fleurtjeuh schreef:Ik 'wil' me hier toch eens melden, misschien dat jullie nuttige inzichten of een kontschop hebben..
Zolang ik weet van recidiverende depressie. Sinds een jaar of 2 weet ik dat het zo heet en vorig jaar heb ik voor het eerst in mn leven aan de bel getrokken voor hulp.
Ik heb een aantal afspraken gehad bij een praktijkondersteuner en daarna bij een psycholoog.
Emdr gehad voor verschillende trauma's
...vaak worden trauma en depressie samen aangetroffen.
Veel mensen worden depressief tijdens een periode waarin ze veel stress hebben.
Met andere woorden: als een trauma opspeelt.
En de makke van een trauma is, dat een specifieke geur, lichtval, een woord - wat dan ook, jou kan 'triggeren', dwz dat opeens de stress en de nare herinneringen weer compleet en levendig voor je neus staan.
...al dan niet met de "volautomatische rem" erop, (Stephan Porges over de ventrale nervus vagus/ filmpjes op YouTube over de polyvagal theorie) waardoor het uitziet en voelt als depressie.
Gelukkig werd dit bij jou onderkend - dat scheelt enorm veel ellende!
Citaat:
Had echt het gevoel dat het beter ging en ik uit de cirkel was gekomen.
Dat is ook zo...!
Maar als gezegd: een trauma is grillig, meerdere trauma's dus nog grilliger.
En natuurlijk baal je als het weeeeer zo laat is en is het een ontmoedigende ervaring.
....maar de aanpak is in grote lijnen hetzelfde.
Citaat:
Maar de afgelopen weken voel ik me steeds slechter, en momenteel ronduit klote. Ik slaap slecht, voel me gestrest, mn 40 urige baan voelt als iets onoverkomelijks, ik ben kortaf en shagerijnig.
Maar ik weet niet wat ik moet doen.
Ik heb veel last van angsten en heb veel moeite met dingen doen.
Momenteel liggen de tranen op de loer terwijl ik dit typ..
Ik voel me gewoon zo klote..
Ik heb veel steun aan mijn verloofde maar hij is natuurlijk niet mijn therapeut. Hij wil uiteraard wel helpen maar hij zou ook niet weten hoe(logisch) en heeft het zelf ook niet makkelijk..
Ik zit er gewoon ff doorheen..
Bel zo gauw mogelijk naar je emdr mevrouw/meneer.
Een van de mooie dingen van emdr is (kijk ook eens op de pagina over emdr op Wikipedia) jij hoeft niet per se noodzakelijk te weten wat de triggers waren of waarom het nu weer bingo is - jouw hersenen (buiten je gewone bewustzijn, waar je angsten en je overlevingsinstincten zitten) weten dat heus wel en daar werkt emdr (ook)
op in.