In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:03

Voel me vreselijk na de eerste oxazepam. Wil echt helemaal niks meer gewoon. Is dit normaal?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:49

Hoeveel heb je genomen?
In combi met AD lijkt het me best heftig.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:05

Gruis schreef:
Lief dat je vraagt! Ja, ik ben begonnen met een halve, 5mg. Het leek niet veel te doen, ja ik was de hele dag heel leip en vervreemd van alles en iedereen, maar da was ik daarvoor eigenlijk ook wel. Helaas werd ik 's nachts totaal in paniek en verward wakker. Dacht echt dat ik of gek zou worden, of iets geks zou gaan doen. Heb mezelf kunnen weerhouden van uit bed gaat door bij elke letter van het alfabet een Pokémon te verzinnen :') . Dat hielp en heb nog wel een beetje kunnen slapen, maar man wat een zooi! Heb zonet mijn begeleidster gebeld. Ze had natuurlijk al gezegd dat dit kon gebeuren, maar leuk is het niet. Ze zei dat de kans nu wel groter is dat het uiteindelijk aanslaat, omdat het op de juiste systemen lijkt in te werken. Wel zei ze dat ik even op 5 mocht blijven, en oxa erbij 'moest' nemen. Ik ben natuurlijk nog geen 50kg, miss dat dat ook meespeelt.

Heel verhaal.. Zijn er mensen die deze ervaring hebben met AD? Dat het eerst erger werd maar uiteindelijk toch beter?

En natuurlijk de grote vraag: hoe is het bij jou gegaan? Wat betreft de opiumwet e.d. vrees ik dat ik je niet kan helpen. Wel slecht dat de apotheek het ook niet wist!

Ik neem ook AD. Mij helpt het wel goed. Ik neem 2 verschillende AD's. Toen ik er nog maar 1 nam, merkte ik er eigenlijk niet echt veel effect van, niet in goede en ook niet in negatieve zin. Toen ik met de tweede soort ook begon, had ik in het begin soms wat last als ik alcohol dronk. Dan voelde ik me vaak niet goed door de combi met de AD. Nu heb ik daar geen last meer van, al combineer je alcohol best niet met AD (maar mijn ervaring is dat een glaasje wijn af en toe geen kwaad kan; je bezatten zou ik wel niet doen). Heb onlangs ook andere medicatie moeten bijnemen owv medische redenen. Dit werkte de AD tot op zekere hoogte wel tegen, wat niet abnormaal was.
Maar verder ben ik er dus wel positief over, hoewel er wel wat nodig was om mij te overtuigen met AD te beginnen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:22

Riverrr schreef:
Hoeveel heb je genomen?
In combi met AD lijkt het me best heftig.

Een halve. Het was juist om de beginverergering van paniek door AD wat te laten afnemen.. Ik moet eigenlijk om half drie weer nemen, ze zegt dat ik zeg maar een spiegel moet opbouwen.. Maar ik durf het haast niet ;(

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:33

ja maar denk dat je er misschien dubbel suf van word... AD is al versuffend als bijwerking in het begin. + een pammetje erbij lijkt het me dat je aardig stoned kan worden. Maar als je erge last hebt van die paniek zou ik het toch nemen. Anders even bellen met degene die het heeft voorgeschreven om te overleggen.

Maar een halve van 5 mg of 10 mg?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:48

Ik voel me niet echt suf maar vooral heel ellendig/rot en bang. Ben bang dat ik het niet volhoud allemaal tot het gaat werken ;( . En ik ben bang dat het helemaal niet gaat werken, vraag me echt af waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben.
En dat suf lijkt me juist heerlijk- ik had verwacht van de oxa heel duf te worden. Dat ik niet veel zou voelen maar dat ik me in elk geval ook niet heel rot zou voelen. Maar ik voel me alleen maar rot en bang. Behandelaar heeft gezegd dat ik er nog 1 moest nemen. Om spiegel op te bouwen.

Een halve van 10mg, dus 5mg in totaal.

Fijn dat je / jullie zo snel reageren, dat helpt en ondersteunt me nu echt even..

