Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:20

Hannanas schreef:
Pfff je situatie blijft wel van de medische "missers" in je behandeling. Niet zo laks in je reacties blijven..
Jullie zijn zo medisch onderlegt maar toch gebeuren er iedere x van die domme fouten en geen adequate behandelingen. Ik begrijp niet dat dat steeds gebeurd / laat gebeuren.
Scheelt je wellicht zo weer een maand herstel.. Maand van pijn en weinig kunnen is iedere dag teveel in jouw geval.

Maandag met je probleem melden in Zweden en je daar laten behandelen?

Je kunt nog zo goed medisch onderlegt zijn, als het jezelf betreft en je moet met spoed geholpen worden dan ga je echt niet van alles eisen, dan hoop je dat je het er levend vanaf brengt. Inderdaad, de behandeling van ts had veel beter gekund maar het is wel een aandoening die niet zo vaak voorkomt als een gewone blindedarm ontsteking bvb.
Of de artsen nalatig zijn geweest is een kwestie van uitzoeken en dan eventueel actie ondernemen maar ik ga er in dit land van uit dat een arts altijd probeert om je zo goed mogelijk te helpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 13:19

Belker schreef:
Geniet van Zweden. Hopelijk gaat het allemaal goed.

Ga maar niet mennen. Wij hebben gisteren een heftige crash gehad |( Zoals het er nu uitziet wij allemaal alleen schaafwonden en kneuzingen. de kar toch wel zwaar beschadigt.

Wow, heb om een of andere reden dit berichtje gemist. Kar ligt toch best in de kreukels. Verder met jou/jullie en pony/paard alles goed? Wat was er gebeurd?

En we waren net overeen gekomen Liberty deze winter of voorjaar voor de wagen te laten beleren... Haha.

Ik denk niet dat je de situatie helemaal begrijpt Hannanas... Je kan nog zo medisch onderlegd zijn (wij zijn sowieso gericht op diagnostiek, al heel wat anders), maar als je letterlijk vergaat van de pijn, ze je zelfs naar OK brengen omdat ze de pijn met geen mogelijkheid onder controle kunnen krijgen op de seh en afdelingen, volledig aan de bewaking ligt vanwege de zware medicatie en functies niet oke zijn. Denk je dan echt dat je ergens anders aan denkt dan "laat deze hel stoppen"? Echt niet. Wat kan jou t dan schelen wát ze doen, als ze maar iéts doen en dat iets dan maar de pijn heel klein beetje verlicht.

Echt de pijn in mijn buik toen is nergens mee te vergelijken, botten verbrijzelen is dan maar een "1" op de pijnscore van 1 tot 10 (geen aanname maar ervaren). Ik breek en verbrijzel liever al mijn botten in mijn lijf als ik die pijn maar nooit meer hoef mee te maken. Ik heb enorm hoge pijn grens, geef zelden een kik ergens op en loop rustig verder met gebrokdn enkel. Maar toen lag ik echt in bed te schreeuwen en janken van de pijn. Geen moment dat je nadenkt over wat ze nu doen, als t op dat moment maar helpt.

Sowieso weet ik überhaupt niet of ze fouten gemaakt hebben of nalatig gehandeld hebben, elk ziekenhuis heeft zijn eigen protocollen. Echter vind ik dit verschil wel evident en de moeite waard om na te vragen. Zeker omdat er nu t vermoeden is dat de infectie/bacterie niet weg is. Dan ga je verder zoeken en zie je dat in een ander ziekenhuis heel anders gehandeld wordt. Wat echter niet betekend dat een van de twee fout is...

