De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:12

Een bedrijf hier laat verrassend genoeg een belangrijk internationaal bedrijfsbezoek aan hun fabriek niet doorgaan. Een bedrijf waarvan je zo op het eerste gezicht dergelijke inzichten niet zo verwachten. Maar ze gebruiken ook hun verstand.

Germie hoezo gelukkig? Testen ze in nederland niet zo veel? Als ik zie dat langzaam meer ziekenhuis medewerkers besmet zijn omdat ze zijn aangestoken door een niet geteste patient, en daar in Italie deels de grote ellende is uitgebroken. Dan lijkt een keuze beter teveel als teweinig testen een slimmere keuze.

Overigens ik weet niet welke krant heeft een interessant stuk geschreven over hoe de overheid reageert en waarom, maar de enige insteek die ze lijken te hebben is idd geen paniek, niks aan de hand want de burger mocht eens maatregelen zelf gaan nemen. Een voor mij niet heel logisch te verklaren reactie. Beter duidelijk en open zijn over waar precies hoeveel testen er gedaan zijn en hoeveel positief of negatief. Ik denk dat dat meer geruststellend werkt dan het soort van vergoedelijken van de situatie.

En op het journaal dat een instantie nu vooral erg vind dat kinderen niet naar school kunnen. In hoeverre zou dat echt erg zijn? Even geen onderwijs maar thuis bij je ouders en uitrusten en spelen misschien? Jonge paarden krijgen vaak na inrijden een winter rust zodat alles verwerkt kan worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:16

@germie,
Ik denk dat het ook verschilt met wat voor soort vakantie je wilt houden met hoe sommige ernaar kijken nu met zal ik wel of niet boeken. Ben je meer in de natuur bv. of zoals ons in een all-in hotel waar je tussen de meute mensen zit met heel veel kids (familie gericht hotel). Ik vind dat daar ook wel een verschil in zit weer. En iedereen kijkt er natuurlijk ook nog anders tegenaan. En het is ook maar de vraag wat het virus gaat doen in de zomer. Al las ik ergens, maar ik heb geen bron sorry! Het kwam hier in het topic wel voorbij, dat het virus dan in het najaar ook 2x zo hard terug zou Kunnen komen omdat het sluimerend de zomer doorgaat. Maar dat is ook maar afwachten nu natuurlijk hoe dat verloopt tzt.

@karuna,
het bedrijf van m'n man is er gelukkig ook heel netjes mee om aan't gaan. Ik vind ook niet, zoals in ons geval, dat ze mogen verplichten dat m'n man meermaals gaat reizen nu. Ze waren met het afkappen van reizen tussen hier en Azie sowieso al heel snel in qua actie ondernemen, maar nu met Europa zijn ze ook voorzichtig geworden. Ze willen bij hem op het werk natuurlijk ook heel erg voorkomen dat het op kantoor terecht komt omdat bij het kantoor hier in Kerkrade ook de fabriek ligt die heel Europa van voorraad voorziet - medische spullen.

En wat school e.d. betreft; Daar kunnen ze tijdelijk vast wel oplossingen voor vinden om het zo goed mogelijk op rit te houden - via mail huiswerk geven en sommige scholen hebben ook al een online platform en doen al veel digitaal vandaag de dag. Mocht dit echt eraan komen, dat ze scholen moeten gaan sluiten.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-03-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:16

Je moet als ouders maar net thuis kunnen blijven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:18

MarcoBorsato schreef:
Je moet als ouders maar net thuis kunnen blijven.

Ja, dat is idd echt heel erg kl*te. Kun je zien hoeveel impact het allemaal dan zou hebben op elkaar. Want dagverblijven zullen dan ook gegarandeerd moeten sluiten, dus dan wordt dat echt problematisch idd - kettingreactie ook weer > werkende mensen die niet kunnen gaan werken en ga zo maar door. Lesgeven is idd nog op te lossen digitaal (gedeeltelijk) maar ouders die eigenlijk moeten gaan werken en dan de kids non stop thuis hebben zitten is toch een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-03-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:19

Los van dat, kinderen worden thuis gehouden ivm besmetting, dan zul je als ouders toch iets moeten doen, om beurten thuisblijven? Of je baas snapt de situatie (is per slot van rekening een overheidsbeslissing) en geeft je betaald vrij.

er werd vooral benadrukt dat ze geen onderwijs krijgen. Maar in hoeverre is dat erg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:20

Ik zou me niet graag laten testen als ik A) me geheel fit voel, B) niet in een risico gebied geweest ben, C) ik niet in contact geweest ben met iemand met corona, maar B) waarvan blijkt dat via de buurman van de zuster van de buurman van een carnavalvierder, en daar weer de zoon van en dan de vader die toevallig corona heeft. Dat zie ik als onzin. Zoals in Nederland: je bent en in een risicogebied geweest en je bent ziek met benauwdheid en je ben wat erger ziek dan gewoon thuis uitzieken, dan pas onderzoek vind ik prima.