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:00

Hoe lang slik je het nu? De eerste 4 dagen zijn het ergst, zet die even door minimaal! Daarna is het uit te houden. Komt goed! En weet je, als het echt niet lukt kan je altijd stoppen. Als je die gedachte vast houdt dan kan je altijd nog iets verder dan je denkt.

Probeer het even met die oxa erbij, misschien dat die beter gaat. Voor mij werkt het trouwens om van ter voren iets te eten. Op een lege maag geeft het bij mij meer bijwerkingen maar dat is persoonlijk. En goed water drinken.

Zoals ik al zei je kan altijd stoppen. Ik ben de eerste 3 dagen strontziek geweest ervan. (had wel een ander soort hoor) daarna was het uit te houden alleen het bleef kwakkelen zoals ik zei. Maar bij veel gaat het dan beter. Je lichaam krijgt even een klap en die moet daar aan wennen. Als je het niet probeert weet je niet of het gaat werken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:45

Dit is de tweede dag. Ik weet ook dat het nog erg kort is en ik wist ook wel dat ik niet direct positief verschil zou merken, maar je leest wel eens dat mensen na een paar dagen al positief verschil merken en dat blijft dan toch een beetje in je achterhoofd. :o Mijn begeleider zei idd ook dat ik altijd kon stoppen maar ik wil nu doorgaan! Ik wil beter worden!
Pff ik hoop dat je gelijk hebt en dat het na 4 dagen inderdaad beter is. Dat is dan nog wel te overzien.. Dankjewel voor je support :+:

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:39

Graag gedaan!
Je beter voelen in de eerste paar dagen klopt echt niet hoor als dat op internet staat. Dat kan niet kloppen want je lichaam heeft nog helemaalgeen spiegel opgebouwd.
Dus vergeet die berichten hihi minimaal 4 weken bikkelen . Maar wat ik zei als je die eerste 4 dagen door bent ga je qua bijwerkingen minder voelen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:31

Zou al blij zijn als het in elk geval íets beter gaat straks, dan weet ik in ieder geval dat het ook iets positiefs doet. Ik hoef ook echt geen blije mandarijn te worden, als het maar een beetje uit te houden is zoals jij zegt, dit is echt haast niet te doen >;) .. Nu vervloek ik het middel echt, haha, maar als het uiteindelijk gaat werken zal ik natuurlijk heel erg blij zijn :)
Verheug me er wel echt op dat het straks beter gaat!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:36

pfff klinkt allemaal heftig met die medicatie. mag ik vragen wat ad is?

nou bovenop alle andere ellende en ik nu ook mijn baan kwijt. allemaal erg vaag. ben erg verdrietig en teneergeslagen.
vandaag met therapie begonnen. moet nu met oefeningen mijn spanning op gaan roepen en de associatie anders leggen. en moet ophouden met vermijden. en aangezien ik zo een beetje alles vermijd wordt dat een uitdaging.
uitdaging 1 is huishouden. bah zie er enorm tegenop.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:22

ad is afkorting voor antidepressiva. :)

Jeetje callum je baan kwijt. :( Wat verschrikkelijk rot! Hoe komt dat? (Als je wilt hoor!)
Fijn dat de therapie begonnen is en zo te horen al direct een hoop uitdagingen.
Hoe werkt de oefening met het spanning oproepen? Volgens mij ken ik die nog niet. Ik ben wel nieuwsgierig.

Ik heb ook moeite met huishouden, het is gewoon te veel. Ik heb vandaag braaf netjes gewassen en de keuken opgeruimd en schoongemaakt, maar meer lukte niet. En doe het alleen omdat mijn vriend vannacht weer thuis is van werk (is vaak +- 5 dagen weg).

Nu voel ik me wat stom dat ik ga zeuren over werk terwijl callum der baan kwijt is, maar wil het toch even vragen hier.
Ik werk ruim 6 jaar waar ik dus nu werk en ik wil er al 6 jaar weg, maar het is gewoon geen doen. En ik heb een vast contract en dat is ook wat waard.
Maar ik hou het gewoon niet vol als ik steeds zo depressief ben en daarbij heb ik ook nog gewrichtsproblemen en rugprobleem wat steeds erger word. (kan ook niet meer paardrijden, etc)
Ik weet soms niet meer wat ik moet, minder werken? Maar ja het geld kunnen we goed gebruiken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:05

