Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:24

Los zand is veel zwaarder; je voeten draaien meer waardoor je enkels steeds moeten compenseren. Verstandig om inderdaad even voorzichtig aan te doen. Zorg ervoor dat je na het hardlopen nog even rustig wandelt en daarna vooral je Achilles goed strekt om de boel soepel te houden.

Zo'n lijstje klinkt leuk! Het gaat soms ineens zo snel dat je makkelijk dingen mist en het is wel sneu als iemand weken ergens voor traint en het dan bijna onopgemerkt naar beneden zakt.

Niet helemaal hetzelfde, maar dit is wel zoiets; ik gebruik Athlinks, dat is een gratis online database waarin alle wedstrijden worden opgeslaan. Als een wedstrijd er niet bij staat kan je als je een link naar de resultaten hebt die zelf toevoegen. Echt super handig! Je ziet zo je tijd, snelheid (wel in min/mile), plaatsing, etc. Dit is de mijne: Afbeelding

Je kan ook vrienden toevoegen enzo, dus we kunnen een bokt groep maken. Ik geloof dat het in NL minder populair is, maar ik zag dat er wel Nederlandse wedstrijden tussen zitten en zolang je de link heb kan je natuurlijk zelf je resultaten toevoegen.

HannahFrouk

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:47

Maar tis wel leuk (vind ik dan) om het hier dan neer te zetten. Kan dat dan?
Ik vul nu m'n eigen dingen al in op runkeeper ... dus dan zou ik het ook nog op een andere website in moeten vullen ... wordt misschien een beetje veel.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:54

Hmm... en ik altijd maar denken dat ik beter het grootste deel van een training op zand kon gaan lopen, om blessures te voorkomen :o
Hoewel, echt los zand zijn maar korte stukken, maar ze zitten er zeker bij!

Guinevere: ik snap niks van dat lijstje :o

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:07

Ik loop het liefst op harde zandbodem, en die heb ik gelukkig op 5 minuten afstand lopen. Het losse zand probeer ik te mijden.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:08

Ja, ik weet niet hoeveel mensen in NL Athlinks gebruiken, dus het kan inderdaad dat je dan vaak zelf wedstrijden toe moet voegen. Hier is het best populair dus al mijn resultaten zaten er vanzelf bij (je moet vaak wel een week wachten voordat het officieel is). Na een race typ ik gewoon mijn naam in en dan staat er dat er nieuwe resultaten zijn die je kan "claimen," dat is alleen een kwestie van aanklikken en inloggen. Erg makkelijk. Maar inderdaad een lijstje in het topic lijkt me ook leuk!

Sunshine, zachte ondergrond is ook niet slecht hoor, want het absorbeert beter, maar als het erg mul is moet je oppassen omdat je sneller een rare draai maakt. Aldoor op asfalt lopen is ook niet goed eigenlijk .... al doe ik dat eigenlijk bijna altijd. :P

De tabel staat op chronologische volgorde, dan van links naar rechts: naam van de wedstrijd, Amerikaanse staat waar de wedstrijd was (ik woon in de VS), datum, plaats op basis van leeftijdsgroep, plaats op basis van geslacht, algemene plaatsing, snelheid in minuten per mijl en je tijd. Als je show size doet dan kan je ook zien hoeveel mensen er meededen (dwz bijv. 121e van 943 deelnemers).

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:30

Wow goede tijd pantykous!
Ach HannahFrouk, ik loop ook het langzaamste van mijn hardloopgroep. En dan ben ik nog wel de jongste :+

Toch maar niet gelopen vanavond maar 7 km geskate. Morgen weer lopen :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 07:27

Sunshine, nee, zand dempt wel meer dan een fietspad, maar je moet dus meer compenseren, waardoor je banden meer belast worden. Op een fietspad is de impact per pas dan weer groter, maar je hoeft je stabilisatiespieren dus minder te gebruiken. Kan wel weer ándere blessures geven natuurlijk. Dus haha, hebben we allebei gelijk ;-). Ik denk dat het lopen op vlak gras het best is voor je enkels en je voeten. Ik heb zelf trouwens voor in het bos schoenen met een stabiliserend stuk in het midden, juist omdat ik veel in zand loop (Saucony). En voor in de sportschool heb ik andere, met een geldemping.

