Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:48

Nee, niet meer. Heb ik wel gedaan, maar dat voelde nooit niet helemaal lekker. Ik loop heel lang door in kort en schakel over naar lang als het echt niet anders kan. Ik heb overigens ook geen compressiesokken (zag ik nog iets over voorbij komen) aan, heb ik ook geprobeerd, maar was ook niet wat ik zocht.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:49

Hier ook kort of lang. Loop vandaag gewoon weer in een korte tight en korte mouw (14 graden)

@99 same here. Les 23 vandaag op het programma alleen bevalt het wandelen tussendoor niet meer zo nu ik iets langere stukken aaneen loop. Dus ik ga straks kijken hoe ver ik kom als ik lekker blijf lopen.
Ben 51 en heb nog wat overgewicht kwijt te raken; mijn uitdaging is een rustig tempo gewoon te accepteren :-) Dus herkenbaar!
Je bent hartstikke goed bezig!!

@Ninus wat knap. Ik las dat je er zo naar toe hebt gewerkt, wat moet dat goed voelen.

@SV wat een fijn herfstplaatje <3

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:48

Op de telefoon is bijlezen zo slecht te doen. Sorry hoor, ik ga echt beter proberen te reageren Y;(

Ninus, wat een topprestatie! Wat zal je trots zijn op jezelf! *\o/* Heerlijk gevoel denk ik zo. Jammer dat je man niet verder kon, waar lag dat aan? Die zal wel gehaald hebben.

SV, mooi plaatje <3
Fijn is dat wel. Ik loop soms ook mee met iemand die opbouwt en dan kan ik lekker heel rustig aan doen. Goed voor de conditie!

Ik heb wel een 3/4 broek maar heb die eigenlijk nooit aan.

Samantha, heel veel succes morgen! Je hebt zo goed getraind, gaat goed komen!

Imay moet ook dacht ik gelezen te hebben maar nu twijfel ik weer := Jij ook heel veel succes!

996981: heel herkenbaar en toch ben je gewoon weer een winnaar omdat beginnen echt het allermoeilijkste is. Dus je mag terecht trots zijn op wat je nu al neerzet!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:17

Wauw wat super Ninus, top als je je zo voelt. Balen dat je vriend niet zo fit was.

Wauw mooi plaatje weer SV!

Lastig dit weer ja. Ik loop morgen kort kort. Heb het snel warm ook.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:22

Wat een enorme prestatie die 80km. Super fijn dat het ook nog eens zo goed ging!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:09

Wauw Ninus! Ik moest even twee keer lezen of er stond wat ik dacht dat er stond, bijzonder knap!!

De lopers voor morgen alvast succes! *\o/*

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:14

Ik kruip onder mijn meeleessteen uit

Wat goed Ninus!! Echt zwaar respect
Alle lopers succes morgen in Amsterdam

Ik kom net gisternacht terug van de grootste boekenbeurs in Frankfurt
Ben echt moe
Vandaag naar Artis geweest

Morgen rustig aan een rondje hardlopen met vriendin

Ik wil graag de run in Schoorl gaan doen in februari
Kennen jullie die?

Ik ben echt een kortebroek loper, met compressie sokken
Ik vind dat lekker zitten, maar of het echt iets doet…. Geen idee

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:46

Ninus, 80 km en dan je nog fit voelen… ongelooflijk!

Ik heb vandaag voor het eerst 30 min achter elkaar gelopen, dus zonder pauzes
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:35

Lekker Koekie!

Ik kreeg vandaag 3 nieuwe leggings binnen (aanbieding 3 voor 2); 1 korte en 2 lange. Ben er helemaal blij mee.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:08

Wat een verhaal Lughnassadh... heftig hoor!

Welkom 99! niveau of ervaring maakt niet uit, iedereen is welkom.

WAUW Ninus _/-\o_ :wow: Zoveel repsect voor jou! Echt heel knap. Heb hem even opgezocht in garmin want was wel benieuwd. Wat vreselijk knap.

