[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:13

Hebben jullie tips voor wat ik het beste kan doen?
Ik slik al jaren (vanaf mijn 16e / 17e (had extreme pijnen door ongesteldheid) en ben nu 23) de pil maar ben er nog steeds niet tevreden over. Ik heb niet echt last van bijwerkingen naar mijn idee (de heb ik soms een wisselend libido, maar dat kan ook wel gewoon zijn).
Wel heb ik al die tijd last van spotting. Als ik een keer perrongelijk 's avonds mijn pil slik ipv 's ochtends kan ik al bloedingen krijgen. En meer dan 1 keer doorslikken kan niet.

Met mijn HA ben ik niet veel wijzer geworden. Ik heb verschillende pillen geprobeerd (slik nu microgynon 50) maar geen leverde een beter resultaat op.

Berdien

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:18

Als je humeur beïnvloedt wordt door de pil kun je ook een lichtere overwegen. Ik werd echt een heks eerste klas (echt heel, heel erg := :o ) van de pil. Toen nuvaring gehad, toen werd het nog erger en kreeg ik migraine terwijl ik dat _nooit_ heb. Toen niks, maar toen liep ik twee weken lang krom van de pijn door de eisprong :roll: Djeez. Wat een ellende, zo'n babyfabriek :') Terug naar de HA dus. Spiraal is geen optie, dus de merkloze variant van de microgynon 20. Net zo veilig maar minder hormonen -> mogelijk minder bijwerkingen. Geen pijn, geen slecht humeur... alles dikke prima! :D

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:24

Nou, mijn eerste pil was de microgynon 20 (na 3 maanden overgeschakeld naar merkloos), en toen ik ermee stopte besefte ik dat deze mijn humeur (nouja, eerder gemoedsgesteldheid, werd er echt down van) héél erg had beïnvloed. Dus dan kan je niet meer lager, tenzij de minipil, maar ik ben niet strikt genoeg om me aan die vaste timing te kunnen houden.

Nu is het Nuvaring geworden en ik voel me een pàk beter, tenzij ik 'doorring'. Dan ben ik die 2e maand down, zijn mijn borsten opgezet en zo nog wat kleine dingen.. Vind het jammer, want de pil slikte ik altijd 3 maanden door, maar nu doe ik het écht niet meer..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:52

Zijn er meer mensen die de yasmin slikken en nu ineens de merkloze variant krijgen? -O- Apotheek zij dat de yasmin is overgenomen oid en dat de merkversie niet meer te verkrijgen is. Nu heb ik die lange naam ervan.. Maar vind het niet fijn, hoop dat ik niet reageer op die andere hulpstoffen.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:08

Volgens mij bestaat hij nog gewoon. Ze zeggen alleen dat de verzekering de dure variant niet meer vergoed. (Maar op deze manier maken zowel je apotheek als zorgverzekeraar meer winst).

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:34

Yasmin bestaat nog gewoon. Wordt alleen niet meer door alle verzekeraars vergoed.
Ik kan je vertellen dat de apotheek hier niets op verdient, die krijgen een standaard vergoeding ongeacht of ze merk of generiek (namaak in de volsmond) afleveren. De zorgverzekeraar beslist of je origineel krijgt of de generieke versie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:27

Ik heb nu al voor een half jaar de neppe variant gekregen omdat de apotheek zei dat de yasmin er gewoon uit is.. Maar niet dus -O-

Nouja, bedankt in ieder geval. Gezien ik al die andere pil heb kijk ik het maar aan..

