Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 07:45

Ik probeer mijn bovenlijf een klein beetje in vorm te houden, omdat ik daar ook snel spierpijn heb als ik een keer een obstacle run of bootcamp doe.

Nou lukt dat redelijk, gezien ik met boulderen ook mijn bovenlichaam gebruik.

Van de 18 km van zondag heb ik vrijwel geen spierpijn gehad. Ook geen last van mijn knie, gelukkig.

Vanavond weer training met de groep. Even zie. Hoe dat gaat. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:48

Mag ik jullie advies over compressiesokken? Vanaf welke afstanden hardlopen zijn ze aan te raden? Ik hoor er steeds meer over, ook bij het wandelen maar heb er zelf 0 ervaring mee.

Er zijn zoveel merken in zoveel verschillende prijscategorieën dat ik niet weet waar ik goed aan doe.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:22

Daar kan ik je helaas niet bij helpen @KimD, zelf geen ervaring met compressiesokken. Maar er zijn hier vast leden die je wel kunnen helpen :)

Ik heb maandag nog een klein rondje gedaan. Stiekem omdat ik in Strava even een kroontje wilde halen op een bepaald segment. Zag laatst dat ik daar een 4e tijd ofzo had en daar had ik echt niet hard voor gelopen. Dus ik dacht, ik loop daar even rustig heen, pak een sprintje en ga dan weer rustig terug naar huis ;) Gelukt! :Y)

Gisteren nog een rondje op de racefiets gedaan en nu merk ik dat mijn rechterbeen een beetje verzuurd aanvoelt. Denk dat ik eventjes wat magnesium bij pak vandaag en kijk of het daarmee weg trekt. Vorige week had ik hetzelfde, alleen dan met mijn linkerbeen. Haha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 12:30

Ik vind zelf compressiesokken fijn om mee te lopen.

Gebruik ze meestal voor 10 km en langer sowieso. Bij korte afstanden soms. Maar als het bvb erg warm is, dan zonder.

Merk op lange afstanden net wat minder spierpijn/ stijve kuiten. :)

En in het bos vind ik ze handig tegen krassen van takken enzo.

Heb zelf 2 paar Stox en 2 paar Herzog. Al is een daarvan niet goed passend en draag ik die nooit :')

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:59

Ik gebruik geen compressie sokken, dus geen advies van deze kant.

Tussen de middag even een kort rondje gelopen. Het was maar 4km, maar toch lekker en het voelde een stuk beter dan afgelopen maandag :) Het plan is om vrijdag lekker het bos in te gaan voor een wat langere ronde.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:50

Ik loop nu nét geen 10km (met Evy) op een 'rustig drafje' en daar heb ik (nog) geen spierpijn of lamme benen oid van. Dus eigenlijk pas sokken gaan dragen als dat gevoel er wel is?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:34

Ik heb compressiesokken, maar ik merk geen verschil met of zonder.
Ik heb ze eigenlijk alleen zodat ik langer in mijn korte broek kan lopen als het wat kouder is. En handig inderdaad als je door de struiken/brandnetels moet.

Een hele tijd geleden was er bij editie.nl een stuk over compressiesokken, dat ze tijdens het lopen eigenlijk niks doen, maar dat ze wel wat kunnen bijdragen aan herstel na het lopen. Dan moet je ze na het lopen nog een tijdje aanhouden. Ik dacht iets van een half uur, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik heb vanmorgen een marathon gelopen op het fietspad door het bos. Zat niet helemaal in de planning, maar ik liep zo lekker.

Afbeelding

(Ultra)marathon nummer 15 inmiddels.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:38

Hopelijk mag ik hier wat vragen.
Ik heb een jaar of 5 geleden eens een periode aan hardlopen gedaan maar door een blessure ( niet daardoor) toen gestopt.
Vond het eigenlijk ook saai, we renden door het dorp en ik ben juist echt een liefhebber van de natuur.
Na het zien van fantastische foto’s op mijn Facebook van iemand die fanatiek trail running doet ging het toch wel weer een beetje kriebelen.
Ik kan natuurlijk gewoon weer opnieuw opbouwen en lekker in de natuur gaan rennen.
Houd ik dan nog rekening met speciale zaken qua opbouwen? Is een schema dat voor “ gewoon hardlopen” gebruikt wordt ook handig voor ander terrein?
Ik denk dat een zachtere ondergrond mij ook beter bevalt en de rust en natuur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:13

