Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:59

Hier ga ik pas in het weekend weer lopen. Deze week veel gewandeld, en nog een belangrijke run voor mij in het verschiet.
Hooguit ga ik vanavond een warming up doen, maar dat is het dan ook wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 09:02

Leonie die hazen die een stuk sneller zijn zouden, daar zou je toch ook iemand van kunnen vragen of hij/zij op jouw p.r. tempo jou wil hazen? Betaal je de inschrijving voor hem/haar en gaan met die banaan? Mooie training en gratis wedstrijdje voor de ander dan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:52

Precies dat SV! Ik heb dat ook heel vaak gedaan. Of je vraagt daar gewoon aan mensen wat voor tijd ze willen gaan lopen, zo heb ik menig PR gehaald :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:48

Ja ik heb m’n laatste 10 km PR met een haas gelopen. Ideaal!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:02

Leonie, ja praktisch gezien gaat het me gelukkig goed af. Psychisch gezien ligt dat anders.

ieris, ja! In principe kan en mag ik er alles mee. Alleen zwemmen in open water hebben ze liever niet. Maar als dat het enige is kan ik daar prima mee leven. En ja hoor dat mag je zeker vragen. Het is geen geheim. Alleen is mijn verhaal heel complex en lang en dat wordt erg off topic. Als ik het heel erg simplificeer dan komt het er op neer dat ik wel heel graag wil eten maar het lukt me niet meer. Ik kom niet tot handelen. Hier ligt een hele complexe casus onder. En helaas weten we sinds juli dat de behandeling die ik nodig heb voor mij niet bereikbaar is vanwege wet- en regelgeving. Mocht je insta hebben dan kan ik hier mijn insta neerzetten. Of mijn blog daar vind je mijn verhaal ook. En ja, ik kan en mag gewoon eten. Gelukkig! Ik heb mijn sonde vrijwillig, ik heb huilend bij mijn MDL-arts gezeten of hij me alsjeblieft wilde helpen in leven te blijven, en een belangrijke voorwaarde voor mij was dat ik er naast zou kunnen blijven eten als ik dat wil en het lukt me ook.

Tiggs, fijn!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 15:22

Jee wat een verhaal Lugh. Dat moet wel een hele heftige periode zijn geweest. Ik kan het me niet voorstellen hoe een leven zou zijn zonder eten. Ik geniet daar altijd zo van!
Is er wel een kans dat je wel weer gaat eten? Volg je een bepaalde therapie hiervoor?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:01

Dit topic gaat wel heel snel dat houd ik niet bij.

Heftig verhaal lughnassadh, knap dat je zo sportief bezig bent.

Ik heb gisteren mijn Garmin forerunner 235 horloge binnen gekregen waar ik heel blij mee ben. Ik heb net mijn eerste training gedaan. In het begin wat last gehad van de achillespees van mijn 'slechte' enkel. Gedurende de training werd dat minder. Ik heb het idee dat mijn enkel het redelijk goed volhoudt. Aan het eind voelde ik wel iets maar heel minimaal.

De totale training was 10x 1 min hardlopen met 2 min wandelen tussendoor. Ik heb wel echt weer genoten van het gevoel van het hardlopen, ik kijk ernaar uit om straks weer wat langer te kunnen lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:00

Heftig Lugh!

Ik heb dus net een loopje in zone 2 gedaan (niet helemaal gelukt, maar alsnog 77% wel). Dat betekende heel veel wandelen (ongeveer de helft van de training).Toch voel ik me wel voldaan nu! Ik denk dat ik m'n easy runs de komende tijd zo ga doen, eens kijken hoe dat uitwerkt. Ik heb vandaag 6 km in een uur gedaan.
Ik vond het wel erg benauwd trouwens.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:11

Pittig wat je meemaakt, Lugh.
Ik heb chronisch migraine (15 aanvallen in de maand) maar dat is minder ingrijpend als waar jij doorheen gaat :knuffel:

Ik volg de laatste lessen van Evy. Maar ik merk dat het laatste blok me zwaar valt na het momentje (2 minuten) wandelen. Ik heb het gevoel dat ik door het wandelen er niet meer in kom ofzo.
Herkent iemand dat?
Ik denk dat dit het moment is dat ik maar gewoon ga lopen en zie hoe ver ik kom. Geen 2 min wandelen meer tussendoor. En dan van daaruit verder opbouwen.