Ik heb wel 3/4de broeken en vind het wel fijn als het zo net ertussen is.

Goed bezig Koekie!

Altijd fijn zoiets goof!

Ik wilde gister een eenvoudige 10km lopen maar na iets meer dan 4km dacht ik echt, poe. poe ik wil stoppen. En aangezien ik verder geen doel of wat dan ook had, even gaan wandelen, weer gaan lopen en 800m verder dacht ik, ik wil stoppen. ik had last van mijn kuit, andere kant knie en mijn rug. Alles voelde eigenlijk gewoon bagger dus rechtsomkeert en naar huis gelopen. Wel nog 7km gelopen uiteindelijk en 3 gewandeld. Vanmorgen bootcamp training en het einde van de training was ik ook echt gewoon leeg. Benen voelde super vol en wilde niet meer. En ik zag zelfs zone5 voorbij komen! Daar kom ik nooit. Oftewel, morgen even rust pakken ipv hardlopen. :(
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-10-24 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:13

@goof lekker zo'n aanbieding :D

@leonie87 dan klinkt even rust wel als een god plan ja. Soms heb je van die dagen. Hopelijk voel je je daarna weer gewoon fit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:47

Ik ben net na 3 km gestopt. Heb het nog geprobeerd met wandelen tussendoor, maar het was heel benauwd en m’n hartslag bleef omhoog schieten.

Ging wel snel omlaag tijdens het wandelen, dus dat was vast positief, maar ik vind dit niet zo’n bemoedigende training.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:18

Wat tof dat je zo fijn gelopen hebt Ninus en wat een prestatie!

Heel knap dat je überhaupt nog de energie voor hardlopen nog ergens vandaan kunt halen Lughnassadh. Heftig verhaal.

Lekkere mijlpaal Koekie!

En ook voor alle andere opstartende lopers (99..., kies naam Tiggs en nu vergeet ik er nog een heleboel), lekker bezig! Ook als het even niet lekker voelt. Jullie zijn in ieder geval gaan lopen. Dat is mij afgelopen week niet gelukt. Hektische week gehad. Ik pak vanavond of morgen mijn schema weer op. En nu moet ik wel, want nu staat het zwart op wit ;)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:23

Iedereen die loopt vandaag (Amsterdam oa) heel veel succes en geniet!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:27

Tiggs schreef:
Ik ben net na 3 km gestopt. Heb het nog geprobeerd met wandelen tussendoor, maar het was heel benauwd en m’n hartslag bleef omhoog schieten.

Ging wel snel omlaag tijdens het wandelen, dus dat was vast positief, maar ik vind dit niet zo’n bemoedigende training.

Snap ik, maar komt vast goed met een beetje rust of even een andere manier van beweging doen.
Toen ik 10 jaar terug langere afstanden liep, had ik ook wel eens van dat soort dagen. Achteraf werd ik dan ziek, had het te druk op mijn werk of had mijn lijf gewoon even wat meer rust nodig. Frustrerend, maar het kwam altijd snel weer goed :o
Lekker even iets gaan doen waar je zin in hebt vandaag, Tiggs

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:10

Koekie73 schreef:
Tiggs schreef:

Snap ik, maar komt vast goed met een beetje rust of even een andere manier van beweging doen.
Toen ik 10 jaar terug langere afstanden liep, had ik ook wel eens van dat soort dagen. Achteraf werd ik dan ziek, had het te druk op mijn werk of had mijn lijf gewoon even wat meer rust nodig. Frustrerend, maar het kwam altijd snel weer goed :o
Lekker even iets gaan doen waar je zin in hebt vandaag, Tiggs

Dankjewel! Ik ben terug naar huis gelopen, wat ook nog zo'n 1,5 km was, dus heb wel bewogen. Nu even rustig aan en vanmiddag met m'n leesclub afgesproken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:43

germie, een weekje rust zou in principe niet zo'n invloed moeten uitoefenen

Lugh, wat een verhaal! Ik sluit me ook aan bij wat Ninus zegt, bijzonder dat er zo meegedacht wordt ondanks dat je ook extreem vastloopt, dat blijft natuurlijk bizar, maar fijn dat er wel iemand mee is gaan denken. En ontzettend knap dat je zo goed bezig bent en begonnen bent met lopen!