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:24

Wie kan mij helpen: Ik gebruik al meer dan een jaar (en daarvoor ook al) de nuvaring. Eigenlijk heel tevreden, maar laatste tijd begin ik toch te twijfelen. Ik heb het idee dat ik minder zin heb in datgene waar hij me voor moet beschermen (ja, het is dus echt ultieme bescherming). Wie herkent dan?
Ik zit er nu aan te denken om te stoppen en dan maar weer terug naar condooms te gaan... Of misschien het spiraaltje. Ik lees op internet echt horrorverhalen over het spiraaltje, zijn er ook mensen met goede ervaringen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:45

balli: je kan mijn berichten hier terug lezen, mij bevalt het spiraal tot nu toe prima :)

net weer mn bloeddruk gemeten.. (de pil zorgde bij mij voor een veel te hoge bloeddruk, lees in rust en zonder stress: 145/95)
onderdruk is weer iets gezakt :D
vorige keer gemeten (2 a 3 maanden met spiraal, ong 3 maanden van de pil af): 120/87 ongeveer.
nu (5,5 maand spiraal, ong 6 maanden van de pil af): 120/83.
ik ben blij :D
(spiraal was een beetje een gok namelijk, aangezien dit ding ook hormonen bevat, dus het had gekund dat mn bloeddruk ook hier weer van ging stijgen maar als ie zo blijft of zelfs nog verder afneemt dan mag mn spiraaltje blijven :) )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:51

Fijn dat t zo goed gaat met de bloeddruk, ik hoop met je mee dat het zo goed blijft gaan :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:58

thnx, ik ook, zou jammer zijn als dat ding er weer uit moet haha.
heb nog steeds geen rekening ervan gezien trouwens.. 5,5 maand geleden laten zetten en volgens mijn zorgverzekering moet ik een flink deel zelf betalen.. ik vrees dus nog steeds voor die rekening..

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:50

Hoi allemaal, wie kan mij helpen?
Ik ben sinds mijn 15e aan de pil (ben nu 19) maar zit te overwegen om een spiraal te nemen. Ik heb namelijk erg veel last van bijwerkingen van de pil.. Acne, gewichtstoename, laag libido en ben vaak chagrijnig. Is dit bij het spiraal minder? En is er ook een hormoonloze variant? En kan het kwaad dat ik nog zo jong ben? Ik heb ook het gevoel dat de pil mij belemmerd om mijn afval-doel te halen. Ben sinds januari 6x per week aan het sporten en gezond aan het eten, en afvallen lukt niet...

Ik wil er sowieso met mijn huisarts over gaan praten, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen

edit; mag ook in PB. Ik ben bereid helemaal te stoppen met anticonceptie (wat natuurlijk het beste is), helaas voor vriendlief, maar wil eigenlijk ook wel iets achter de hand houden om mezelf te 'beschermen'

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:20

Waarom verdiep je je niet eens goed in de natuurlijke manieren?
Dus goed weten wanneer je wel en niet vruchtbaar bent etc, heb je extra zekerheid. :)
Heb ik ook gedaan, want ik durf niet eens een MAP te nemen zo slecht reageer ik er op.

Zou wel blij zijn als ik over een tijd wakker wordt en dat ik er niet meer zo vreselijk op hoef te letten..
Volgende maand naar het ziekenhuis voor een gesprek over sterilisatie die in principe toegezegd is.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:46

Wat bedoel je verder met natuurlijke manieren? Periodieke onthouding vind ik namelijk een beetje te tricky. Ben nog lang niet aan kinderen toe. (wat is een MAP?)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:54

Kan, of dan gewoon met condooms of altijd.
Als je daar een paar maandjes de tijd voor neemt leer je je lichaam kennen hoor. :)
Ik heb standaard mijn eisprong op dag 14, en tweede deel duurt ietsjes langer.
Maar ik voel mijn eisprong, plus dat er zaken in je lichaam veranderen dat herken je vrij makkelijk hoor. :j

Morning After Pil, kan echt niet tegen hormonen..
Daarom deed ik dit extra nog, gewoon om het zeker te weten. Niets op mijn vruchtbare dagen.

Dit heb ik in een ander topic geschreven..
Ik geloof dat als je het veilig wilt houden je vanaf dag 6 geloof ik op moet passen.
Na de eisprong moet de eicel met 24-48 uur bevrucht zijn waarvan de eerste 12 uur optimaal is. Om raak te mikken voor zwangerschap is de dag ervoor de beste optie omdat zaad best wat dagen kan overleven in een vrouw. Een dag of 3 wel, maar dat zal per persoon verschillen.
Al met al is het als je echt heel zeker wil zijn, zijn er zeker twee weken dat je niets hoeft te gebruiken aan anticonceptie in principe.

