Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:56

gekvanfleur schreef:
dragen jullie de beugel de hele dag? Ik moet eigenlijk ook al jaren hiervoor, maar heb een baan waarbij ik echt niet met een beugel rond kan lopen.

Wel een heel net gebit verder, op de overbeet na. :P

De enige beugels die je er uit kan halen zijn blokbeugels, buitenboord - beiden niet geschikt voor volwassenen -, invisalign (moet je wel de gehele dag en nacht inhouden) en nachtbeugels voor na de plaatjesbeugel. In mijn post boven jou praat ik over de linguale beugel, dus de brackets achter je tanden waardoor hij vrijwel onzichtbaar is voor andere mensen. Misschien is dit een optie?
Wat voor werk doe je als je niet kan rondlopen met een beugel?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:04

_Ekenna schreef:
gekvanfleur schreef:
dragen jullie de beugel de hele dag? Ik moet eigenlijk ook al jaren hiervoor, maar heb een baan waarbij ik echt niet met een beugel rond kan lopen.

Wel een heel net gebit verder, op de overbeet na. :P

De enige beugels die je er uit kan halen zijn blokbeugels, buitenboord - beiden niet geschikt voor volwassenen -, invisalign (moet je wel de gehele dag en nacht inhouden) en nachtbeugels voor na de plaatjesbeugel. In mijn post boven jou praat ik over de linguale beugel, dus de brackets achter je tanden waardoor hij vrijwel onzichtbaar is voor andere mensen. Misschien is dit een optie?
Wat voor werk doe je als je niet kan rondlopen met een beugel?

Die brackets zijn dan misschien een optie, dat geeft hoop. :D

Mijn werk is in ieder geval een baan waarin het gewoon echt niet (zichtbaar) kan. Dat is geen optie ;)

En ik geef toe, buiten dat het met mijn werk niet kan, zie ik er ook als een berg tegenop!

_Ekenna

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:11

Ik kan mij niks qua baan bedenken waarin een beugel echt niet geoorloofd is. Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, ook bij volwassenen. :D

Ik zag er ook enorm tegenop, maar ik ben hartstikke blij dat ik toch de stap genomen heb. Ik voel mij al veel zekerder. Ik durf weer breeduit te lachen, ook al heb ik nu een plaatjesbeugel in m'n mond. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:20

_Ekenna schreef:
Ik kan mij niks qua baan bedenken waarin een beugel echt niet geoorloofd is. Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, ook bij volwassenen. :D

Ik zag er ook enorm tegenop, maar ik ben hartstikke blij dat ik toch de stap genomen heb. Ik voel mij al veel zekerder. Ik durf weer breeduit te lachen, ook al heb ik nu een plaatjesbeugel in m'n mond. :D

Ik kan me er heel wat bedenken hoor. :D

Het probleem is dus dat ik een mooi gebit heb, maar mijn onderkaak heel ver naar achter ligt..ik heb verder geen last, dus dan heb je heel veel punten waarom ik het niet zou hoeven doen en dat maakt dat ik steeds denk: mwahh, komt wel. :Y) Maar ikweet heus wel dat het niet goed is voor je gebit.Lastig lastig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:26

Ik denk dat je niet onder een beugel uitkomt als je een operatie laat doen, omdat de stand van tanden en kiezen aangepast moeten worden aan de nieuwe kaak stand. Als het verder netjes staat lijkt me niet dat dat heel lang zou moeten zijn, maar een goede ortho zou je dat zo moeten kunnen vertellen.

Voor zover ik weet zou je voor medische noodzaak vergoeding een over beet moeten hebben van min. 12 millimeter.

Als je er last van heb, ga er dan voor. Het is altijd goed voor je zelfvertrouwen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:14

Ik ben geopereerd zonder dat ik een beugel moest. Heb daardoor zes weken met mijn kaken op elkaar vast gezeten. Ik wilde pertinent geen beugel en de KC is zijn plan daarop aan gaan passen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:15

chanicha schreef:
Ik ben geopereerd zonder dat ik een beugel moest. Heb daardoor zes weken met mijn kaken op elkaar vast gezeten. Ik wilde pertinent geen beugel en de KC is zijn plan daarop aan gaan passen.

Die zes weken waren dus voor de operatie? Kon je wel praten, eten?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:20

Nee na de operatie en praten ging met de dag beter en eten deed ik eerst met de staafmixer fijnmaken maar ging prima!

Edit, de KC heeft aan mijn boven en onderkaak gesleuteld dus misschien dat het daardoor wel kon, het is het voorstellen waard.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:03

_Ekenna schreef:
Voor mij zijn de operaties (2 kaakoperaties en een kincorrectie) ook cosmetische ingrepen (overbeet weg en zorgen dat ik mijn lippen normaal op elkaar kan houden-heb er niet erg veel last van, ik weet niet beter- kincorrectie wordt gedaan omdat, als ik mijn mond sluit, het vel dat over mijn kin zit een beetje rimpelt.. Niet zo'n fraai gezicht :')), maar dat wordt allemaal vergoed door de verzekering.

Even puur uit interesse, is jou beugel wel medisch of ook niet? Of betaal je de beugel wel zelf maar de operatie niet?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:17

Dyphusion schreef:
_Ekenna schreef:
Voor mij zijn de operaties (2 kaakoperaties en een kincorrectie) ook cosmetische ingrepen (overbeet weg en zorgen dat ik mijn lippen normaal op elkaar kan houden-heb er niet erg veel last van, ik weet niet beter- kincorrectie wordt gedaan omdat, als ik mijn mond sluit, het vel dat over mijn kin zit een beetje rimpelt.. Niet zo'n fraai gezicht :')), maar dat wordt allemaal vergoed door de verzekering.