Tsja of er steeds fouten gemaakt worden, ik weet t niet. Niet vergeten dat de aandoening heel zeldzaam is en daarbij t bij mij nog extra complex is door nog andere dingen erbij. Mij lijf maakt t ook nog eens extra moeilijk door matige signalen te geven en steeds ook weer zeldzame complicaties te ontwikkelen. Het is helaas niet een ding, het zijn er zoveel en dat maakt t zo moeilijk. Voor mij maar ook (en vooral) voor de artsen. Echt niet dat zij fout gaan behandelen omdat ze niet willen dat t beter gaat, daar geloof ik echt niet in. Zij doen wat hen t beste lijkt en ze doen er ook alles aan om t zo goed mogelijk te doen. Anders gaan ze ook niet midden in de nacht op zondag vijf uur lang opereren, dan hadden ze t wel verzet naar maandag ochtend.

Behalve de extreme pijn en een stille buik was er namelijk nog niet eens iets echt afwijkend, terwijl er wel een ernstige en uitgebreide infecties speelden. Pas dag later waren mijn infectie waarden verhoogd. Koorts heb ik nooit gehad, wat echt niet normaal is. Mensen met hersenvliesontsteking én buikvliesontsteking horen dood en dood ziek te zijn met hoge koorts en ernstig afwijkend lab. Niet voor niets dat er vermoedens zijn dat er meer niet gaat zoals hoort. Mijn lichaam reageert niet op een infectie zoals zou moeten.

Dus of de artsen nu steeds fouten maken? Nee dat geloof ik echt niet. Mijn lichaam maakt wel steeds fouten of doet/reageert gewoon niet zoals normaal is.

Achteraf is t ook allemaal zo makkelijk, maar t gaat om de keuzes op kritieke momenten. Ik was met niets anders bezig dan hopen dat die hel eindelijk eens afgelopen was, de artsen op dat moment doen wat hen op dat moment het beste lijkt. Het zijn keuzes die in enkele minuten gemaakt moeten worden en niet waar ze eindeloos over kunnen overleggen om te besluiten wat nu t beste is. De situatie was in principe op dat moment levensbedreigend. Ze hebben goed gehandeld (zelfs op dat moment zodra de pijn onder controle was hebben ze nog zoveel mogelijk met mij en mensen om mij heen overlegd, voorgelegd wat de mogelijkheden waren, wat hen t beste leek en zelfs of wij t dat met hen eens waren) of t echter béter had gekund, ja vast wel... Dat kan t vrijwel altijd wel.

N lekker in Zweden. Reis is eigenlijk heel goed gegaan. Hadden ruim de tijd, veel gestopt. Nu wel moe en natuurlijk ook best pijn, maar mag niet klagen! Vanochtend mooie zonsopkomst gezien op de boot.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog even rusten en straks even naar t stadje hier in de buurt. :)

Belker

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:34

Geniet van Zweden Quir.

Bij mij deed paard op verkeerde plek stap opzij in rustig drafje en er kwam een paal tussen paard en wagenas. Wij zijn getorpedeerd en paard aan de kletter. Uiteindelijk maar 100 meter, maar het is een wonder dat hij nadat alles los was gemaakt weg kon stappen en regelmatig was. We zijn er allemaal goed afgekomen. Stijf, schaafplekken en blauwe plekken. Over een paar weken als alle oppervlakkige plekken genezen zijn maar even goede controle doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:39

Ik snap m.
Ben nu toch wel benieuwd of je is van Lyme of een (co-)infectie of een mycoplasma hebt.
Wat jij beschrijft, heb ik ook. Natuurlijk lang niet zo extreem als jou, want ik heb/had geen drains, hersenvlies ontsteking etc.
Mijn klinisch beeld (zo noemt men dat toch?) strookt net als jij verteld absoluut niet met de "protocollen". koorts, bloedbeeld etc. Niet zoals gangbaar en niet zoals het er uit "hoort" te zien zodat artsen in actie komen.

Dikke dikke dikke ontstekingen (jicht/kaakontsteking/longontsteking) zijn / waren niet / nauwelijks te zien en nooit koorts.

Toch wel een interessant stukje van jouw ziekzijn. Je was volledig door de mangel gehaald wbt deficiëntie immuunsysteem toch?