Een lijst waar de nadruk ligt op wedstrijden heb ik niet veel aan, sorry. Ik doe alleen de wedstrijd op 26 mei, verder loop ik eigenlijk nooit wedstrijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:30

Ik loop ook liever op asfalt dan op zand. Het is misschien wel zachter, maar het geeft ook meer weerstand. Bovendien vind ik het niet prettig als de ondergrond niet mooi vlak is.
Maar het is wel mooier in het bos...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 10:51

De paden waar ik het meest op loop zijn vlak en van hard zand :) Dus hoef niet te stabiliseren :) Soms kom ik een mul pad tegen en dan pak ik de randjes om op te lopen. Laatste x op asfalt gelopen, maar heb dus toch liever het zand :) En het is in het bos inderdaad mooier lopen.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:34

Ik zag gister dat ik van Evy les 1 t/m 23 inmiddels al 93km gelopen heb :wow: In een periode van 12 maart t/m 3 mei. Bizar hoe snel dat gaat!

Als je mij had gezegd dat ik ooit weer een tweede poging zou doen om te gaan hardlopen, dan had ik in februari waarschijnlijk nog gezegd: No way, José! :=

Allemaal dankzij dit topic nu (& mijn eerste poging in 2011 kwam door één van de eerdere hardlooptopics). Thanks Bokkers *\o/* :Y)

Ik ga nu weer even een extra dagje rust nemen, merk dat mijn kuiten weer eerder op beginnen te spelen en dat is voor mij een teken dat ik teveel van mezelf vraag met het om de dag lopen.

Maandag was les 21: 5km
Woensdag was les 22: 5,3km
Vrijdag was les 23: 5,2km

Dat moet toch goed komen met de ladiesrun! :)) Al merk ik dat ik het wel zwaarder vind om steeds langer achter elkaar te lopen, ik vind het nog moeilijk om mijn snelheid constant te houden. Hebben jullie daar nog tips voor? Is een hardloophorloge daar een aanrader voor?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:11

Voor iedereen die een vraag had over loopkleding. Zag zojuist in de folder van de Aldi dat ze vanaf volgende week zaterdag weer hardloopkleding hebben.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:49

Bedankt voor de tip Homiafortuna, kan ik mooi even bij de Aldi gaan kijken voor wat shirtjes.

Droomster; ik loop niet met een hardloophorloge. Ik heb ook nog wel moeite met mijn snelheid constant houden.
Ik merk wel als dat ik rustig start ik dan wel makkelijk een tempo kan aanhouden.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:14

Ik heb jullie advies nodig....
Dinsdag heb ik van half 2 smiddags tot 12u 's nachts koninginnedag gevierd (constant staan en lopen), dag erna zeer vermoeide benen en voeten, maar toch 12km gaan hardlopen.
Dag erna flink veel spierpijn en pijn in mijn kuiten, en heeeel vaag iets van gevoeligheid in mijn scheenbeen.

Nu staat er vandaag eigenlijk een interval op het programma, maar ik voel mijn scheenbeen toch wel.
Echt pijn niet, meer gevoelig.

Ik heb al eerder een scheenbeen blessure gehad, en ik heb mij laten vertellen als je eenmaal een scheenbeen blessure hebt gehad, dit vaker terug kan komen.
Maar nu de vraag, ga ik toch intervallen, of houdt ik extra rust? Dat zou betekenen dat ik deze week maar 1x heb gelopen....
En 1 september moet ik wel de ten miles lopen, nu is dat nog ver weg opzich maar er valt nog genoeg te trainen voor die tijd.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:27

Ik zou toch even rust houden, Sunshine

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:32

Ik zou ook zeggen: rust. Als je toch iets wilt, dan zou ik een kort loopje doen in een laag tempo, maar interval is toch wel belastend vanwege de tempowisselingen.
@homiafortuna: bedankt voor de tip, mijn man heeft nog shirts nodig :D
@droomster: een hardloophorloge kan handig zijn hiervoor, een simpele hartslagmeter trouwens ook. Zelf werk ik met een app, maar ik heb met eerdere pogingen tot hardlopen al geleerd hoe ik een goed tempo kan lopen wat ik ook lang volhoud (met de hartslagmeter dus).

