Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:54

En van de 60- met mankementen niet obees of down of neurologische ademhalingsellende schuiven op naar mei omdat de 60/65 gezonde groep voorgaat. -O- Die zouden in juni pas komen. Dus de"risicogroep is zeker in q1 beschermd" is gewoon overboord gegooid. Vreemde keuze dit gewoon sjit ;( -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:05

SusanH schreef:
Volgende week worden onze bewoners gevaccineerd, en als ik de info moet geloven krijgen wij 15-2 ook de mail met de uitnodigingsbrief *\o/*

Toppie

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:19

karuna schreef:
En van de 60- met mankementen niet obees of down of neurologische ademhalingsellende schuiven op naar mei omdat de 60/65 gezonde groep voorgaat. -O- Die zouden in juni pas komen. Dus de"risicogroep is zeker in q1 beschermd" is gewoon overboord gegooid. Vreemde keuze dit gewoon sjit ;( -O-

Ja, dit las ik ook, snapte het ook al niet. Wanneer komen de 65 tot 80 jarigen dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:36

Die zijn al bezig met geent worden van oud naar jong. Ook als ze gezond zijn. Maar die 60/65 groep is opeens maanden naar voren gehaald op de plek van de risicogroep. -O- en de jongere risicogroep is gewoon de pineut. ;( die mogen nog langer binnenzitten en mensen ontlopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:59

karuna schreef:

Ik begrijp dit ook allemaal niet meer,cen word er op zijn zachtst gezegd niet blij van |(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:00

karuna schreef:
Die zijn al bezig met geent worden van oud naar jong. Ook als ze gezond zijn. Maar die 60/65 groep is opeens maanden naar voren gehaald op de plek van de risicogroep. -O- en de jongere risicogroep is gewoon de pineut. ;( die mogen nog langer binnenzitten en mensen ontlopen.

Aangezien de groep “ gezonde “ 60 tot en met 64 jarigen ongeveer 18 % van de ic bedden bezet is daar voor gekozen .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:03

De 60- risico groep ook of mogen wij niet meer naar de ic of zo? Als hetzo doorgaat zit de risicogroep meer dan een jaar binnen en is de rest geprikt ofvrijgelaten omdat ze het zo "zwaar" hebben als jeugd. De groep 60- risico hoor je niet. Gewoon k u t. De risicogroep loopt meer risico dan de gezonde groep. -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:06

Met je eens Karuna :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:25

Ik snap dat je op persoonlijk vlak liever vandaag dan morgen die vaccinatie hebt gehad hoor. Maar er is geen sprake van dat andere groepen eerder “vrijgelaten” worden (wat een nare woordkeuze zeg..
Er zal straks obv de vaccinatiegraad versoepeld kunnen worden. En voordat we daar zijn, zijn we echt nog wel even bezig en zal minimaal de hele risicogroep (want ook 60-65 jaar is gewoon risicogroep voor corona, chronische aandoening of niet) gevaccineerd moeten zijn om überhaupt in de buurt van de benodigde graad voor versoepeling te komen.

En de 18-60 schuift niet op naar mei, er wordt vanaf maart begonnen met deze groep volgens het schema?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:29

Voor jongeren gaan ze snel versoepelen omdat zij het zo "zwaar" hebben, vandaag genoeg op het journaal gehoord. ja dat bericht maakt me kwaad en gefrustreerd. Samen met gezonde mensen die maanden naar voren gehaald worden. En de groep risico schuift steeds verder naar achter, grote groep waarvan deels de kinderen niet naar school kunnen omdt dat te risicovol is voor een zieke ouder. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:33

Ben ik nu de enige die zich ongemakkelijk voel bij de wending die dit topic opeens gaat nemen? Ik vind het allemaal erg ongelukkig geformuleerd en ik vind het ook naar Karuna en Nikass.
Zoals secrible het beschrijft zo heb ik het ook begrepen. Hier in Frankrijk is de risicogroep benoemd en komt net als de 75++ in aanmerking voor vaccinatie.
Ik gun echt iedereen zijn of haar vaccinatie, en natuurlijk gaan de mensen die urgent zijn voor. Maar volgens mij ben ik als 62 jarige wel degelijk ook een risico groep. Dat is ook de reden dat ik al 10 maanden (vanaf 10 maart) behoorlijk geïsoleerd leef en erg oplet. Zoals het hier geformuleerd wordt vind ik echt naar. Ik wil niemand aanvallen, maar ik dacht ik noem het wel even.

