De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:32

Hhhmm zoals ik het lees schuiven ze chronische bronchitis dus onder copd. Terwijl ik dus geen copd heb, maar wel chronische bronchitis. Wel hyper gevoelig voor luchtweg infectie, maar dat hou gewoon in nooit met mond open lopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:53

Libera schreef:
Vraag me af hoe lang de meesten aan de ventilator liggen, en of er ook ECMO enzo gedaan word in de ernstigere gevallen?

Yes, daarom werden er oa die twee patiënten naar de IC in het Erasmus verhuisd, vanwege noodzaak ecmo, alwaar ze getest werden op covid en positief bleken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:05

Marcella schreef:
Hhhmm zoals ik het lees schuiven ze chronische bronchitis dus onder copd. Terwijl ik dus geen copd heb, maar wel chronische bronchitis. Wel hyper gevoelig voor luchtweg infectie, maar dat hou gewoon in nooit met mond open lopen.

Chronische bronchitis valt onder copd.
COPD is een verzamelnaam. Emfyseem valt er bijvoorbeeld ook onder.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 05:13

IMJ schreef:
Marcella schreef:

Chronische bronchitis valt onder copd.
COPD is een verzamelnaam. Emfyseem valt er bijvoorbeeld ook onder.

Emfyseem is meer het beeld wat jij hebt van COPD.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 06:05

imaudy schreef:
Libera schreef:
Vraag me af hoe lang de meesten aan de ventilator liggen, en of er ook ECMO enzo gedaan word in de ernstigere gevallen?

Aan de ventilator liggen :')

Sorry... wist niet hoe dat in het nederlands heet haha!

Maar gemiddeld 19 dagen, dat is best heftig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:33

Ik heb wel contact met een duiker uit Sestriere. De Italianen hebben het gebied daar NIET afgesloten. Daar is dus op dit moment niets aan de hand en kun je veilig naartoe. Hij heeft gisteren een paar Groningers gesproken die zo ongeveer de enigen in het gebied zijn.
Italie test ook mensen zonder klachten en daarom zijn het er daar wat meer gevallen binnen die gebieden. Wij testen gelukkig minder.
Maar de skigebieden zijn coronavrij zegt hij. En ze balen daar enorm van het rare reisadvies wat aan Nederlanders gegeven wordt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:52

germie schreef:
Ik heb wel contact met een duiker uit Sestriere. De Italianen hebben het gebied daar NIET afgesloten. Daar is dus op dit moment niets aan de hand en kun je veilig naartoe. Hij heeft gisteren een paar Groningers gesproken die zo ongeveer de enigen in het gebied zijn.
Italie test ook mensen zonder klachten en daarom zijn het er daar wat meer gevallen binnen die gebieden. Wij testen gelukkig minder.
Maar de skigebieden zijn coronavrij zegt hij. En ze balen daar enorm van het rare reisadvies wat aan Nederlanders gegeven wordt.

Dat niet testen zonder klachten is niet helemaal waar. Of het moet zo zijn in Italië dat iedereen een oproep krijgt om zich te laten testen maar dat lijkt mij vreemd.

https://www.google.nl/amp/s/www.rtvnoor ... rus-update Hier zeggen ze Groningse ziekenhuizen testen op griep verschijnselen. En verder weet ik vanuit m’n werk dat ze daar getest zijn toen ze vanwege sport bij de ergste uitbraak in Italië aanwezig waren. Die hadden geen klachten toch getest. In overleg met Nederlandse ggd zijn ze getest.

Daarbij https://nos.nl/artikel/2325849-290-milj ... virus.html Italië heeft alle scholen in het hele land gesloten. Dat doen ze ook niet zomaar. Net als hier heb je ook Italianen die het virus weg wuiven. Onderschatten wil ik niet zeggen want ik ben er zelf nog niet over uit wat ik van alle commotie vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:10

Die persoon zegt ook, de coronahaard is 200 km bij ons vandaan, wij zijn niet afgesloten. Dus dat zgn oranje reisadvies hier klopt niet. Daar gaat het ook om.
Natuurlijk ook economisch belang, maar zeker ook geen eerlijke informatie. Dat oranje aanwijzen komt niet uit Italie. Alles is daar gewoon open aan liften en hotels en dan blijven nu skiers weg om een in hun ogen oneerlijke reden. Nederland brengt het of heel italie last heeft daar. Dat is dus niet zo.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:27

Ik heb totaal niet het idee dat heel Italië het heeft. Nl spreekt daar ook helemaal niet over. Ik hoor steeds noord Italië.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:35

De meeste skigebieden liggen, neem ik aan, in Noord-Italie. Dus die zullen daar absoluut economisch veel schade van ondervinden. Maar ik was er eerlijk gezegd nu ook niet naar toe gegaan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:45

Het is niet alleen maar een NL advies dat voor lege pistes zorgt. Ook in de landen om ons heen zal dat advies gegeven zijn. En dat is denk ik ook niet voor niets. Het is gewoon risicogebied.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:47

Babootje schreef:
Het is niet alleen maar een NL advies dat voor lege pistes zorgt. Ook in de landen om ons heen zal dat advies gegeven zijn. En dat is denk ik ook niet voor niets. Het is gewoon risicogebied.