En ja, ik zou ook graag willen weten hoeveel testen er uitgevoerd zijn. En ook hoeveel nu die ene en de andere variant (ernstig en minder ernstig zoals gisteren genoemd werd) hebben. Er is immers corona wat ernstiger klachten geeft dan de andere corona wat minder ernstiger klachten geeft, wat al duidt op muteren van een virus, want een virus wil in principe niet dodelijk zijn, alleen maar lastig om zo veel mogelijk te kunnen overdragen.

@Cursebreaker: Germie en All-in? NO WAY. :D :D :D :D :D Ik ben in mijn vakanties zo veel mogelijk buiten. Liefst onder water. Maar een liveaboard is niets voor mij, ik wil 's avonds gewoon mijn eigen terrasje opzoeken of vroeg op bed kunnen gaan. Dus nee, dat hutje-mutje gedoe is niets voor mij. :Y)

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:23

Zolang jij de halve dag onder water zit heb je daar geen risico toch? Nog geen berichten gehoord dat vissen Corona hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:25

Onderwijs is een kinderrrecht, de VN is bang dat dat recht in gevaar komt. Dan kunnen we nu ingaan op waarom dat een recht is maar dat is zo ver van het oorspronkelijke onderwerp verwijderd.

En omstebeurt thuis blijven, zo makkelijk is het niet en zo raakt een maatschappij dus ontwricht. O.a.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 05-03-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:26

haha ja dat bedoel ik dus germie. Zo viert iedereen op een andere manier vakantie. Met een 7 jarige thuis is die all-in vakantie elk jaar gewoon heerlijk voor ons en daar leven we echt naartoe. 8 dagen niet koken en lekker eten, cocktails drinken en heerlijk luieren aan het zwembad en strand. Meer ondernemende vakanties komen voor ons nog wel als zoon lief wat ouder is. Maar die all-in hotels zijn gewoon echt mierenhopen aan mensen dus dan vind ik dat toch wel heel anders als dat je een vakantie viert waarbij je idd meer onderneemt en vaak verder weg bent van mensen en meer in de natuur bent e.d. Nu valt dat hutje mutje bij ons hotel Nog mee omdat we een wat luxer hotel boeken normaal, maar het is alsnog een hoop mensen hihi.

Ik las gisteren trouwens dat ze Comic Con ook door laten gaan. Dat vind ik toch ook wel een risico. En een aantal van de Extra maatregelen die ze namen zijn; wc's vaker schoonmaken. En de mensen kregen dan idd o.a. als tip; vermijd mensen die hoesten. Ehhh... heb je daar wel eens rondgelopen? Je neus is op een gegeven moment verlamd van de zweetgeur omdat iedereen zo Kort naast je loopt. Dat is gewoon niet te vermijden op zo'n plek. Maar er gaat natuurlijk een hoop geld en organisatie mee gemoeid, dus tja.

En wat onderwijs betreft; heel veel middelbare scholen doen al onwijs veel digitaal en dat soort dingen zouden op zich wel gedeeltelijk op te vangen moeten zijn als ze voorbereid zijn. Als opeens niemand meer de school in mag, leraren niet enz. dan heb je natuurlijk wel een probleem. Maar als ze zich zouden voorbereiden dat ze digitaal gedeeltelijk verder kunnen werken dan kun je veel nog wel opvangen met middelbare scholen en hoger onderwijs. Basisschool zal dan ook weer anders zijn; dan zou er van de ouders en eventuele andere familieleden verwacht moeten worden dat ze les geven thuis, maar dat heeft ook weer haken en ogen natuurlijk. Al denk ik dat voor tijdelijk even geen les hebben, de kids er echt niet mega op achteruit gaan. Dat kan ook weer ingehaald worden - hangt natuurlijk af van hoelang het zou duren. Een paar weken of een paar maanden is dan ook weer een verschil ja. Een paar maanden of misschien nog langer inhalen is weer een ander verhaal, dat is echt een enorme impact.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-03-20 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:26

Ik zou als kind enorm blij geweest zijn met zo'n schoolsluiting in elk geval! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:27

karuna schreef:
Los van dat, kinderen worden thuis gehouden ivm besmetting, dan zul je als ouders toch iets moeten doen, om beurten thuisblijven? Of je baas snapt de situatie (is per slot van rekening een overheidsbeslissing) en geeft je betaald vrij.

er werd vooral benadrukt dat ze geen onderwijs krijgen. Maar in hoeverre is dat erg.

