ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:09

Ik stap in december over naar een zorgverzekeraar die het wel vergoed in een aanvullend pakket. :-)
Die kosten zijn op jaarbasis lager dan de eigen bijdrage die ik nu betaal!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:10

Amaryllis schreef:
Ik stap in december over naar een zorgverzekeraar die het wel vergoed in een aanvullend pakket. :-)
Die kosten zijn op jaarbasis lager dan de eigen bijdrage die ik nu betaal!

Welke verzekering met wel pakket heb je als ik vragen mag?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:11

Avero, en er zijn dr nog een paar! Gevonden via Independer.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:18

Ik hoop volgend jaar mijn bachelor te halen, en daarna nog een master van een jaar denk ik Kim..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:18

Avéro Achmea Keuze Zorg Plan Royaal + T Start
Deze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:22

Ik ga eens kijken dan, klinkt goed. :)

EDIT: dan ben ik eindelijk weer door mijn eigen risico heen met medicijnen, uiteindelijk betaal ik toch. :\

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:01

Ik kom ook weer even aanwaaien :D
Merk dat sinds ik ziek ben (Sarcoïdose) dat mijn ADD klachten ook erger worden of mijn medicatie minder goed werkt...
Ik ben vaak erg moe en afwezig/afgeleid.

De ellende is dat ik mezelf betrap op bepaald gedrag bv terwijl iemand tegen me aan het praten is en ik het niet zo heel boeiend vind, ineens iets zien en zo weglopen om dat te gaan doen :O
En dan ineens denken "ow hemel, ze was wat aan het vertellen" :=
Meestal loop ik dan meteen terug en bied m'n excuses aan, maar dan is de toon wel gezet laten we maar zeggen *oeps*

Gelukkig zijn dat maar momenten, bv als ok erg moe ben en een slechte dag heb, anders was ik echt geen leuk iemand hoor :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 02:09

Amaryllis schreef:
Groepstherapie had mij ook prettig geleken, inderdaad om wat Franka zegt. Helaas voor mij was die groep toen al net een aantal sessies onderweg waardoor ik alsnog 1 op 1 heb gezeten.

Dat zijn wel 2 pittige medicijnen zeg := Ik heb een tijdje Zopiclon gebruikt voor het doorslapen, maar die mag je dan maar 3 weken en dan niet elke nacht.

Ja dat is zeker heftig maar het werkt en tot nu toe weet ik nog niet wat er nog meer mogelijk is voor mij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 02:11

melaniepk schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien :D
Merk dat sinds ik ziek ben (Sarcoïdose) dat mijn ADD klachten ook erger worden of mijn medicatie minder goed werkt...
Ik ben vaak erg moe en afwezig/afgeleid.

De ellende is dat ik mezelf betrap op bepaald gedrag bv terwijl iemand tegen me aan het praten is en ik het niet zo heel boeiend vind, ineens iets zien en zo weglopen om dat te gaan doen :O
En dan ineens denken "ow hemel, ze was wat aan het vertellen" :=
Meestal loop ik dan meteen terug en bied m'n excuses aan, maar dan is de toon wel gezet laten we maar zeggen *oeps*

Gelukkig zijn dat maar momenten, bv als ok erg moe ben en een slechte dag heb, anders was ik echt geen leuk iemand hoor :=

Oh wat naar voor je mijn moeder heeft het ook

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:18

Ik heb laatst het boek ´ADD. Zoeken naar omwegen.' gelezen.
Erg interessant en een aanrader!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:40

Zijn er nog mensen met goede tips w.b. studie/schrijven van verslagen..
Doe een duale HBO waarbij ik 1 dag/2 weken naar school ga en +/- 20u zelfstudie/week moet doen.
Voor school moet ik eigenlijk (bijna) alleen maar verslagen schrijven.
Dit vind ik erg lastig...
Ben niet zo goed in prioriteiten stellen, en verschrikkelijk perfectionistisch, wat resulteert in veeeeel te veel werk, maar wel op het laatste moment in de laatste nachten want eerder krijg ik mezelf er niet toe gezet/ geen focus.

