Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:43

zo, even een mega bijlees post. nu maar even wat vaker in het topic kijken.

myka, kan me wel voorstellen dat onregelmatigheid daar mee te maken heeft. balen van je blaren. hopelijk vind je gauw iets waar je geen blaren meer van krijgt. het ligt niet aan je schoenen?

samantha, hier ook team tshirt en korte broek, haha. vaak even warm wandelen in lange mouwen maar die gaat na even hardlopen heel snel weer uit! heel veel succes voor zondag!

lugh, ah oké, fijn dat er wel prima mee te leven is, en dat het straks nog praktischer wordt voor je. heftig verhaal. wat fijn dat de MDL arts je wou helpen. ik ben ook wel benieuwd naar je insta, dan ga ik je zeker volgen.

leonie, dat vind ik ook als de 10 2x hetzelfde rondje is. maar heb het ook andersom gehad. 10km was een leuk rondje, en 5 was een fietspad heen en terug. of over een industrie terrein. ik weet even niet meer wanneer je je PR poging ging doen, maar heel veel succes alvast!!

ieris, wat fijn dat je zo 2 sporten kunt combineren :)

tiggs, goed om te horen van je ‘uitslagen’!

winged, dat klinkt als een strakke planning :D goed dat je hebt geluisterd naar je eigen lichaam :j

SV, fijn dat je je weer wat beter begint te voelen.

kies_naam, welkom bij de garmin club!

koekie73, dat na het wandelen heb ik ook altijd inderdaad. moet wel zeggen nu ik meer interval trainingen doe ivm knie blessure, dat dat wel minder wordt. en wat knap dat je zoveel kg al kwijt bent. lekker bezig, ga zo door!!

namiro, fijn dat je oefeningen helpen. het ongeduld is herkenbaar, hier ook een blessure en het duurt zo laaaang. en bij mij lijkt er geen verbetering in te zitten nog. dus dan is het extra balen. maar goed, nog even doorzetten! het is al super goed dat je dat elke ochtend om 6 uur doet.

ik zou gisteren eigenlijk weer lopen, maar ben niet geweest. knie voel ik nog licht en dan ‘mag’ het eigenlijk ook niet. en moe, want stress (werk + verhuizen) dus ook wel logisch. afgelopen 2 weken is mijn HRV ook gekelderd dus het is allemaal wel een optelsom. werd ook elke keer gewoon zo moe wakker. maar nu vannacht eindelijk weer een goede HRV en het zal deels placebo effect zijn maar ben ook meteen een stuk uitgeruster wakker geworden. en ook meteen ongesteld te worden, wellicht dat dat er ook nog mee te maken had. nou goed, ik zal volgende week wel weer zien met hardlopen. en wbt mijn knie wacht ik even tot we zijn verhuisd en dan even een goeie fysio bezoeken. want het lijkt toch niet helemaal beter te worden met de intervallen.

goed weekend alvast allemaal *\o/*

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:43

Tiggs schreef:
-Namiro- schreef:
Ja Tiggs.. wordt echt beter! Het duurt alleen even.. en dat is wel frustrerend, maar daarna heb je er wel profijt van.

Waarom heb je een test op de fiets gedaan?
Mijn vriend heeft dat ook gedaan maar kwam niet uit met z’n hartslagzones.. ook hij kreeg advies om er 10 slagen bij op te tellen.

Fijn dat de resultaten in ieder geval goed zijn! :j

Is jouw vriend ook een loper, in plaats van fietser? Ze hadden hier helaas niet de mogelijkheid om op een loopband te testen. Dat zal ook wel moeilijker zijn. Op de fiets gaat het wattage gewoon steeds omhoog en dat kun je denk ik niet één op één omzetten in snelheid van een loopband (?).

Ja mijn vriend is ook een hardloper.
Fietsen is echt anders.. blij dat ik toen wel op de loopband kon.
Uiteindelijk doe ik helemaal niks met de resultaten maar dat terzijde.. ik moest toen vanwege startbewijs.

SV moet jij ook een keuring doen voor run in Vogezen??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:56

Ik heb hier gisteren wat 'LaufABC' gedaan. Hoe rustig ik ook aan het hardlopen was, direct schoot de hartslag telkens weer naar in de 150. Het maakte niet uit of ik een knieheffen deed, een rustig stukje dribbelen/joggen, of wat dan ook, zodra ik wat meer ging doen dan wandelen schoot die naar zone 4.
Een weekje niets doen voelt enerzijds prima, ik ben van mezelf graag lui ;) Maar anderzijds is het ook raar, want doe ik daar geen kwaad mee?
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik voor schema wil gaan doen eind november. Ik wil eigenlijk gewoon naar een marathon, maar wil ook een echte lopen. En die zoek ik gewoon nog steeds. Verder denk ik echt dat ik voor een wedstrijdlicentie ga volgend jaar.