Ik ben inmiddels 6,5 kilo kwijt *\o/* (heb nog steeds overgewicht hoor, maar het scheelt al wel en ik hoop mijn hoge bloeddruk hierdoor ook kwijt te raken) Heb wel eens moeite te accepteren dat ik langzamer ben dan 10 jaar geleden (tja toen woog ik 60 kg) en te bedenken dat elk tempo ok is met 51 jaar en nog 15 kilo te veel.
Ik moet echt heel bewust niet teveel focussen op tempo. Gewoon lekker genieten van het lopen ipv mezelf te langzaam vinden. Ik vind het niet makkelijk, dat is duidelijk :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:26

Wat goed koekie! Zeker niet focussen op tempo, maar op hoe ver je al gekomen bent. Superknap.

Ik heb vanmorgen 10km getraild, vannacht voor waakhond gespeeld en de longen uit mijn lijf gehoest. Dus ik verwachtte er al niet veel van. Hartslag ging alle kanten op en man wat een hitte. Deze maar weer snel vergeten.
Doe mij maar snel weer een graad of zes.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:00

Ja warm ineens hè. Gelukkig het weekend niet!

Wat heftig zeg Lugh!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:22

Lugh, dat zal een hele inpact op je leven hebben denk ik.. heftig hoor!

Mooie stokken komen voorbij! Ik kende dit type niet. Fijn dat dit beter past bij je duim.

Die tempo’s die hier af en toe voorbij komen.. jeetje zeg! Heel knap!
Die haal ik niet, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook geen tempo-loper ben. Door het lopen met de loopgroep ben ik een stuk sneller geworden.. maar duurlopen liggen mij beter.. ik ben een beetje een diesel.

Goed bezig Koekie! En inderdaad vooral focussen op dat wat goed gaat! De rest komt vanzelf.. of niet en dan is het ook prima!

Tiggs, ben benieuwd of er nog iets bijzonders uit je analyse komt.
Zone 2 loopjes vergen tijd.. ik vind/vond het enorm frustrerend want in het begin kwam ik nauwelijks aan rennen toe, maar het wordt echt beter!

Ik ben deze week begonnen met yoga.. iedere ochtend om 6 uur lig ik 20 min op de mat om oefeningen voor mijn heupen/lies en onderrug te doen en het lijkt echt te helpen… hopelijk zet het ook echt door want ik ben er zo klaar mee. Wil echt weer pijnvrij kunnen rennen.. -O-

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:28

Samantha_ schreef:
Mooie uitdaging Leonie, wat een snelheid ook!

Iris, ik ga marathon Amsterdam lopen!

Wanneer ga je langs de Expo voor je startnummer? Ik sta als er niks tussen komt op zaterdagochtend bij de booth van Parkrun, mocht je dan komen...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:30

IMAY1990 schreef:
Samantha_ schreef:
Mooie uitdaging Leonie, wat een snelheid ook!

Iris, ik ga marathon Amsterdam lopen!

Wanneer ga je langs de Expo voor je startnummer? Ik sta als er niks tussen komt op zaterdagochtend bij de booth van Parkrun, mocht je dan komen...

Ik denk pas zaterdagmiddag. Zaterdagochtend komt appie met de boodschappen haha.
En als die vroeg komt dan aansluitend paard nog doen. Daarna naar Amsterdam.
Sta je er alleen ‘s morgens?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:35

Samantha_ schreef:
IMAY1990 schreef:

Ik denk pas zaterdagmiddag. Zaterdagochtend komt appie met de boodschappen haha.
En als die vroeg komt dan aansluitend paard nog doen. Daarna naar Amsterdam.
Sta je er alleen ‘s morgens?

Ja, 9:00 tot 13:00. De booth is er natuurlijk het hele weekend, continu gevuld met leuke mensen (die ik verder ook meestal niet ken :') ) maar ik heb alleen de zaterdag ochtend shift. Daarna ga ik thuis de rest van de dag met de pootjes omhoog zitten voor ik zelf zondagochtend ook aan de start sta. Tenzij we mijn vader zaterdagmiddag gaan verhuizen, dat hangt van de zorgcentra waartussen die gaat verhuizen af

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:43

Loop jij ook de hele?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:45

Samantha_ schreef:
Loop jij ook de hele?

Ja, volgens mij hebben we zelfs het zelfde startvak. Als ik em een paar posts van even terug kan herinneren.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:48

O leuk!
Laatste startvak (blauw)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:51

Samantha_ schreef:
O leuk!
Laatste startvak (blauw)

Ja, ik verwacht alleen een stukje langzamer te zijn dan waar jij op hoopte. Ik ga met de 5:00 pacers weg en kijk hoe lang ik dat vol hou. Ik heb getraint met de verwachting inclusief een paar wandelpauzes en eventueel een Dixie stop op ongeveer 5:30 uit te komen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:56

Ik verwacht 4:30. Maar als ik heel veel dixi stops heb red ik dat niet. Ik heb bij m’n 30 km runs 1-2x moeten stoppen om te plassen, dus verwacht nu meer. Ook wandel ik wel eens een stukje bij de waterpost.
Ik ga een tempo aanhouden van 6:15-6:25. Volgens mij wordt het prima hardloop weer, dan ga ik meestal wel wat sneller.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:16

Samantha_ schreef:
Ik verwacht 4:30. Maar als ik heel veel dixi stops heb red ik dat niet. Ik heb bij m’n 30 km runs 1-2x moeten stoppen om te plassen, dus verwacht nu meer. Ook wandel ik wel eens een stukje bij de waterpost.
Ik ga een tempo aanhouden van 6:15-6:25. Volgens mij wordt het prima hardloop weer, dan ga ik meestal wel wat sneller.

