hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:59

Myukii schreef:
sjorsie schreef:
denk ook omdat de communicatie met paarden heel veel onbewust op gevoel verloopt dat veel bokkers ook HSP zullen zijn

Maar je begint niet met rijden omdat je HSP bent, en het is ook niet iets wat je ontwikkeld, toch? Dus dat gaat niet op, denk ik..

dat zeg ik niet,maar ik denk dat veel mensen die gaan paardrijden en het blijven doen, het wel zijn, het is natuurlijk de samenwerking met een paard en niet gewoon het aanleren van een trucje, maar dit is mijn idee, geen idee of hier wel eens onderzoek naar is gedaan

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:59

runningkawa schreef:
Ik onthield vroeger ook alles, helaas sinds mijn ME niet meer Verdrietig
Kende alle kentekens van auto's van bekende...en ook nog daarbij de leeftijd van de auto dat daarbij hoorde :

Aah; hier nog iemand die alle kentekens onthoud Bloos
M'n vriend plaagt mij daar altijd mee Nagelbijten / Gniffelen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:00

En autorijden haat ik, dan komt er teveel ineens op me af en dan wordt ik heel erg zenuwachtig Bloos

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:02

djoni schreef:
Volgens wikipedia is het dit: Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig. Ook in de dierenwereld lijkt een vergelijkbaar percentage van de individuen hooggevoelig te zijn. Deze dieren zouden door hun hooggevoeligheid gevaar eerder opmerken en daardoor bijdragen tot het behoud van de soort.

Dat betekend dat dieren ook hooggevoelig kunnen zijn. Denken jullie dat dat klopt?

Zékerweten, de merrie die ik nu rijd is ook absoluut hypersensitief, daar is geen twijfel over mogelijk, die pikt álles op wat je doet, is ook ontzettend slim, wat af en toe echt zó lastig is!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:03

Karin schreef:
djoni schreef:
Dat betekend dat dieren ook hooggevoelig kunnen zijn. Denken jullie dat dat klopt?

Ik denk het wel. Dat zijn dan doorgaans ook de 'wakers' in de kudde, zeg maar. Altijd op hun hoede, altijd alert. Zelfs al ze slapen hebben ze nog een half oog open, bij wijze van spreken. Ik schijn zo'n paard te hebben.

Hoe merk je dat je paard zo is?
Ik denk namelijk dat m'n merrie ook hooggevoelig is, maar ik ben niet zeker.
Kan het zijn dat het tussen een hoog sensitief mens en een hoog sensitief paard dan soms ook botst?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:04

Jakary schreef:
En autorijden haat ik, dan komt er teveel ineens op me af en dan wordt ik heel erg zenuwachtig Bloos

Ik rij nog geen auto, maar ik had het bij mijn ruiterbewijs. Mijn paard stond niet stil en we moesten een erg drukke weg over waar van vier kanten verkeer kwam. Normaal blijf ik redelijk rustig maar door al dat verkeer wist ik gewoon echt niet wat ik moet doen. Toen ik aan de overkand kwam kon ik wel janken van de spanning! Tong uitsteken

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:05

Ik denk dat het met dieren inderdaad ook kan zijn.
Sowieso reageren dieren al snel op emoties van jou enzo. Maar bij sommige dieren merk je dat ze er veel sterker op reageren dan andere dieren.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:06

djoni schreef:

Jazeker. Ik heb een hooggevoelig paard gehad. Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:06

_Jennifer_ schreef:
Ik rij nog geen auto, maar ik had het bij mijn ruiterbewijs. Mijn paard stond niet stil en we moesten een erg drukke weg over waar van vier kanten verkeer kwam. Normaal blijf ik redelijk rustig maar door al dat verkeer wist ik gewoon echt niet wat ik moet doen. Toen ik aan de overkand kwam kon ik wel janken van de spanning! Tong uitsteken

ja, vreselijk hè. Ik heb dat dus in de auto.
Alleen als ik met jeep en trailer rond rij, heb ik het veel minder.
Dan kan ik me ook veel beter concentreren, raar maar waar Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:07

Over dat autorijden: ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het eng vinden om in de auto te stappen bij iemand die niet zo goed tegen (te) veel prikkels kan. Maar ik weet van mezelf dat ik in het verkeer altijd superscherp ben. Alleen merk ik na een inspannende rit dat ik behoorlijk wat energie heb verbruikt. Ik ben dan of heel moe of juist heel hyper. Net als na een wedstrijddag. Ik rijd duidelijk op adrenaline en de dip komt pas later.