Er worden ook scholen uit voorzorg gesloten in sommige landen hè. Dus niet ivm met een specifieke besmetting. In Italië en Japan zijn nu alle scholen gesloten. Dat heeft grote economische gevolgen, want ouders zullen daardoor ook thuis moeten blijven.
En ja, ik denk dat het erg is als wereldwijd bijna 300 miljoen kinderen geen onderwijs krijgen nu. Je weet niet hoe lang het gaat duren, ze lopen een achterstand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:31

Ik en mijn man hebben de mazzel dat wij ons werk ook prima vanuit huis zouden kunnen doen als de scholen gesloten worden. Wij hebben ook al een mail gehad op het werk dat we onze laptops niet meer op kantoor mogen laten liggen voor het geval er van overheidswege kantoorsluitingen plaats zouden gaan vinden.

Maar er zijn gewoon zoveel beroepen waar je niet zomaar thuis kan werken of stel op sprong vrij kan nemen, dan heb je toch een groot probleem als je kinderen hebt en de scholen en opvangen sluiten hun deuren van overheidswege.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:33

Wat denken jullie van de voetbal westrijden wel of niet door laten gaan? gisteren bij Utrecht ajax zaten er 22.000 man, ik weet niet hoe makkelijk je het virus over kunt brengen maar ik zou denken als één iemand het daar had dat het zich als een vuurtje verspreid.

Ik vraag me trouwens ook wel heel erg af inderdaad hoe dat nu in Italië gaat met alle werkende mensen, ik had er nog niet zo bij nagedacht toen ik las dat de scholen niet meer open gingen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:37

Mijn man kan idd ook vanuit thuis werken. Ze hebben laatst al een testdag gehad waarbij het gehele kantoor thuis gewerkt heeft om te kijken of er problemen waren zodat die vooraf opgelost konden worden, mocht het zover zijn. Ik werk zelf niet dus ik kan er gelukkig wel zijn voor m'n kind en heb ook nog m'n ouders die kunnen uithelpen, maar je bent idd wel echt genaa*d als dat niet het geval is idd. Dan gaan we problemen krijgen met aanvoer naar supermarkten en het open houden van supermarkten en in alle andere sectoren gaan ook bedrijven failliet en ga zo maar door. Maar ik ga er ook vanuit dat de regering niet zomaar alle scholen preventief gaat sluiten.

@moonsparkle,
ja dat is idd heftig he. Dan kan het snel gaan.
Hier hadden ze dus bij aangrenzende gemeenten die kort bij Gangelt liggen waar vorige week zo veel besmettingen ineens waren, veel evenementen afgelast e.d. maar ook lang niet alles. En de wedstrijd van Roda werd dan niet meteen afgelast terwijl het ook om gemeente Kerkrade ging. Dan moeten ze het ook over 1 kam scheren vind ik. Maar op deze manier heeft het preventief tegengaan van nieuwe besmettingen ook geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:42

Ik zou voetbalwedstrijden wel laten spelen, of andere sportevenementen. Maar dan zonder publiek, gewoon veel live uitzendingen desnoods live-streams beschikbaar maken. Verder zorgen dat iedereen die er wel moet zijn (sporters, crew etc) van te voren getest is en zodra er ook maar iets van ziekteverschijnselen is (al is het alleen snot) apart zetten. En de sporters die moeten blijven slapen meer verspreiden over hotels, met eten er standaard 1 stoel tussen, meer ruimte in de kleedkamers, niet meer gezamelijk douchen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:45

Hanafubuki schreef:
Ik zou voetbalwedstrijden wel laten spelen, of andere sportevenementen. Maar dan zonder publiek, gewoon veel live uitzendingen desnoods live-streams beschikbaar maken. Verder zorgen dat iedereen die er wel moet zijn (sporters, crew etc) van te voren getest is en zodra er ook maar iets van ziekteverschijnselen is (al is het alleen snot) apart zetten. En de sporters die moeten blijven slapen meer verspreiden over hotels, met eten er standaard 1 stoel tussen, meer ruimte in de kleedkamers, niet meer gezamelijk douchen.