Sestriere ligt 200 km van een haard. Dus risico? Daarom zijn die Italianen in Sestriere niet blij.logisch ook in mijn ogen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:55

Tja men kan het nooit goed doen. Nu zijn de mensen daar boos. Maar als er niks was gedaan en er barst daar ook een haard open dan waren ze weer boos dat overheden te laks waren

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:57

germie schreef:
Babootje schreef:

Sestriere ligt 200 km van een haard. Dus risico? Daarom zijn die Italianen in Sestriere niet blij.logisch ook in mijn ogen.

Snap ik, maar er zijn ook mensen ziek die niet in het risicogebied met haard waren, dus snap ook de voorzichtigheid als het doel is inperken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:16

germie schreef:

Ontken je nu dat er een epidemie is in Noord Italië?

Die meer dan 100 doden, dat komt dus ook doordat ze meer testen? En al die Nederlanders die in Noord Italië zijn geweest en besmet zijn, dat is puur toeval volgens jou?

De premier van Italië zegt zelf dat er fouten zijn gemaakt en dat er daarom een epidemie is. Iemand heeft een heel ziekenhuis besmet, en mensen die daar werken hebben weer anderen besmet.
Dit artikel in de Volkskrant heeft ook een interessante theorie, dat ze in het begin alleen maar op Chinezen hebben gefocust en dat het virus er al langer rondwaarde, maar onopgemerkt bleef.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2def5ad/

Dat die Italiaan baalt snap ik wel ja...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:29

Marcella schreef:

Hoort idd onder COPD, is altijd al zo geweest dus er wordt niet echt nu pas geschoven mee. Het is inderdaad een verzamelnaam, wat hierboven al aangegeven werd en iedereen met COPD is toch een risico groep nu. Dus ik snap het ook wel hoor dat ze sommige dingen nog even benadrukken en aandacht geven. Mijn oma had chronische bronchitis, behoorlijk zwaar, en ik weet zeker dat als zij besmet zou worden, ze het niet zou overleven als ze die longontsteking zou krijgen. Dat hadden haar longen nooit aangekund. Dus ik vind het wel goed dat zij -mensen met chronische bronchitis - ook onder de risico groep vallen en er zo meer aandacht op ligt en dat ze hopelijk het virus zoveel mogelijk kunnen vermijden. Maar ik heb van kortbij m'n hele leven lang gezien wat chronische bronchitis ook kan doen met iemand, en hoe vatbaar zo iemand is voor ook een griep bv. Een longontsteking is echt heel erg gevaarlijk voor zo iemand, maar daar zul je zelf dan idd ook wel genoeg van af weten. Ik weet niet in welke mate je het hebt? Maar tot nu toe zijn het idd vrij normale dingen waar je dan rekening mee moet houden qua hygiene enz alleen is het altijd de vraag hoe de mensen in je nabije omgeving er mee omgaan ook. Maar als je al aangeeft dat je heel gevoelig bent voor ook luchtweg infectie zou ik zelf toch wel proberen zoveel mogelijk op te letten nu. Niet dat je hysterisch moet gaan worden natuurlijk, maar even gewoon goed in de gaten houden of je eventuele symptomen zou krijgen en dan contact opnemen met je huisarts.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:39

Zwaar met daarbij immuun voor AB.

Apart dat huisarts dan zeg geen copd, maar wel hyper gevoelig voor luchtweg infectie.

Symptomen zijn lastig bij mij heb niet snel koorts. Normale lichaamstemperatuur is 36 graden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:46

Marie_Anne schreef:
germie schreef:

Die meer dan 100 doden, dat komt dus ook doordat ze meer testen? En al die Nederlanders die in Noord Italië zijn geweest en besmet zijn, dat is puur toeval volgens jou?

De premier van Italië zegt zelf dat er fouten zijn gemaakt en dat er daarom een epidemie is. Iemand heeft een heel ziekenhuis besmet, en mensen die daar werken hebben weer anderen besmet.
Dit artikel in de Volkskrant heeft ook een interessante theorie, dat ze in het begin alleen maar op Chinezen hebben gefocust en dat het virus er al langer rondwaarde, maar onopgemerkt bleef.

