GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:24

Ik heb een dexascan gehad. Ik had heel veel vocht in mijn wangen,maar ze zijn inderdaad vooral geïnteresseerd in de botdichtheid. Bij revalidaties kijken Ze ook naar vocht, spier en vetverdeling.

Ik ben aangekomen en het voelt nog steeds niet als een teleurstelling.
Heb nu 4 weken mer dan 40 mg prednison. Normaal was het 10 kg geweest. Nu maar 1 kg.
Ik had eerst ook een slechte weegschaal. Dat scheelde 2 kg in 1 minuut. Deze doet het wel aardig. Hij is wat negatiever dan die in het ziekenhuis maar, zolang ik deze als uitgangspunt gebruik zal het wel kloppen.

Ik hoop echt dat ik even opknap en weer wat kan bewegen. Ik denk dat dat echt een boost gaat geven. En ik verveel me gewoon gruwelijk met al 4 weken liggen, hangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:24

Ja dat snap ik. Maar dat soort weegschalen kunnen dat dus niet goed scheiden. Waardoor er enorme afwijkingen ontstaan. Zie mijn link.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:35

carina schreef:
Je absolute vetmassa of spiermassa niet, maar het percentage wel als je er water aan toevoegt.

Dus zegt het getal helemaal niks.

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:38

Jawel. Ik ben 14 kg afgevallen. Mijn vet percentage is omlaag. Die daling zal echt waar zijn en is dus zichtbaar door mijn weegschaal. Of verzint dat ding random iets?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:56

rien10 schreef:
Jawel. Ik ben 14 kg afgevallen. Mijn vet percentage is omlaag. Die daling zal echt waar zijn en is dus zichtbaar door mijn weegschaal. Of verzint dat ding random iets?

Als jij je lengte, leeftijd etc invult dan kan dat ding alleen daarop al bedenken dat je vetpercentage lager moet zijn wanneer je afvalt.

Het is alleen gewoon niet zo dat je kan vertrouwen op dat soort weegschalen. Het is meer een leuke gadget. Maar je moet je er niet op baseren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:00

En wie zegt dat ik me erop baseer of dat ik het als een handig hulpmiddel zie?
Weet je waar ik me op baseer? Op hoe ik me voel. Hoe mijn conditie erop vooruit gaat. Hoeveel beter ik zit op mijn paard. Kcal tellen, wegen en meten zijn hulpmiddelen om dat doel te bereiken. Hulpmiddelen. Niet meer en niet minder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:02

Dat zeg ik toch ook niet dat jij dat doet. Ik sprak in algemene zin. :)

Ik snap dat het zo overkomt maar dat bedoel ik niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:04

Conclusie: koop vooral een weegschaal die van alles meet. Dan heb je een prachtig hulpmiddel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:21

Je kan geïrriteerd doen maar de waardes zeggen totaal niks. Of er nou 15-25% staat. En als je afvalt kan je ook logisch bedenken dat je vet% omlaag gaat. Daar heb je die weegschaal niet voor nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:42

Wat een prachtige resultaten komen er voorbij! *\%/* Mariska, echt super netjes! Je hebt eindelijk een gezond BMI!

Ik heb mij net even gewogen en ik zit op m’n laatste dag van ongesteldheid en weeg nu 73,45. Het daalt dus toch weer <3 ik begon dit jaar met een BMI van 32,8. Ik was toen zelf geloof ik 2 kilo afgevallen voor ik aan ozempic begon in maart. Ik heb nu een bmi van 28,3. Dus we gaan de juiste richting op!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:56

Fijn!
Ik zat ook een weekje op een plateau en ja hoor vanmorgen begon mijn menstruatie. Dus dat zal er volgende week op de weegschaal vast weer anders uitzien.
Mijn cyclus is anders sinds de spuiten, ik zat altijd op 28 dagen en nu op 25 dagen. Herkenbaar?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:56

Een bio-impedantiemeting (wat je weegschaal doet) kan een prima hulpmiddel zijn als je het op de juiste manier inzet en as je weet wat je aan het meten bent. Beide is vaak geen sprake van met een huis tuin en keuken weegschaal. En dan heb je er weinig aan.

De redenatie "als je een glas water drinkt is de meting anders" als redenatie dat het nutteloos is laat dat al zien.
Als ik een glas water drink nadat ik op een gewone weegschaal ga staan is die meting ook anders. Is die dan ook nutteloos?

Nee, dan beseffen we ons hoe dat glas water de meting beïnvloed en zorgen we dat we de juiste voorwaarden in acht houden, (weegschaal moet recht staan, nuchter en na toiletbezoek) of we houden rekening met onnauwkeurigheden (ik ben een kilo zwaarder dan gisteren maar ik weeg nu na het eten en met volle blaas dus waarschijnlijk komt het daardoor).
Dat is met bio-impedantie lastiger te duiden doordat het werkt met formules.

