Wie wandelt er nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:19

Ja, ik denk het ook, maar hier heeft iemand het over versteende paddestoelen.
http://bergloper.blogspot.com/2014/03/r ... duvel.html
Maar een ander zegt weer dat ze "verhout" zijn. Wat dat ook zijn mag. Ik las dat ze soort van vergroeien met het hout. Dus ik dacht, misschien weet iemand wat meer, hier zitten wel wat kenners dacht ik. Ik zag ze vandaag heel veel.

Femke_Tweety

Re: Wie wandelt er nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:26

Tonderzwammen zijn meerjarige paddenstoelen die erg hard worden. Een beetje zoals de houtstof die je in bomen zit, maar net anders.

Je kunt aan de 'groeiranden' vaak ook zien hoe oud de zwam is, net als de groeiringen in bomen.

Als een tonderzwammen op een boom groeit, en stel dat die zwam 5 jasr oud is.
De boom valt om, soms blijft de zwam leven. Maar de groeirichting verandert, er komt altijd aan de onderzijde (dus het dichtst bij de aarde) een nieuwe groeirand bij.

Stel dat die boom nu 3 jaar geleden omgevallen is.
Dan zie je de eerste 5 'groeiranden' naar 'opzij' aangegroeid zijn, en de volgende 3 naar beneden.

Ik vind dat altijd wel lollig om te zien.

Tonderzwammen zijn hard, als je er aan de bovenzijde op tikt. Ik vind het ook altijd wat 'hol' klinken als je erop tikt.

Als je aan de onderzijde kijkt, zie je een ietwat gelig witte kleur. Met enorm veel minuscule buisjes.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:55

Ik wordt hier steeds wijzer +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:09

Dankjewel Femke_Tweety! Ik ga er de volgende keer nog eens goed naar kijken.

Ja, leuk hè Grit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:58

Hoihoi!

Even een vraagje aan de wandelaars die veel in Duitsland komen. Ik ga volgende week met mijn moeder naar de Harz voor 4 dagen en ik ben op zoek naar wat mooie wandelingen van max. 10 km lang. Weet iemand misschien welke website of app ik hiervoor kan raadplegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:41

Ik kan je niet helpen Marjo, maar lizard wandelt vaak in Duitsland. Die weet misschien iets.

Ik zit te wachten tot het droger wordt zodat ik kan gaan wandelen, het komt met bakken uit de lucht. Ik heb niet zoveel geluk met het weer in mijn vakantie :') .
Om het goed te maken kwamen deze twee gisteravond even langs mijn huisje rennen <3 :

Afbeelding
Ik heb ook een filmpje, maar dat kan ik niet plaatsen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:45

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:21

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:22

Dat is wel jammer Marie_Anne, hoe lang blijven jullie daar nog?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:40

Leuk de zwijntjes, jammer vh weer M.A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:30

Dank jullie wel.
Ik vertrek vrijdag weer. Ik hoop dat ik na het uitchecken toch mijn bagage nog even ergens mag laten staan, zodat ik vrijdag nog een wandeling kan maken. Dat mag eigenlijk niet, maar ik ga ze heel lief aankijken. Anders moet ik al om 10.00 naar huis.

Mijn dag ging niet helemaal volgens plan, er was de hele middag een heel dreigende lucht, en ik ben echt panisch voor onweer als ik alleen aan het wandelen ben. Geen idee waarom, vroeger was ik daar helemaal niet mee bezig, ik heb ook niks vervelends meegemaakt. Ik raak echt in paniek als ik denk dat het gaat onweren en ik alleen in het bos ben :o . Lastig vind ik.
Maar daardoor durfde ik vandaag niet de route die Anoeska aanraadde te gaan lopen (de fietstocht daarheen door het bos was ook al een uitdaging op een gewone fiets, ik heb ook nog een stukje klompenpad gefietst).

Gelukkig kun je hier rond het huisje ook leuk wandelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:43

Mooi daar!

En die zwijnen zijn ook tof. Die hoop ik komende vakantie ook wel te zien hoor.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:13

Marie_Anne, wat een mooie foto’s! Wel jammer dat het niet zo ging als je van plan was :( maar toch lekker kunnen wandelen tenminste.
Wat ontzettend leuk ook die zwijntjes!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:01

Het is zeker mooi daar!
Ik hoop ook voor je dat je vrijdag nog op pad kunt, dan geven ze toch beter weer op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:50

Marjo schreef:
Hoihoi!