Even puur uit interesse, is jou beugel wel medisch of ook niet? Of betaal je de beugel wel zelf maar de operatie niet?

Nee, niks is medisch bij mij. Mijn beugel moet ik idd zelf betalen en de 3 operaties + het verwijderen van de 6 kiezen wordt/werd vergoed.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:28

Hmm interessant, aangezien ik hetzelfde heb. Het trekken van mijn verstandskiezen heb ik wel zelf moeten betalen (eigen risico denk ik). Mag ik vragen bij welke verzekering jij zit?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:47

Ik zit bij Zilveren Kruis Achmea met een basisverzekering en een 1 ster aanvullende tandarts verzekering. Maar ook zonder de tandarts verzekering wordt het verwijderen van kiezen bij de kaakchirurg + operaties 100% vergoed.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:40

Hmmm balen. Jammer dat de mogelijkheid tot overstappen net is geweest haha

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:11

Prairy schreef:
Ik denk dat je niet onder een beugel uitkomt als je een operatie laat doen, omdat de stand van tanden en kiezen aangepast moeten worden aan de nieuwe kaak stand. Als het verder netjes staat lijkt me niet dat dat heel lang zou moeten zijn, maar een goede ortho zou je dat zo moeten kunnen vertellen.

Voor zover ik weet zou je voor medische noodzaak vergoeding een over beet moeten hebben van min. 12 millimeter.

Als je er last van heb, ga er dan voor. Het is altijd goed voor je zelfvertrouwen!

Oei, 12 millimeter is nogal wat... Vroeger kwam ik daar wel makkelijk aan, maar ondertussen niet meer. Die terugliggende onderkaak heeft er alleen nauwelijks verbetering aan ondervonden en is nog hetzelfde al voor mijn beugelperiode. Is een vergoeding dan volledig uit zicht?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:47

Geen idee. Bespreek het eens met een ortho, die kan je dat vertellen. Verzekering zal je dat waarschijnlijk niet zo snel vertellen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:30

Bij mij heeft de KC alles geregeld qua aanvragen enzo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:28

Voor degenen dien het zelf moeten betalen, mogelijk dat je het deel dat je niet vergoed krijgt van de verzekering, kunt aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:55

Ik heb een technesium (?) scan gehad in het ziekenhuis maar er is nog steeds groei te zien in mijn kaken helaas, dus nog geen operatie. Moet nu op mn 18e terugkomen en dan doen ze nog zo'n zelfde scan om te kijken of het groeien dan wel klaar is.
Volgens de orthodontist hoefde ik voor de operatie maar een half jaartje een beugel en erna maar een jaar dus dat scheelt weer! En ik kan waarschijnlijk doorzichtige blokjes krijgen!! :D

Ik had nog een vraagje, zijn jullie veel afgevallen na de operatie door het niet of niet goed kunnen eten? Of viel het wel mee?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:01

Ik ben redelijk veel afgevallen tijdens beugel traject en na operatie's. Denk elke keer ongeveer 4 kilo na operatie, en in totaal ongeveer 8 kilo (ik woog eerst 70, toen in klaar was 62).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:02

Ik 10 kilo maar dat kon ik best hebben hoor!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:08

Woow. Mag ik nu bij deze officieel bang zijn want ik mag eigenlijk 0,0 kilo verliezen. :=

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:27

Hee Nayomie, jij ook een kaakoperatie?
(zat in de havo eindexamen whatsappgroep..)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:34

Ik zat dan ook met mijn kaken op elkaar vast hoor dus ik denk dat dat ook scheelt maar het lijkt mij sterk dat je niet afvalt want je kan toch moeilijker eten in het begin.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:39

Ik kom ook maar even binnenrollen. 2 weken terug geopereerd aan mijn kaak om mijn bovenkaak te kunnen verbreden, over twee jaar nog een keer onder het mes om mijn onderkaak te verbouwen :') .

Nayomie schreef:
Woow. Mag ik nu bij deze officieel bang zijn want ik mag eigenlijk 0,0 kilo verliezen. :=

Hier ook zo, bij opname al bijna een diëtist aan mijn broek omdat ik volgens het programma viel onder categorie 'groot risico op ondervoeding na operatie'.
Gelukkig omdat ik gewoon altijd dit gewicht heb gehad was een diëtist toch niet nodig. Ik ben op een woensdag in de middag geopereerd en donderdagochtend was ik al 0,5 kg kwijt.
Dit was gelukkig een vrij eenvoudige operatie, mijn kaken hoefden niet gefixeerd te worden. Dus met een hoge hoeveelheid aardappelpuree is het gewicht verliezen snel gestopt.
Maar ik schrik ook als ik de gewichtsverliezen zie, met 10 kg kwijt besta ik niet meer denk ik. Ik weeg normaal gesproken rond de 45 kg.

Mijn beugels + operaties worden vergoed, maar mijn problemen met mijn kaken (het is voor mij niet alleen een overbeet) valt onder de categorie 'serieuze handicap'.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:45

Het scheelt dat ik het, door hetgeen wat ik had en daardoor veel aangekomen was, best kon hebben :o