De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:17

PSvanLot schreef:
Ik geloof nog steeds niet dat er in Nederland scholen gesloten gaan worden of evenementen afgelast.

Inmiddels weet ik dat er in Nederland (tegenover de rest van de wereld) veel matiger getest wordt en dat er afgewacht wordt.

Nederland is ronduit laks weet ik uit verschillende bronnen in de gezondheidszorg... maar ja, voorkomen doen we het toch niet.
Ik denk wel dat het daadwerkelijk aantal besmette patiënten in Nederland hoger ligt dan wat we officieel weten... maar ja, wanneer ze niet testen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:21

verootjoo schreef:
germie schreef:
Zoals ik al schreef van iemand die in Sestriere woont. Daar is alles gewoon open.

Sestriere ligt ook niet bepaald in Lombardije, en volgens mij is het dat gebied wat dicht is.

Als je kijkt naar het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dan is dat gebied ook oranje gemaakt met het advies er alleen naartoe te reizen wanneer het nodig is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:22

Ik schrijf ook steeds dat Sestriere buiten de haard ligt, buiten het dichte gebied. Dus die mensen daar zijn het niet eens met een negatief reisadvies. Dat is toch niet raar? Daar is alles open en dan komen mensen niet terwijl ze zelf niet zijn uitgeroepen tot risicogebied door Italie zelf dus, dat maken anderen er weer van, waaronder Nederland.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:40

Ik vraag mij af, of het wel of niet tekenen van een risico gebied uitmaakt of er minder toeristen komen.

De helft van de toeristen kan hun vakantieland niet eens aanwijzen op de kaart, laat staan het verschil tussen gebieden in Italie zien.

Ik denk dat iedereen nu gewoon heel Italie laat links liggen.

Zelfde geld voor China, dat land is enorm en er zijn ook gebieden zonder Corona. Echt niemand die zijn vakantie daar naar boekt nu :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:40

corine1981 schreef:
PSvanLot schreef:
Ik geloof nog steeds niet dat er in Nederland scholen gesloten gaan worden of evenementen afgelast.

Inmiddels weet ik dat er in Nederland (tegenover de rest van de wereld) veel matiger getest wordt en dat er afgewacht wordt.

Nederland is ronduit laks weet ik uit verschillende bronnen in de gezondheidszorg... maar ja, voorkomen doen we het toch niet.
Ik denk wel dat het daadwerkelijk aantal besmette patiënten in Nederland hoger ligt dan wat we officieel weten... maar ja, wanneer ze niet testen.

Ik denk extreem veel hoger dan dat ze weten. Maar als je als advies krijgt: 'blijf maar een paar dagen thuis' wanneer je en in noord Italië bent geweest en luchtwegklachten met koorts hebt, dan vraag ik me af of ze het überhaupt wel willen weten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:44

Ik zou als ik kinderen had gewoon verder kunnen met thuisonderwijs. Maar niet elke ouder kan dat. Daarnaast zal niet elk kind meewerken (ik zou vrij krijgen in die tijd heerlijk gevonden hebben).
Maar als een schoolsluiting tot 2 weken beperkt blijft, dan haal je dat zo weer in. Dat hoeft niet eens extra tijd te kosten. Desnoods schrap je maar de gymuurtjes en tekenen en handvaardigheid voor een paar weken. Maar waarom sluit je scholen? Zijn kinderen de grootste bron van overdracht? Is die buurman dat niet die in die bus zit te hoesten? Ik denk niet dat het sluiten van scholen bijdraagt aan het uitbannen van een virus. Ik zou wel strenger toezien op het thuis blijven van snotterige peuters en kleuters en zieke kinderen. En daarnaast kun je prima inbouwen dat elk kind verplicht elk uur de handen even wast bijvoorbeeld. Wil je als puber eten in de kantine? Eerst je handen wassen. Na elke pauze of klassenwisseling voordat je weer een lokaal in gaat: eerst je handen wassen. En de lokalen verplicht luchten in pauzes, die zijn soms gewoon goor bedompt. Ja, dan is het daarna even koud, maar wel weer frisse lucht. Ik denk dus niet dat de school op zich het probleem is, maar gewoon hoe sommige dingen altijd gaan. Er waren soms lokalen waar de klas er voor een stank van had gemaakt. Dan was het echt vies om daar binnen te gaan. Die moet je dan luchten. Dus misschien dat je tijdelijk wat kortere lesuren krijgt, geen 50 minuten maar 45 omdat er gelucht en gewassen moet worden, maar zo kan school doorgaan zonder een groter risico als die buurman in de bus.

