Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:18

Wat krijgen jullie allemaal medicijnen en onderzoeken zeg! Mijn dokter zegt je hebt een spastische darm en je moet er maar mee leren leven. Punt uit. (Ik heb dan ook nooit onderzoek of medicijnen gehad)

Normaal moet ik altijd 3 keer op een dag poepen en heb ik superlichte slappe ontlasting, maar gelukkig weinig last van buikpijn. Maar de laatste maand heb ik alleen maar last van obstipatie, krampen. Gek word ik er van. Heb het echt helemaal gehad en dan is ook mijn maag weer aan het opspelen.

Hebben jullie trouwens ook erg veel last van vermoeidheid? Of iig in periodes waar jullie veel last hebben van PDS?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:55

Vermoeidheid vrijwel altijd.
Soms zo erg dat ik niet eens ergens aan toe kom...

Maar ik heb ook nooit medicijnen gehad hoor..
Alleen metamucil (vezels in een zakje..)
En verder symptoombestrijding.. Domperidom en nog iets tegen de misselijkeid.
Zou wel iets van Duspatal of Buscopan willen proberen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:08

Ik heb met vlagen vermoeidheid, dat ligt ook aan de mate van buikpijn.
Verder is de buikpijn bij mij de ergste klacht, wat door trekt naar mijn onderrug en bovenbeen als het op zn ergst is.
Verder dan weer opstipatie en dan weer diarree, is geen pijl op te trekken bij mij.
Ik ben helemaal binnenste buiten gekeerd door zowel maag lever darm arts, gynaecoloog (ivm dat het missch aan mijn baarmoeder of eierstokken lag), internist en verschillende alternatieve mensen (homeopaat enz.)
Coloscopie, Endoscopie, buizen met bloed Haha!, buik en maag echo's, buik en maag ct scans, spieronderzoeken, blabla.
Komt allemaal niets uit. Behalve dan dat er wordt gezegd: ja, die darmen zijn zeker wel onrustig!

Medicijnen: dupatal: ben ik meegestopt, haalt nix uit bij mij, word er alleen maar misselijk van, Buscopan hetzelfde verhaal, metamucil...ook mee gestopt heb nu movicolon.
Verder allerlei soorten symptoombestrijding, pijnstillers waar je een volle maanshoofd van krijgt tot gewichtstoename, allemaal chemische troep die niets geholpen heeft.
Ik heb nu alleen nog maar movicolon. Dat helpt in de zin van dat ik er ontlasting van heb. Als ik het niet neem, heb ik geen ontlasting. Qua pijn helpt het niet.

Ik vind het wel even best zo met de medicijnen, ik word er vaak zieker van en kan echt niet meer met mijn paard omgaan door het erg vertraagde reactievermogen.

Misschien dat als er iemand met iets nieuws komt ik het weer eens probeer, maar nu even niet

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:12

Overigens ik gebruik helemaal niets meer.
Was het ook zo zat. Metemucil deed niets, net als domperidon. En dat andere werd ik ziek van.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:48

Ik heb buscopan en movicolon, bij buscopan heb ik soms wel het idee dat het helpt soms ook niet. Movicolon vind ik echt smerig, neem ik dus ook niet erg vaak.

Het is toch niet gezond als je 3 dagen niets mag eten? Dan ga je toch onderhand van je stokkie?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:03

_Micha_ schreef:
Ik heb buscopan en movicolon, bij buscopan heb ik soms wel het idee dat het helpt soms ook niet. Movicolon vind ik echt smerig, neem ik dus ook niet erg vaak.

Het is toch niet gezond als je 3 dagen niets mag eten? Dan ga je toch onderhand van je stokkie?

Is dat voor mij bedoelt?
Mag alleen water drinken, en 2 keer per dag van die boilion soep ( dacht ik)
Mja of dat vult Nors opkijken

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:11

Ja was voor jou bedoeld Ja
Hmm, pff wat een gedoe zeg Ach gut succes.

