ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:49

Poess91 schreef:
@Mindim
Heb even 't boek erbij gepakt :') haha.
Misschien heb je wat aan deze vragen?
- Waar liggen de interesses van het kind? Geschiedenis, tekenen, televisie, computer en het leger en lego.
- Leest het kind gemakkelijker met een ander lettertype of letterformaat? Kan goed lezen, het uitspreken gaat minder, was sowieso laat met praten.
- Heeft het kind meer of minder concentratieproblemen als het alleen moet werken, met een klasgenoot of in een groepje? Alleen gaat het beste
- Kan het kind zich beter concentreren in een lege ruimte of in een lokaal waar alles gezellig en knus is? Lege ruimte.
- Raakt het kind minder snel afgeleid als er zachtjes muziek aan staat of juist wanneer het erg stil is? Raakt afgeleid van muziek als hij voor hem iets moeilijke taken moet doen, tijdens het spelen met lego is het ontspannend een muziekje op de achtergrond.
- Kan het kind zich beter concentreren met een bureau vol rommel of als alles opgeruimd is? Opgeruimd, bureau vol rommel geeft onrust.
- Heeft het kind veel detail nodig bij het ontvangen van een taakomschrijving of is uw opdracht snel duidelijk? Nee, het is snel duidelijk.
- Helpt het wanneer het kind een motivatie krijgt? Ja.
- Welke dingen motiveren het kind? Momenteel magneetjes verzamelen op het beloningsbord, pleasen. Maakt werk op school bij een juf wel en bij de ander niet. Hij maakt wel werkjes bij de juf die zo aardig is, als beloning voor haar.
- Kan het kind meer motivatie opbrengen als het taken mag afwisselen of voert het opdrachten beter uit wanneer er maximaal één opdracht per keer wordt gegeven? Maximaal 1 taak, anders is het onoverzichtelijk voor hem.
- Kan het kind zich beter concentreren als het af en toe even mag lopen? (koffie halen voor de juf) Weet ik niet, aan de ene kant wil hij zijn best doen voor juf, maar het akn ook nog wel eens zo zijn, dat hij afgeleid wordt en dat juf hem uiteindelijk moet halen. Het kan beide kanten op.

En nog een tip: probeer alles leuk en visueel te maken :P

Ik vond de tip van 20 seconden je ogen dicht doen helemaal goed. Morgen krijgt hij zijn juf bij wie hij het niet zo goed doet, werk komt bij die juf ook altijd mee naar huis. Hij kan het prima, cognitief is hij juist zeer goed, maar hij vertikt het bij die juf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:52

Sjaap schreef:
Bleek ik mezelf toch zomaar ineens meer te herkennen in ADHD, vooral het onrustige, en dan niet zozeer het wiebelen of friemelen maar wel het constant bezig zijn, 100 keer opstaan. Maar dat dan niet vanuit bewegingsdrang, maar omdat ik weet dat er nog iets moet gebeuren bijvoorbeeld. Ik kan niet rustig zitten voordat de was gedaan is, de afwas, mn kleding opgeruimd is enz. Dat moet gebeuren en dat moet meteen, anders raak ik er gestrest van. Alles moet op zn plek en opgeruimd anders blijf ik onrustig. Ik herken dus ook autistische dingetjes in mijzelf, behoefte aan structuur. Ik ben dus in gedachten vreselijk chaotisch, maar in ordenen van de wereld om mij heen vreselijk opegruimd.

Uitstellen doe ik wel, rekeningen betalen, dingen op de post doen, beginnen aan verslagen. Ik weet dat het moet maar ik kan meer gewoon niet toe zetten. D.

Dit ben ik ten voeten uit, maar dan nog erger.
Ik ben er echter nog nooit voor bij een arts geweest.

Piloetje

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:50

Mindim, als jij mijn moeder was geweest was ik erg blij geweest! Ik denk dat je heel goed bezig bent. Veel ADHDers zijn erg resultaat gericht, en hebben veel bevestiging nodig en beloning voor goed gedrag. Dus ik kan me voorstellen dat je aanpak goed werkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:30

Nou zelfs als volwassene heb ik nog bevestiging en complimentjes nodig, herkennen jullie dat ook?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:33

fjordjes schreef:
Nou zelfs als volwassene heb ik nog bevestiging en complimentjes nodig, herkennen jullie dat ook?

Jup.... Haha ik moet echt continu aan dat boek denken :').
Maar dat is dus wel een bekend iets bij ADD-ers

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:15

fjordjes schreef:

Nee ik word daar erg kriebeli van :o

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:16

Mindim schreef:
Ik vond de tip van 20 seconden je ogen dicht doen helemaal goed. Morgen krijgt hij zijn juf bij wie hij het niet zo goed doet, werk komt bij die juf ook altijd mee naar huis. Hij kan het prima, cognitief is hij juist zeer goed, maar hij vertikt het bij die juf.

Het werkt echt heel goed, gister weer een training gehad. Ik hoop dat het bij hem ook zoveel resultaat geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:13

@fjordjes: Soms wel ja. :o Maar ik dacht meer dat het was omdat ik wel eens onzeker ben.

