Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:52

Hihihi, nog net op tijd dus.
Ik heb natuurlijk geen idee of ze hetzelfde merk gebruiken maar het kan zeker geen kwaad om er rekening mee te houden.
Maar moet jij daar zelf voor zorgen dan? Lijkt mij dat ze in het ziekenhuis ook al die dingen wel hebben.
Wanneer mag je weer naar huis?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:56

jups, inderdaad nog op tijd Haha!. Ik denk dat jodium altijd wel lelijke vlekkken geeft eigenlijk....ook betadine e.d. voor de paarden, heb ook speciale jodiumhanddoeken in de kast bij de paarden liggen, hihi....

Nou waarschijnlijk krijg je wel gewoon handdoeken van het ziekenhuis, lijkt me logisch, maar ik wilde het gewoon toch ook zelf meenemen, just for sure en ik vind dat eigenlijk wel net zo fijn...mijn eigen fijne handdoekje Knipoog

Ik moet in ieder geval 1 nachtje in het ziekenhuis blijven. Als ik mijn been in die slee 90 graden kan buigen en die infuuspomp voor de morfine uit mn rug is gehaald en ik weer snap hoe je weer zelf naar de wc kan gaan, dan mag ik naar huis!! Hopelijk is dat dus gewoon vrijdag en dan rijdt mn vriend me door naar mn ouders in brabant, ik ga bij heb revalideren, dan is er tenminste overdag iemand thuis en kan mn moeder met mijn hondjes gaan wandelen.....word een dolle beestenboel daar, 3 honden en 4 katten, gezellig Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:06

Pfff, neem je al je beesten mee?
Hoe lang blijf je bij je ouders, toch niet de volle 3 maanden zeker?
Mijn vader en stiefmoeder zijn de eerste week hier geweest. De eerste paar dagen was het wel lekker dat er iemand was om te helpen. Ik kon bijvoorbeeld niet zelf mijn been optillen om in bed te komen en de eerste keer na het douchen had ik wat hulp nodig om mijn benen af te drogen en om sokken aan te doen. Na die eerste paar dagen kon ik mezelf vrij goed redden. Je wordt heel erg creatief om met 2 krukken in je handen ook nog dingen te verplaatsen (glas limonade, lunchpakketje).
Kan je gewoon in Brabant naar de fysio dan? Omdat je woonplaats Utrecht is.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:14

Tja, mijn vriend werkt gewoon overdag en het is zielig dat onze honden dan 5 hele dagen in de week alleen zijn als ik ze bij hem laat. Verder gaat het mij gewoon niet lukken om ze uit te laten op krukken vrees ik.....Ik ben ook niet zo handig Knipoog, de andere 2 keren op krukken was een ramp en ik heb heel lang nog met een wandelstok gelopen (maar toen had ik ook geen spier meer om mn been en natuurlijk die instabiele knie, dus wellicht dat het nu beter gaat). Ik gok dat ik zo'n 2 maanden nodig heb om weer in mn eentje een flatcoated en een toller samen aan de riem te hebben? Het zou fijn zijn als het sneller zou gaan.....
Het is ook fijner om bij mn ouders in het dorp fysio te doen (de vorige keer ben ik ook eerst 2 maanden daar geweest en kon daarna gewoon overstappen naar eentje in Utrecht)....ik ken mezelf veel te goed en ga toch niet stuntelen met mn krukken om hier in Utrecht naar de fysio te komen, dus dan ook maar beter daar Knipoog....verder is het ook wel "relaxed" omdat mijn vader invalide is hebben we een aangepaste toilet en douche en kan ik daar even dankbaar gebruik van maken....
En verder, het is gewoon gezelliger Lachen, anders zit ik hier overdag maar alleen en nu kan ik ook mijn oude paard bij mn ouders weer wat meer zien Lachen......maar als ik heel eerlijk ben, kijk ik er toch wel een klein beetje tegenop op niet meer in mijn eigen huisje te zijn.....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:22

Ja, ik zie het probleem. Jij op 2 krukken met 2 grote honden die ineens een lief poesje zien........... Duivel
Ik had geen probleem om bij de fysio te komen. Ik werd netjes iedere keer gehaald en weer thuis gebracht door een taxi, vergoed door de gemeente.
Zo'n aangepaste douche had ik ook graag willen hebben. Staan onder de douche op 1 been met je ogen dicht en je hoofd achterover valt niet mee. Ik had dus een plastic krat in de douche gezet om op te zitten. Niet echt comfortabel maar beter dan staan.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:31

Hihi, inderdaad, ik heb nu al moeite als Jinne opeens bedenkt dat het toch leuk is om even een sprintje te trekken als ze nog aan de riem zit....of als Jet achter haar grote voorbeeld Jinne aan wil gaan, maar ik nog tussen 2 lijnen gewikkeld zit, ach nee zo erg is het allemaal niet hoor Knipoog, maar ik ben blij dat mama ze gaat doen!!

Wow, taxi vergoed door de gemeente, is dat Deens?? Anders moet ik daar toch ook eens achteraan gaan, want dat klinkt wel ideaal, hoef je tenminste niet eerst naar de bus te lopen en dan ook nog in een stad in een bus proberen te zitten....

