Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:37

Nikass schreef:
Zebrastreep "het enige dat veranderd" is dat je het wel overleefd of niet overleefd? Dat is maar een klein detail uiteraard... ;(

Femke-Tweety bedankt voor het lezen van mijn volledige bericht, en je inlevingsvermogen ;)
Overigens is er bij een heel groot deel mensen met overgewicht geen groot achterliggend drama hoor.

Ze weten helaas nog niet of je besmettelijk bent voor anderen. Als ze dat nu uit konden sluiten dan zou er weer heel wat open kunnen gaan. Een ziekenhuisopname is gewoon heel klein na een vaccinatie. En hoelang het pfizer vaccin werkt weten ze ook nog niet dus kan best zijn dat het nu 4 maanden werkt maar daarna niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:43

Dank je wel Pien! :)

Het gaat mij totaal niet om de maatregelen. Die zijn niet leuk, maar dat zal me worst zijn. Het gaat om het leven van dierbare mensen.

Ik begrijp heel goed dat obees soms een complexe oorzaak heeft, vandaar dat ik ook al schreef dat mijn mening door emoties was gekleurd. Maar de risicogroep "dikke mannen boven de vijftig" dat zijn echt geen probleem eters hoor. En het gaat juist wel om die groep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:30

Dus mannen van boven de 50 hebben geen stress of psychische problemen?
Hebben alle goede bacteriën in de darmen zitten (daar blijkt ook een oorzaak te zitten bij dikke mensen)

Daarnaast zie ik bij de ic waar ik kom zelden als medische geschiedenis staan, obees, verdere voorgeschiedenis geen.
Er staat meestal een hele riedel aan andere dingen bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:38

Weet je, het lijkt me niet erg zinvol om hier een discussie over te gaan voeren. En je kunt alles omdraaien wat ik zeg, maar ik heb geen zin om steeds opnieuw de essentie van mijn zinnen uit te leggen.
Vindt er lekker van wat je wilt. Ik heb er zo mijn eigen gedachten over.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:42

Allez vooruit, de belgskes doen het zo slecht nog niet met vaccineren :P

Citaat:
In de Europese Unie worden de beschikbare vaccins verdeeld op basis van de bevolkingsaantallen van de lidstaten. Aan de hand van de vaccinatiegraad kan worden gezien hoe efficiënt het vaccineren gebeurt.

Malta kent momenteel de hoogste vaccinatiegraad met 7,6 procent van de volwassen bevolking. Daarna komen Slovakije, Polen, Ierland, Denemarken, Finland, IJsland, Roemenië en Noorwegen, waar de vaccinatiegraad tussen 4 en 4,5 procent ligt. De vaccinatiegraad ligt in België ongeveer gelijk met Zweden en Frankrijk, maar we doen het beter dan Nederland (3,6 procent), Spanje (3,6), Duitsland (3,3) of Italië (2,7).

In vergelijking met de rest van de wereld loopt Europa wel achter: in Israël zit men volgens de gegevens van de website Our World in Data al aan meer dan 71 procent, in het Verenigd Koninkrijk al aan 20,7 en in de Verenigde Staten aan 14 procent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:43

Nikass schreef:
Weet je, het lijkt me niet erg zinvol om hier een discussie over te gaan voeren. En je kunt alles omdraaien wat ik zeg, maar ik heb geen zin om steeds opnieuw de essentie van mijn zinnen uit te leggen.
Vindt er lekker van wat je wilt. Ik heb er zo mijn eigen gedachten over.

En dat is verdrietig genoeg...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:48

DuoPenotti schreef:
Obees is wel even wat anders dan overgewicht.
Dat eet je er echt zo niet even aan hoor.

Maar ook overgewicht is echt wel vaker iets aan de hand.
Trage schildklier en ondanks medicatie niet meer op goed gewicht komen.
Een andere ziekte zoals bijvoorbeeld reuma en niet meer zo goed kunnen bewegen/sporten en daardoor zwaarder dan gewenst.
Emotie eten, misschien nu nog wel meer door het thuiszitten.
Niemand in Nederland word graag gezien met overgewicht want er zit een behoorlijke taboe op en flink wat vooroodelen.
Was het zo gemakkelijk had echt niemand meer dan maatje 38.

Echwel schreef:
Vergeet erfelijkheid niet, daar zijn onderzoeken naar geweest en het is genetisch

Ik vind deze twee reacties héél kort door de bocht. Ja er kunnen onderliggende oorzaken zijn zoals medicatie, maar deze zijn écht niet bij de meerderheid van de mensen met obesitas... en persoonlijk vind ik dit soort statements het probleem ook flink bagataliseren. Voor de overgrote meerderheid geldt dat ze het er toch echt zélf aan-eten. Dat daar eea psychologische oorzaken aan ten grondslag liggen, vast en zeker, maar fysiologische oorzaken zijn toch echt niet de meerderheid. Het hele “ik kan er niks aan doen dat ik overgewicht heb” is echt over het algemeen de grootste onzin die er bestaat (uitzonderingen daar gelaten, maar die heten niet voor niks uitzonderingen).