Met zwemmen of fietsen blijft m'n hartslag zelfs bij sprints echt lager dan bij hardlopen, hoe langzaam ik het ook probeer.
Zwemmen en fietsen zijn echt minder intensief.

Een keuring is een momentopname, je kunt 5 minuten later dood neervallen. Met duiken wordt het meer en meer afgeschaft omdat het geen doden voorkomt. De 'nee-nee-nee-lijst' wordt meer en meer overal geaccepteerd. Scheelt enorm in de kosten, want keuren kost al snel 75-130 euro. Alleen als instructeur ontkom ik er niet aan. Dus daarmee weet ik ook dat ik gezond ben.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:17

Wat een heftig verhaal Lughnassadh. Ik ben wel benieuwd naar je blog/insta voor het hele verhaal! Heel veel sterkte iig en wat rete frustrerend dat de hulp er wel is maar je er niet bij kan.

Koekie73, ik heb een hekel aan lopen tussendoor. Pas nu ik het echt veel vaker doe, begin ik er aan te wennen. Maar het haalt me gewoon uit mijn ritme en verstoord meer dan dat het helpt.
Je bent goed bezig. Lekker zo doorgaan!

Hopelijk helpt het -Namiro-. Ik zou er de discipline niet voor op kunnen brengen.

Succes Imay en Samantha!!!

Jammer dat het niet opde loopband kon Tiggs. Geeft toch een beter beeld. Maar hopelijk kan je ermee uit de voeten.

Thx iiSunshine. Als het niet goed voelt, niet doen. Beter even rust dan een blessure erin lopen.

@ winged, ja ik ga denk ik mijn horloge op 500m instellen ipv opde km om een goed beeld te krijgen. Ik kan zelf best goed pacen normaal gezien alleen is het natuurlijk wel een pittig tempo
@SV ja een snellere haas is opzich geen probleem, als ze niet zelf ook wat gepland hebben :+
@lies_sparkle op de plek zelf is ook een optie maar wel een gok.
Al met al denk ik dat het wel goed zal komen. Ik kan deze afstand en deze snelheid best simpel thuis testen/trainen dus ik ga van te voren al wel weten of het mogelijk is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:25

Ja een loopband zou enerzijds beter zijn, aan de andere kant is een horloge ook niet de beste hartslagmeter. Maar het geeft in ieder geval een goede indicatie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:43

Namiro ik hoef niet naar een dokter voor een keuring, ze hebben het vervangen door een formulier waarbij je eerst een aantal verplichte filmpjes moet kijken en dan het een en ander moet invullen.
Dus dat valt mee.

Succes voor de lopers in Amsterdam!

Ik ga morgen een run walk run doen van 10km in het bos met een vriendin die aan het opbouwen is na een blessure. Gezellig bijkletsen.
Zondag met mijn vriend trailen en 's avonds lekker uit eten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:44

Veel succes allemaal dit weekend!

Ik wil morgenochtend op tijd een long run doen. Afhankelijk van hoe het gaat tussen 7,5 en 9 km.
Ik heb gisteren dus die zone 2-loop gedaan en ben daar echt snel en goed van hersteld.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:04

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:02

ik ben je net gaan volgen :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:06

Supervixen schreef:
Namiro ik hoef niet naar een dokter voor een keuring, ze hebben het vervangen door een formulier waarbij je eerst een aantal verplichte filmpjes moet kijken en dan het een en ander moet invullen.
Dus dat valt mee.

Succes voor de lopers in Amsterdam!

Ik ga morgen een run walk run doen van 10km in het bos met een vriendin die aan het opbouwen is na een blessure. Gezellig bijkletsen.
Zondag met mijn vriend trailen en 's avonds lekker uit eten.

Oh dat scheelt!! Hopelijk wordt dat overal het nieuwe beleid!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:21

iiSunshine schreef:
ik ben je net gaan volgen :)

Gespot!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:48

Wat een heftig verhaal Lugh! Ik stuur je ook een verzoek.

Wat een actief topic is dit! Veel mensen die ook echt wedstrijden lopen etc. Enorm inspirerend!

Ik heb vandaag mijn 7e training van Evy gedaan. Het stelt in vergelijking met velen van jullie hier niks voor, maar ik ben onwijs trots dat ik volhoud :D vandaag ondanks miezer toch gegaan. Na de tijd zo’n voldaan gevoel! Tot nu toe geen pijntjes of dergelijke gehad dus daar ook echt blij mee.