Ja, die douche is heeeerlijk, ik kan lekker comfortabel zitten, de leuningen zijn ook in en uitklapbaar en er hangen beugels om te steunen en er is geen bak waar je in of uit hoeft te stappen, wat dat betreft ben ik dus wel wat verwend...
Had je niet beter een tuinstoel of plastic krukje in de douche kunnen zetten dan een krat? (ik stel me zoiets voor als een krat waar flessen in zitten? lijkt me namelijk niet zo comfortabel.....)

De toilet heeft ook extra leuningen, dus ik kan me aan 2 armpjes vast houden als ik ga zitten Lachen

Maarre, ik ben wel benieuwd naar die taxi eigenlijk....meer mensen hier die dat vergoed hebben gekregen?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:47

Tja, moet je wel een plastic krukje hebben. Ik heb wel tuinstoelen maar die stonden in de berging en heb daar ook helemaal niet aangedacht (het was januari en ik was suf).
Ik heb geen idee hoe het met die taxi geregeld is in nederland.
Als je hier een arts of fysio hebt die vindt dat je niet zelfstandig daar kan komen, krijg je een taxi. Mijn fysio zit hier 30 km vandaan. Ik kon natuurlijk geen auto rijden en als ik met de bus had gemoeten had ik eerst 500 meter moeten lopen, dan een uur in de bus en dan nog bijna een kilometer lopen. De fysio vond dit dus niet verantwoord, ook omdat het winter was en er dan weleens sneeuw kan liggen.
Daarom ben ik dus aangemeld bij de *zoekt logische vertaling* transport afdeling. Dit kan je niet zelf doen maar moet echt gedaan worden door arts of fysio.
Daar wordt je dan in de computer gezet dat je iedere week op vaste dagen en tijdstippen bij de fysio moet zijn. De dag van te voren wordt je opgebeld door een taxi bedrijf hoe laat ze je komen halen. Soms was het een rechte lijn naar de fysio en soms moesten we nog meer mensen ophalen. En na de behandeling zat je in de wachtkamer te wachten tot ze je weer komen halen (maksimaal een uur).
De rekening wordt direct door gestuurd naar de gemeente dus niet eens eerst zelf betalen en dan hopen dat je je geld terug krijgt.
Ik vind het een mooie regeling anders was ik nooit niet bij die fysio gekomen. Die 30 km is al snel 50 euro en dan weer terug en dan een paar keer per week. Iemand die in de ziektewet zit, kan dat niet betalen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:13

oe, spannend olimpicdiaz! die regeling met de taxi enzo weet ik verder ook niks van, dus daar kan ik je niet mee helpen. dat van het jodium klopt zeker! echt rotspul is dat, mijn been is een hele tijd geel geweest, haha Haha! ..
en dan nog iets.. ik had bij de kijkoperatie te horen gekregen dat ik niet mocht douchen, maar als ik dat echt wilde dat ik dan waterdichte pleisters eroverheen moest doen. dus na deze operatie heb ik een hele tijd me gewoon gewassen en mijn haar onder de kraan gewassen.. maar wat bleek na 4 week, ik had gewoon al van begin af aan mogen douchen! erg onhandig gedaan voor niks dus.. als ik jou was zou ik dat als je weer weg gaat nog even navragen. Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:17

Bij mij stond het in de papieren die ik mee kreeg. De eerste paar dagen niet douchen tenzij het waterdicht is afgeplakt. En de eerste 10 dagen niet in bad, ook niet als het afgeplakt is.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:19

Oke, dat zal ik dan zeker nog eens vragen Alies!!! Ik mocht na de kijkoperatie ook niet, want ik heb toen nog een hele tijd in een drukverband gezeten....maar ik geloof dat ik dat nu niet krijg??
Uhm....gewoon de littekentjes waterdicht afgeplakt denk ik dat je dan bedoelt Mandy?

En Ow, 30km is natuurlijk ook wel een heel eind!! Klinkt alsof ze dat dan natuurlijk wel haast aan moeten bieden in Denemarken. Zowel in Utrecht als bij mijn ouders is het 3x de hoek om, dus tja, ik denk dat ik daar geen gemeente zo gek kan krijgen Knipoog, haha.....En plus ik moet niet zeuren....jeetje, ik zit in een heel ander schuitje dan jij met je 30km en wachten op andere passagiers in je taxi....

Goed, alweer 2 tips op de valreep rijker, dankjewel Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:30

Ja, van die watervaste pleisters er over heen plakken. Na de operatie zaten die er al op en ik kreeg er een paar mee naar huis om een keer te kunnen verschonen. Maar, in de papieren staat dat je ook een plastic zak aan kan trekken en die afplakken. Dat heb ik trouwens ook gedaan de eerste keer bedenk ik me net, pleisters en een vuilniszak, gewoon voor de zekerheid.
Tja, dat wachten op andere passagiers is natuurlijk gewoon om geld te sparen, dat kan ik ook best begrijpen. Ik nam altijd een boek mee om iets te doen te hebben tijdens het wachten. En het was heel verschillend hoor. Soms stond de taxi op mij te wachten totdat ik klaar was en soms moest ik een uur wachten voordat er iemand kwam. Dat is trouwens wel verplicht voor de chauffeurs dat ze patienten binnen een uur na het afsluiten van de behandeling ophalen. En ach, wat is nou een uur met een goed boek en een glaasje drinken?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:34

Ja inderdaad, weglopen zul je toch niet gedaan hebben Knipoog, grapje....