Heb nu ook een heel mooi schema gemaakt, maar loop nu al achter,
en hierdoor overzie ik het niet goed meer en wil het helemaal niet zo goed meer lukken..
Weet ook al dat ik er weer veel te veel werk van maak, maar ik kan het op een of andere manier niet kleiner, minder maken...

Heb voor mezelf ook een soort van studieschema, 25min leren, 5 min pauze. En dit 4x en dan heb ik een langere pauze. Dit gaat redelijk, als ik mijn klok maar begin te zetten om aan het werk te gaan..
Nu had ik dit een uur geleden al moeten doen en nog steeds niet bezig..
*zucht...*

Dus wie heeft tips?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:43

Waar kun je dat boek krijgen, Poess?

Ik kan je niet helpen, ktink, heb daar zelf ook onwijs veel moeite mee en ook voortdurend op zoek naar nieuwe tips en tricks om het 'makkelijker' vol te houden en op te starten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:51

Ik meld me maar weer eens in dit topic.

Gaat momenteel niet erg van een leien dakje, ben mijn baan kwijt geraakt en daardoor heb ik geen ritme meer waardoor thuis alles achterloopt/in de soep loopt.

En helaas wordt mijn vriend steeds bozer als ik weer eens wat vergeten ben, want je kan niet altijd iets vergeten volgens heb. (in de trant van wassen/koken/opruimen/de rekening betalen.
Vooral door dat laatste hebben we vaak discussie/woorden met elkaar. (soms loopt het uit tot een ruzie)
Ik weet niet wat ik daarmee moet, hij krijgt er steeds minder begrip voor.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:55

Wat balen, fjordjes. Kan me voorstellen dat het ontzettend naar is als je vriend zo boos wordt. Is het een idee om iets op te pakken qua hobby/(vrijwilligers)werk waardoor je wat meer structuur krijgt? Merk zelf dat dat mij heel erg helpt. Ook zodat je een 'voldaan' gevoel krijgt. Ik kan me namelijk ook goed voorstellen dat het je vriend irriteert dat je het niet voor elkaar krijgt om alles vlotjes te laten verlopen omdat je naar zijn idee 'alleen maar het huishouden hoeft te doen'.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:14

Peppertree schreef:
Waar kun je dat boek krijgen, Poess?

Ik kan je niet helpen, ktink, heb daar zelf ook onwijs veel moeite mee en ook voortdurend op zoek naar nieuwe tips en tricks om het 'makkelijker' vol te houden en op te starten.

Uhm ik heb 'm illegaal zeg maar, zo'n e-book. Heb 'm op m'n iphone gelezen.
(Ik weet niet of 't hier mag) maar als je wil stuur maar pb haha

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:05

Naar is dat fjordjes.. Het zou handig/makkelijk zijn als er iets van literatuur was over omgaan met AD(H)D voor partners/'gewone' mensen, daar hebben mijn vriend en ik ook al over zitten te filosoferen..
Ook omgekeerd, een boek voor AD(H)D'ers over hoe om te gaan met 'gewone' mensen :P

Ik heb ook wel interesse Poess!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:28

fjordjes structuur helpt me enorm. Een poos lang heb ik hetzelfde meegemaakt dat ik helemaal geen doel had en ging driften met slaap ed, uiteindelijk was het pas goed gekomen toen ik mezelf dwong om op een bepaalde tijd te slapen en op tijd op te staan en overdag iets te doen. Omdat ik programmeer is het vrij gemakkelijk open source projecten te vinden die nog vrijwilligers nodig hebben. Uiteindelijk ben ik op die manier ook weer aan werk gekomen. :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 05:44

Ktink ik denk niet dat je hier DE tip zult vinden := je noemt namelijk precies een moeilijk punt op...