Een schema dat je op de weg kunt gebruiken, kun je ook in het bos gebruiken.
Afhankelijk van de ondergrond kun je het tempo wat aanpassen.
Op moeilijk terrein ligt je tempo natuurlijk lager dan op de weg.
Gewoon kijken wat lukt en lekker beginnen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:16

Dankjewel. Nog tips voor rustige opbouw schema’s?
Ik deed destijds evy maar ik wil geen muziek en geen gepraat; zet liever zelf een alarm na enkele minuten ofzo

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:34

Ik gebruik de app IntervalTimer. Daar kan je zelf je schema inzetten, die piept als je weer moet rennen/wandelen. Schema’s genoeg op internet. :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:38

Herkenbaar Muze! Ik ben 2,5 mnd geleden (weer) begonnen met hardlopen via Start to run, bij een atletiekvereniging. Dat is een aanrader! Nu blijf ik lopen, mede omdat ik wekelijks meedoe met trainingen. Ik heb expres een club aan het bos uitgezocht, lekker buiten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:43

Ja, mijn dorp zit net iets te ver van t bos af maar wellicht een dorp verderop… bos genoeg daar

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:13

Ik ben vanmorgen weer lekker het bos in geweest, omgeving Noord Ginkel/de Mossel. Ik had geen route gepland maar ging gewoon de paden in die er leuk uit zagen. Maar ik vond het erg warm en had na 9km even een paniek momentje omdat ik dacht dat het nog een flink stuk was terug naar de auto en ik was al bijna door mijn drinken heen. Dus even rust gepakt en route terug bekeken, dat viel gelukkig mee. Vanaf daar fietspad gevolgd terug en uiteindelijk het laatste stuk veel fijner gelopen.... Eindstand 14km. Voortaan dus gewoon een route plannen vooraf 8)7 :')
Het was wel erg mooi!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:17

Muze schreef:
Dankjewel. Nog tips voor rustige opbouw schema’s?
Ik deed destijds evy maar ik wil geen muziek en geen gepraat; zet liever zelf een alarm na enkele minuten ofzo

C25k vind ik erg prettig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:47

Kylan leuk lopen daar altijd! Gewoon wat meer drinken meenemen bij ongeplande routes.

Hier een herstelloopje van 8km na mijn marathon van woensdag. Benen voelden aardig goed, nog wat moe.

Morgen richting Drenthe voor een nachtje in een b&b en hopelijk zondag daar een mooi rondje maken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:20

Ik moest vandaag nog even een pakketje ophalen en wilde eigenlijk ook even hardlopen. Die twee dus maar gecombineerd. Even naar het centrum, pakketje ophalen, in m'n trailvest en nog een paar km door. Uiteindelijk bijna 9km gelopen. Wel flink zweten in die warmte :Y)

@SV wat top dat je benen alweer goed voelden na de marathon van woensdag. Die benen van jou zijn echt goed getraind :j heb je je ingeschreven voor iets zondag of lopen jullie zelf?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:27

Mijn benen geven niet snel op :P . Ik herstel steeds beter van lange afstanden merk ik.
Nee we gaan zelf ergens lopen. Hebben wat routes van afstand meten geplukt waar we iets van gaan kiezen. Wordt Dwingelderveld of bij het Wolvenspoor in de buurt.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:12

Ik kom even mee schrijven :)

Al jaren roep ik dat het me zo leuk lijkt om te gaan hardlopen, maar wegens gezondheidsredenen lukte me dit steeds niet. Vorig jaar heb ik zelf geprobeerd te gaan rennen, maar liep al snel shin splints op.
Paar weken geleden weer zelf begonnen, maar zonder schema is voor mij niks. Ik ga te hard van stapel, vraag teveel van mezelf en dus kom ik bijna spugend thuis en ging ik maar eens per week/eens per 2 weken. Zo bouw je niks op natuurlijk.

Toen kwam ik hier terecht en zag ik hardlopen met Evy en besloot ik dat te gaan proberen.
Ik ben net terug van les 5 en vind het super leuk! Ik heb de motivatie om 3 keer per week te gaan nog en vind het echt heel leuk om te doen. Ben benieuwd hoe het blijft gaan!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:46

Veel plezier in Drenthe SV, Dwingelderveld is zo mooi!