Nu ik er zo over nadenk: ik zei net wel tussen neus en lippen door dat ik 'zo'n paard' heb... Ik kan een boek schrijven over zijn gedrag en dat komt op heel veel punten overeen met het mijne. Waarschijnlijk hebben we daarom zo'n moeizame start gehad, we zijn in heel veel dingen hetzelfde. Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:07

Ik denk dat als je zelf HSp bent het niet zo'n goed idee is om ook een paard te hebben wat dat is, dat word wel een erg explosieve combinatie, ik ben erg onrustig en kan erg snel door dingen in de omgeving worden afgeleid, als mijn paard dat ook zou hebben denk ik niet dat het nog leuk rijden zou worden, hij reageert nu al op me, ben ik rustig is hij gewoon braaf maar ben ik druk oeioei dan is hij ook drukker als normaal

Op wedstrijd is hij altijd zeer heet, maar dat komt dan gewoon omdat de zenuwen en emoties door mij heen gieren omdat ik het goed wil doen.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 21-02-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:09

Karin schreef:
djoni schreef:

Ik denk het wel. Dat zijn dan doorgaans ook de 'wakers' in de kudde, zeg maar. Altijd op hun hoede, altijd alert. Zelfs al ze slapen hebben ze nog een half oog open, bij wijze van spreken. Ik schijn zo'n paard te hebben.

En ik heb er 2

nee echt en Zanda is nog erger dan Kawa
Niets, maar dan ook niets omtgaat z e.
Heel grappig om te zien
Het is maar goed dat ze niet kunnen praten, ze zouden alles weten van de hele buurt Tong uitsteken

Jakary

Misschien komt het daardoor dat ik het nog altijd soms moeilijk heb met m'n paard.
Ik dacht altijd dat ze asociaal en snel op haar tenen getrapt was, maar uiteindelijk is ze misschien ook wel gevoeliger en pikt ze daardoor sneller mijn stemmingen op.
Wat ik dan weer misbegreep Bloos

marquez1

Hoe doen jullie het trouwens met uitgaan? Ik vondt er nooit een klap aan, veel te harde muziek en te veel drukte. Ik ging en ga dus eigenlijk nooit uit in de zin van dicotheek ofzo, wel terasje en bios en dergelijke.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:10

Jeetje, dit alles is best herkenbaar, maar heb nooit geweten dat dit ook een naam had... Ach gut

Ik herken er ook heel veel in in mijn paard, en de paarden daar voor. Allemaal zijn ze niet helemaal "normaal" qua karakter. Maar ik merk ook dat ik van mijn paard en katten verwacht dat ze snel zijn in het oppikken van dingen dus misschien is het maar hoe je met je dieren omgaat?

Heb wel geleerd het in mijn werk als iets positiefs te gebruiken, ik doe psychologsche tests bij sollicitanten en rollenspellen. Veel uitkomsten van mijn onderzoeken -niet allemaal hoor! Bloos - kloppen of gaan in de toekomst kloppen.
Kan ook erg vervelend zijn, dat je je te veel focust op hoe mensen kijken, bewegen en wat ze zeggen in combi met wat ze doen... en vermoeiend en vaak verwarrend omdat je op den duur niet meer durft af te gaan op dat gevoel, terwijl je dondersgoed weet wat je voelt.

Nogmaals er gaat n wereld voor me open, ga er eens meer over opzoeken. Afgod

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:10

Jakary schreef:
Kan het zijn dat het tussen een hoog sensitief mens en een hoog sensitief paard dan soms ook botst?

Grappig, ik had jouw reactie nog niet eens gezien toen ik mijn laatste bericht postte.

Mijn paard en ik konden de eerste vier (!) jaar niet echt met elkaar door één deur. Gelukkig was hij toen het paard van mijn zusje en reed ik alleen als het echt nodig was. Vooral het begrip 'geduld' kwam niet in onze woordenboeken voor en dat botste heel erg. Gelukkig heb ik hem na vier jaar eerst een tijd met mijn zusje gedeeld, veel geleerd, ook aan en van elkaar, en nu hij sinds een paar jaar van mij is lijkt het erop dat we elkaar een stuk beter begrijpen. Maar destijds had ik hem iig nooit als eigen paard uitgezocht.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:12

marquez1 schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met uitgaan? Ik vondt er nooit een klap aan, veel te harde muziek en te veel drukte. Ik ging en ga dus eigenlijk nooit uit in de zin van dicotheek ofzo, wel terasje en bios en dergelijke.

Ik ga zelden uit, bioscoop vind ik dan weer vreselijk omdat iedereen dan naar de zaal rent om de beste plaats te hebben Rolleyes
Daar heb ik echt een hekel aan.
Ik ga liever ergens rustig iets drinken, met een kameraad of zo, niet met zo'n hele bende.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:15

Karin schreef:
Grappig, ik had jouw reactie nog niet eens gezien toen ik mijn laatste bericht postte.

