ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:01

Bij mij is gebleken dat ik als volwassene zeker 85% van de klachten heb van ADD, maar helaas als kind te weinig dus geen ADD.
Problemen zijn bij mij ontstaan vanaf mijn 14de ongeveer dus ergens wel fijn dat het geen ADD is, wel vervelend dat we nu verder moeten zoeken naar oplossingen voor mijn klachten.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:08

Vandaag eerste dag 36 mg concerta. Het is lekker rustig in mijn hoofd, hoofdpijn komt weer iets opzetten maar dat had ik ook de eerste week dus is niet zo erg. Ik was eignelijk al weer goed gewend aan 18 mg maar nu merk ik toch wel wat verschil :-)
Ik merk nog geen bijzondere veranderingen omdat ik de godganze dag thuis zit en niet heoft te concentreren oid, dus we zullen het wel zien als ik weer aan het werk ga etc.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:14

ik zit met concerta nu 54mg, had in het begin ook best last van hoofdpijn, en durfde als ik vrij was van mn werk rond 5 uur niet meer in de auto naar huis := nu is dat gelukkig over, en kan ik prima functioneren met de medicijnen :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:16

UltimOo schreef:
ik zit met concerta nu 54mg, had in het begin ook best last van hoofdpijn, en durfde als ik vrij was van mn werk rond 5 uur niet meer in de auto naar huis := nu is dat gelukkig over, en kan ik prima functioneren met de medicijnen :)

Ik neem mijn medicatie pas rond een uur of 10/11 in, (in de ochtend) want ben een lange slaper. heeft dat ook invloed op je gedrag etc? Ik ben nu niet anders gewend uiteraard. maar merken jullie daar verschil in?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:19

Dat vind ik ook heel lastig. Op dit moment moet ik experimenteren met verschillende doseringen ritalin, maar het is lastig om de werking goed te 'testen' als het ware, omdat ik in de vakantie zit en nauwelijks hoef te concentreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:23

@Cindeeh: Ik merk alleen als het nog niet werkt. Maandagochtend was ik een beetje hyper tot het spul begon te werken. :P
Als ik concerta wat later inneem heb ik ook wat meer moeite om vroeg te slapen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:24

Ik ben inmiddels begonnen met mijn Neurofeedback, de intake was al enorm interessant! Mijn brein werd volledig in beeld gebracht qua activiteit,
waardoor dus ook de onderactiviteit en overactiviteit duidelijk in beeld kwam. Nadat alle uitslagen binnen waren werd alles besproken met een
professor uit Nijmegen, iemand die mij naar aanleiding van mijn brein reeds door en door leek te kennen. Het was een super interessant gesprek,
al raakte ik na een minuut of 20 als echte ADDer lichtelijk mijn de focus kwijt :') ..

De eerste training was echt bizar, zo apart om op het beeldscherm terug te zien wat je in je hoofd voelt gebeuren! Ik heb vorige week 2
trainingen gehad, helaas ben ik mijn training van gisteren vergeten (Sorry, ik heb nu eenmaal ADD |o ben vast niet de eerste adder die een afspraak vergeet )
maar morgen mag ik weer. Na 10 keer kunnen ze beoordelen of het brein reageert op de training. Ik hoop het wel, maar ik heb ook het idee
dat het werkt, aangezien mijn tweede training al duidelijk beter was dan de eerste.

Voor mijn is de voornaamste reden de vermoeidheid, die waarschijnlijk gekoppeld is aan mijn hersenactiviteit. Wat zou het heerlijk zijn als ik
ooit over zou gaan lopen van de energie! Zijn jullie ook moe?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:33

@ lottie84 wat interessant! Is dat gratis of word het vergoed door de verzekering? Ik zie namelijk regelmatig die reclame hier in de krant staan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:38

Het word gedeeltelijk vergoed, maar ik geloof dat dat per verzekering verschilt. Er zijn mensen geweest waar de behandeling volledig van is vergoed.
De duur van de behandeling is afhankelijk van hoe jouw brein hierop reageert. Voor mij stond geloof ik 3 maanden. Dat is dan nu 3 maanden +1 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:41

@lottie84: Wat bij mij hielp was meer gaan sporten en niet later dan 11 uur gaan slapen, daarvoor was ik ook vaak moe.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:43

Ik sport veel, rij 2 tot 3 paarden per dag, maar ik ben en blijf moe. Ik ben al moe als ik 's ochtends op sta en als ik in de middag zou gaan liggen val ik ook echt in slaap.
aar aangezien ik daar niet minder moe van word laat ik dat gewoon, dat is zonde van mijn tijd :) Ik ga ook niet laat slapen, Half 11 is laat genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:44