Ook hoeveel medicijnen ze er nu in pompen, prachtig bloedbeeld en m'n lever geeft tot nu toe geen kik.

Denk oa een belangrijke puzzelstuk van jouw ziekzijn. En ook een geluk: rete sterk lijf

Ik hoop dat je nooit meer zoveel pijn meemaakt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:48

Veel plezier in Zweden(ondanks de pijn). En veel succes met werk bezoeken naar het ziekenhuis.
Kijken of je daar een contract kunt krijgen voor duaal?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 18:03

Belker schreef:
Geniet van Zweden Quir.

Bij mij deed paard op verkeerde plek stap opzij in rustig drafje en er kwam een paal tussen paard en wagenas. Wij zijn getorpedeerd en paard aan de kletter. Uiteindelijk maar 100 meter, maar het is een wonder dat hij nadat alles los was gemaakt weg kon stappen en regelmatig was. We zijn er allemaal goed afgekomen. Stijf, schaafplekken en blauwe plekken. Over een paar weken als alle oppervlakkige plekken genezen zijn maar even goede controle doen.

Poeh heftig zeg, gewoon zo iets "simpels" eigenlijk. Niet eens een paard wat heel gek doet of iets. Gelukkig allemaal goed vanaf gekomen, had heel anders kunnen zijn. Vind ik zelf altijd t enge van mennen. Als er iets gebeurd, paard zit toch vast aan de kar. Gewoon rijden en je valt er af zit er alleen maar een zadel op...

Hannanas schreef:
Ik snap m.
Ben nu toch wel benieuwd of je is van Lyme of een (co-)infectie of een mycoplasma hebt.
Wat jij beschrijft, heb ik ook. Natuurlijk lang niet zo extreem als jou, want ik heb/had geen drains, hersenvlies ontsteking etc.
Mijn klinisch beeld (zo noemt men dat toch?) strookt net als jij verteld absoluut niet met de "protocollen". koorts, bloedbeeld etc. Niet zoals gangbaar en niet zoals het er uit "hoort" te zien zodat artsen in actie komen.

Dikke dikke dikke ontstekingen (jicht/kaakontsteking/longontsteking) zijn / waren niet / nauwelijks te zien en nooit koorts.

Toch wel een interessant stukje van jouw ziekzijn. Je was volledig door de mangel gehaald wbt deficiëntie immuunsysteem toch?

Ook hoeveel medicijnen ze er nu in pompen, prachtig bloedbeeld en m'n lever geeft tot nu toe geen kik.

Denk oa een belangrijke puzzelstuk van jouw ziekzijn. En ook een geluk: rete sterk lijf

Ik hoop dat je nooit meer zoveel pijn meemaakt.

Lyme, etc. verder geen idee. Ziekte beeld kan niet (alleen) daardoor veroorzaakt worden, dus voor nu gewoon weg niet belangrijk.

Klinisch beeld is zoals jij bent, reageert, etc. Voor mij klopt die juist wel, pijn, reactie op duwen/kloppen, stille buik bij buikvliesontsteking, etc. Alleen geen koorts, geen (extreem) afwijkend lab en niet dood en dood ziek. Wel echt ziek, maar niet wat je meestal ziet bij hersenvliesontsteking én buikvliesontsteking...

Die pijn wil ik ook echt nooit meer mee maken, echt niet. T zegt ook wel genoeg dat ze je naar OK brengen om de pijn enigszins onder controle te krijgen... Pijn die ik nu heb is ook behoorlijk en soms best heftig, maar niets vergeleken met dat toen. Pff.

Madje1992 schreef:
Veel plezier in Zweden(ondanks de pijn). En veel succes met werk bezoeken naar het ziekenhuis.
Kijken of je daar een contract kunt krijgen voor duaal?