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:24

Beinvloed jullie spastische darm ook het ongesteld zijn? Dus wanneer je er last van hebt ben je ook anders ongesteld? En hebben jullie iedere dag last van je buik, of af en toe?
Ik heb ook last van vermoeidheid. Nu komen mijn klachten dan ook voornamelijk door stress.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:36

ik heb 24/7 last van mijn buik. soms heb ik meer last tijdens de menstruatie, soms niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:46

Ik heb wel 24/7 last gehad van mijn buik. Op heden niet echt meer. Of ik raak eraan gewend..
Ik heb nog geregeld wel pijnaanvallen, of zeurende pijn veel.
Maar vervelendste effect hiervan voor mij is de vermoeidheid..
Mijn menstruatie is een zooitje, geen pijl van op te trekken. Onregelmatig, vaak wel veel meer pijn dan.

Maar ik ben geen typische PDS-persoon denk. In principe heb ik niet zoveel last van mijn ontlasting, althans kan dat absoluut niet als probleem noemen. Een heel enkele keer, maar die kramp is anders dan de 'koliekaanvallen' die ik weleens heb.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:29

Ik meld me ook, heb er eigenlijk al last van zolang ik me kan herinneren. Ben toen in de 1e [pas] naar de dokter geweest, het was stress, niet dus aangezien ik met 2 vingers in mijn neus door het jaar heen ging. Dus weer terug en toen heb ik een onderzoek gehad; enorm vies drankje moeten drinken en dan om het kwartier een foto van mijn buik laten maken, op die foto's was niets te zien. Uiteindelijk heb ik dus te horen gekregen dat ik een spastische darm heb.
Op zich ging het wel, maar helaas heb ik sinds vorig jaar weer last gekregen en ben ik ook oververmoeid geweest. Mijn klachten beginnen meestal 's middags; heel erg opgeblazen buik met de nodige pijn en moeilijke stoelgang.

Zo dat is mijn verhaal.

Hebben jullie trouwens baat bij die yogurtjes zoals activia / andere met extra vezels?

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:45

Ik ben uit radeloosheid begonnen met activia. Heb er niet veel positieve verhalen over gehoord, maar wie niet waagt wie niet wint! Ik kan er nu nog niet veel over zeggen, omdat k ook bezig ben met duspatal. Maar goed, gezien de klachten vind ik alles wat een kleine kans op verbetering geeft de moeite waard.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:48

ik gebruik duspatal maar het werkt niet echt helaas.nou heb ik de pech dat me schildklier ook niet goed werkt dus veel pijn en kan weinig eten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:41

Bij mij hebben al die drankjes niet geholpen. Ik heb een bacterie in mijn maag gehad en daar heb ik het laatste maanden weer heel erg last van. Dit beinvloedt ook mijn darmen. Heb ik last van mijn maag, krijg ik ook last van mijn darmen. Heb ik last van mijn darmen krijg ik last van mijn maag. Gelukkig heb ik weinig last van hevige buikpijn. En aan de krampen ben ik gewend geraakt. Ik heb zelf de grootste problemen met mijn ontlasting en super veel last van winderigheid. Mensen zitten me weleens raar aan te kijken als mijn darmen weer eens de gekste geluiden aan het maken zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:03

Ik heb niet het idee dat ik baat heb bij activia enz. vind het wel erg lekker Haha!
Ik heb eens van de dieetiste gehoord dat je er een beetje mee moet oppassen. Het is nl. helemaal niet gezegd dat je juist meer vezels nodig hebt als je een spastische darm hebt. En vaak reageren mensen met spastische darm ook heftig op melkproducten.
Ik heb bv. met gewone melk dat kan ik totaal niet drinken. Zit ik gelijk de hele dag op de wc. Karnemelk en yoghurt gaat prima.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:54

Dat wou ik ook zeggen Def activia enzo zijn toch melkproducten? waar de meeste PDS'ers niet tegen kunnen.
Ik drink zelf ook elke ochtend goedemorgen omdat ik verder niets kan hebben en ik toch IETS binnen moet krijgen.