Hallo,
Leuk om dit topic te lezen waar zo veel ervaringsdeskundigen zitten.
Ik heb een zoon van 7 jaar met ADHD en iets in het autistisch spectrum, oa rigide. Ze wilden hem aan de medicijnen hebben, maar dat heb ik geweigerd.
We proberen eerst gewoon met structuur en veel motivatie hem er bij te houden. Hij is erg slim, wat hem op school dus helpt, maar hij heeft een concentratievermogen van amper iets. Dat werkt hem tegen. Hij is wel wat onrustig in doen en laten soms, maar de drukheid van de ADHD voert niet de boventoon, de concentratieproblemen doen dat.
Misschien hebben jullie wat praktische tips over wat jullie heeft geholpen. Zodat ik hem daarmee misschien ook een plezier doe.
Momenteel hebben we een beloningsbord voor de dagelijkse dingen, zodat hij meerdere malen per dag beloond wordt voor een bepaald gedrag en hem ook gemotiveerd houdt. Verder heeft de dag een duidelijke structuur, doordeweek gaat alles in de zelfde volgorde, in het weekend zijn we losser, maar dan is er ook geen tijdsdruk. Zijn tics reageren we niet op. Misschien hebben jullie nog ideetjes hoe ik hem kan helpen? We ondervinden trouwens wel veel weerstand van de buitenwereld, die denken dat we het wel aan kunnen pakken door veel strenger te zijn, alhoewel ik streng zat ben,ben zeer consequent.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:47

Ben ook altijd vrij moe, begint al met opstaan en blijft zo. Heb nooit echt een dag dat ik barst van de energie.
Heb mijn energiepijl nu wel iets meer onder controle door verdeeld over de dag te eten ipv het standaard 3 x per dag ( eventuele tussendoortjes daargelaten natuurlijk)
Denk dat het door de overmatige hersenactiviteiten komt haha, ben als ik slaap ook nog erg druk namelijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:48

Mindim, mijn concentratie is ook vrij lastig, qua theoretische stof. In mijn werk heb ik er helemaal geen last van, maar dat is dan ook pur praktijk.
Wat nu met de trainig erg duidelijk naar buiten kwam is dat het een enorm verschil maakt als ik mijn ogen 10 tot 20 seconden gesloten hou. Ik zei
nog, dat had ik op school moeten weten! Mijn focus was bij mijn laatste training erg slecht, omdat ik een ontzettend drukke dag had, ik kreeg de
vraag of ik wilde proberen mijn ogen 10-20 seconden te sluiten alvorens een nieuwe training te starten (dezelfde!) en het was echt een wereld
van verschil!

Naar mijn idee werkt belonen etc niet omdat het niet iets is waar hij bewust invloed op heeft kan zoiets juist averechts en frustrerend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:01

Ah, dat zal ik eens tegen hem zeggen.

Hier werkt het belonen juist goed. Hij heeft gewoon zijn dagelijkse dingen, opstaan, eten, opruimen en noem het maar. Wanneer hij dat doet, mag hij een magneet erachter zetten en dan heeft hij tevens 5 tv minuten verdiend. Elke dag aan het einde van de dag tellen we alles op en dan mag hij bijvoorbeeld 60 minuten tv kijken. (tv is bijna een obsessie, vandaar de beperkte tijd). Hij krijgt ook tv minuten als hij zijn werk op school af heeft en niet telkens mee naar huis neemt. Sinds we dat hebben ingevoerd, is het werk dus ook af.
We doen dit om toch de dagelijkse dingen onder de knie te krijgen, zonder een dagelijkse strijd daarbij. Het vind het ook fijn om te weten hoeveel tijd hij ergens voor heeft, net of hij kaders nodig heeft. We werken ook veel met de klok. Sinds we dit hebben ingevoerd is het een stuk rustiger, is hij een stuk rustiger en vrolijker en is er ook rust. Ook de tics verdwijnen dan, alhoewel nu school weer begonnen is, heb ik alweer het een en ander gehoord.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:10

Iedereen is anders toch? Als het voor hem goed werkt is het goed! Ik had het persoonlijk niet fijn gevonden,
omdat het niet aanvoelt als een keuze of iets dat je bewust doet dus kan het ook moeilijk afgestraft of beloont worden.