Vind ik dat deze mensen dan minder recht hebben op een vaccin? Nee. Het zou beter zijn om gezond afvallen en de daarbij horende (medische) begeleiding en meer sporten te stimuleren vanuit overheid/verzekering/(huis)artsen. Maar als ze nu een grotere druk op ons stelsel geven is het goed om ze dan ook nu voorrang te geven op vaccinaties.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:50

En last but not least...hoe je het ook draait of keert, we mogen allemaal heel blij zijn dat er al zo snel vaccins ontwikkeld zijn en dat we in een westers land wonen.
Voor hetzelfde geld lukte het niet meteen en dan zit je er een paar jaar of langer aan vast voor er iets werkend op de markt kon gebracht worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:55

Pandora2 schreef:
En last but not least...hoe je het ook draait of keert, we mogen allemaal heel blij zijn dat er al zo snel vaccins ontwikkeld zijn en dat we in een westers land wonen.
Voor hetzelfde geld lukte het niet meteen en dan zit je er een paar jaar of langer aan vast voor er iets werkend op de markt kon gebracht worden.

Precies of er komt nooit wat op de markt omdat er simpelweg te weinig geld is om het te kopen. Ik blijf mij nog steeds verbazen dat in landen als Afrika mensen dood gaan aan hepatitis terwijl je hier een vaccinatie krijgt en levenslang beschermd blijft. Gewoon omdat de regering in arme landen daar geen geld voor heeft. Triest eigenlijk hier hoef je aan heel veel ziekten niet meer te overlijden en in arme landen gewoon nog wel, of het gaat nog jaren duren voordat er wat is. Denk dat wij inderdaad heel blij mogen zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:03

Precies, je mag in je handjes klappen dat er al wat is en dat het redelijk vlot allemaal geaccepteerd wordt. En dat je dan een maand korter of langer moet wachten en daarover gaat klagen, bekijk het eens positief, je moet blij zijn dat we wat hebben. Als je opeens een maand naar voren werd geschoven hadden we denk ik geen geklaag gehoord of wel :+ Iedereen vind dat diegene hem eerst mag hebben, ik, de buurman, degene met obesitas, de politieagent, de oma van 90. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat er beleid wordt gemaakt en dat ik daar niks aan kan veranderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:06

En het is niet dat diegene die hem wel al gehad hebben ineens een berg privileges krijgen ofzo. Uiteindelijk verandert er echt helemaal niks aan wat je mag na een vaccinatie.
Dat het gevoelsmatig een fijn gevoel is en je je zekerder voelt, wil ik best inkomen. Maar daar heeft de regering echt 0 boodschap aan gelukkig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:11

Wees blij dat we nu moeten wachten niet wanneer het prachtig warm weer buiten is.

Komende week nog maar lekker warm binnen blijven

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:14

Misschien is het voor mij ook wel anders omdat ik gewoon als allerlaatste aan de beurt ben no matter what en ik geen angst heb voor Corona, maar dat is ook precies de reden waarom ze de jeugd iets meer vrijheid willen geven (en als je ziet wat dat is, is dat nog steeds allemaal heel erg gereguleerd en eigenlijk nog precies niks) :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:17

Hier in het zuiden wordt het lente volgende week {:} :D

Als het goed is, heeft iedereen die wil toch na de zomer de vaccins gekregen en kunnen we hopelijk naar het nieuwe normaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:17

secricible schreef:
En het is niet dat diegene die hem wel al gehad hebben ineens een berg privileges krijgen ofzo. Uiteindelijk verandert er echt helemaal niks aan wat je mag na een vaccinatie.
Dat het gevoelsmatig een fijn gevoel is en je je zekerder voelt, wil ik best inkomen. Maar daar heeft de regering echt 0 boodschap aan gelukkig.

Het verandert niets aan wat je mág en daar gaat het ook helemaal niet om. Het verandert wat aan je overlevingskansen. Lijkt me niet onbelangrijk!

Wat is er zo verdrietig Secricible?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-02-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:18

Daar denk ik toch echt heel anders over Imandra.
En heel toevallig gisteren nog met wisseling van de "dienst" over gehad, op de IC.
En daar denken ze er toch over zoals ik even kort samengevat beschrijf.
Niemand word zo dik door gewoon zomaar te vreten omdat ze daar zoveel zin in hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:20

Nikass schreef:
secricible schreef:

Het verandert niets aan wat je mág en daar gaat het ook helemaal niet om. Het verandert wat aan je overlevingskansen. Lijkt me niet onbelangrijk!