Van mij mogen ze de jongeren meer beweging vrijheid geven. Het zal voor hen tijd worden want deze groep loopt in principe zelf geen/ minder gevaar. Ze zijn nu heel genuanceerd aan het zoeken hoe ze dit zo kunnen gaan doen, dat de jongeren geen extra verhaal gaan vormen voor de ouderen cq andere risicomensen.
Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan 1x per week lijfelijk les krijgen door kleine groepen.
Tevens om meer gezamenlijke online activiteiten te organiseren. En de rest moet nog bedacht worden, zo hoorde ik vanavond op TV.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:36

Gezonde mensen is ook maar relatief als bekend wordt dat zij 1/5 deel van de Ic bezetting zijn natuurlijk. Dan zijn ze gewoon hoog risico voor corona, en daar draait het om. Niet wat hun diagnoselijst verder zegt, dat doet er natuurlijk geen bal toe in deze afweging.

Maar goed, het is weer mopperen op de regering over de strategie. ik word er een beetje moe van. Zij kunnen er ook weinig aan doen dat AZ ineens maar de helft levert van wat beloofd is waardoor ze prioriteiten moeten stellen. En als in die prioritering geldt dat de 60-64 jarigen meer IC-bezetting opnemen lijkt dit me heel verstandig maatschappelijk gezien.
Dat dat op individueel niveau oliebol is begrijp ik heel goed, maar daar is de strategie niet op gericht met zoveel schaarste. Die kijkt verder dan de individu, maar bestaat puur uit damage control. En blijkbaar levert 60-64 jaar meer damage.

Oh pien is me voor sorry :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:39

Ach ja Pien je hebt gelijk altijd iemand die zich achtergesteld vindt
Ben blij dat ik met al dat gezeur geen beleid bepaal

En ik moet zeggen dat ik als risicogroep het anderen ook gun

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:40

En dat ze specifiek in Nederland nu de 60-64 jarigen inenten is tweeledig. AZ is te onbetrouwbaar voor vaccinatie boven de 64 + , in sommige landen zelfs boven de 54 +. Daarbij geldt nog steeds voor alle maatregelen de druk op de ic wegnemen dus pakken ze met AZ die groep die bijna de grootste druk op de ic legt . En bij de groep 60/64 zullen ook mensen met risico’s zitten ipv alleen maar “ gezonde “ mensen. 65 + krijgt Pfizer of Moderna .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:35

Echwel schreef:
Ach ja Pien je hebt gelijk altijd iemand die zich achtergesteld vindt
Ben blij dat ik met al dat gezeur geen beleid bepaal

En ik moet zeggen dat ik als risicogroep het anderen ook gun

Dat heb ik dus ook Echwel. Iedereen is blij natuurlijk, maar ik gun het anderen ook en het komt wel een keer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:45

Het was niet mijn bedoeling om mopperend over te komen.
Het ging mij er alleen om dat ik wel even ben geschrokken van het feit dat mensen met obesitas nu vóór gaan.
Dat betekent dat de mensen met hart- en long ziekten langer moeten wachten.
Ik ben daar zelf niet één van, dus ik heb het niet over mijzelf.

Ik begrijp dat mijn gevoel misschien dubieus is. Ik geef toe dat het ook voorkomt uit mijn mogelijk ongenuanceerde mening dat mensen die obesitas hebben doordat ze ongezond leven voorrang krijgen op mensen die heel erg hun best doen om gezond te leven omdat ze veel pech hebben in hun leven met een ernstige hart- of longziekte.

Ik weet dat het niet allemaal zo zwart/wit is en dat het veroordelend is! Mijn emoties hebben hierin even de overhand :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 01:03

Alsof zo ongezond leven dat het tot morbide obesitas leidt überhaupt een rationele keus is...

Vaak is daar wel heel wat meer aan de hand dan: 'ik wil zo graag lekker dik zijn'.