Nu pas nu ik de bewegende balkjes zie op het scherm tijdens een training word ik me bewust van bepaalde activiteiten of een gebrek daaraan en dan kan daar bewuster aan gewerkt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:19

Lottie84 schreef:
Iedereen is anders toch? Als het voor hem goed werkt is het goed! Ik had het persoonlijk niet fijn gevonden,
omdat het niet aanvoelt als een keuze of iets dat je bewust doet dus kan het ook moeilijk afgestraft of beloont worden.

Nu pas nu ik de bewegende balkjes zie op het scherm tijdens een training word ik me bewust van bepaalde activiteiten of een gebrek daaraan en dan kan daar bewuster aan gewerkt worden.

Met sommige dingen heb je geen keuze, dat moet ook worden geleerd, om te kunnen functioneren in de maatschappij en nu op school. Kleding moet nu eenmaal aan, tanden moeten gepoetst en hij is leerplichtig.
We kunnen hem niet overal de keuze in geven. We houden idd er wel rekening mee, dat sommige dingen voor hem lastig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:26

@Lottie: 3 paarden? O_O Misschien kan het dan ook zijn dat je juist te veel sport dan. :-) Heb je wel rustdagen ingebouwd?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:30

Hahaha, ik heb in het weekend altijd vrij, maar het maakt allemaal geen verschil ;)

Dat is helemaal waar Mindim, maar denk je dat dat een focus probleem is dan, dat hij daar moeite mee heeft? Raakt hij snel afgeleid door iets anders of wat is het probleem tijdens dit soort taken?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:43

@ Mindim:
De dingen die jij beschrijft vind ik toch eerder bij autisme passen dan bij AD(H)D. Die 2 stoornissen overlappen elkaar ook een heel eind. Je zult dus vaak zien dat kinderen eerst AD(H)D gediagnosticeerd worden en daarna in het ASS geplaatst worden.
Bij ASS heb je namelijk ook prikkelgevoeligheid, wat dus de concentratiestoornis ten gevolge kan hebben.
Bij iemand met autisme heeft straffen geen nut. Ze zijn uitermate goed in het opvolgen van regels als deze duidelijk uitgelegd zijn. Dus gebeurt er iets ongewenst? Leg de regels nog een keer goed uit.
Dus zoals je zelf ook al vermoedde, heeft het niks te maken met streng zijn, wel met duidelijk zijn.
Structuur en voorspelbaarheid worden erg gewaardeert. Vandaar ook dat je merkt dat hij rustiger en vrolijker is sinds het gebruik van kaders.
Er loopt ook een topic over: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1702680&hilit=leven+met+autisme Denk dat je daar meer aan hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:09

Lottie84 schreef:
Hahaha, ik heb in het weekend altijd vrij, maar het maakt allemaal geen verschil ;)

Dat is helemaal waar Mindim, maar denk je dat dat een focus probleem is dan, dat hij daar moeite mee heeft? Raakt hij snel afgeleid door iets anders of wat is het probleem tijdens dit soort taken?

Hij raakt afgeleid door iets anders. Hij hoort en ziet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:16

Sassol schreef:
@ Mindim:
De dingen die jij beschrijft vind ik toch eerder bij autisme passen dan bij AD(H)D. Die 2 stoornissen overlappen elkaar ook een heel eind. Je zult dus vaak zien dat kinderen eerst AD(H)D gediagnosticeerd worden en daarna in het ASS geplaatst worden.
Bij ASS heb je namelijk ook prikkelgevoeligheid, wat dus de concentratiestoornis ten gevolge kan hebben.
Bij iemand met autisme heeft straffen geen nut. Ze zijn uitermate goed in het opvolgen van regels als deze duidelijk uitgelegd zijn. Dus gebeurt er iets ongewenst? Leg de regels nog een keer goed uit.
Dus zoals je zelf ook al vermoedde, heeft het niks te maken met streng zijn, wel met duidelijk zijn.
Structuur en voorspelbaarheid worden erg gewaardeert. Vandaar ook dat je merkt dat hij rustiger en vrolijker is sinds het gebruik van kaders.
Er loopt ook een topic over: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1702680&hilit=leven+met+autisme Denk dat je daar meer aan hebt :j

Adhd heeft hij wel veel kenmerken van hoor, als ik de documentatie zo lees, dan is het zowat gevalletje tekstboek :D Het is ook niet zo dat hij niet druk is, maar het heeft voor ons niet de overhand. Hij heeft idd kenmerken van ASS, maar dat vonden de therapeuten niet op de voorgrond staan.
Straffen heeft geen zin, belonen in een langere termijn ook niet. Dus de hele dag/ week braaf zijn en daar dan aan het einde van de dag/ week voor beloond worden heeft geen nut. Vandaar een magneetje voor elke keer dat een activiteit goed verloopt. Dus dat is de hele dag door magneten plakken met de daarbij behorende tv minuten (is al een beloning voor hem) en aan het eind van de dag het grote resultaat.
Tijd is voor hem een wat onhandig begrip, korte tijden met een digitale wekker wil wel, maar volgende week is te ver weg.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:36