996981, lekker bezig! Iedereen is ergens begonnen, en elke meter die je loopt, is al fantastisch! En voor je het weet worden dat er steeds meer.

Samantha, jij loopt als het goed is nu je marathon *\o/* Ik stuur je op afstand wat goede energie, hopelijk gaat het allemaal lekker!

Kies_naam, jij bent ook al zo goed bezig!

Ninus, jaa ik zag het al op garmin voorbij komen en was zo benieuwd naar je ervaring. Fijn ook dat je een oorzaak hebt gevonden waarom het niet lekker ging en je ermee aan de slag kan.
Ik vind het echt ontzettend knap van je, ook met alle voorbereiding die erin zit, heel inspirerend om te lezen! Wel balen van je vriend zeg, maar zo'n afstand is niet niks. Hopelijk kan je lekker nagenieten van je prestatie! :D

Heerlijk SV, zo fijn de herfst <3

Tiggs, ik vind 3/4 broeken onzin. Als het warm genoeg is om net dat stukje been bloot te hebben, is het sowieso warm genoeg voor een korte broek. Als het niet warm genoeg is om je been helemaal bloot te hebben, wil ik ook geen bloot en koud onderbeen. Dat is mijn mening. :') Als het echt fris is kies ik liever voor korte broek + lange kousen, ik vind het vooral fijn lopen als mijn knie vrij is.

Sall, nee ken ik niet, is dat een trail?

Koekie, wat goed!

Dat is een goede deal Goof, van welk merk heb je ze gehaald?

Leonie, oh bah, heel goed dat je gestopt bent!

Tiggs, jammer dat het bij jou ook even niet lekker ging, maar niet gelijk zo'n training laten ontmoedigen, daar kan zoveel onder zitten! Soms heb je van die dagen.

Succes BusyMissy, we willen wel verslag!

Zooo weer even goed bijgelezen :D

Mijn enkel gaat rustig weer de goede kant op, het ei is eindelijk weg. Ik merk wel dat ik echt een angst heb om er weer doorheen te klappen, ik ben benieuwd hoe ik uiteindelijk technischer terrein weer op ga pakken. Twee weken niet gerend, alleen de fysio-oefeningen gedaan en gewandeld. Gister wel 120 kilometer gefietst, een nieuw PR op afstand. Ik was bij een vriendin waar we met de paarden een ritje hadden gemaakt bij Laag-Soeren en ben vanaf daar met een omweg via de Veluwezoom, Deelerwoud en Planken Wambuis terug naar Utrecht gefietst. Ik vertrok later dan gepland, door regen in de ochtend. Pas om half 3, de eerste 40 km vond ik erg leuk, maar toen ik erna besefte dat ik pas net voorbij Arnhem was en nog 80 kilometer te gaan had, werd het taai. _O- Doordat het donker werd kon ik ook niet meer leuk door het bos fietsen en ook nog wat miezer gehad, maar wel weer even flink wat kilometers gemaakt!
Was langzamer dan anders en voelde me ook niet helemaal fit, het was meer een training op wilskracht dan op conditie in ieder geval. :')

Oh ja, ik was echt boos op garmin. Ik weet heel zeker dat mijn horloge 120,00 km aangaf toen ik thuis kwam, maar de activiteit is opgeslagen als 119,99, dus daar staat mijn PR nu op. Zo gemeen! >;) De afstand in de activiteit kan je wel aanpassen, maar die van je PR niet. Dus als je je PR op afstand verbeterd, zorg ervoor dat je nog even een paar meter extra loopt/fietst. :')

De komende weken ga ik het rennen weer rustig oppakken, met als doel vooral regelmatig, maar niet te intensief te rennen en telkens kijken hoe dat gaat met mijn enkel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 12:14

Garmin is soms echt een asshole.
Wat doe je jezelf aan Suliko, zo'n eind in het donker, bah, niks aan.
Maar wat een prestatie joh! Heel knap. Kon je daarna nog zitten? :+

Hier een rustige duurloop gedaan van 15km. Nog steeds verkouden, dus niet te gek doen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:53

Wat een prestatie Suliko!!