Knap dat je mijn woorden verdraait. Ik heb het woord epidemie niet eens in de mond genomen. :Y) Ik schrijf over 'daar' en Sestriere. Want in Sestriere is het gewoon (op dit moment) niet. Dat is een feit. Dus ja, die persoon baalt. De liften daar zijn open en er ligt veel sneeuw. Die zegt dus mensen kom alsjeblieft gewoon, we zitten 200 km van een haard. Dat zijn de feiten daar.

En ze schijnen dus gewoon daar ook te testen bij een verkoudheidje of hoestje (binnen de haard), dus feitelijk zonder klachten, iets wat hier gelukkig niet gedaan wordt. Ik denk dat er veel meer mensen het virus al gehad hebben en niet ziek geworden zijn. En misschien ook wel in Nederland. Maar ga je binnen zo'n haard meer mensen testen, dan vind je ook meer gevallen. En nog steeds is ook daar niet elke burger ziek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:53

Vooralsnog worden veel wedstrijden in Italië afgelast en dat geld voor noord en midden Italië dus begrijp niet helemaal waar jij je info vandaan hebt Germie!?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:56

Popstra schreef:
Vooralsnog worden veel wedstrijden in Italië afgelast en dat geld voor noord en midden Italië dus begrijp niet helemaal waar jij je info vandaan hebt Germie!?

Zoals ik al schreef van iemand die in Sestriere woont. Daar is alles gewoon open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:58

germie schreef:
Marie_Anne schreef:

Knap dat je mijn woorden verdraait. Ik heb het woord epidemie niet eens in de mond genomen. :Y) Ik schrijf over 'daar' en Sestriere. Want in Sestriere is het gewoon (op dit moment) niet. Dat is een feit. Dus ja, die persoon baalt. De liften daar zijn open en er ligt veel sneeuw. Die zegt dus mensen kom alsjeblieft gewoon, we zitten 200 km van een haard. Dat zijn de feiten daar.

En ze schijnen dus gewoon daar ook te testen bij een verkoudheidje of hoestje (binnen de haard), dus feitelijk zonder klachten, iets wat hier gelukkig niet gedaan wordt. Ik denk dat er veel meer mensen het virus al gehad hebben en niet ziek geworden zijn. En misschien ook wel in Nederland. Maar ga je binnen zo'n haard meer mensen testen, dan vind je ook meer gevallen. En nog steeds is ook daar niet elke burger ziek.

Ik verdraai je woorden niet, je zegt:
Citaat:
Italie test ook mensen zonder klachten en daarom zijn het er daar wat meer gevallen binnen die gebieden.

Dan moet je duidelijker zijn dan: die gebieden. Ik vat dat op als Noord Italië, omdat daar het negatief reisadvies voor is.
200 km van een epidemie afzitten is nog heel wat anders dan 200 km van een of een paar gevallen afzitten.
Ik vind het heel goed dat er een negatief reisadvies voor heel Noord Italië is. Bijna iedere besmetting in Nederland komt daar vandaan.

Heel banketstaaf voor die mensen, maar dat geldt voor iedereen in de toeristensector. Die hebben het allemaal moeilijk nu denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:00

Ik zal het woord haarden gebruiken.

Maar ik heb het woord epidemie niet genoemd, dus ook geen epidemie ontkend. ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:05

Popstra schreef:

Dat is wel heel verhelderend, bedankt voor het delen :)

Hier zijn we er toch ook nog niet over uit wat we gaan doen met de zomervakantie. Normaal gaan we naar Mallorca en boeken we rond deze tijd, maar we wachten nog even af - we waren er sowieso ook nog niet uit wat we precies met de dieren zouden gaan doen, dus het is niet dat we echt alleen vanwege het virus nog niks geboekt hebben, maar het speelt gedeeltelijk wel mee in ons hoofd ja.

De trips die mijn man voor het werk gepland had staan naar Madrid volgende week en Ierland volgende maand hebben ze nu toch ook afgelast uit voorzorg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:10

Ik heb nog plannen voor de Lago Maggiore als de sneeuw uit de bergen gesmolten is, je weet wel grotendeels groen gebied. Ja, daar zou ik als ik nu moest gewoon naartoe gaan. Ik hoef maar 5 km in oranje gebied te zijn voor een korte tijd van 3 tot 4 uur zonder contact met anderen. Ik hoop dat het dan weer voorbij is, maar voor nu is er geen reden om het al te cancellen, het duurt nog enige maanden.