Blijkbaar is dat alleen belangrijk als het om jou en je dierbaren gaat. Want als er op advies vd gezondheidsraad een groep met hoger risico naar voren gezet wordt omdat die blijkbaar slechtere overlevingskans hebben, dan maak je je daar boos over.

DuoPenotti schreef:
Daar denk ik toch echt heel anders over Imandra.
En heel toevallig gisteren nog met wisseling van de "dienst" over gehad, op de IC.
En daar denken ze er toch over zoals ik even kort samengevat beschrijf.
Niemand word zo dik door gewoon zomaar te vreten omdat ze daar zoveel zin in hebben.

Imandra zegt niet dat ze zo dik worden door “zomaar te vreten omdat ze daar zoveel zin in hebben”, alleen dat er geen fysiologische grondslag achter ligt bij de meeste mensen met morbide obesitas.
En dat klopt ook, net als bij anorexia is het voor 99% een psychologisch probleem. Geen fysiek probleem dat obesitas veroorzaakt.
Dat maakt het niet ineens makkelijk, juist niet. Maar obesitas als een fysiek probleem bestempelen doet het net zoveel onrecht aan als anorexia als een fysiek problee bestempelen. Er zitten fysieke aspecten aan, ja. Maar het is voor 99% van de mensen in oorsprong een psychisch probleem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:32

Pandora2 schreef:

Als het goed is, heeft iedereen die wil toch na de zomer de vaccins gekregen en kunnen we hopelijk naar het nieuwe normaal.

Dat zou leuk zijn, maar ik betwijfel het. We zijn nu 6 weken na de eerste vaccinatie en nog geen 4% gevaccineerd, dat schiet echt niet op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:38

Dat zegt weinig,.als het goed is loopt de productiviteit steeds verder op en komen er steeds meer vaccins.
De relevante vraag is of ieder land straks de productie kan bijhouden. En of men beloftes mbt productie straks nakomt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:40

nynke55 schreef:
Pandora2 schreef:

Dat zou leuk zijn, maar ik betwijfel het. We zijn nu 6 weken na de eerste vaccinatie en nog geen 4% gevaccineerd, dat schiet echt niet op.

Maar ik heb zo het gevoel dat het CureVac vaccin er snel aankomt en dan zullen de beschikbare dosissen ook omhoog gaan.
En Moderna heeft een aanvraag ingediend om 15 ipv 10 dosissen in een flacon te mogen steken.
Denk dat ze er nu alles aan doen om niet om het russische of chinese vaccin te moeten gaan bedelen :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:43

Pandora2 schreef:

OP Bokt, wellicht in dit topic heb ik voorspeld in het begin vd pandemie dat er begin dit jaar een vaccin is. Daar is toen hartelijk om gelachen want was wel erg positief gedacht en onmogelijk. En zie nu.......
Zo ben ik er van overtuigd dat we begin volgend jaar uiterlijk ons leven weer terug hebben en ik verwacht eerder. Ik verheug me erop!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:51

Wat me vooral steekt is dat eerst steeds gezegd werd, alle risicogroepen eerst zodat die q1 beschermd zijn. Dat is zo belangrijk. En nu -O-

En nu gezonde 60/65 jarigen niet in de zorg werkend gaan voor de risicogroepen. Waardoor die laatsten nog langer uit de maatschappij moeten blijven en hun omringende mensen ook zodat nu gewoon deelnemende gezonde mensen eerder geent worden.

Ik weet van mensen in mijn doelgroep waarvan kinderen niet naar school kunnen en man niet buitenshuis kunnen werken en boodschappen ontsmet moeten worden voor binnenkomst omdat het virus domweg fataal is voor hun moeder. Maar helaas hun leven en dat van velen moet stil blijven staan met angst zodat gezonde 60/65 mensen doorkunnen. En nog voor maanden met wat pech.

En jongeren mogen meer dadelijk waarschijnlijk want zij hebben het zo zwaar. En bijna de helft geeft nu aan schijt te hebben aan de regels, want zijworden toch niet ziek. Ach ja waarom zou je een heel grote groep stille mensen "vergeten" wiens leven echt tot stilstand is gekomen.

Mijn enige contact heeft helaas vanwege zijn werk dagelijks risico contact ivm oa vrolijk doorlevende collegas en de aard van de werkzaamheden. Wat maakt dat mijn contact met hem eigenlijk ook te risicovol is. En zijn leven noodgedwongen naast zijn werk ook volledig stilstaat? Maar het enige alternatief is nog ellendiger. Namelijk dat ik opgesloten in huis als een kluizenaar mag gaan leven voor geen idee hoe lang. ;( Die vaccinatie maakt het net wat minder stressvol, minder risico nog een keer zo ziek te worden.