Volgens jaar is het virus er nog wel. Daar ben ik niet bang voor. Je krijgt alleen dat mensen meer weerstand krijgen tegen het virus en zoals al gebleken is, verzwakt het virus al. Dat laatste is voor nu natuurlijk belangrijk.

Italianen hebben sowieso meer contact met elkaar, ook met vreemden worden rustig omarmingen gehouden. Dat je het zo overdraagt is bewezen. Dus hopelijk krijgen Italianen ook het advies om even niet te zoenen met een hoestende partner.

Ik vind Nederland niet laks, eerder gewoon nuchter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:45

ruitje schreef:
Ik vraag mij af, of het wel of niet tekenen van een risico gebied uitmaakt of er minder toeristen komen.

De helft van de toeristen kan hun vakantieland niet eens aanwijzen op de kaart, laat staan het verschil tussen gebieden in Italie zien.

Zelfde geld voor China, dat land is enorm en er zijn ook gebieden zonder Corona. Echt niemand die zijn vakantie daar naar boekt nu :+

Het is ook flink lastiger om nu een vlucht naar China te vinden. Er zijn ook landen en mensen die Hongkong ook bij China vinden horen. Dat is toch al een poosje niet meer zo, hoewel er wel nog banden met zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:45

Jij denkt wel erg makkelijk over thuisonderwijs en het schrappen van gym/tekenen etc....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:48

PSvanLot schreef:
Jij denkt wel erg makkelijk over thuisonderwijs en het schrappen van gym/tekenen etc....

Nou inderdaad := moet de gymdocent dan ineens Nederlands of wiskunde gaan geven?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:48

ruitje schreef:

Denk het ook hoor, dat het niet bepaald veel uitmaakt. Wij hebben ook onze vakantie in Italië maar afgezegd, maar meer omdat je we een beetje ingesloten begonnen te worden tussen Rome en Noord-Italië. Als de vliegtickets wat meer mee hadden gezeten dan waren we wel naar Zuid-Italië gegaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:52

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

Nou inderdaad := moet de gymdocent dan ineens Nederlands of wiskunde gaan geven?

Vind je die vakken even belangrijk als rekenen of taal? Je kunt 1 jaar tekenen of gym zo inhalen, want daar valt niet zo veel aan in te halen. Maar bij rekenen of taal wordt dat lastiger. Als je nu 2 weken scholen sluit, dan moet je ook nadenken over gemiste lessen of stof inhalen. Ik noem een paar mogelijkheden. Misschien zou jij het anders doen bij het inhalen, maar dan ben ik ook wel benieuwd hoe dan. Het is niet zo dat als je nu de scholen 1 maand sluit dat je dan maar in de zomervakantie door moet gaan. Daar zijn wel andere oplossingen voor te bedenken. En ik probeer een paar suggesties te geven. Daarnaast suggesties hoe je lessen wel door kunt laten gaan. Andere ideeën? Ik zou zeggen benoem ze.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:54

germie schreef:
Destination schreef:

Vind je die vakken even belangrijk als rekenen of taal? Je kunt 1 jaar tekenen of gym zo inhalen, want daar valt niet zo veel aan in te halen. Maar bij rekenen of taal wordt dat lastiger. Als je nu 2 weken scholen sluit, dan moet je ook nadenken over gemiste lessen of stof inhalen. Ik noem een paar mogelijkheden. Misschien zou jij het anders doen bij het inhalen, maar dan ben ik ook wel benieuwd hoe dan. Het is niet zo dat als je nu de scholen 1 maand sluit dat je dan maar in de zomervakantie door moet gaan. Daar zijn wel andere oplossingen voor te bedenken. En ik probeer een paar suggesties te geven. Daarnaast suggesties hoe je lessen wel door kunt laten gaan. Andere ideeën? Ik zou zeggen benoem ze.

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, helemaal geen gym of tekenles geven voor een periode, maar waar moet die docent op leven? Gebakken lucht?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:58

germie schreef:
Destination schreef:

Ik zit zelf in het onderwijs en helaas werkt het zo niet. Basisschool scholieren kun je echt niet dagelijks van 0830 tot 1430 laten werken aan theoretische vakken zonder onderbrekingen met vrijere opdrachten.

Op de middelbare school kan een docent niet meer lessen geven dan dat diegene al doet. Dan zouden ze veel te veel lessen gaan geven.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:59

Maar Germie, wie gaat die lessen geven dan?

Bij veel vakken ligt het tempo niet heel hoog, daar zou best wel het een en ander in kunnen veranderen tijdelijk. Of in plaats van 4 uitgebreide opgaven maar 2 maken als de leerlingen het snappen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:02

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

Geloof niet dat Germie er ''erg makkelijk'' overdenkt. Ze geeft mogelijkheden mocht er lestijd ingehaald moeten worden. En ja, dan tellen gym en handvaardigheid even minder mee, so what.
En de docenten die deze vakken geven staan ook niet gelijk op straat. Iets minder zwart/wit denken is ook een mogelijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:03

germie schreef:
Ik schrijf over 'daar' en Sestriere. Want in Sestriere is het gewoon (op dit moment) niet. Dat is een feit.

Dat weet jij helemaal niet. Het is praktich onmogelijk om uit te sluiten dat het daar is.
Dus dat is geen feit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:11

Een voorbeeld, ik heb chemie gestudeerd en ben ooit begonnen aan de eerste graads leraren opleiding. Ik heb toen een betaalde stage gedaan en ook de vakken wiskunde en algemene natuurwetenschap gegeven. Dus daarin kunnen mensen prima schipperen. Natuurkunde zat en zit ik ook aardig in.
Dat er afwisseling moet zijn klopt, maar kies dan voor een chemiepracticum i.p.v. gymles. En dan zou die gymleraar misschien wel kunnen helpen met het begeleiden en klaarzetten van spullen.
Of je zet ze tijdelijk in om toe te zien op het vaker handen wassen. Ja, dat is misschien saaier werk, maar zou dat niet kunnen? Of helpen met nakijken? Dan kan die andere docent dat uurtje extra geven voor een paar weken omdat het anders niet 'mag'.
Minder opgaven kan misschien ook, maar ik vind wel dat je moet proberen om de leerlingen mee te krijgen. Dat de minder snelle leerlingen de dupe worden van een besluit om tijdelijk geen les te geven. Of misschien dat je daarna de minder snelle leerlingen bijlessen kunt geven. Dat gebeurt nu ook, maar dan misschien voor een grotere groep.
En ook het niet door laten gaan van gymlessen of handvaardigheid is dan tijdelijk he. Het gaat alleen om het eventueel inhalen.
Het zijn gewoon ideeën om een achterstand in te halen mocht dat nodig zijn. Maar ook ideeën om een sluiting misschien niet nodig te laten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:12

safina schreef:
germie schreef:
Ik schrijf over 'daar' en Sestriere. Want in Sestriere is het gewoon (op dit moment) niet. Dat is een feit.

Dat weet jij helemaal niet. Het is praktich onmogelijk om uit te sluiten dat het daar is.
Dus dat is geen feit.

Het is daar niet aangetoond (tot nu toe om het even te verduidelijken). Het lijkt er wel op dat er hier mensen zitten die elk woord ontleden.
Wie weet heb jij het wel, je kunt wel ontkennen, maar het is niet getest. Het is misschien wel een feit dat je het eigenlijk niet kunt hebben want je bent niet in een risicogebied geweest, niet ziek, geen familie die ergens geweest is, en je hebt geen carnaval bezocht.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:13

Eens met Germie, er is wel een mouw aan te passen.
Voor bassisschool leerlingen.. dat haal je in het komende jaar wel in( met een plan). Alleen voor groep 8 moet er iets langer nagedacht worden ( cito wel/niet uitstellen etc)
Middelbare school idem. examenklassen en pre examen klassen zijn een probleem, echter die kun je ook via skype/ hangout etc les geven. Zowel Google als Microsoft hebben hun software daarvoor voor het komende half jaar gratis ter beschikking gesteld.

Natuurlijk is het moeilijk, maar niet onoverkomelijk

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:32

Ik vraag me wel af hoe lang ze nog volhouden dat het niet besmettelijk is wanneer je geen symptomen hebt. Hoe kunnen dan drie personen bij hetzelfde bedrijf die meteen thuisbleven toen ze zich niet goed voelden elkaar besmetten. Drie achter elkaar aan ipv op hetzelfde moment bedoel ik dan. Bedrijf in Coevorden heeft derde geval van Corona .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:34

Ik vind het vooral grappig dat er gezegd wordt dat er zoveel ingehaald moet worden.

Als er 14 dagen geen onderwijs gegeven wordt dan slaat er echt niet zo'n groot gat dat je daar problemen mee krijgt. 14 dagen stelt echt helemaal niks voor. Daar hoef je geen kunstgrepen voor uit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:35

PSvanLot schreef:
Ik vind het vooral grappig dat er gezegd wordt dat er zoveel ingehaald moet worden.

Als er 14 dagen geen onderwijs gegeven wordt dan slaat er echt niet zo'n groot gat dat je daar problemen mee krijgt. 14 dagen stelt echt helemaal niks voor. Daar hoef je geen kunstgrepen voor uit te halen.

Je weet toch niet hoe lang het gaat duren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:36

bigone schreef:
Ik vraag me wel af hoe lang ze nog volhouden dat het niet besmettelijk is wanneer je geen symptomen hebt. Hoe kunnen dan drie personen bij hetzelfde bedrijf die meteen thuisbleven toen ze zich niet goed voelden elkaar besmetten. Drie achter elkaar aan ipv op hetzelfde moment bedoel ik dan. Bedrijf in Coevorden heeft derde geval van Corona .

Die mensen hebben toch ook wat klachten? Want anders is testen niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:39

bigone schreef:

Volgens mij is dat nooit gezegd, althans niet door RIVM. Wel dat de kans dat iemand besmet wordt heel klein is omdat er minder gehoest en geproest wordt.
https://nos.nl/l/2324987

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:40

Ik vind het niet zo’n probleem om scholen te sluiten. Wel lastig voor de uit huis werkende ouder.
Maar waarom is het dramatisch dat kinderen eens een tijdje géén onderwijs krijgen? Krijgen ze de tijd het echte leven te leren ipv theoretisch geneuzel. Ook deze hele toestand mbt het virus is een leerschool. Voor ouders trouwens ook lesje sociaal zijn. Want er zal toch creatief gedacht moeten worden om deze kinderen te vermaken. Ouders onderling, kinderen zelf etc... Ik zie er eigenlijk wel een voordeel in. Kinderen die eens even niets moeten!

Dan halen ze de verplichte lesstof later in. Van mij mogen ze lekker kind zijn in de Corona periode, nemen ouders en kinderen misschien eens weer wat tijd voor elkaar. Dié lessen zijn veel belangrijker.