus ziekte bed waarbij sprake was van palliatief beleid. Daar die (vaak zeer oude) mensen waar ik mee werkten vanwege hun levensovertuiging geen actieve of passieve euthanasie wilden.

spicegirl schreef:
morfine kan het eea zeker versnellen,maar alleen in een te hoge dosis.
Klopt natuurlijk ook, alleen heb ik nooit meegemaakt dat iemand een te hoge dosis kreeg, daar dit niet toegestaan was vanwege de wens van diegene die te overlijden kwam. Ik weet echter van de verpleeghuis arts (die voor meerdere verpleeghuizen werkte) dat te hoge dosis sterven wel degelijk kan versnellen.

spicegirl schreef:
voor palliatieve sedatie word een soort van narcoticum gebruikt.
Volgens mij zijn er ook meerdere manieren van palliatieve sedatie. Ik ken alleen de zeer behoedzame vorm. Die stond voor alles doen om lijden te verlichten. Dus had iemand te veel vocht in zijn longen (decompenseren) dan korte ziekenhuis opname om verlichting te brengen. Operatie om iets nog beter te laten worden werd niet meer gedaan.
Dus spicegirl toen jij in het ziekenhuis was en als stervende naar de afdeling werd gebracht, hadden ze jou gerust kunnen helpen om b.v. zo nodig je mond vochtig te houden e.a. zaken waardoor je jezelf prettiger voelde en je pijn helpen te bestrijden. Iemand zo weg leggen zonder iets te doen, is in mijn ogen "not done"en ik vind het echt heel terecht dat je daarover boos bent.

spicegirl schreef:
moet er nog echt zoveel over de rug van zorgpatienten verdient worden ?? |o
Bizar dat altijd alles business is en blijft.