Mooie combinatie Musli, altijd goed om het lopen zo te combineren met andere bezigheden :)

Welkom Davinia! Fijn dat het zo goed bevalt met Evy :)

Hier vanmorgen weer 800m intervallen. Het was wel weer lekker, al heb ik het gevoel dat mijn conditie een dipje heeft. de hartslag ging wel erg omhoog :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:45

Welkom Davinia, leuk dat je zo gemotiveerd bent!

Kylan, die intervallen zijn altijd pittig.

We hebben vandaag 25km getraild vanaf het wolvenspoor in Drenthe.
Geweldige route met soms redelijk onbegaanbare paden.

Deze week 81km hardgelopen, komende week even een week met iets minder kms om goed te herstellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:11

SV, Wat leuk toch weer, altijd je berichten te lezen, en je leuke foto’s te zien.

Zo nu en dan wel meegelezen, dat hangt blijkbaar toch samen met mijn eigen hardloop activiteiten :j
Zelf wat minder gelopen, een week of drie a vier helemaal niet vanwege een kuit blessure, een kleine zweepslag. Ik wist niet dat dat zo’n pijn kon doen, zo in 1 keer acuut ‘bam!’ daar was het.
Nu alweer een paar weken aan het lopen, dat gaat goed. Vandaag 7 km.

Volgende week is de halve marathon van Zwolle, daar ga ik de 4 Engelse mijl lopen. Tenminste als ik niet ziek wordt. Huisgenoot heeft Corona, afgelopen vrijdag positief getest. Ik heb gelukkig (nog) geen klachten, fingers crossed.

Zo nu ga ik weer even wat bijlezen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:45

Fijne plaatjes weer @SV. En flinke afstand, zo eventjes op de zondag. Mooi omgeving zo te zien :)

@Morris wat fijn dat je weer 7km hebt kunnen lopen. Balen dat je zo ineens een bak ellende te pakken had. Hopelijk komt het niet meer terug en kun je weer lekker opbouwen :j

Hier vandaag, voor het eerst in tijden, weer eens een rustige duurloop gedaan. Beetje regen, maar evengoed nog flink benauwd buiten. Maar evengoed fijn gelopen :D nu lekker even chillen...
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 05-06-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:50

MuSLi altijd zo fijn hè, dat je na het lopen, lekker kan relaxen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:36

Zo, ik ben ook al weer even niet actief geweest in dit topic. Wel nog lekker aan het door trainen na er ruim 2 weken uit te hebben gelegen door andere verplichtingen gevolgd door een weekje ziek zijn.

Ik was net eens aan het kijken op de ING site voor rentepunten, en toen zag ik dat je voor 500 rentepunten een 20% kortingsbon kan krijgen bij Asics...

Dit zijn de voorwaarden:
Voorwaarden schreef:
  • Deze kortingsbon biedt 20% voordeel op ASICS.com
  • De vouchercode is slechts 1 keer geldig op ASICS.com en is niet retourneerbaar
  • De vouchercode is niet bruikbaar in combinatie met andere aanbiedingen en codes en is ook niet geldig op eerdere aankopen
  • De aanbieding is exclusief verzending
  • In geval van retourneren, kun je terecht bij onze retourinformatie op https://www.asics.com/nl/nl-nl/returns- ... olicy.html
  • Uitsluitingen zijn van toepassing op METASPEED SKY, MAGIC SPEED, METARIDE, METARACER, METARUN, GEL-KAYANO, GEL-NIMBUS, GEL-CUMULUS, NOVABLAST, DYNABLAST, ROADBLAST en GT-2000
  • Kijk hier voor de veelgestelde vragen.
  • Deze voucher is in te wisselen tot 01-01-2024

En je kan ook nog meerdere kortingsbonnen krijgen: Van dit product mag je maximaal 35 per 12 maanden bestellen.

Mocht er iemand geen ING hebben maar hier wel gebruik van willen maken, stuur me even een PBtje, ik heb best wat punten en ik gebruik ze zelden...

EDIT: Puma heeft ook een kortingsbon met ING punten, maar die zijn wat minder bekend als hardloopschoenen merk...