Dank je. Ja inderdaad kijken of ze akkoord gaan met duaal, ziekenhuis vandaag wil er in ieder geval aan mee werken en kijken wat er te regelen valt! Ze kennen hier duaal opleiden niet, maar staan er wel voor open. Dus nu school er heen dat ze de rest kunnen fixen. Zou mooi zijn! School dit jaar verder is einde, t is gewoon niet haalbaar.

Nu ook, we houden overal rekening mee. Veel plat en zo weinig mogelijk belasting, maar t is toch enorm zwaar. Terwijl ik eigenlijk nauwelijks iets doe. Ook wel weer erg veel pijn helaas, maar goed. Zaterdag weer lekker thuis en dan maar weer bij komen. :)

Als er nog een infectie zit vecht daar m'n lichaam ook nog tegen, kost ook veel energie dus niet zo gek. Onderste wond/litteken is erg rood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:49

Mooi zeg die foto's.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:11

Mooie foto's; kan me wel voorstellen dat je je daartoe aangetrokken voelt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:22

Wat ziet het er daar mooi uit.
Hoe gaat het met je rug?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:54

Het is er inderdaad echt prachtig! Nu hebben we meeste tijd ook heel goed weer gehad. Maakt alles nog mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de boot gisteren avond in Malmö, die vrachtwagenchauffeurs moeten toch verdomd goed kunnen sturen op zo'n boot zeg, m'n ogen uit gekeken!

Vanochtend om 7 uur aangekomen in travemunde, dus nu ook alweer wat uurtjes thuis. Ben op bed gaan liggen en kom daar de komende dagen ook niet meer vanaf. Ondanks we t enorm rustig aan gedaan hebben, heeft m'n rug t wel heel zwaar gehad. De rest van m'n lijf overigens ook wel. :=

Dus nu goed uit rusten en véél plat op bed. Hoop zo ook weer een beetje de pijnstillers te kunnen verminderen, want zit nu wel heel hoog in dosering eigenlijk...

Verder wel een heel zinvolle week geweest, hele leuke contacten gelegd, veel van de omgeving in växjö en Örebro/karlskoga gezien en natuurlijk ook de stad zelf (en onwijs mooie dressuur stal geweest, echt wauw die stallen!!). Beide ziekenhuizen hadden een goede indruk gemaakt en wij ook bij hen (altijd leuk om te horen). Ze willen ons beide heel héél graag hebben in beide ziekenhuizen. Ook mijn opleiding daar afmaken maar wel vanuit Nederland en dus Nederlands diploma is zeker geen probleem. Dus ik ga de opleiding duaal afmaken! Eerste duale blok heb ik zelfs al gehaald doordat ik die toetsen al gehaald heb. Wel heel fijn.

Nu nog beslissen waar we heen gaan en voor welk ziekenhuis... Heel lastig, omdat 1 ziekenhuis universitair is en de andere een middel groot ziekenhuis. Ze kunnen beide ook goed helpen met de weg vinden naar neurochirurgie, ook niet onbelangrijk... Helaas.

Dus een leuk weekje gehad, ook de hondjes thuis weer gezien (ze waren zo blij <3 ) en de pony beertjes. Maar nu bij komen, hard nodig. Behoorlijk veel pijn. Even kijken hoe t de komende dagen gaat met de rug, anders maar terug naar t ziekenhuis... Ze moeten ook maar MRI van m'n rug maken, want heb uitval en minder tot geen gevoel in m'n benen en toch ook weer pijnlijke steken in vooral de gevoelloze stukken. Vooral als ik gezeten heb gaat t niet zo goed, lopen is dan waardeloos en heel ongecontroleerd (helemaal voor mijn gevoel).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:38

Wat fijn he, eigenlijk ben je doodziek, niet in staat om te werken en je word met open armen ontvangen door niet één maar zelfs twee potentiele werkgevers!!! Dat moet echt goed voelen. Van die MRI, meteen maandag voor elkaar zien te krijgen. Dat is geen intensief iets en er komt misschien toch weer wat duidelijkheid uit.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:20

Welkom thuis.
Nu weer ff gas terug en bijtanken

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:52

Fijn dat je goed ontvangen werd.
Nu rustig aan doen he...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 11:23

Inderdaad heel fijn dat we beide met open armen ontvangen worden! Zeker gezien de situatie en iedereen weet hoe en wat, zijn we gewoon heel eerlijk en open over...