Als je zoekt op natuurlijke geboorteregelingen vind je alle methodes en hoe en wat.

Voor mij is het vrij makkelijk, bij mij is mijn eisprong praktisch altijd na 4 dagen en ik voel letterlijk mijn eierstokken zitten plus een hoooog libido.
Verder is bij de meeste mensen het libido ook duidelijk verhoogd, en het slijm is glashelder en je kan er zelfs draden van trekken.
Ook heb je meer afscheiding, en na de eisprong wordt dat meestal minder.
Meer afscheiding betekend een beter milieu voor de spermacellen om te overleven namelijk.
Na de eisprong wordt het wit, en dan ben je niet meer vruchtbaar.

Ik doe het zelf zo om te kijken wanneer ik wel en niet vruchtbaar ben.
Nu weet ik niet hoeveel dagen mijn cyclus telt, maar zo houdt ik het bij.
Ik heb de nuvaring gebruikt in december en alles is van het padje af (geweest) dus betrouwbaar is het voor mij niet om alleen op die dagen te letten.
Nu ben ik als je logisch kijkt 5 dagen over tijd als je de 28 dagen telt.
Maar kijkende naar dat ik 1.5 maand geen vent in de buurt gehad heb, en ik al op dag 28 zat toen kan ik gewoon niet zwanger zijn in theorie.
(Rommel ook al flink trouwens, het kan elk moment doorbreken heb ik het gevoel. Heb ook blaasontsteking gehad recent met antibiotica en dat kan maken dat je cyclus langer is. Plus dat ik meestal heb dat mijn tweede deel v/d cyclus langer is als het deel tot de eisprong.)
Dat geeft al een heel stuk minder stress, weten wat er met je lijf gebeurd.

Let wel, als je ziek geweest bent, of antibiotica gebruikt hebt enz. kan dat invloed hebben op het aantal dagen van je cyclus.
Tel dus wel gewoon ruim, en als je helemaal zeker wilt zijn Durex sponsoren en of zaaddodende pasta.
Dan mot een vent echt wonderzwemmertjes hebben hoor wil het raak zijn.
Je hebt ook nog ovulatietesten trouwens, ben je helemaal zeker maar wel duur omdat er zat methodes zijn om dat te controlen.
Als je er vertrouwd mee wil raken, kijk het dan een paar maanden aan.
Kijk hoe je je voelt, merk je verschillen in je lichaam door de hele cyclus enz.
Ik merk 2 a 3 dagen voor de ovulatie dat ik gevoeliger raak op mijn spieren, vanwege de hormoonaanmaak. (Fybromyalgie, hormoongevoelig iets.)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:06

Wauw moonfish bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeer wat en en zal het zeker in mn achterhoofd houden als ik naar de HA ga! Ik heb geen idee hoe mijn natuurlijke cyclus is omdat ik die al 4 jaar niet gevoeld heb. Topper!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:27

Het verhaaltje dat periodieke onthouding dus link is hoeft niet perse..
Het is alleen zo dat dat zo verteld wordt, maar in principe ben je niet constant vruchtbaar.. :)
Je zou ook nog kunnen temperaturen, cervixslijmmethode, er zijn er meer.
Ik raap er meerdere bij elkaar en dat werkt voor mij goed om iig zeker te zijn wat er gebeurd.
Was als je van 28 dagen uit gaat 5 dagen te laat, maar ik was gewoon echt niet vruchtbaar toen dus dan hoef je je gewoon veel minder druk te maken. :)

Ik volg het nu sinds december, en elke keer is het hetzelfde en echt super duidelijk bij mij. :)
Succes bij de HA. :)