Als dat eerst wordt voorgehouden q 1 en uiterlijk maart ben je beschermd en dat schuift vrolijk op naar mei en gezien leeftijd oud jong mogelijk pas juni of nog later. Nog langer in fikse stress leven maakt gezondheid niet beter. :n

De groep die nu voorgaat gezond 60/65 de mensen die ik ken in die groep trekken zich nu al weinig aan van regels en geven al aan na de enting de regels los te laten. Waardoor hun nagenoeg niet aangetaste leven ongestoord doorgaat. En er een groep die ongeveer als kluizenaar leeft nog langer zich mag afzonderen. Ja dat steekt en doet pijn en maakt me razend kwaad. En voelt heel erg oneerlijk.

Omdat de groep risico 60- nu al zoveel teruggetrokken leeft dat ze een kleinere belasting geven op de ic omdat ze domweg niet dood willen. Ja dat vind ik oneerlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:55

Ja karuna, iedereen vind het om zijn beurt oneerlijk.
Waren er meer vaccinaties zouden ze anders kunnen doorpakken.
60-65 is zeker wel een risicogroep.
Door hun leeftijd, maar moeten nog wel gewoon naar het werk. En lopen dan meer kans besmet te worden.

En ik vind het niet netjes maar te benoemen dat zoveel mensen schijt hebben aan de regels, ik denk dat dat best mee valt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:57

Karuna, waar jouw denkfout zit is dat ook gezonde 60-65++ in de risico groep zitten en die mensen zitten net als jij ook al maanden thuis geïsoleerd. Dus het is lood om oud ijzer.
Ook mensen van MIJN doelgroep zitten dus thuis en leven zeer geïsoleerd. Dus ook hun leven staat stil.

De jongeren houden zich veelal wel aan de regels iets dat gemeten is en gebleken is, dus wat jij schrijft klopt gewoon niet. En er zijn meerdere vergeten groepen zoals jij dat noemt want heel veel mensen worden enorm geraakt door deze pandemie. Dus ik denk dat extra zielig doen en boos zijn niet helpend is om postief door deze crisis te komen.
En de stress die maak je toch echt zelf, want het is gewoon zoals het is.Net als ik heb jij ook geen werk, dus net als ik kun jij ook in en rond het huis je ding doen. MEt dat verschil dat ik MOET boodschappen doen want internet bestellen dat gaat hier hem niet worden en jij dat nog wel kan doen., dus ons leven is niet ongestoord verder gaan. Heel veel mensen in mijn groep leven al maanden thuis. Een vriend van ons uroloog, leeft al maanden thuis want door zijn leven mag hij zijn werk niet meer uitoefenen want hoort tot de risico groep. Dus het klopt niet wat je schrijft.

En niet alleen jij wilt niet dood, ik ook niet en met mij heleboel mensen niet. Dus stop met slachtoffer zijn, want we zijn allemaal slachtoffer en je schiet er niets mee op en het komt ook nog eens heel onsympathiek over door jezelf zo boven anderen te stellen. Want daarmee doe je niet alleen jezelf maar ook anderen te kort.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:03

Alle risicogroepen in q1 was ook het plan. Alleen blijkt er een risicogroep meer te zijn dan voorheen gedacht (namelijk 60-65) en laat een berg vaccins het afweten (namelijk de helft van de toegezegde vaccins van AZ)
En dat is oliebol ja, maar daar kan de regering vrij weinig aan doen.

Je doet alsof de 60-65 zomaar er tussendoor geschoven is zonder enige reden. De reden is dat zij 1/5 van de bezetting van de IC opleveren.

Als morgen zou blijken dat 1/5 van de IC opnames uit roodharigen bestond, dan kun je blijven roepen dat roodharigen zo gezond zijn. Dan zijn ze gewoon nog steeds een risicogroep, net zo zeer als iemand met hart en vaatziektes of diabetes of whatever.

En ik weet niet waarom je steeds over mei praat. De rijksoverheid noemt nog steeds maart als startdatum voor de groep 60- met onderliggend lijden. Als je dan niet tot de eerste hoort, dan zijn er blijkbaar groepen die meer risico lopen dan jij.

Verder generaliseer je echt verschrikkelijk. Ik ken genoeg 60-65 jarige die zich wel aan de regels houden, zich bewust zijn van hun kwetsbaarheid en ken geen enkele 60-65 jarige die zegt “los te gaan” na de vaccinatie. Dat zijn jou emoties die praten.

Volgens mij heb je het zo slecht nog niet, met je camper er op uit. Ik ken genoeg mensen van 60-65 die écht opgesloten zitten en al een jaar geïsoleerd zijn. Stop slachtoffer zijn.