@Mindim
Heb even 't boek erbij gepakt :') haha.
Misschien heb je wat aan deze vragen?
- Waar liggen de interesses van het kind?
- Leest het kind gemakkelijker met een ander lettertype of letterformaat?
- Heeft het kind meer of minder concentratieproblemen als het alleen moet werken, met een klasgenoot of in een groepje?
- Kan het kind zich beter concentreren in een lege ruimte of in een lokaal waar alles gezellig en knus is?
- Raakt het kind minder snel afgeleid als er zachtjes muziek aan staat of juist wanneer het erg stil is?
- Kan het kind zich beter concentreren met een bureau vol rommel of als alles opgeruimd is?
- Heeft het kind veel detail nodig bij het ontvangen van een taakomschrijving of is uw opdracht snel duidelijk?
- Helpt het wanneer het kind een motivatie krijgt?
- Welke dingen motiveren het kind?
- Kan het kind meer motivatie opbrengen als het taken mag afwisselen of voert het opdrachten beter uit wanneer er maximaal één opdracht per keer wordt gegeven?
- Kan het kind zich beter concentreren als het af en toe even mag lopen? (koffie halen voor de juf)

En nog een tip: probeer alles leuk en visueel te maken :P

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:06

Hoi meiden, ben r ook weer even.

Was toevallig van de week in de bieb omdat mijn vriend daar wat informatie moest zoeken en ik liep tegen boeken over ADD aan, ook het boek waar Poess91 het over heeft (heb toevallig ook dat stukje gelezen, herkende t meteen toen ik t zag en kon zo een paar zinnen oplepelen terwijl ik het maar 1 keer gelezen heb en t al ruim een week geleden is. Huh, oog voor detail, geheugen, ik? )

Ben sindsdien een beetje in de war. Naast de ADD boeken stonden ook ADHD boeken en autisme boeken en aangezien mijn interesse gezien mijn opleiding bij alle drie ligt ben ik gaan zitten en lezen. Bleek ik mezelf toch zomaar ineens meer te herkennen in ADHD, vooral het onrustige, en dan niet zozeer het wiebelen of friemelen maar wel het constant bezig zijn, 100 keer opstaan. Maar dat dan niet vanuit bewegingsdrang, maar omdat ik weet dat er nog iets moet gebeuren bijvoorbeeld. Ik kan niet rustig zitten voordat de was gedaan is, de afwas, mn kleding opgeruimd is enz. Dat moet gebeuren en dat moet meteen, anders raak ik er gestrest van. Alles moet op zn plek en opgeruimd anders blijf ik onrustig. Ik herken dus ook autistische dingetjes in mijzelf, behoefte aan structuur. Ik ben dus in gedachten vreselijk chaotisch, maar in ordenen van de wereld om mij heen vreselijk opegruimd.

Ik werk momenteel in de epilepsiezorg op een structuurgroep en ik merk dat die structuur voor mijzelf heel prettig is. Ik weet precies hoe laat er iets gaat gebeuren, hoe laat ik moet beginnen om alles op tijd af te krijgen en ben constant om mij heen aan het ordenen (koffiepot recht, aanrecht leeg, koffievlekken weg, bekers van tafel enz.) Vandaag werkte ik voor het eerst op een andere, minder gestructureerde groep en ik vond het erg lastig om niet even gelijk de kwasten uit te spoelen na het schilderen en niet even alle bekers af te wassen na het drinken. Op die groep laten ze dat staan tot de cliënten weg zijn en ruimen dan alles op. Werd ik vreselijk onrustig van.

Te laat ben ik nooit, eerder altijd 20 minuten te vroeg. Uitstellen doe ik wel, rekeningen betalen, dingen op de post doen, beginnen aan verslagen. Ik weet dat het moet maar ik kan meer gewoon niet toe zetten. Dat klinkt dan weer ADD.

Zoals je ziet weet ik t even niet meer. Ben ik nou een ADD-er, is t toch ADHD en wat maakt dat ik zo hecht aan orde en structuur? Tiet vuur n doorverwijzing via mn huisarts? :')

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:17

Adhd'ers hebben ook behoefte aan structuur is Niet alleen van autisme.