Afbeelding

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:06

Het is voor jou net zo knap! Want je doet wat je kunt binnen jouw mogelijkheden! Ik loop met een waslijst aan beperkingen en zal echt nooit de marathon lopen. Maar 5 km wel. En dat is voor mij dus net zo knap als het voor een ander is om een marathon uit te lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:19

99... zo zijn we allemaal begonnen! En bovendien: je doet nog altijd meer dan de bankzitters ;)

Ik heb mijn loopje uitgesteld naar morgen. Ik houd van de rust van de zondagochtend buiten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:11

Heel goed gedaan 99!
Iedereen is zo begonnen toch, ik vind het knap!

Zondagochtend is lekker lopen hè Tiggs! Op zaterdag kom ik ook altijd veel loopgroepen tegen.

Ik ga zo naar Amsterdam voor startnummer en expo. Begin nu wel echt zenuwachtig te worden.
Gisteren nog een shake out run gedaan, 3,5 km op rustig tempo.
Morgen deze tijd heb ik er als het goed is zo’n 15 km op zitten.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:20

Ik heb net mijn tweede training van het schema gelopen, 2 min hardlopen en 2 min rust :D . Het ging lekker en ik heb geen last gehad van mijn enkel/achilles (ik had nu vooraf wat extra losmaak oefeningen gedaan). Ik heb wel wat stramme kuiten nu maar dat had ik vroeger ook altijd snel.

Ik merk dat ik vooral echt heel dankbaar ben dat ik weer kan lopen en ook echt kan genieten van mijn slakkentempo. Voorheen was ik altijd wat onrustig en wilde ik altijd sneller. Ik merk ook dat ik nog steeds wel baat heb bij de loop ervaring die ik eerder al opgebouwd heb. Ik kom makkelijk in het loopritme. Ik ben dus heel blij dat ik het weer opgepakt heb en hoop dat ik nu lekker blessurevrij op kan bouwen naar de 5km, daarna zie ik wel wat ik verder wil.

Ik ben ook blij ook met de Garmin die ik gekocht had. Batterij gaat lekker lang mee en eenvoudig in het gebruik.

Dus 996981 lekker genieten hoor van je eigen prestaties. Ik heb zelf al voorzichtig eens gegoogled naar wedstrijdjes in de omgeving. Je kan natuurlijk altijd iets op de kalender zetten om naartoe te werken. Verder lees ik ook alle verhalen van iedereen die verder loopt/wedstrijden doet, leuk om te lezen ter inspiratie.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:32

leuk om te zien hoe lekker iedereen bezig is. ieder heeft zijn eigen niveau en binnen dat niveau kun je altijd hele goeie prestaties leveren. volgens mij kan iedereen trots op zichzelf zijn :D ik neem nog even een paar dagen rust. knie lijkt wel weer oké te zijn, dus blijkbaar 3 dagen rust nodig na de vorige training. maar een druk weekend voor de boeg en wil niks forceren. dus zien maandag wel weer eventjes. iedereen die dit weekend een evenement gaat lopen, heel veel succes, en ik wacht met smart op de foto’s en verslagen *\o/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:34

Klopt hoor! Iedereen is ergens begonnen maar ik merk dat ik niet zo goed ben in iets doen, zonder er goed in te zijn en zonder competitie element :+ gelukkig haal ik wel echt voldoening uit het idee dat het beter is dan niets. De rest komt vanzelf :)

Succes Samantha!

Volgens mij wordt het weer ook beter morgen Tiggs. Groot gelijk dus!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:37

Tiggs schreef:
99... zo zijn we allemaal begonnen! En bovendien: je doet nog altijd meer dan de bankzitters ;)

Nou, precies!
Ik was supertrots op ieder loopje en stukje progressie. Mooi toch?!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:41

:wave:

Ook ik kan het niet goed bijhouden, probeer wel mee te lezen, maar echt reageren lukt niet op dit moment .

Leuk dat er veel nieuwe lopers bijkomen! Goed bezig allemaal :))

@Samantha: heel veel succes maar vooral ook plezier morgen! SV zei het volgens mij al, je hebt er alles aan gedaan om goed voorbereid aan de start te staan morgen, meer kun je niet doen. Vergeet niet te genieten, want het is en blijft bijzonder om een marathon te lopen. Je kunt het *\o/*

@SV: wat fijn dat de steamtrail gelukt is! Ik weet nog hoe loeizwaar ik het vorig jaar vond met die hoogtemeters en dat was 'maar' 37K. Jammer dat het niet meer is, ik vond het een prachtige omgeving. En ook jammer dat meneer SV je niet heeft behoed voor je val, dat lukte hem vorig jaar bij mij uitstekend :D
Verder balen dat je niet fit bent :knuffel:

Ik geniet ook van de zondagen Tiggs, op zaterdag ben ik vaak nog wat gejaagd met klussen rond huis. Op zondag kan ik heerlijk ontspannen.