Zand en asfalt wissel ik af. Sowieso moet ik een stuk asfalt om in het bos te komen, maar daar probeer ik toch veel zand mee te pakken, tenzij het echt te mul is.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:08

Ik zou ook even rust houden, ik heb nu een lichte scheenbeen ontsteking welke langzaam weg aan het trekken is door ander schoeisel. Heb je wel goede schoenen?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:10

Wow 12 kilometer hardlopen, chapeau trouwens :oo

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:38

zou wel even een extra dagje rust nemen hoor Sunshine! Denk dat je niet zit te wachten op weer een blessure..

Lekker bezig droomster! :)

Ik heb gisteren voor het eerst in het bos gelopen, wel even wennen. Maar wel fijn op zich. De rust is echt heerlijk. Ben wel "aangevallen" door ganzen. := Stomme beesten, ze waren echt een eind van me af nog, dus ik dacht dat ik daar wel gewoon rustig langs kon joggen. Komen ze opeens met zijn alle in een hard tempo op me af joh! :\ Heb nog nooit zo hard gelopen. :')

Zijn er trouwens ook mensen die op de site van runtastic actief zijn op hun account?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:43

Ik gebruik Runtastic meestal met skaten, soms met hardlopen maar ik ben wel actief ermee :j

Vanochtend lekker rustig aan gelopen, 3,88 km in 30 minuten en daarna 2 km uitgewandeld :D
Ging best lekker, in de eerste instantie was ik kwaad omdat ik het hele rondje wilde lopen maar het zo benauwd had, maar was toch ook wel weer blij dat ik het in ieder geval 3,88 km volgehouden heb :) Probeer de zonnige kant er maar van in te zien, het was heerlijk weer, mooi rondje, vriendje was mee en ik héb in ieder geval gelopen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:36

Ik heb jullie advies opgevolgd :j
Ik ga volgende week pas weer !

Schoenen zijn prima hoor, ik denk alleen dat het die 2 dagen even teveel is geweest, overbelasting dus.

Warboel: *\o/* super goed !

Dagmar_1995: dat was een goede training of niet ????? :))

Romytjuuh: hihi ja dit is nu de 2e keer dat ik de 12km aangetikt heb, nu door tot de 16km :j

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:53

Is iemand misschien geïnteresseerd in een Niki +iPod? Ik heb er onlangs eentje gekocht maar nooit gebruikt. Ik zit met een scheenbeenvliesontsteking en als ik ga lopen, gebruik ik Endomundo. Dus stuur me even een PB als iemand interesse heeft in een nieuwe Nike +iPod!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:17

Even rust houden tot het helemaal over is Sunshine!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 07:24

Sunshine, ik zou naast rust bovendien de blessureplek in de tussentijd een paar keer per dag insmeren met Advilcreme of een andere ontstekingsremmende creme. Niet zozeer voor de pijn, maar zo voorkom je dat het erger wordt en in een echte ontsteking verandert. Vooral als het een zwak plekje is. Mocht je dit gaan doen, maak dan niet de fout te denken dat het direct al beter is geworden en dan hup, gaan hardlopen. Want die creme werkt ook pijnstillend, je neemt het signaal dat er wat mis is weg, dus je weet dan even niet hoe de stand van zaken is (vandaar ook combineren met rust).

Ik ben niet zo van de pijnstillers en zo, maar die creme zit standaard in mijn uitrusting. Ik heb gemerkt dat je hiermee wel heel goed erger kunt voorkomen (mits je er verstandig mee omgaat dan). (oh, ik weet niet of er mensen zijn die al door de dopingcontrole moeten, maar zo'n creme zal ook wel onder doping vallen, aangezien het ontstekingsremmend is).