Hopelijk ben je snel van je verkoudheid af SV

Dit is de run, volgens mij geen trail:
https://www.groetuitschoorlrun.nl/

Ik denk dat ik mij ga inschrijven

Vandaag 5,4 km gelopen samen met een vriendin, alleen maar geklets
Was verbaasd dat ik toch nog dit tempo had volgehouden . Wellicht is er nog ruimte voor een snellere tijd :+

Afbeelding
Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 13:01

Ja, ik ben wel vaker boos op garmin, hij vond die 120 kilometer ook niet bijzonder, ben nog steeds niet productief, maar die 119,99 vind ik wel onvergeeflijk. _O-

Gelukkig werd het pas donker na 80 kilometer, maar daardoor moest ik de N weg volgen. Die natuurlijk leuk langs de bosrand gaat zonder lantaarnpalen, toen begon het ook te miezeren, dat was wel echt minder.

Ik heb grappig genoeg meer last van de twee kleine ritjes te paard die ik vrijdag en gister heb gemaakt, zolang niet meer gereden, dat voel ik echt in mijn liezen. Ik ga over 1,5 week met de paarden naar Westerwald, dus dat gaat afzien worden. Van het fietsen voel ik eigenlijk niet zoveel, gisteravond toen ik thuis kwam was ik wel stram, maar nu nergens last van, wel wat schaal bij mijn schaambeen, ondanks fietsbroekje. :=

Lekker Sall, en mooi tempo terwijl je aan het kletsen bent! Leuk dat je je gaat inschrijven!

EDIT: voor wie het leuk/interessant vindt, het wereldkampioenschap backyard ultra is nu gaande! Via de verhalen op de instagram van trailrunningeu kan je het team van Nederland volgen, 15 lopers die elk uur een ronde van 6,7 uur moeten finishen. Gister om 14:00 zijn ze begonnen, ze verwachten dat het tot maandag doorgaat. Als je de ronde van 6,7 uur niet voltooid in het uur, lig je eruit. Ze hebben ook een live blog via de website, maar daar moet je voor betalen volgens mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 14:42

Ja leuk is dat, ik volg het ook.
Ik volg al tijden de winnaar van vorig jaar op insta, Harvey Lewis (en nog wat deelnemers). Heel inspirerend.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:48

Ja ik volg het ook! Wij gaan volgend jaar september een backyard lopen in Zwitserland met onze Zwitserse loopvriend. Geen idee of ik het wat vind, maar leuk om te combineren met een vakantie :j

Wat ontzettend balen Suliko, ik snap helemaal je teleurstelling. Mijn man niet, die klokt rustig af om 49,96 :roll:

Lekker looptempo voor een kletspraatje Sall, goed gedaan!

Balen Tiggs, maar het hoort erbij, de volgende keer ga je weer als een speer. En leuk, een leesclub!
Geldt ook voor Leonie lees ik, soms heb je van die dagen….

We gaan morgen vragen hoe is het gegaan BM, nog een stok achter de deur :D

Ik heb een rustig rondje 16K gelopen, niets bijzonders, even het hoofd leeg en nu lekker lummelen rond huis. We gaan donderdag naar Krakau, dan moet het huis weer spik en span voor de oppas, ook een stok achter de deur :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:05

Ik heb ook weer even bijgelezen. Mooie loopjes, zowel van de ervaren renners als de beginnelingen!