En fjordje, he wat naar !
Kun je niet afspreken dat je bij je boekhouding hulp krijgt ? Of dat je vriend dit stukje op zich neemt ? Dat is gezonder voor jullie relatie, want een was vergeten heeft gewoon wat minder consequenties dan de huur oid ;)
Geef bij je vriend aan dat je deze dingen gewoon heel lastig vind.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:02

Mijn vriend kan me daar bijna niet bij helpen omdat hij heel veel werkt. Hij is loonwerker en werkt met zeer onregelmatige tijden ik weet nooit wanneer die afgewerkt is. Gelukkig nog geen deurwaarders gehad, wel soms een verhoging na 2e herinnering. Het zou hooguit op zondag kunnen maar meestal is dat de enige vrije dag en die staat dikwijls al maanden van te voren volgepland met familiebezoek of iets anders. Dus misschien zou ik het kunnen vragen voor de zondag.

Ik heb gelukkig wel een vast slaapritme, iedere ochtend sta ik op hetzelfde tijdstip op.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:47

Meld me ook maar weer eens hier, al een tijd geleden weer :-)
Heb ondertussen ADD onderzoek gehad, en is ook ADD uitgekomen.
Vanaf volgende week start mijn behandeling. Heb er wel voor gekozen om het zonder medicijnen te proberen, aankijken of dat lukt. Heb het niet in ernstige mate, dus lijkt mij dat het zonder ook wel zal lukken.
Heb er wel voor gekozen om geen groepstherapie te doen maar 1 op 1, ben al niet zo'n prater, dus denk dat het in een groep helemaal niets gaat worden.

Wel merk ik dat ik het bijna tegen niemand vertel, niet omdat ik me er voor schaam, maar omdat ik niet anders behandeld wil worden. Hebben jullie hier ook last van?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:18

Ik heb dat wel een beetje zo ervaren inderdaad. Mensen hadden bij mij al wel dit vermoeden, maar nu ik ook echt dit stempeltje heb krijg je zo'n 'zie je wel'-vibe.

De mensen in mijn directe omgeving die ik er over vertel reageren juist heel oprecht. Die willen weten of ik me nu beter voel na de trainingen en medicatie. Maar goed, je bent zelf je hoofdverantwoordelijke over hoe je er over communiceert :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:22

Ik meld me maar even opnieuw, ik heb in april een test aangevraagd, 2 weken terug eens gebeld wat er aan de hand was. Ik moest een onderzoek krijgen maar ik geloof dat het GGZ ook ADD heeft oid want ze waren vergeten dat te melden en terug bellen zijn de ook al vergeten. Ik vergeet uiteraard zelf ook om terug te bellen maar net tussen de lessen door toch maar gehad. Maarliefst 6! mensen aan de lijn gehad tot iemand me kon helpen. Nouja, over een week of 2 zou ik getest moeten worden. Eerst morgen eens naar de schoolpsycholoog.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:25

Amaryllis schreef:
Ik heb dat wel een beetje zo ervaren inderdaad. Mensen hadden bij mij al wel dit vermoeden, maar nu ik ook echt dit stempeltje heb krijg je zo'n 'zie je wel'-vibe.

De mensen in mijn directe omgeving die ik er over vertel reageren juist heel oprecht. Die willen weten of ik me nu beter voel na de trainingen en medicatie. Maar goed, je bent zelf je hoofdverantwoordelijke over hoe je er over communiceert :)

Oh in mijn directe omgeving weten ook de meesten het hoor! Heb ook nergens onbegrip over gekregen bij ze. Het verklaarde gewoon een hoop, ook voor hen.
Het is meer bij 'kennissen' waarbij ik het minder snel vertel. zit toch een soort terughoudendheid in

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:34

hallo :)
mag ik mij hier ook melden?
bij mij is begin dit jaar ook ADHD vastgesteld, heb nu sinds een tijdje medicijnen.
ik heb volgende week woensdag voor het eerst de introductie groep, en zie daar best tegen op.
hou er niet zo van om in een groep met vreemde mensen te gaan zitten praten :+

hebben jullie ervaring met zo'n groep? heb je er ook wat aan gehad? of is het eigenlijk zonde van je tijd dat je daar naar toe gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:45

Mijn zusje is wel gegaan, ze vond het wel leuk. Zo had ze niet het gevoel dat de problemen die ze had uniek waren voor haar maar dat anderen er ook mee zitten.

Zelf heb ik het niet gedaan, geen zin om er tijd voor te maken. :P