Even een vraagje aan de wandelaars die veel in Duitsland komen. Ik ga volgende week met mijn moeder naar de Harz voor 4 dagen en ik ben op zoek naar wat mooie wandelingen van max. 10 km lang. Weet iemand misschien welke website of app ik hiervoor kan raadplegen?

Waar ga je precies heen in Harz?

In Goslar heb je bijvoorbeeld de liebesbankweg kun je zoeken op Google :j

En misschien heb je hier iets aan
https://www.routeyou.com/nl-de/location ... ndelroutes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:11

Vandaag 15 km gewandeld, waarvan de eerste 8 in de regen :') . Laatste stuk gelukkig droog, dat was zo fijn.
Zo'n beetje dezelfde route heen en terug gelopen, af en toe verkeerd gelopen met paadjes die doodliepen.
Afbeelding

Afbeelding
Bomentunneltje:
Afbeelding

Afbeelding

Gisteravond waren de zwijntjes hier weer voor de deur, dus ik hoop dat ze vanavond weer even langs lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:16

Mooie wandeling en afstand.

Ik kon vandaag helaas niet op pad omdat er een bedrijf kwam om waterschade op te nemen. Op zich prima, want ik ben vorige week al zeiknat geregend en vond dat wel even genoeg :o
Vanavond nog een uur in het park geweest met de hond. Ik heb zelf niet meer dan 3 km gelopen denk ik, maar het was wel even lekker buiten.
Ik heb bijna 6 weken vakantie en dan wil ik echt wel flink op pad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:17

Lekker vooruitzicht!
Ga je nog weg?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:36

Mooie foto's Anne Marie. Hier wordt (te) hard gewerkt, wandelen is er nog niet bij
Maar het is gaaf dat ik het nog allemaal kan (bosmaaieren, hoog op de ladder om te verven....en dat met mijn hoogte vrees etc etc).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:44

Heerlijk MarieAnne, heb je nog vliegende herten gespot?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:50

Marie_Anne schreef:
Lekker vooruitzicht!
Ga je nog weg?

Ja, 1 week naar de Veluwe en de week erop in de omgeving van Zwolle. 2x een huisje in het bos, honden lekker mee.
Dus ik zal lekker veel wandelen. En de overige weken thuis ook.
Ben echt als de dood om op de Veluwe zo'n vliegend hert tegen te komen trouwens :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:00

Zeker gaaf dat je dat nog allemaal kan pien_2010! Heel knap, met hoogtevrees op een ladder, daar weet ik alles van :) .

Nee, geen vliegende herten helaas, ook geen lopende herten trouwens. Wel veel mestkevers (die eigenlijk heel mooi metallic blauw zijn in bepaald licht). Heb je misschien tips om zo'n vliegend hert te spotten?

Waar ga je heen op de Veluwe goof? Ik zit nu alweer mijn volgende weekje uit te zoeken := , misschien in september naar Vierhouten.

Deze jongens kwamen weer langs net <3 , volgens mij een mama en twee al wat grotere kinderen. Zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:24

Ze zitten in ieder geval in de 2e of 3e boom links bij de ingang van het Aardhuis, te herkennen aan de cirkel van fotografen eromheen... Maar je kan ze overal tegenkomen, schitterende dieren.

Echt niets om bang voor te zijn Goof, ik heb er nog nooit eentje zien vliegen (ik heb het niet zo op vliegende beestjes). Ze zijn niet zoals die halfblinde meikevers die graag tegen je aan botsen. Je moet alleen niet recht onder ze gaan staan als ze met elkaar gaan knokken, dan heb je kans dat je er eentje op je hoofd krijgt.
Afbeelding
Deze zat in de Kroondomeinen rustig aan de onderkant van de stam van een boom.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:31

Marie_Anne schreef:
Waar ga je heen op de Veluwe goof?

Als ik het goed zeg in de omgeving van Kootwijk. De noordkant dus. Heel erg, maar nadat ik het huisje heb geboekt heb ik er helemaal niet meer naar gekeken en me erin verdiept, dus ik kan er ook naast zitten :+

Echt tof trouwens die zwijnen!

Anouska, mmmm, als ze niet vliegen durf ik er misschien naar te kijken.
Als ze vliegen denk ik dat ik ter plekke flauw val. Da's geen grapje... -O-