Bio-impedantie is heel nuttig maar wel onder de juiste voorwaarden en met de juiste kritische blik.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:12

opisop_shop schreef:
Fijn!
Ik zat ook een weekje op een plateau en ja hoor vanmorgen begon mijn menstruatie. Dus dat zal er volgende week op de weegschaal vast weer anders uitzien.
Mijn cyclus is anders sinds de spuiten, ik zat altijd op 28 dagen en nu op 25 dagen. Herkenbaar?

Mijn cyclus was gemiddeld 36-40 dagen met soms kortere uitschieters. Nu is het 28-30 dagen. Veel stabieler!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:22

Mijn menstruatie was een paar dagen eerder, maar heb een lange cyclus (+- 36 dagen). Hield wel weer vocht vast maar was alsnog afgevallen. Afgelopen week niet zoveel afgevallen als voorgaande weken en waar ik eerder schreef op full effect te zitten, had ik de afgelopen dagen weer meer trek. Heb dus gisteren wel iets verhoogd met spuiten. Ik vind het nog te vroeg om af te bouwen en wil er nog 4kg af voordat het effect minder mag worden. Dus ipv 0,25 heb ik 0,375 gespoten. Mocht ik vd week nog eerder trek krijgen ga ik toch maar naar 0,5. Te vroeg gejuicht misschien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:24

Mag je bij ozempic elke week ophogen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:33

Geen idee, maar aangezien ik na 4x 0,25 naar 0,5 had 'gemoeten' lijkt het me niet echt een probleem om dat met een tussenstap te doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:33

Oh zo op die manier.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:45

Ozempic en mounjaro gaan per minimaal 4 weken omhoog in stappen van respectievelijk 0.25 of 2.5 mg. Langzamer zoals merlesimone beschrijft mag wel, sneller niet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:00

Babsiej schreef:
Dat stabiel blijven lijkt mij ook erg lastig. Zou je lichaam niet wennen oid aan het minder eten of nieuwe eetpatroon?

Ik heb vandaag mijn spuit opgehaald bij mijn huisarts en meteen de eerste daar gespoten. Ik zit vol verwachting wanneer ik wat ga merken :')

Het kostte overigens 184,50. Met een hele doos naaldjes. 20 oid denk ik.

Ik hoefde niet lang te wachten wanneer ik wat zou merken.

Vannacht enorm overgegeven en buikloop gehad -O-

Nu lijkt het weer wat rustiger in m'n buik.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:33

Babsiej hopelijk voel je je snel weer wat beter!!

Mbt die weegschalen, die doen een inschatting die wel in de richting zit natuurlijk. Ik kwam met die inschatting van de weegschaal op een vetpercentage van 35% uit maar met zo’n huidplooimeting dezelfde dag op 30%. Ik sport veel dus was wel blij dat verschil te zien in zo’n meting. Maar zolang het getal maar terugloopt is het prima toch? Zowel gewicht als vetpercentage dan.

gomir schreef:
Ozempic en mounjaro gaan per minimaal 4 weken omhoog in stappen van respectievelijk 0.25 of 2.5 mg. Langzamer zoals merlesimone beschrijft mag wel, sneller niet.

‘Mag’ je wel weer teruggaan in dosis? Ik ben met Mounjaro van 2,5mg naar 5mg gegaan omdat de huisarts zei dat ze dat aanraadt omdat dat de eerste officiele werkzame dosering is. Maar van 5mg (nu 2x geprobeerd) voel ik me de eerste paar dagen echt beroerd, krijg bijna niks binnen. Of ik zomaar terug kan gaan naar 2,5mg wist ze niet omdat ik haar eerste patient ben met Mounjaro (ze wilde t niet voorschrijven, heb dat toen via Getwellis geregeld en nu is ze helemaal om). Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Ik snap dat ik dat natuurlijk gewoon kan doen he, volgende keer minder spuiten (ga ik ook doen denk ik, de hele dag kokhalzen is geen pretje). Maar is het verstandiger om er dan nog een 3,75mg tussenstap tussen te zetten?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:12

Ik zou terug gaan naar 2,5 als dat goed werkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:05

Zonnetje81 schreef:
Ik zou terug gaan naar 2,5 als dat goed werkte.

Ja of een tussenstap inderdaad.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:15

Ik zou gewoon proberen en kijken wat voor jou werkt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:47

Ik raad mijn patienten bij dit soort bijwerkingen aan om terug te gaan naar de vorige dosering die wel goed ging en evt na 2 weken zonder bijwerkingen nog eens te proberen op te hogen, vaak lukt het dan wel.

Wij hogen ook niet altijd elke 4 weken op, als mensen milde bijwerkingen hebben laten we ze rustig pas na bijv 6 weken ophogen als het lichaam wat meer gewend is aan het middel.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:18

Bedankt voor het meedenken allemaal! Fijn om jouw ervaring ook even te lezen Gomir.