Eigenlijk zijn we zelfs welkom bij vier potentiële werkgevers. :D

Ze weten ook dat t belangrijk voor ons is om een goede neurochirurg in de buurt te hebben en ook dat er geen zekerheden voor de toekomst zijn wat betreft gezondheid/ziekte.

Echter door onze instelling, kijken naar wat er wél mogelijk is, creëren we zo zelf kansen. Mijn enorme wil om mijn studie af te maken en te gaan werken (al is t met aanpassingen) wordt enorm gewaardeerd. Kijken naar wat ik wel kan en niet naar wat ik niet kan, nuttig willen zijn en absoluut niet van de staat willen leven. Er zijn namelijk áltijd dingen die je wél kan, hoe ziek je ook bent en hoe weinig je ook kan (want ik kan eigenlijk nog maar bizar weinig en toch ook nog genoeg dingen wel). Die instelling bied je veel mogelijkheden, dat wordt nu nogmaals heel duidelijk bevestigd. :)

Nu inderdaad heel rustig aan doen en bij komen. Ben echt gesloopt van afgelopen week en een erg pijnlijke rug. Als ik loop lijk ik wel dronken... Voor m'n gevoel heb ik weinig controle in/over mijn benen, weinig kracht en nauwelijks gevoel. Verder dan nog de uitstralende pijn. Ben heel benieuwd eigenlijk nu hoe m'n rug er bij staat. Wat ik vorige week absoluut nog niet wilde weten, nu wel...

MRI gaan we wel regelen. Komende dagen even kijken of er verbetering ontstaat als ik gewoon in bed blijf.

Nu dus extra extra blij met de e-reader! Heb alweer 14 boeken uitgelezen en ruim 190 uur. :D
Verder deze week eens beginnen met echt gezond eten... Uit verveling ga ik vaak lekkere dingen eten, die niet bepaald gezond zijn haha. Waardoor ik de gezonde dingen (zoals avond eten of lunch) niet meer hoef, omdat ik vol zit en ik dus eigenlijk weer veel te weinig eet en veel te weinig (goede/gezonde) voedingstoffen binnen krijg en die heeft mijn lichaam toch wel echt nodig om te kunnen herstellen. :+
De tien kilo van afgelopen jaar mag er ook wel weer eens af (en de vijf die er toch al wel af mochten ook wel), zit toch alleen maar in de weg en is overbodig. := Dus nu maar eens op schrijven wat ik mag eten op een dag en eens gezonde "snacks" in huis halen zoals komkommer, tomaatjes en wortels in plaats van chips, koekjes en snoep. :')

Kijken of ik t gaat lukken, haha. In ieder geval zou t wel goed zijn voor mijn lichaam, die heeft vitamines en mineralen toch echt nodig om goed te kunnen herstellen. Goed doel in ieder geval!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:49

Ben benieuwd of je stoelgang weer normaal is geworden want tjonge, wat kun je je daar beroerd van voelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:27

dat zijn positieve berichten vanuit Zweden zeg! top hoor! gaan jullie dan ook dichtbij je ouders wonen?
En wanneer zijn jullie van plan te verhuizen?

hoe is het met je paardje, schiet al op nu he. spannend hoor!

succes met de MRI, hoop dat je gauw weer meer duidelijkheid hebt. sterkte!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:20

wat een goede resultaten uit Zweden!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 13:32

M'n darmen werken nog steeds niet zoals hoort, helaas. De pijn in mijn rechter onder buik is wel volledig verdwenen, dus dat is wel fijn.