12 km is al echt een heel end hoor, tsjonge! Gefeliciteerd met je resultaat. Dat zijn al best lange afstanden! Houd er wel rekening mee dat je pezen veel en veel langer nodig hebben om aan die afstanden te wennen , dan je spieren en je longen? :+ Pezen zijn slechter doorbloed dan spieren, daarom duurt het lang om ze te trainen. Overbelast je ze dan, dan kan zo'n pees eigenlijk maar 1 ding doen om de overbelasting het hoofd te bieden en dat is kalk afzetten in die pees zodat die sterker en harder wordt. Maar ja, een verkalkte pees geeft dan weer heel andere problemen (zie je bij paarden ook immers). Ik ga dus ook de tip om m'n achillespezen voor het sporten goed te stretchen opvolgen, want dat doe ik idd te weinig (heb even teruggekeken wie die tip gaf, kon ik niet meer vinden).

Gelukkig is mijn rechterenkel inmiddels weer ok. Dwz ik voel er bij gewoon lopen of stretchen niets meer van. Ik had gisteren en eergisteren echt zin om te gaan hardlopen, maar even niet gedaan (en ook paar keer ingesmeerd met die creme). Vandaag ga ik wel weer lopen, maar toch maar even niet in het bos. En doe braaf m'n stretch sok om (rotding, maar helpt wel om de banden wat te ontlasten). Op de loopband heeft het toch minder te lijden, dus ik ga vandaag hellinkjes trainen in de sportschool en op die manier intervalletjes doen. Ook leuk.
Dan ga ik even kijken hoe m'n enkel zich houdt en als alles goed gaat, dan kan ik maandagavond weer m'n rondje van 5 km doen ... maar dan wel op asfalt.

Droomster, je bent goed bezig zeg! Ik herken het probleem dat het moeilijk is zo'n langere afstand vol te houden. Alhoewel, als ik maar eenmaal 20 minuten bezig ben, dan gaat het steeds beter (heb jij dat ook toevallig?). Om die reden voel ik ook meer voor langere afstanden, maar ik merk nu nog dat áls ik die loop, dat nog teveel is voor m'n lijf. Ik kan dat qua conditie nu wel halen , maar dan krijg ik wel overal klachtjes (zere enkel, zere knie, steken in m'n heup, steken in m'n rug de volgende dag). Dat moet ik toch langzamer opbouwen. Ik las in dit topic dat iemand een horloge met hartslagmeter gebruikte om zo een constanter tempo te lopen. Is dat niets voor jou dan?

Ik heb trouwens zelf eindelijk een oplossing gevonden voor de steken die ik altijd onder de bal van mijn voet krijg. Zijn er meer mensen die daar last van hebben (anders ga'k het niet helemaal uitleggen haha).

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:00

Goed dat je rust hebt gehouden Sunshine! Wel al een nette afstand hoor!

Ik loop het meeste op asfalt en dat heeft ook mijn voorkeur. Maar probeer toch af en toe (denk 1 x de 2 weken) het bos mee te pakken. Ik kijk altijd heel erg naar beneden met lopen, dus ik zal niet heel snel struikelen ofzo, maar ik merk indd wel dat in het bos lopen veel vermoeiender is!

Nog even een foto (sorry, slechte mobiel kwaliteit) van mij tijdens de cityrun!!

Afbeelding

(Ik ben dus het donkere meisje in het zwart, dit was vlak na de start, vandaar dat ik er een beetje uitzie als een dolle stier :o )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:05

Volgens mij ziet iedereen er na de start uit als een dolle stier ;)
@hannafrouk: goede tips geef je :j Voor mij niet van toepassing, maar wie weet wat anderen er aan hebben. Succes met lopen vandaag :)

Gisteren weer een lekker lange duurloop gedaan:
15,9 km in 1 uur 37 minuten, gemiddelde snelheid 9,8 km/u. Het gevoel was goed, af en toe een briesje tussendoor maakte het goed te doen. Fijne training zo :)