Mijn paard en ik konden de eerste vier (!) jaar niet echt met elkaar door één deur. Gelukkig was hij toen het paard van mijn zusje en reed ik alleen als het echt nodig was. Vooral het begrip 'geduld' kwam niet in onze woordenboeken voor en dat botste heel erg. Gelukkig heb ik hem na vier jaar eerst een tijd met mijn zusje gedeeld, veel geleerd, ook aan en van elkaar, en nu hij sinds een paar jaar van mij is lijkt het erop dat we elkaar een stuk beter begrijpen. Maar destijds had ik hem iig nooit als eigen paard uitgezocht.

Wel dat herken ik volledig Ja
Ik heb ook altijd gevonden dat m'n oudste merrie en ik niet bij mekaar pasten. Geduld was ook nogal een probleem voor ons allebei Bloos
Ik kan me vreselijk over m'n toeren raken als er iets niet gaat zoals het gepland was (bijv. op tijd met de trailer vertrekken of zo) en meestal begint zij dan nog eens extra te klieren.
Waarschijnlijk komt dat dan door mijn stemming, maar dat had ik vroeger nooit door Bloos
Ik moet wel toegeven dat ik al heel veel bijgeleerd heb van haar, ook over mezelf Bloos Maar supergoede maatjes zijn we nog steeds niet.
Mijn andere merries zijn heel anders, die trekken zich niet veel aan van m'n bui.
Alleen de jongste shet lijkt ook wat meer als mijn oudste merrie te zijn.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 21-02-08 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

marquez1 schreef:

Heb al jaren een voorkeur voor kroegjes waar het niet zo heel druk is (dus niet op de standaard uitgaansavonden, liever op zondagmiddag ofzo). Van drukke discotheken krijg ik jeuk. Ik vind het wel prettig als er dan een plek is waar je even lekker kunt zitten. In onze oude dorpsdisco was ik dan ook vooral te vinden op de trappen in de hal, daar was het lekker fris en kon je tenminste lekker kletsen. Haha!

Ik vind het leuk om naar concerten te gaan, maar wil dan wel ofwel vooraan staan of ergens aan de zijkant, zodat ik vrij kan ademen en eventueel ook vrij kan bewegen. Anders sta ik niet voor mezelf in. Ik zou zo graag eens naar Lowlands willen, puur om veel leuke bands in drie dagen tijd te zien, maar ik vrees dat een meerdaags festival voor mij iets te veel van het goede is.

sjorsie

Bioscoop vind ik ook niet leuk, het geluid komt van alle kanten en ik hoor alles van de mensen om me heen (knisperende zakjes, mobieltjes enz enz) waardoor je ook niet zo goed meer oplet voor de film waarvoor je bent, soms ga ik weer een keer en achteraf denk ik dan, ik had ook thuis op de DVD kunnen wachten en dan rustig kijken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:18

In bioscopen voel ik me ook niet echt thuis. Omdat ik onrustig word van films kijken (tekenfilms vind ik dan wél weer leuk) maar ook als het geluid van alle kanten komt en dan ook vaak nog eens heel hard staat.

Ook daar geldt weer: de meeste mensen gaan naar de bios om te ontspannen. Voor mij is het juist geen ontspanning, het kost eerder energie.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:18

sjorsie schreef:
Bioscoop vind ik ook niet leuk, het geluid komt van alle kanten en ik hoor alles van de mensen om me heen (knisperende zakjes, mobieltjes enz enz) waardoor je ook niet zo goed meer oplet voor de film waarvoor je bent, soms ga ik weer een keer en achteraf denk ik dan, ik had ook thuis op de DVD kunnen wachten en dan rustig kijken.

En dan die vreemde mensen die vlak naast je komen zitten, met hun arm op je leuning Misselijk

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:19

Mijn paard is gelukkig een koele kikker, wel een binnenvetter maar zeker niet hooggevoelig. Ze reageert amper op prikkels en past goed bij me. Ik ben ook heel relaxed met haar, als ze eens vervelend is doet een wat hardere stem al wonderen.

Mijn huidige relatie is in de soep aan het lopen door mij. Hij begrijpt mij niet en ik voel bij hem dingen waardoor ik echt diep ongelukkig word. Hij zegt ook maar aldoor dat ik te gevoelig ben. Nou, ik kan daar dus niks aan doen. Zo ben ik altijd geweest.

Uitgaan vind ik alleen leuk naar restaurantjes. Maar had vroeger geen moeite met disco's.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:19

Concerten vind ik ook wel fijn, maar dan absoluut geen staanplaats en zitplaats liefst tegen de zijkant zodat ik niet naast iemand 'vreemd' moet zitten Bloos

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

Daar heb ik dan weer minder moeite mee, met vreemde mensen naast me. Vind het meestal wel gezellig - behalve als ze duidelijk laten merken dat ze niet op mij zitten te wachten. Maar dan is dat hun probleem, niet het mijne.