Ik ben mijn baan kwijt omdat mijn begeleider de nodige papierwinkel niet heeft in geleverd en ik daardoor volgens mijn werkgever onbetrouwbaar door was. Vervolgens roept mijj begeleider ja maar dat had je zelf moeten doen. Op zich zou dat kunnen maar als niemand dit tegeb me zegt kan ik het niet weten.
ook vind mijn werkgever dat ik teveel afwezig was. Ik had uitgelegd dat mijn moeder in het ziekenhuis lag rn daarheen wilde. Was allemaal geen probleem. Alleen dan achteraf een mail dat het schijnbaar toch een probleem was

lastig met je baan. Heel lastig. Kan je geen gesprek aanvragen met een arbo arts?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:08

Jeetje wat een flauwe reden zeg!
Veel sterkte in deze moeilijke tijd en je hebt gelijk dat je veel bij je moeder bent.

Ik weet het niet, kan je dan zomaar iemand uitkiezen of hoe werkt dat? Ik werk bij een heel klein bedrijfje met 7 mensen en ik heb geen flauw idee hoe ik dat soort dingen regel.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:51

Oei dat zou ik ook niet zo weten. Zeker in een klein bedrijfje is weinig privacy. Misschien eens contact opnemen met de huisarts of met een therapeut. Weet niet of je nog in therapie bent

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:20

Ja voorlopig nog genoeg therapie. Alleen kan zij mij daar ook niet mee verder helpen.

Vandaag weer gewerkt en weer overuren gedraaid. Ik durf mijn uren van deze week niet bij elkaar op te tellen dan kom ik op een getal uit waardoor ik direct opgeef geloof ik.
En we hebben ook geen pauzes... het is eigenlijk ook niet normaal, maar ik kan geen kant op en dit zit mij echt dwars.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:56

Ik ben weer terug van vakantie. Heb het leuk gehad en ik voelde me goed, maar nu eenmaal terug gaat het alweer minder. Da's best balen. Maandag moet ik naar mijn psychiater en dan ga ik mijn medicatie eens bespreken.

Ik heb wel bijgelezen maar er is zoveel gepraat dat er weinig is blijven hangen, sorry.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:08

Snap ik jorine, wat fijn dat je vakantie goed ging. Ik kreeg ook daarna een terugslag. Even eruit doet echt goed maar des te meer krijg je een klap als je terug bent.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 18:37

Balen riverrr maar volgens mij mag dit allemaal niet volgens de arbodienst ik heb alleen ook geen idee hoe je dat aan moet pakken.

fijn jorine dat je vakantie leuk was. En thuiskomen valt in mijn ervaring meestal een beetje tegen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:42

Klopt het mag ook niet maar ik durf er niks van te zeggen, we dealen er al jaren mee en om er dan nu een.probleem van te maken...

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:43

Riverrr schreef:
Vandaag weer gewerkt en weer overuren gedraaid. Ik durf mijn uren van deze week niet bij elkaar op te tellen dan kom ik op een getal uit waardoor ik direct opgeef geloof ik.
En we hebben ook geen pauzes... het is eigenlijk ook niet normaal, maar ik kan geen kant op en dit zit mij echt dwars.

Ben je echt zeker dat je geen kant op kan en dat dit niet enkel jou gevoel is?
Ik wil het niet in twijfel trekken ouzo, maar ik heb dit gevoel ook gehad bij mijn studie. Ik dacht ook echt dat ik geen kant meer op kon en door moest blijven gaan. Maar ben uiteindelijk echt moeten gaan afbouwen omdat ik die druk niet goed aankon. Vervelend dat ik nu best lang over mijn studie gedaan heb vooraleer ik ben afgestudeerd, maar ik zal wel afstuderen ;).
Ik zou dit toch op een of andere manier proberen aan te kaarten bij je baas. Dit hou je niet vol denk ik zo. En op je werk hebben ze er ook niets aan als je door de werkdruk meer klachten krijgt, een burn-out krijgt of wat dan ook. Dat is voor hen ook enkel nadelig... Echt waar, het is het niet waard. Denk aan je eigen gezondheid!
Oké, jullie doen het nu al jaren zo, maar dan is dit misschien net wel het geschikte moment. Als niemand er iets van zegt, als iedereen altijd maar blijft zwijgen zal de druk echt niet verminderen, maar zal er eerder meer druk op jullie gelegd worden want jullie reageren er toch niet op...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:16