Ik heb gisteravond een paar van je blogs zitten lezen Lugh en (misschien wat offtopic, maar nou en) en het raakte me zo dat niet alleen de arts voor het plaatsen van de PEG-zonde zo zonder oordeel en oprecht vanuit jou dacht, maar nog meer dat jij je ook in hem ging verplaatsen en een soort handleiding ging toesturen zodat hij allerbest voorbereid zou zijn. Het is niet vanzelfsprekend dat er zoveel ruimte is voor maatwerk en je hoort alleen de negatieve ervaringen, maar gelukkig is deze kant er ook.

En over afstand, tijd etc., vergelijk je niet met anderen. Ik zeg het wel vaker, maar er is altijd iemand sneller, beter, slimmer, mooier en ga zo maar door. Ik weet nog goed mijn eerste 5K, dat is inmiddels alweer even geleden :roll:, maar ik vond het echt serieus zwaarder dan mijn eerste marathon. Ik was daar zo trots op en terecht :D

En ik kan niet anders dan toch even patsen met mijn resultaat vorig weekend {:} Ik had de ISU al lang opgegeven omdat ik me niet goed voelde, gelukkig was daar een verklaring voor en wordt daar aan gewerkt en loop ik bij een sportvoedingsdeskundige. Alleen een patroon aanpassen duurt even en ik ben nog maar 3 weken op weg. Bovendien werd ik vorige week maandag vreselijk verkouden. Ook geen goede combi.
Maar we hadden betaald, huisje gehuurd en met een vriend afgesproken, dus we hadden een taxi stand-by en we zijn gewoon van start gegaan. Mijn body battery was nagenoeg vol (95) en mijn training readiness was opperbest (ook 95). Het weer was echt perfect, dus de omstandigheden konden niet beter.

Ik heb van iedere meter genoten, ik was mentaal weer op mijn normale niveau en de kilometers vlogen voorbij. Ik zag rond de 30K mijn man worstelen, dat is best ingewikkeld, ik had nergens een scenario bedacht waarbij hij het niet zou volhouden, dus dat ik moest snel schakelen. Bij de tweede VP (42K) gaf hij aan dat hij niet verder wilde, maar dat ik door moest gaan. Ik ben met onze Zwitserse vriend en zijn Duitse vriendin doorgelopen en op 55K stonden vrienden me aan te moedigen. Die waren verbaast over hoe ik erbij liep, het was net alsof ik net van start was gegaan en zo voelde het ook :))
Mijn tempo lag wat hoger, dus ik ben vanaf 60K alleen gaan lopen, heerlijk. Af en toe kom je iemand tegen en dan klets je wat en vervolgens droom je weer verder. Op 73K kreeg ik het pas wat zwaarder, maar dat is op dat moment zo te overzien dat ik dat van me af kon zetten. Uiteindelijk heb ik de 80K aangetikt en kwam ik fit over de finish, geen idee waar ik het vandaan heb gehaald, maar soms valt alles samen. Ik weet als geen ander dat je dit zelden hebt dus ik heb er echt van genoten. Ik had ook nauwelijks spierpijn, bizar. En op woensdag waren al mijn waarden weer groen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 12:49

Wat super ninus, ik zag het op garmin. Je hebt er ook zo lang naartoe getraind! Ik weet nog dat ik toen ook van iedere meter heb genoten, al had ik ook zware momenten. Ik sta op de foto bij 75km en daar straal ik helemaal.
Ik heb wel erge spierpijn gehad, maar dat was toen ook best snel over. Fijn dat het herstel zo goed is gegaan bij je!
Heel jammer dat je vriend het niet heeft gehaald, maar bij een ultra moeten alle puzzelstukjes passen.

Vanmorgen 10.5km getraild met een vriendin die aan het opbouwen is na zes weken niet lopen.
We deden 850 meter hardlopen, 150 meter wandelen.
Heerlijk door het bos in de regen. Lekker bijgekletst en genoten van de herfstkleuren.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:40

Wow Ninus, wat een prestatie. En wat gaaf dat je zo goed over de finish kwam zeg.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:17

Ninus, wat goed! Vooral dat je ook zo genoten hebt!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:18

Lopen jullie weleens in een 3/4 broek? Ik heb nu 1 lange broek en twijfel of ik nog een lange broek wil of beter een 3/4. Ik ben nogal warmbloedig namelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:20

Nee, kort of lang. Ik zie het nut van die paar cm verschil niet zo eigenlijk, dus 3/4 sla ik over.