Deze website is helder.
http://www.anticonceptie-online.nl/natu ... thoden.htm

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=4227

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:15

Ik zou het er nooit op durven wagen met periodieke onthouding. Ik weet dat mijn schoonmoeder het ook doet en bij haar is het nooit misgegaan, maar in mijn familie is iedereen zó snel zwanger. Na een of twee keer vrijen is het vaak al raak. Daar ga ik het niet op wagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:40

Ik vind periodieke onthouding ook echt gokken met je lichaam. Zou er nooit op durven vertrouwen in ieder geval :n

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:47

Maar als je condooms alleen eng vindt echt wel een heel goede toevoeging hoor. :)
Voor mij is het easy, ik voel mijn eisprong en het is al dik 4 maanden elke keer hetzelfde riedeltje.
Persoonlijk dus, maar ik zou het durven zeker als je de week ervoor en de week erna neemt om zeker te zijn.
Maar voor mij is het alleen een extra zekerheid, zodat ik weet wat er in mijn lijf gebeurd. :)

Nu heb ik ook niet fulltime een vent, dus dat is misschien ook wel simpeler.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:58

eslixapie schreef:
Ik heb een vraag aan mensen die de prikpil gebruiken. Ik heb begin september mijn eerste shot gehad, en moet over 2 weken terugkomen voor de tweede. Pas sinds een week merk ik dat ik ontzettend last heb van (mogelijke) bijwerkingen. Zo heb ik buikpijn (maar dat heb ik wel vaker, ligt ook aan dingen die ik eet), heb ik hoofdpijn, ben ik duizelig en moeier dan normaal. Toen ik vanochtend wakker werd was mijn zicht dichtbij verminderd. Ik zie dichtbij licht wazig.
Ik heb vanochtend de dokter gebeld, en een bel afspraak gemaakt om dit te bespreken. Ik twijfel namelijk of ik wel door moet gaan met de prikpil.
Nu zou ik graag jullie ervaringen met de prikpil horen. Hadden jullie last van bijwerkingen? Hoe lang hielden deze aan en hoe erg waren deze?

Door de prikpil (6mdn) gebruikt zit ik nu bij de fertiliteit
Het heeft mijn baarmoeder en eierstokken vernield en dat begint nu langzaam bij te komen

Ik had daar ook last van en bij shot 2 werd ik dikker en dikker tot 15 kilo.

Nooit meer aub stop nu bet nog kan

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:48

moonfish13 schreef:
Maar als je condooms alleen eng vindt echt wel een heel goede toevoeging hoor. :)
Voor mij is het easy, ik voel mijn eisprong en het is al dik 4 maanden elke keer hetzelfde riedeltje.
Persoonlijk dus, maar ik zou het durven zeker als je de week ervoor en de week erna neemt om zeker te zijn.
Maar voor mij is het alleen een extra zekerheid, zodat ik weet wat er in mijn lijf gebeurd. :)

Nu heb ik ook niet fulltime een vent, dus dat is misschien ook wel simpeler.

Ik zou het dan weer juist eerder durven wanneer ik een vaste relatie had...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:59

Ik heb wel een relatie, maar die woont 300 km verderop.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:53

Omdat ik het niet kan vinden op de schiphol site (of ik zoek slecht);
Mag ik mijn anticonceptiestrip meenemen in mijn handbagage in het vliegtuig? Waarschijnlijk gaan er 2 mee, ik ga 3 weken weg. Ik wil ze het liefst bij elkaar meenemen omdat ik mijn strips altijd in een speciaal minitoillettasje meezeul(met labello enzo) en anders 1tje in mijn koffer. Mag dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:17

Ik zou niet weten waarom niet.
Heb zelf meerdere keren gevlogen met veeel pillen en supplementen en nog nooit heeft er iemand naar gekeken.
Had er wel een verklaring voor voor de Ritalin maar meer niet.
Wordt zelfs afgeraden het in de ruimbagage te doen, als je ruimbagage weg is zit je zonder medicijnen.
Mijn hele handbagage rammelde van de pillen toen. :')
Zat ook niet in de originele doosjes, was niet te doen.