Mooi streven! Mijn gemiddelde was uiteindelijk 6:18 en ik kwam uit op 4:25:30! Succes beiden!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:27

-Namiro- schreef:
Tiggs, ben benieuwd of er nog iets bijzonders uit je analyse komt.
Zone 2 loopjes vergen tijd.. ik vind/vond het enorm frustrerend want in het begin kwam ik nauwelijks aan rennen toe, maar het wordt echt beter!

Ik vind het wel bemoedigend om jouw ervaring te horen; dat het beter wordt dus!

Conclusie van het onderzoek was dat m'n hart en longen zowel in rust als bij inspanning prima werken. Ik heb weleens last van hartoverslagen en die traden nu niet op, dus dat vond de arts ook positief. CO2-max is goed voor mijn geslacht en leeftijd (en zelfs uitstekend als ik een jaartje ouder ben, wat nog maar een maandje duurt :') ). Verder zijn mijn hartslagzones bepaald, maar er stond wel bij dat ik daar 5 a 10 slagen bij moet optellen, omdat er op een fiets getest is in plaats van lopend.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik had weliswaar geen gekke uitslagen verwacht, maar het is toch fijn als dat ook bevestigd wordt.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:07

Ja Tiggs.. wordt echt beter! Het duurt alleen even.. en dat is wel frustrerend, maar daarna heb je er wel profijt van.

Waarom heb je een test op de fiets gedaan?
Mijn vriend heeft dat ook gedaan maar kwam niet uit met z’n hartslagzones.. ook hij kreeg advies om er 10 slagen bij op te tellen.

Fijn dat de resultaten in ieder geval goed zijn! :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:24

Kies_naam, het is ook kiezen tussen twee kwaden en dit, sporten, is de minst kwade van de twee.

Tiggs, ja. Het scheelt dat als je er zelf middenin zit het minder heftig voelt dan dat het is. Dat maakt het een soort van makkelijker.

Koekie, wow, dat is ook niet makkelijk. Kun je er mee dealen?

Namiro, ja vrijwel op alle fronten.

SV, ik eet dus nog wel maar heel weinig. En ik ben dol op eten. Kan er ook, nog steeds gelukkig, van geniet op de momenten dat het lukt. Er ging uiteraard een hele weg aan vooraf met veel frustratie. Want wel willen maar niet tot handelen komen……ook veel verdriet want ik wilde zo graag. Inmiddels heb ik dat los kunnen laten. Ik ben blij en trots als het lukt.
Er is altijd een kans dat het weer verbetert of weer goed komt. Alleen heb ik daar geen hoop op omdat de hulp/behandeling die ik nodig heb voor mij niet beschikbaar is en ook niet komt. Let wel, de hulp bestaat dus maar ik kan er niet bij. Dus ook dat heb ik ook los gelaten. Verbeterd het dan zou ik dat geweldig vinden. Zo niet dan is dat zo. En achter die denkwijze zit een bewuste keuze en strategie (als dat het juiste woord is). Gelukkig heb ik een geweldig team van mensen om me heen. Zowel privé als professioneel. Anders had ik het nooit gered.

Ik ging vanavond even lopen. Gewoon zomaar. Nergens op gelet. Toen ik terug kwam zag ik pas dat ik 6 km had gelopen 37 minuten. Zonder wandelen. Oeps…… :oo .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:26

-Namiro- schreef:
Ja Tiggs.. wordt echt beter! Het duurt alleen even.. en dat is wel frustrerend, maar daarna heb je er wel profijt van.

Waarom heb je een test op de fiets gedaan?
Mijn vriend heeft dat ook gedaan maar kwam niet uit met z’n hartslagzones.. ook hij kreeg advies om er 10 slagen bij op te tellen.

Fijn dat de resultaten in ieder geval goed zijn! :j

Is jouw vriend ook een loper, in plaats van fietser? Ze hadden hier helaas niet de mogelijkheid om op een loopband te testen. Dat zal ook wel moeilijker zijn. Op de fiets gaat het wattage gewoon steeds omhoog en dat kun je denk ik niet één op één omzetten in snelheid van een loopband (?).