Ogen dicht doe ik ook wel eens, maar niet per se 20 seconden. Gewoon ogen dicht en dan al mijn spieren laten ontspannen doe ik wel eens. Ik heb het zondag nog gedaan tijdens een buitenrit toen we stil stonden en ik te veel gespannen was met mijn spieren.
Soms doe ik het ook wel 20-25 minuten om te slapen terwijl ik bij bewustzijn blijf.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:08

Leven jullie nog?

Ik word echt knettergek van die ADD zo nu en dan. Ik zit op dit moment in het restaurant van de uni waar het relatief gezien heel rustig is. Het zit hier vol met mensen met laptops die hard aan het werk zijn, en ik wil ook heel graag een stuk tekst lezen.

Mijn gedachtengang ging zojuist ongeveer zo:
- Okay Eline.... stuk tekst voor je neus en lezen.
- Hey, d'r staat radio op, wat voor liedje is dit?
- Nee, Eline, laat je nou niet afleiden, je zou lezen.
- Oh hey d'r komt iemand langslopen met een knalroze rugzak, wat oerlelijk.
- Wat irritant zeg, d'r komt de hele tijd een piep uit de keuken, PIEP PIEP PIEP, zo kan ik me toch ook nooit concentreren?
- Ja maar ga nou eens lezen trut die je d'r ook bent.
- PIEP.... PIEP.... PIEP.... asdfghjkl...
- Nee, lezen.
- Hey nieuw liedje op de radio, deze ken ik ook niet maar de stem van die zanger komt me bekend voor.
- Mensen, ga toch niet eens zo vlak naast me staan kletsen, kan dat niet een paar meter verderop?
- Hey m'n telefoon gaat, wat gebeurt er daar?
- PIEP... PIEP.... PIEP....

En uiteindelijk weer geen regel gelezen, 15 minuten later. Om gek van te worden. Hoe moeilijk is het nou om een stuk tekst gewoon te LEZEN? Lezen. Weetje wel, eerst een woord, dan nog een, dan nog een, en aan het einde van de zin dat je dan snapt wat al die woorden achter elkaar betekenen?

En dan denk ik, zal ik dan gewoon weer ritalin innemen? Maar daar heb ik ook al geen trek in met die rotbijwerkingen; meteen een droge strot dat ik de hele dag weer water loop te zuipen om er vanaf te komen maar dat het niet wil - en de hele tijd zo'n chagrijnig leeg en verdrietig gevoel alsof ik wel kan janken.

Ik had vorige week een afspraak bij PsyQ om daar hopelijk eindelijk wat aan te doen, misschien andere medicatie ofzo, maar nee, uiteraard is de arts dan ziek en die kan pas over een maand ergens weer een keertje voor een nieuwe afspraak, dus tot die tijd doe ik het er potverdorie maar weer mee... en het werkt gewoon niet, zo.

Zo gefrustreerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:11

Ja ik weet het, concerta (langduriger werkende ritalin) helpt enorm maar ik neem nu een iets lagere dosis vanwege de bijwerkingen. Zonder concerta krijg ik helemaal niks gedaan. Als ik de 'normale' dosis zou nemen ben ik echt een zombie, dan maar iets lager en af en toe niet op kunnen letten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:18

Concerta moet ik helemaal zelf betalen dus dat ga ik niet doen :) Krijg ik niet vergoed.

Die droge mond heb ik al bij 1x 10 mg, dat depressieve rotgevoel komt meestal vanaf de tweede keer dat ik een pilletje neem. Minder werkt bij mij niet effectief (en 10 mg eigenlijk ook al niet helemaal voldoende), maar wanneer ik meer neem word ik al helemaal niet vrolijk van het effect. Kan er gewoon geen werkende balans in vinden.

Heb laatst van m'n vriendin dex geprobeerd := mag vast niet maar toch gedaan. En daar had ik helemaal geen problemen mee en ik deed werken als een tierelier. Maar m'n arts wilde dat maar niet voorschrijven want eerst moesten ALLE mogelijkheden wat betreft ritalin uitgeprobeerd zijn. Ik zie er alleen telkens al zo tegenop om het uberhaupt maar in te nemen... wat een rotspul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:48

Nou gewoon meedoen en aangeven dat ritalin niet werkt, dokter wil gewoon het lijstje af waarschijnlijk. :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:53

Het gaat alleen zo traag. Zit telkens minimaal een maand tussen afspraken - en nu dus twee. En elke keer als ik aangeef dat het niet werkt wil ze weer wat anders met dezelfde medicatie proberen en moet ik weer een maand wachten -_-

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:35

Ik wil me ook graag melden als dat mag? :')

Oh nee wacht, ik was bezig met stage opdrachten :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:37

Ik werd echt beroerd van kort werkende methylfenidaat. Ondanks de betaling die ik voor concerta moet doen weegt dat nadeel niet zwaarder dan het effect wat het voor mij heeft.

Ik stap 1 januari over naar een zorgverzekering die het wel dekt en daarnaast krijg je van de CER een vergoeding voor het eigen risico. Dat is dit jaar 99 euro.