Dat is idd een goede manier ja. Lopen ze wel een hoop geld mis qua kaartverkoop, maar het is toch beter als helemaal niet spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:46

cursebreaker schreef:
Hanafubuki schreef:

Dat is idd een goede manier ja. Lopen ze wel een hoop geld mis qua kaartverkoop, maar het is toch beter als helemaal niet spelen.

True :j Als ze wedstrijden af moeten lassen raken ze natuurlijk nog meer geld kwijt dan wanneer er alleen geen publiek is. :j dan heb je de dure spelers die wel hun salaris moeten krijgen maar niks doen. En met alleen spelers kan je in ieder geval meer controle uitoefenen op evt virusverspreiding. Desnoods vragen ze geld voor de livestreams bijv.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:47

moonsparkle schreef:
Wat denken jullie van de voetbal westrijden wel of niet door laten gaan? gisteren bij Utrecht ajax zaten er 22.000 man, ik weet niet hoe makkelijk je het virus over kunt brengen maar ik zou denken als één iemand het daar had dat het zich als een vuurtje verspreid.

Ik vraag me trouwens ook wel heel erg af inderdaad hoe dat nu in Italië gaat met alle werkende mensen, ik had er nog niet zo bij nagedacht toen ik las dat de scholen niet meer open gingen.

Vanavond feyenoord - nac en ben dan aan het werk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:48

Ik ben dus naar alle bekerfinales geweest van Utrecht en ik zit nu serieus te twijfelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:51

Wedstrijden zonder publiek is normaal een strafmaatregel. Ik hoop niet dat het zover gaat komen. Niet werken is tot daar aan toe maar de voetbal..

Uiteraard een grapje. Als het nodig is dan leg ik me erbij neer. Ik ga van het weekend gewoon naar het stadion als we erin mogen iig. Toch een voordeel dat vites geen supporters heeft :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:52

germie schreef:
Popstra schreef:
Vooralsnog worden veel wedstrijden in Italië afgelast en dat geld voor noord en midden Italië dus begrijp niet helemaal waar jij je info vandaan hebt Germie!?

Zoals ik al schreef van iemand die in Sestriere woont. Daar is alles gewoon open.

Sestriere ligt ook niet bepaald in Lombardije, en volgens mij is het dat gebied wat dicht is.

karuna schreef:

Dat vind ik op zich best erg, er zijn namelijk beroepen die echt noodzakelijk zijn in de maatschappij en dan kan je gewoon niet zo makkelijk even thuis blijven.
Stel je werkt als ouders in een ziekenhuis, bij de brandweer, op de ambulance, bij de politie. Allemaal beroepen die echt noodzakelijk zijn om door te gaan, dat personeel kan gewoon echt niet massaal bij de kinderen thuis gaan zitten, en ziekenhuispersoneel als in verpleging zeker nu niet.

Maar ook andere banen die op het eerste gezicht niet heel belangrijk lijken maar als het op z’n gat ligt grote gevolgen kan hebben voor de economie. Met z’n allen in quarantaine is gewoon niet wenselijk en kan desastreus worden.
Nog los van of het erg is dat kinderen even niet naar school kunnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:57

Ik geloof nog steeds niet dat er in Nederland scholen gesloten gaan worden of evenementen afgelast.

Inmiddels weet ik dat er in Nederland (tegenover de rest van de wereld) veel matiger getest wordt en dat er afgewacht wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:07

Ga vanavond wel rekening houden dat ik niks eet of drink tijdens werktijd. Hygiënisch is het niet echt daar bij feyenoord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:08

Wij hebben met ouders van dezelfde school allang onderling afgesproken dat we in zo‘n geval een soort oppas schema maken.
Aangezien Italianen over het algemeen heel erg veel socialer ingesteld zijn dan noord-europeanen gok ik zomaar dat die zo hun oppas netwerken hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:10

Je kunt testen tot in de eeuwigheid. Daar hou je het virus echt niet mee tegen. Het lijkt mij veel verstandiger om de mankracht, geld etc in te zetten voor de mensen die echt serieus ziek worden (met opname) en de rest gewoon hun gezond verstand gebruikt en thuis uitzieken. Of je nou griep hebt of Corona. Je wilt een ander niet aansteken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-03-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt