Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:59

Ik wilde iemand voor het hoofd stoten, vandaar 'min of meer' gezien mijn beperkte kennis Lachen
Ik ga in november weg, voor drie maanden zoniet langer, dus 'meteen' actie ondernemen zal wat lastig worden. Ik weet ook niet eens zeker of het bij mij van toepassing is, maar het zijn gewoon de kleine dingetjes. Lachen

Alwiene; ik kom maar sporadisch op msn, heb niet echt een computer met msn op het moment, maar zal 's avonds wel eens online zijn. Lachen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:05

Roane schreef:
Ik wilde iemand voor het hoofd stoten, vandaar 'min of meer' gezien mijn beperkte kennis Lachen
Ik ga in november weg, voor drie maanden zoniet langer, dus 'meteen' actie ondernemen zal wat lastig worden. Ik weet ook niet eens zeker of het bij mij van toepassing is, maar het zijn gewoon de kleine dingetjes. Lachen

Alwiene; ik kom maar sporadisch op msn, heb niet echt een computer met msn op het moment, maar zal 's avonds wel eens online zijn. Lachen

Wilde je dat? Ik doe dat met asperger meestal zonder dat ik het wil Clown Tong uitsteken

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:11

moonfish13 schreef:
Hebben jullie (kinderen) eigenlijk een autipas?
Dat kan heel handig zijn!
Dat is dus ook in het geval dat je in aanraking komt met de politie staat er kort op wat ze juist wel of juist niet moeten doen.
Ook staan er symtomen op van autisme in het algemeen. (geen oogcontact etc etc.)
het aanvragen kost niet zo heel veel, waren die dingen er maar eerder.
Ik kreeg er pas een eind klas 3 toen ze net ingevoerd werden in NL.

Autipasvriendelijke attracties
Regelmatig krijgen wij de vraag welke attractieparken de autipas erkennen en daardoor autivriendelijk zijn.

Van de volgende attracties weten wij dat zij volledige medewerking verlenen:

Walibi World (Bij de informatiebalie kunt u met de Autipas een speciale pas ophalen, die met 4 personen te gebruiken is. De uitgang van een attractie zal zo voor u de ingang zijn en zo hoeven mensen met autisme niet te wachten in een drukke rij!)

dit lees ik net op de site, GEWELDIG, ik ga er binnenkort heen. Haha! Tong uitsteken

Ik heb nog nooit van een Autipas gehoord!
Heb het net even allemaal opgezocht en denk dat ik het ga aanvragen.
Toevallig werd me laatst nog gevraagd of ik mee wou naar Walibi World.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:17

icebaby, het is ook nog best heel nieuw in nederland. Ja
Het is aan komen waaien vanuit Engeland, daar bestaat het al langer.
Ik had zoiets van: ik zet het maar neer, wie weet is er iemand die er ook baat bij heeft maar het bestaan er niet van af weet.

Bij mij helpt het wel, je word toch eerder sirieus genomen is mij opgevallen..
Het is toch een officieel document.

Dat van Walibi vind ik gaaf! Haha!
Ik wil nooit naar dat soort parken omdat je meer staat te wachten dan dat je iets doet...
Zo leuk he! Gewoon door mogen lopen bij alle atracties. Duivel
wat een luxe, sta je tenminste niet uren in de rij voor een achtbaanritje van 2 minuten.
En dan nog wel met zijn 4en op 1 pas.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 13-10-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:24

mn zusje neigt heel erg naar autisme ( beetje lichte versie ) toch merk je het met sommige dingen duidelijk, zoals in groeps verband lukt haar gewoon niet, als er vriendinnetjes zijn gaat het 1 op 1 prima maar zodra ze met een groep is dan is er een hele grootte kans dat ze zich zelf afzonderd.. en ze vat dingen ook heel anders op. ik weet niet beter dat ze zo is en heb er ook echt helemaal geen moeite mee. Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:30

Alwiene schreef:
Roane schreef:

Wilde je dat? Ik doe dat met asperger meestal zonder dat ik het wil Clown Tong uitsteken

Daarom, ik formuleerde het even voorzichtig voordat ik inderdaad iemand voor de kop stoot, zonder dat ik het wil. Haha!

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:40

moonfish13 schreef:
icebaby, het is ook nog best heel nieuw in nederland. Ja
Het is aan komen waaien vanuit Engeland, daar bestaat het al langer.
Ik had zoiets van: ik zet het maar neer, wie weet is er iemand die er ook baat bij heeft maar het bestaan er niet van af weet.

Bij mij helpt het wel, je word toch eerder sirieus genomen is mij opgevallen..
Het is toch een officieel document.

Dat van Walibi vind ik gaaf! Haha!
Ik wil nooit naar dat soort parken omdat je meer staat te wachten dan dat je iets doet...
Zo leuk he! Gewoon door mogen lopen bij alle atracties. Duivel
wat een luxe, sta je tenminste niet uren in de rij voor een achtbaanritje van 2 minuten.
En dan nog wel met zijn 4en op 1 pas.

Mijn moeder zegt net dat ze er al vanaf wist maar zich er heel iets anders bij voorstelde.
Het is zeker goed dat je het hier neer hebt gezet want ik denk dat ik er zeker baat bij heb.

Ik denk dat ik het ook zeker goed kan gebruiken, vooral op school.

En dat van Walibi is zeker gaaf!
Altijd er maar tegenop zien om in zo'n drukke rij te staan.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:12

Zo'n pas is inderdaad een uitkomst. Mocht mijn zoon werkelijk autisme blijken te hebben, dan zal ik er aan denken om hem aan te vragen. Bedankt voor de tip moonfish.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:44

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:54

moonfish13 schreef:
http://www.nujij.nl/update-14-oktober-a ... 8367.lynkx
Oops wrong planet syndrome...
Ik ben blij dat zij wel van mij houden. ROFL Huilen van het lachen
Misschien kan ik wel mee naar hun planeet, dan heb ik deze keer misschien wel de goede. Haha!

Whuahah ik zie het toch al voor me, land er een of ander ruimteschip en komen er 50 autisten uitzetten die hier met de autisten komen praten die dus eigenlijk 1 van hen zijn of we die beschaving hier al wat bij hebben kunnen werken Vork ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:24

En dat doet me weer denken aan een autisten meeting van de autistenclub. Allemaal in een hoekje en naar elkaar ziet maar niet praten en een computermagazine lezen Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:47

Ach welnee Clown

Ik heb Alwiene gemeet, en hebben heerlijk staan kleppen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:34

katiavl schreef:
En dat doet me weer denken aan een autisten meeting van de autistenclub. Allemaal in een hoekje en naar elkaar ziet maar niet praten en een computermagazine lezen Huilen van het lachen

Is het echt zo erg? Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:39

moonfish13 schreef:
katiavl schreef:

Hahah ja, maar mijn broer maakt ook geen contact hoor. Alleen in een veilige omgeving waar hij weet wat hij kan doen en kan zeggen. Bv over bootmotoren met zijn klas.

Zo stond er ook eens in het krantje een advertentie:

Hallo, ik zoek een meisje om met te trouwen, en die me dan ook kan leren zwemmen. ROFL

Zo een typische wrong world reactie Haha!

Robijntje dat is super, sociaal kunnen zijn helpt je veel verder in de wereld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:00

Dan val ik heel erg mee, als je mij kent dan zou je het eigenlijk niet weten dat ik het heb.
Veel mensen weten het ook niet.
Sociaal zijn kan ik wel. Vork

Ik zoek een meisje om mee te trouwen en die me meteen kan leren zwemmen.... Clown
Eigenlijk best sneu vind je niet?
Ik hoop altijd maar voor dat soort mensen dat ze een partner vinden, ik gun het ze zo!
Laatst met hart in aktie, ,met verstandelijk gehandicapte meisje en jongen die dolfijnen mochten aaien. http://www.sbs6.nl/web/show/id=218745/l ... 794/page=1

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:41

Hoi allemaal,

Bij ons thuis zijn er verschillende vormen van autisme aanwezig..
Mijn vader, broer en (pleeg)broertje hebben PDD-NOS..
Ik heb miscchien autisme (of PDD-NOS maar dat kennen ze niet in België)
Binnen kort zijn er onderzoeken!
Wat ik wel vreemd vind is dat het verergerd is..
Vroeger (in het lager) had ik er geen last van maar nu veel meer!
Weet iemand hoe dat kan??

Groetjes Raänne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:46

Het kan zijn dat je situatie is veranderd, en verandering is niet fijn Nagelbijten / Gniffelen

Ook kunnen bepaalde dingen in die situatie het moeilijker voor je maken, waardoor je problemen duidelijker worden Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:48

Ze gebruiken het wel, ze diagnostiseren het weinig. Waar in nederland sneller word gegeven als subcategorie

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:53

Robijntjah: We zijn 4 jaar geleden verhuist van Nederland naar België, Nieuw land, Nieuwe school (middelbaar), 2 pleegbroertjes er bij (1 met autisme en andere met een hersenletsel),... Zou dat er dan mee te maken kunnen hebben?? Misschien komt het ook omdat we meer weten over autisme... Of kan het zijn dat je autisme pas krijgt op latere leeftijd??

katiavl: Bij een CLB (Centum voor Leerlingen Begeleiding) onderzoek zeiden ze dat ze het niet kennen in België en wat bedoel je met diagnostiseren??

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:21

moonfish13 schreef:
katiavl schreef:

ik hoop t niet want ik moet ook naar zo'n meeting...en weet nog niet of ik er zo op zit t wachten want ben dus echt geen praten waar ik me totaal niet op me gemak voel..mijn ma moet ook echt van mij mee naar de gesprekken die ik bij het centrum voor autisme heb..
echt niet dat ik alleen erheen ga want vind dat gewoon echt dood eng..

wie heeft er hier allemaal een pgb?? wat doe jij met je pgb?? hoelang moet je wachten tot je een pgb krijgt??
ik heb al zo'n 8 gesprekken gehad en ik moet nu dus cursussen gaan volgen en naar praat cursussen ...nou weet ik niet of ik daar wel zo op zit te wachten..

ook is mijn kamer dus echt een bende zo nu en dan..en de man waarmee ik dus gesprek had vond dat ik daar maar iemand voor moest inhuren en hi bleef er over drammen terwijl ik dat helemaal niet wou en dat ook zei..
mogen ze dat zomaar zo enorm door drammen??
ook wou hij iets weten over mijn verleden waar in iets gebeurt is wat ik heel ver weg heb gestopt.
en er ook niet meer over wil praten...en hij wil daar dus persee over praten terwijl ik dat dus echt niet wil..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:44

Mag ik dit topic even binnenvallen met een paar vragen?? Bloos

Ik zal mijn "situatie" even proberen uit te leggen: al m'n hele leven voel ik me anders dan anderen. ben veel gepest, heb nauwelijks tot geen sociale contacten. heb het sociale gebeuren ook altijd heel moeilijk en doodeng gevonden. keek nooit iemand aan, vindt/vond het soms zeer moeilijk wat ik moet zeggen/hoe ik moet reageren, wilde nooit aangeraakt worden, emoties kan ik moeilijk uiten. zeker bij vreemden. je kan aan mij bijv. moeilijk zien of ik iets leuk vindt of niet. ook al vindt ik een musical van binnen helemaal super, het is nauwelijks aan mij te zien. mensen vinden me hierdoor soms ook vreemd. de een die gooit het op onzekerheid de ander denkt dat je gewoon een soort van bitcherig bent.
nu werk ik na veel problemen te overwonnen hebben al een paar jaar in de thuiszorg. in de loop der jaren is door o.a. vertrouwen toch heel veel punten verbeterd. ik vindt het bijv. makkelijker om contact te maken en dergelijke. ik heb een hele lieve collega die me begeleid heeft en die ook bepaalde dingen heel concequent er doorgedrukt heeft. bijv. continu zeggen dat ik haar aan moest kijken als ze we aan het praten waren of me steeds aanraken (arm om me heen of zo) ook al vond ik dat niet zo prettig. ik merk nu dat dit allemaal veel beter gaat en dat ik dit wat "gewoner" ga vinden. al wil ik niet door iedereen aangeraakt worden.
nu hoorde ik van een oude lerares van m'n basisschool dat er toendertijd al gedacht werd dat ik asperger zou hebben. het is nooit vastgesteld omdat m'n ouders dat niet nodig vonden maar deze lerares begeleid al jaren "probleem" gevallen en dergelijke en heeft hier ook echt verstand van. ze is er van overtuigd dat ik dat heb.

nu mijn vraag:
- kunnen de "beperkingen" van asperger in de loop der jaren verbeteren???
- kan het bijv. geholpen hebben dat collega stug door bleef gaan met haar aan laten kijken en mij aanraken???
- hebben mensen met asperger ook minder/weinig vertrouwen in andere
mensen of is dit een gevolg van bijv. pesten??

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:23

Tieme schreef:
Mag ik dit topic even binnenvallen met een paar vragen?? Bloos

Ik zal mijn "situatie" even proberen uit te leggen: al m'n hele leven voel ik me anders dan anderen. ben veel gepest, heb nauwelijks tot geen sociale contacten. heb het sociale gebeuren ook altijd heel moeilijk en doodeng gevonden. keek nooit iemand aan, vindt/vond het soms zeer moeilijk wat ik moet zeggen/hoe ik moet reageren, wilde nooit aangeraakt worden, emoties kan ik moeilijk uiten. zeker bij vreemden. je kan aan mij bijv. moeilijk zien of ik iets leuk vindt of niet. ook al vindt ik een musical van binnen helemaal super, het is nauwelijks aan mij te zien. mensen vinden me hierdoor soms ook vreemd. de een die gooit het op onzekerheid de ander denkt dat je gewoon een soort van bitcherig bent.
nu werk ik na veel problemen te overwonnen hebben al een paar jaar in de thuiszorg. in de loop der jaren is door o.a. vertrouwen toch heel veel punten verbeterd. ik vindt het bijv. makkelijker om contact te maken en dergelijke. ik heb een hele lieve collega die me begeleid heeft en die ook bepaalde dingen heel concequent er doorgedrukt heeft. bijv. continu zeggen dat ik haar aan moest kijken als ze we aan het praten waren of me steeds aanraken (arm om me heen of zo) ook al vond ik dat niet zo prettig. ik merk nu dat dit allemaal veel beter gaat en dat ik dit wat "gewoner" ga vinden. al wil ik niet door iedereen aangeraakt worden.
nu hoorde ik van een oude lerares van m'n basisschool dat er toendertijd al gedacht werd dat ik asperger zou hebben. het is nooit vastgesteld omdat m'n ouders dat niet nodig vonden maar deze lerares begeleid al jaren "probleem" gevallen en dergelijke en heeft hier ook echt verstand van. ze is er van overtuigd dat ik dat heb.