Ja misschien voelt het inderdaad alleen zo.
Alleen ik weet wel dat als ik er iets van zeg, of vertel dat ik het niet meer aankan, dat hij dat niet accepteert. Ik heb dat eerder gezien en zoals ik eerder schreef ik ben al de zwakkeling omdat ik chronische rugklachten en gewrichtsklachten heb.
Als ik me 1 keer ziek meld per jaar dan beginnen ze al te gillen en krijg ik dat op mijn jaargesprek op mijn bordje.
Ik durf me dus ook nooit ziek te melden. Laatst weer gedaan en het was direct weer oorlog.
Ik ben dus ook bang voor die stress die ik ga krijgen nadat ik vertel dat ik het niet aankan. Ben bang voor de meningen, etc.
Ik blijf dus maar doorgaan in de hoop dat ik ondertussen een andere baan ga vinden waarbij ik alles misschien beter vol hou.

Bedankt voor je duidelijke bericht, je hebt helemaal gelijk, maar ik voel me door bovenstaande reden dus echt vast.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:02

Ik begrijp je wel. Het is inderdaad ook niet gemakkelijk, zeker niet wanneer je geen begrip krijgt van je collega's.
Mijn ervaring is dat het soms (niet altijd) ook wel wat afhangt van hoe je de dingen brengt. Je kan bijvoorbeeld zeggen tegen je baas: "ik kan de werkdruk niet aan", maar je kan eveneens zeggen dat de werkdruk voor jou nogal hoog lijkt te liggen, je je best wilt doen om alles goed te doen maar dat je je daarin wat tegengehouden voelt vanwege de druk etc. Het eerste komt heel anders over dan het tweede.
Maar zoals je zegt, het hangt ook af van wie je voor je hebt. Ik ben er bij de zorgcoördinator van mijn opleiding en stagebegeleidster ook pas voor uitgekomen dat ik "psychologische klachten" heb (al heb ik die al langer). Ik heb er ook lang over getwijfeld of ik dit al dan niet zou zeggen. Ik vroeg me ook af wat ze van me zouden denken, of ze me niet zwak zouden vinden, of ze niet zouden vinden dat ik beter een andere opleiding had gekozen enz. Maar uiteindelijk heb ik het hen wel verteld omdat de mogelijkheid bestond dat bepaalde dingen me tijdens de stage zouden triggeren en ik daardoor weer een terugval zou krijgen met alle gevolgen (ook voor mijn werk) van dien. Ze hebben er beiden zeker niet negatief op gereageerd. Eigenlijk heb ik er niet veel over gezegd, behalve dan welke diagnose gesteld is, dat ik het momenteel onder controle heb, maar dat er bepaalde dingen zijn die me zouden kunnen triggeren en ik wil vermijden dat ik daardoor problemen krijg met mijn werk enz.
Ik moet toegeven dat ik ook echt wel een hele fijne stagebegeleidster heb en een goed gevoel heb bij mijn stageplaats. Dat doet ook al veel. Anders had ik het misschien ook niet gezegd, maar ik weet dat ik er anders tegenaan loop en dat als het fout gaat, ik niet meer in staat ben erover te spreken.
Als je iets zegt tegen je baas, probeer dan niet alleen te focussen op de negatieve dingen, maar ook op de positieve dingen en dingen die je wel kan.
En anders zou ik echt op zoek gaan naar een andere baan, want zoals eerder gezegd heb ik de indruk dat je dit niet kan volhouden zo en dat lijkt het me niet waard...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:09

Ik heb in mijn laatste maand bij mijn oude werkgever verschillende malen huilend gezeten omdat ik het niet meer trok. Ik kreeg toen wel een dik compliment dat ik er nog was... terwijl ik ook de handdoek in de ring kon gooien...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:34

Thanks...
Er spelen nog meer dingen maar ik wil het ondanks mijn SA niet online zetten.
Als je wil kan ik er wel een pb over sturen. Dat maakt het misschien makkelijker begrijpen.

Knap dat je het bespreekbaar heb gemaakt!
Ik heb er zeker veel bewondering voor.