Meestal is het géén kéús.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 01:18

Mijn persoonlijke mening. Iedereen heeft evenveel recht op een vaccin. Of je nou 20 jaar bent of 60 met diabetes..
Vraag mij af wat er gebeurd was als de groep van 20-40 jaar eerst was gegaan. Die hokken toch het meest samen heb ik het idee?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 01:50

Nu ik morgen het 2de vaccin krijg wil nog niet zeggen dat ik alle remmen los ga gooien :') nee nog steeds een mondkapje voor en afstand houden en testen bij klachten. Er veranderd eigenlijk niks als je nu gevaccineerd wordt. Het enige wat veranderd is dat als je het nu krijgt het echt lichte tot milde klachten zijn maar een ziekenhuisopname heel klein wordt. Ik ben zelf 23 en veel jongeren zijn er nog niet echt enthousiast over om te vaccineren. Om mij heen hoor ik toch wel dat prikangst een grote rol speelt (heb het zelf ook) maar als ik nu een klein stapje kan zijn zodat we weer terug kunnen keren naar 'normaal' daarvoor wil ik wel risico's nemen. Maar hoor nog genoeg die mij als gek verklaren dat ik het heb gedaan. Ik zeg altijd maar wat wil je dan? Dat dit altijd zo gaat blijven? En tuurlijk nu doe je het nog het meeste voor jezelf maar uiteindelijk ben je ook weer een bewijs dat het vaccin veilig is.

En wachten is heel vervelend maar als je al een zwakke gezondheid hebt kan zo'n vaccinatie ook je best ziek maken. Lees toch wel wat ervaringen van mensen die paar dagen ziek op bed lagen. Maar nog altijd minder ziek dan echt corona krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:22

De franse Hogegezondheidsraad komt met het advies om ex-coronapatienten maar 1x te vaccineren ipv 2x om de achterstand wat bij te benen.
Die mensen zouden toch al een heleboel antistoffen ontwikkeld hebben.

Hier ben ik het een beetje kwijt, maar ik ben dan ook geen wetenschapper en het is nog vroeg :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:30

imaudy schreef:
Mijn persoonlijke mening. Iedereen heeft evenveel recht op een vaccin. Of je nou 20 jaar bent of 60 met diabetes..
Vraag mij af wat er gebeurd was als de groep van 20-40 jaar eerst was gegaan. Die hokken toch het meest samen heb ik het idee?

maar maken minder gebruik van de zorg.
Als die ziek worden is dat vaker mild.
De groep obese mensen komt het meest in de ziekenhuizen, daarom nu daar de voorrang aan.

Femke_Tweety schreef:
Alsof zo ongezond leven dat het tot morbide obesitas leidt überhaupt een rationele keus is...

Vaak is daar wel heel wat meer aan de hand dan: 'ik wil zo graag lekker dik zijn'.

Meestal is het géén kéús.

Precies.
Niemand is dat voor de lol. Dat is net zo goed een ziekte als dat bijvoorbeeld hartfalen is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:48

Zebrastreep "het enige dat veranderd" is dat je het wel overleefd of niet overleefd? Dat is maar een klein detail uiteraard... ;(

Femke-Tweety bedankt voor het lezen van mijn volledige bericht, en je inlevingsvermogen ;)
Overigens is er bij een heel groot deel mensen met overgewicht geen groot achterliggend drama hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:56

Obees is wel even wat anders dan overgewicht.
Dat eet je er echt zo niet even aan hoor.

Maar ook overgewicht is echt wel vaker iets aan de hand.
Trage schildklier en ondanks medicatie niet meer op goed gewicht komen.
Een andere ziekte zoals bijvoorbeeld reuma en niet meer zo goed kunnen bewegen/sporten en daardoor zwaarder dan gewenst.
Emotie eten, misschien nu nog wel meer door het thuiszitten.
Niemand in Nederland word graag gezien met overgewicht want er zit een behoorlijke taboe op en flink wat vooroodelen.
Was het zo gemakkelijk had echt niemand meer dan maatje 38.

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:01

Vergeet erfelijkheid niet, daar zijn onderzoeken naar geweest en het is genetisch

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:40

Nikass schreef:
Het was niet mijn bedoeling om mopperend over te komen.
Het ging mij er alleen om dat ik wel even ben geschrokken van het feit dat mensen met obesitas nu vóór gaan.
Dat betekent dat de mensen met hart- en long ziekten langer moeten wachten.
Ik ben daar zelf niet één van, dus ik heb het niet over mijzelf.

Ik begrijp dat mijn gevoel misschien dubieus is. Ik geef toe dat het ook voorkomt uit mijn mogelijk ongenuanceerde mening dat mensen die obesitas hebben doordat ze ongezond leven voorrang krijgen op mensen die heel erg hun best doen om gezond te leven omdat ze veel pech hebben in hun leven met een ernstige hart- of longziekte.

Ik weet dat het niet allemaal zo zwart/wit is en dat het veroordelend is! Mijn emoties hebben hierin even de overhand :o

Dat snap ik ook. Geen probleem verder hoor!