Ik lig ziek op de bank door pfeiffer.. Ik zeg, dat is echt een rot combinatie met adhd :-(

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:45

Citaat:
Heb jij ook A.A.A.D.D. ?

Er is eindelijk een diagnose voor een veel voorkomend en herkenbaar probleem.

Het heet A.A.A.D.D. ofwel:
Age Activated Attention Deficit Disorder
(leeftijd-gerelateerde aandachtsgebrek-stoornis)

Dit zijn de symptomen:

Je besluit om de auto te wassen, je vertrekt richting auto en ziet de post op tafel liggen.

OK, je gáát de auto wassen, maar eerst toch even de post doorbladeren.

Je legt je autosleutels op je bureau, filtert de reclamefoldertjes uit de hoop post en ziet dat de vuilnisbak vol zit.

Dus leg je de rest van de post, waaronder enkele rekeningen, op je bureau en zet de vuilnisbak buiten.

Of nee, toch eerst nog vlug de rekeningen betalen.

Waar igt de digipas?
Oeps, niet op zijn plek.
Misschien in de kast boven.

Ah.., daar staat je cola nog.

Eerst die digipas zoeken.

Maar wel eerst die cola wat verder van de computer zetten want straks sla je hem nog omver en dan mors je op je toetsenbord.

Weet je wat, je zet hem gewoon in de koelkast, dan blijft hij fris.

Je gaat naar de keuken en bemerkt dat je plantjes er nogal droog bij staan, die hebben dringend water nodig!

Je zet de cola op het aanrecht en hola, daar ligt je zonnebril!
Die zocht je al de hele morgen.

Je legt die eerst maar even weg voor je het weer vergeet.

Je vult het gietertje met water en vertrekt naar de bloempotten.
Aaaargh!

Iemand heeft de afstandsbediening van de TV in de keuken laten liggen!

Als we vanavond TV willen kijken, zullen we er nooit aan denken om in de
keuken te kijken, dus leg je de afstandsbediening beter direct in de woonkamer.

Je giet wat water in de bloempotten en morst op de vloer, gooit de
afstandsbediening op een kussen in de stoel en je gaat terug naar de hal.

Waar was je nu ook al weer mee bezig?

Aan het einde van de dag:

De auto is niet gewassen, de rekeningen zijn niet betaald, de cola staat op het aanrecht, de bloemen kregen te weinig water, je hebt nog steeds geen digipas en je kunt je autosleutels niet meer vinden...

Je probeert te ontdekken hoe het komt dat er vandaag niets is gebeurd.
Daar begrijp je echt niets van, je was de hele dag druk bezig!!!

Je bent je ervan bewust dat je een ernstig probleem hebt en moet
dringend professionele hulp vinden, maar eerst even je e-mail checken...

En dan zie je dit bericht, je slaakt een zucht van herkenning.

Het heeft dus een naam!
Maar jammer genoeg is er geen pilletje voor.

Deze zag ik laatst op internet staan :') Moest er nu opeens weer aan denken _O-
Zo gaat het dus bij mij ALTIJD..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:59

Ohhhh zo bekend :') Zie mijn verhaal hierboven hahaha. Zo gaan mijn dagen nou ook.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:02

Bij mij precies hetzelfde _O-

Ben nu al 3 uur bezig met mijn opdrachten, maar heb inmiddels:
- tosti gemaakt
- thee gezet
- vliegen de deur uit gejaagd
- fysio gebeld
- vader om geld gesmeekt :')
- bokt rondgespit
- aquarium op internet gezet
- al mijn whatsapp gesprekken weer beantwoord :')
- bloedbank gebeld
- en nog meer van dit soort ellende..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:12

Haha mijn werk moet ik op mijn computer doen, als ik niet aan het werk kom dan kijk ik toch altijd even of ik mijn medicijnen voor die dag heb ingenomen. Anders kan ik wel precies hetzelfde doen als normaal maar dan gebeurt er gewoon niks. |o

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:16

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:18

Anoniem schreef:
Ik ga eens kijken dan, klinkt goed. :)

EDIT: dan ben ik eindelijk weer door mijn eigen risico heen met medicijnen, uiteindelijk betaal ik toch. :\

concerta gaat niet van je eigen risico af he, dat gaat direct vanuit je aanvullende en word dus gewoon helemaal
vergoed.
ik heb begin dit jaar 5 maanden concerta geheel vergoed gekregen en mijn fysio word ook gewoon 27 behandelingen geheel vergoed zonder dat daar eerst eigen risico over betaaldc hoeft te worden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:26

Hier wordt concerta helaas nog steeds niet vergoed volgens mij, en ritalin kan ik niet tegen :n Helaas.. zou het graag weer eens willen proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:27

Welke aanvullende verzekeringen vergoeden die dan wel?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:39

Durf ik niet te zeggen.. Ik heb Iza Classic geloof ik.. weet niet zeker :')

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:09

Ik ga naar avero achmea, zij zijn 1 van de weinigen die concerta vergoeden! Je kunt het ook opzoeken via independer, daar geven ze een extra optie voor adhd-medicatie.

En over het uitstel-ontwijk-vergeet-gedrag: dat had ik kunnen typen :')