Ook loopjes die afgebroken worden omdat je je dag niet hebt. Ook erg herkenbaar!

Vorige week vrijdag m'n eerste km gerend met een vriendin. Boven m'n tempo, maar wel volgehouden. Maandag verder met Evy, eerst 30 minuten en daarna nog eens 13 minuten (had pakketje opgehaald) en woensdag met de loopgroep meegeweest voor de 1e keer. Was dus ook een rondje van 6 km. Dus vrijdag dacht ik, het herstel loopje van Evy. Ging ook niet echt lekker. Maar achteraf gezien wel logisch. Ik heb gewoon te veel gedaan afgelopen week. Kan echt wel af en toe 3 in de week lopen, maar 2x werkt voor mij beter. Was dus wel een beetje teleurgesteld, maar denk met even wat rust ik wel weer verder kan.
De loopgroep wacht ik voorlopig nog even mee, denk dat dat te belastend is voor nu. Eerst maar even wat meer opbouwen richting de 7-8 km.

Heb nu het schema van trenara voor de 10km. Even aankijken of het de 2e helft niet te zwaar is en ik en beetje mijn eigen draai eraan kan geven, maar ik mis bij evy een beetje de afwisseling in het 10 km schema.. dus een beetje een moes van verschillende schema's van Evy en Trenara.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:15

Ik kruip ook maar weer eens onder mijn meeleessteen vandaan. Er zijn een hoop mooie loopjes gemaakt de afgelopen weken en leuk, ook weer nieuwe (startende) lopers!

Na de overbelasting van mijn vakantie even echt rust gehouden, ook van het wandelen. 1,5 week voor de Kustmarathon mocht ik weer gaan wandelen, maar toen had ik bereikbaarheidsdienst en was het echt prutweer -O- , dus mijn opbouw gelijk maar gestart met de 42km, de mooiste en zwaarste :')! Het wandelen ging echt heerlijk, alleen wel spierpijn de dag erna. Maar twee uur in de auto naar huis zal daar ook aan bijgedragen hebben!
Vorige week was de Duin en Bollenstreek vierdaagse en daar heb ik 4x30km gelopen. De laatste dag werd ik bij de finish geïnterviewd en toen heb ik gekscherend gevraagd of ik maandag ook niet mocht lopen _/-\o_ !
Diegene die het interview af naam, geloofde ook niet dat ik 4x30 had gelopen, ze vond me veels te fit geloof ik :j

Afgelopen week dan rust gehouden en het plan was vandaag morgen heel heel heel rustig weer op te gaan bouwen met Evy, waarbij ik niet op snelheid en afstand wil letten. Maar nu heb ik mij, enigszins impulsief, ingeschreven voor de laatste Kennedymars van het jaar over twee weken :=
En nu denk ik, misschien verstandiger om daarna pas weer aan de slag te gaan met het hardlopen. Aan de andere kant, als ik niet ga pushen, geeft het wel een klein zetje weer aan mijn conditie en misschien dat ik ook nog iets gewicht weet te verliezen, alhoewel dat natuurlijk niet veel zal zijn.

Ik weet gewoon niet wat handig is. Weet wel dat ik eigenlijk heel graag weer wil opbouwen!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 17:42

Ik doe even een ego post hoor.
Ik heb m’n eerste marathon gelopen! Maar man wat was het zwaar. Kon door drukte m’n tempo niet echt vinden, vanaf 25 km begon alles pijn te doen en ging m’n hartslag ook snel omhoog steeds. Toch wat korte stukjes gewandeld, om de hartslag omlaag te krijgen.
Vanaf 35 km werd het echt zwaar, hartslag naar Max terwijl m’n tempo laag was. Dus ook weer stukjes gewandeld om de 2 km ong. vanaf km 39 ong werd m’n hartslag juist laag, en toen heb ik het laatste stuk in 1x doorgelopen. Maar man, alles doet pijn, blaren, etc.
Mn tijd was 4:51.