nu mijn vraag:
- kunnen de "beperkingen" van asperger in de loop der jaren verbeteren???
- kan het bijv. geholpen hebben dat collega stug door bleef gaan met haar aan laten kijken en mij aanraken???
- hebben mensen met asperger ook minder/weinig vertrouwen in andere
mensen of is dit een gevolg van bijv. pesten??

Het verhaal wat je verteld klinkt wel behoorlijk richting Asperger, is alleen nog niet voldoende info voor mij om daar echt een sluitend idee van te hebben (diagnosticeren kan ik natuurlijk sowieso niet Knipoog ).

Je vragen:
- Ja dat kan, dat wil zeggen het kan zo lijken. Asperger is een vorm van autisme waarbij je veel camoufleert. Je bent niet dom (Aspergers hebben een gemiddelde tot hoge intelligentie) en gebruikt dat om sociaal gedrag wat een ander van nature heeft aan te leren. Je beperking is dus niet minder, je leert wel steeds beter wat er van je verwacht wordt en hoe je je moet gedragen in bepaalde situaties. Zoals een ander lesstof of een sport leert, leer jij 'omgaan met het leven, omgaan met anderen'.
- Of ik geholpen het juiste woord vind weet ik niet, wel is het zo dat je collega dus meegewerkt heeft aan jouw leerproces, je hebt jezelf nu aangeleerd mensen aan te kijken, je doet dit niet van nature, je hebt het geleerd en uiteindelijk wordt het dan min of meer 'routine'. Wat betreft het aanraken, ik vind het lastig om te zeggen of ik dat wel een goede actie vind, maar het kan hierdoor inderdaad 'verbeteren'. Ik heb hetzelfde gehad als jij met aanraken, en ik heb er nog een hekel aan, maar dankzij goede vrienden van wie ik het wel kon 'verdragen' mep ik tegenwoordig tenminste geen mensen meer van me af die even een hand op mijn schouder leggen Vork , verdraag het beter en ben subtieler geworden in het eronderuit komen als ik dat wil. Lachen
- Weinig vertrouwen in andere mensen kan een gevolg zijn van pesten, wat bijna altijd voorkomt als je autist bent en dus afwijkt van de massa. Wat denk ik ook meespeelt is het feit dat je andere mensen niet goed begrijpt, omdat ze anders doen en anders denken, als je iets of iemand niet begrijpt sta je daar al snel wantrouwiger en meer op je hoede tegenover, dat is logisch Ja Ik denk dat het een combinatie van o.a. deze twee factoren is waar het door komt. Lachen

Nu mijn beurt voor vragen Clown

- Hoe is en hoe was je motoriek?
- Speelde je vroeger alleen of met anderen?
- Trok je naar leeftijdsgenoten, jongere kinderen, of volwassenen toe?
- Hoe was je taalgebruik als kind t.o.v. leeftijdgenoten?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:17

Ik zou zeggen laat je testen, deze dingen kunnen inderdaad ook gevolg zijn van pesten. Ik heb ook deze dingen gehad, en aanraken nog altijd en ben geen autist.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:32

Doei!
Heb heel dit topic niet meegekregen eerder, ik ga proberen nog wat meer pagina's bij te lezen... maar was me voor nu even teveel!

Hier zelf ook een vorm van autisme, broer ook soortgelijk, broer met ADHD en stiefzus met zware autisme, gezellige boel Clown (niet dus, mams kon/kan niet met ons overweg)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:00

Had gisteren nog weer wat moois over kennis die mensen hebben over autisme Clown Ik vertelde tegen iemand waar ik een poosje mee zat te praten dat ik autisme en adhd heb, waaop hij zei: Oh daar merk ik niet veel van van dat autisme. Dus ik zo van Nee? Zegt hij: Nee.. je praat gewoon enzo...

Kende dus duidelijk alleen klassiek autisme Nagelbijten / Gniffelen