Janinevv schreef:Maar toch zijn bepaalde dingen toch ook gis werk voor wetenschappers.
En natuurlijk hebben ze genoeg feiten al maar ook niet op alles
Natuurlijk. Maar dat op bepaalde (relatief specifieke) gebieden nog niet 100% duidelijk is hoe iets werkt, maakt nog niet dat ándere inzichten en resultaten dan maar aan de kant geschoven moeten worden. Wetenschap is inderdaad een evoluerend iets, maar dat maakt nog niet dat aan álle wetenschappelijke bevindingen getwijfeld moet worden.
Ninx schreef:IMANDRA schreef:
Zeg ik dat dat niet zo is dan? Ik heb het ook niet over wat de samenleving gelooft.
Maakt nog niet dat Copernicus die ideeen helemaal nieuw verzon. Hij ging ook verder op andere theorieen en waarnemingen die wél al bestonden. Dat een totaal niet-wetenschappelijke samenleving iets anders geloofde doet daar niets aan af. Nu zijn we echter wél een samenleving met een basis in wetenschap en onderzoek, dus als iemand nu iets roept wat niet onderbouwd kan worden d.m.v. cijfers of goed onderzoek, dan krijgt diegene kritiek ja. En terecht.
Andersdenkend betekent nog niet dat diegene het waard is om naar te luisteren. Dat hangt echt volledig van de onderbouwing af. Copernicus kon zijn theorieen wél onderbouwen. Maar nogmaals, die tijd met de huidige tijd vergelijken wat betreft fact-checken en informatie is appels met peren vergelijken.
Nee.
iedereen zei: de zon draai om de aarde.
Hij zei: de aarde draait om de zon.
Dat heeft hij geweten :-(
Werkelijk, leer lezen. Niet iedereen zei 'de zon draait om de aarde'. Zei de samenleving dat? Ja. Zei de kerk dat? Ja. Zeiden alle wetenschappers (of, wat destijds door ging als wetenschapper) dat? Nee.
Copernicus is verder gegaan op theorieen van anderen (Johann Müller, Ptolomy), en heeft zo een nieuwe stap gemaakt door die modellen te verbeteren. Net als mensen zoals Galileo Galilei en Kepler verder zijn gegaan op Copernicus' ideeen. Zoals ik al zei, steeds kleine stapjes (die uiteindelijk wel een grote verandering tot gevolg hebben).
Copernicus zelf stelde al dat het geen compleet nieuw, ander idee was. Solar centrality was not a new idea, as he acknowledged: “I first found in Cicero that Hicetas [a Greek philosopher from the fourth century B.C.] supposed the earth to move.”
Ik vind het ook best hilarisch dat je je zo vast blijft bijten in Copernicus terwijl het punt wat ik probeer te maken over de verschillen in samenleving en wetenschap door jou compleet genegeerd wordt. Je leest en beantwoordt inderdaad heel selectief.
Ninx schreef:Janinevv schreef:Maar toch zijn bepaalde dingen toch ook gis werk voor wetenschappers.
En natuurlijk hebben ze genoeg feiten al maar ook niet op alles
En hier sla je de spijker op z'n kop!
NIEMAND weet hoe het exact zit. Dat is het enige feit dat ons verenigd.
Toch zijn er mensen die veronderstellen het wel te weten.... en dat is okay, maar het is niet erg realistisch.
Ook ik heb 'no fiets clue'.... daarom staat mijn vizier open en vind ik censuur heel kwalijk.
Zucht.