Ja echt heel fijn, doet goed als je zo welkom bent! Weten we nog niet zeker waar we heen gaan, ene plek is 150km van mijn ouders en de andere 450km. Voor Zweedse begrippen is dat beide niet echt ver. :)
De bedoeling is augustus/september die kant op te gaan. Echter wel de voorwaarde dat ik op dat moment redelijk stabiel ben. Dus nog geen exacte datum, dat is beetje afhankelijk hoe het gaat en wat ze nog gaan doen komende weken/maanden en vooral welke complicaties mijn lichaam dan weer verzind...

Ben nog niet bij mijn merrie geweest sinds we terug zijn uit Zweden, het gaat namelijk helemaal niet goed... Enorm veel pijn, vooral vandaag een hele slechte dag. Hopelijk morgen wel even langs! Zal mij sowieso ook goed doen. Het schiet nu inderdaad wel op, gelukkig wordt ze heel goed in de gaten gehouden. Kijk enorm uit naar t veulentje. <3

Maar goed, vandaag veel op bed. De pijn overheerst extreem vandaag, dus kan me ook echt nergens toe zetten (terwijl er zoveel is wat nog gedaan moet/kan worden). Verder vannacht ook nauwelijks geslapen vanwege de pijn, dat helpt ook niet mee. Erg vervelend. Wel m'n AH moestuintjes geplant vanochtend, mis er helaas 5 en nog niemand gevonden die ze over of dubbel heeft. Stiekem beetje erg jammer. -O-

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:59

Fijn dat jullie in Zweden zo welkom zijn. Wel vervelend van de pijnklachten.

Welke moestuintjes mis je nog?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 14:08

Ik mis nog augurk, courgette, broccoli, cherrytomaat en spinazie.

En heb tijm, venkel (2x), doperwten (2x), komkommer en wortel dubbel.

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:21

Een tip voor de plantjes: hou ze in van die kweek kastjes. Groeien ze 10 keer sneller en beter! Wij hebben ze er ook in staan en groeien mega! Terwijl die er niet onder staat totaal niet groeien.
Of zit er al iets overheen? :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 14:36

Nee nog niet. Ik had een kasje, maar kan de onder kant niet meer vinden en zit een barst in de deksel. Dus moet even nieuwe halen van de week. Deksel zou ik er op zich nog wel overheen kunnen zetten, maar daar passen ze niet allemaal onder hihi. Heb ze op de vensterbank staan nu. Dus in ieder geval genoeg licht en warmte. :)

Hoe lang duurt t ongeveer voor ze boven komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:25

Ik heb geen AH-moestuintje maar wel iets soortgelijks. Wat ik soms doe is met lauw water gieten ipv koud. En heel soms water geven en dan even op de verwarming zetten voor een (half) uurtje die zachtjes aan staat. De warmte kruipt dan in de aarde rondom de zaadjes en dat wil ook nog wel helpen.
Aardbeien zaaien is naar het schijnt ontieglijk moeilijk. Ik had zo'n zakje zaad in een potje gekapt, wou niet gelijk opstarten dus vreesde er voor. Intussen staan er in datzelfde potje zo'n 25 kleine plantjes te piepen, straks heb ik nog te weinig plek om ze allemaal kwijt te kunnen :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:48

Quir, ik heb nog wel moestuintjes voor je. Sowieso augurk ( 2x) en broccoli, maar ook nog radijs, rode biet, andijvie, venkel, wortel en tuinkers. Zeg maar wat je ervan wil hoor, ik vind het leuk, maar ik heb er gewoon geen tijd voor om het goed bij te houden, dat had ik vorig jaar ook al.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:08

In het kasje kwamen de eerste al binnen een dag of 3, nu paar weken later al echte grote 'planten' (voor zover je het groot kan noemen haha)