Ik heb woensdag ontzettende buikpijn gehad na het eten van een cheeseburger (waren niet goed denk ik mijn broertje werd ook ziek) maar nu is mijn buik dus al van af woensdag nog van streek Scheve mond

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:13

_SyLLiE_ schreef:
Beinvloed jullie spastische darm ook het ongesteld zijn? Dus wanneer je er last van hebt ben je ook anders ongesteld? En hebben jullie iedere dag last van je buik, of af en toe?
Ik heb ook last van vermoeidheid. Nu komen mijn klachten dan ook voornamelijk door stress.

Ja zeer zeker.
Tijdens mijn menstruatie heb ik er nog veeeeeel meer last van dan kan ik bijna niks verdragen Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:19

Cyntje schreef:
_SyLLiE_ schreef:

Ja zeer zeker.
Tijdens mijn menstruatie heb ik er nog veeeeeel meer last van dan kan ik bijna niks verdragen Knipoog

hier hetzelfde, k heb dan ook veel meer last..
maar ben ook heel onregelmatig ongesteld, dus het is ook altijd weer heel verschillende. de ene keer ben ik heel zwaar ongesteld, de maand erop maar heel lichtjes, en dan opeens weer 2x in de maand (dwars door de pil heen Scheve mond ook fijn... niet dus) k weet ook niet of mijn onregelmatige menstruatie komt door m'n spastische darm, of andersom Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:42

Gelukkig heb ik tijdens mijn menstruatie niet veel meer last. De ene keer wel, maar de andere keer helemaal niet! Tis dan alleen de buikpijn, want ik kan juist wel beter naar de wc tijdens mn menstruatie en tis dan ook regelmatiger en vaster dan anders.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:04

Tijdens mijn menstruatie moet ik eigenlijk alleen maar meer naar de wc..

Ik heb woensdag dus die dikke darm foto, loop nu al te stressen!
Moet vanaf vanavond eigelijk niks meer eten, na het gewone avond eten 2 pilletjes innemen, en dan niks meer..
Dinsdag mag ik op bepaalde tijden tijden eten, maar PRECIES de dingen die ik dus niet lus Bloos
Terwijl ik daar dus nooit zo heel moeilijk mee ben, bijvoorbeeld appelmoes, rabarber, beschuit met jam, en heldere gezeefde soep ( boilion?). Daarbij mag ik op Woensdag alleen zwarte koffie en thee drinken, laat ik dat nou ook net niet lusten Bloos

Wie van jullie hebben allemaal ervaring met een dikke darm foto? Mag ook via PB, want het is niet zo heel smakelijk Bloos

Sissavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:31

Ik ben de laatste 3 maanden (de maanden waarop ik erg last heb van mijn darmen) ook ineens maar heel licht en kort ongesteld. Iets wat bij mij nooit eerder voorgekomen is. Dus vandaar dat ik t vraag! Maar jullie hebben dat dus ook wel.

Succes Melissa! Lijkt me zeker geen fijn onderzoek.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:00

Oef..kom net uit het ziekenhuis vanwege die stomme darmen..k had zo'n pijn en was onwijs misselijk, dus ze dachten mss aan blindedarm ontsteking. Heb ik daar 2 uur voor onderzoeken gezeten, om er vervolgens achter te komen dat ik wss een gasbel in mn darm heb..al 3 weken..jaja, dan ben ik benieuwd of die nog eens van plan is weg te gaan, want ik heb er echt flink last van en dat nog bovenop de 'normale' krampen...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:28

pfff dat klinkt niet zo fijn jibbel!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:11

Oh jeetje, en hoe gaat dat dan verder? Gaat dat vanzelf of door medicijnen ofzo?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:04

Ik moet vandaag weer naar de huisarts om mn buik te controleren. En die gaat verder kijken wat we eraan gaan doen. T was iig niks acuuts waar ze int ziekenhuis gister meteen wat aan konden gaan doen.
FF afwachten dus maar!