Ik heb ook een heleboel boeken ingeslagen voor de revalidatie, wat DVD's we hebben een wii gekocht, wat spelletjes en ik ga gewoon door met vakken volgen in zelfstudie....wat hebben jullie allemaal gedaan om jezelf "te vermaken" tijden de revalidatie? Blegh, de vorige 2 keren was ik na 3 dagen al dood op van verveling.....
O ja, de fysio zal me ook wel bezig houden trouwens Knipoog En bokt natuurlijk!!

Bedankt voor de tips omtrent het douchen! Met een plasticke (schrijf je dat zo??) tas om mn beentje moet het goedkomen!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:42

nou, ik dacht juist: o dan heb ik allemaal vrije tijd enzo..
maar dat viel aardig tegen Tong uitsteken , maar verder heb ik veel getekend (nog meer als normaal) , gelezen, tv/computer, films van alle vriendinnen bij elkaar gesprokkeld en een paar zelf gehuurd, poffertjes bakken Vork haha, enz..
de eerste dag dat ik thuis was heb ik eigenlijk alleen maar op de bank gelegen tv te kijken. ik was te lui om op te staan.
je moet namelijk je been ondersteunen met je andere been, omdat ie nog niet mag hangen.
opzich helemaal geen moeite, maar als je zo lui bent wel Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:46

Na een half uur zitten had ik al extra pijn dus ik heb, vooral de eerste 2 weken, heel veel op de bank gelegen en tv gekeken, ik ben lid geworden van een videotheek die dvd's opstuurt en na het kijken kan je ze weer terug sturen ook heb ik heel veel geslapen (suf door medicijnen en heel snel uitgeput door fysio). Daarna kwam heel langzaam aan de computer in actie. Ik ben spelletjes verslaafd dus ik zit altijd wel wat te downloaden en spelen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:02

Ik vermaakte me prima met tv, computer en leeswerk. Verder heb ik superveel geslapen, doe ik nu na 3 maanden nog! Revalidatie kost nog steeds als mijn energie jammergenoeg.

Olimpic, ik denk dat jouw operatie wel hetzelfde zal gaan als de mijne, behalve dan de nieuwe pomp. Ik heb de arts pas gezien tijdens de operatie zelf, dus als je onder volledige narcose gaat weet ik niet of je hem nog ziet. Volgens mij vroeg hij nog wel of ik nog vragen had dus ik denk dat je hem nog wel even ziet. Ik had hechtpleisters over de wondjes zitten, en 2 dagen een drukverband. Maar je kan gewoon douchen, met waterdichte pleisters inderdaad. Ik heb de eerste paar weken ook gedoucht op een laag stoeltje, met mn been omhoog op een bierkrat zodat de spalk niet te nat werd. Ding mag wel af zolang je niet buigt maar ik durfde dat niet zo goed aan tijdens douchen.

Wat betreft taxi, dat heb ik geprobeerd maar werd bij mij niet vergoed. Mijn fysio maakte ook zelden mee dat mensen het vergoed kregen, zorg maar voor je eigen vervoer is het motto blijkbaar. Maar ik had ook een luxepositie, mijn fysio kwam gewoon thuis Haha! Zoveel mocht ik die eerste weken toch nog niet doen.

Ik had me alleen flink vergist in de energie die het kost. Normaal ben ik een type wat gewoon de hele dag maar doorgaat en nu kan ik nog steeds weinig. Leren was de planning maar dat is totaal niet gelukt, had er de eerste weken gewoon de puf niet voor. Maar dan moet ik dr wel bij zeggen dat ik altijd al concentratieproblemen had dus dat kwam er dan nog bij.
Heel erg veel succes morgen!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:15

Zo, dit wordt even mn laatste berichtje voor de operatie, nu nog even lekker verse jus drinken en dan nuchter blijven tot morgen....blegh.....

Ik denk dat ik de chirurg inderdaad nog wel zal zien, dat moet haast wel en anders klamp ik wel even een verpleegkundige aan en anders weiger ik onder algehele narcose te gaan voordat ik hem gesproken heb.....

Wow Zwerte fysio thuis....tja, misschien omdat het je achterste kruisband was? Gelukkig kan mama me wel taxi-en naar de fysio....

Zo, ik ga eens kijken of ik wat slaap kan vatten....en ach, ik heb anders nog een maand of 2 de tijd om bij te slapen geloof ik Knipoog

Groetjes!!!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:58

Heel veel sterkte OlimpicDiaz!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:23

indd, heel veel succes en sterkte! Lachen komt goed! laat je weten hoe het is gegaan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:19

Sterkte!! Hopelijk spreken we je morgen hier wel weer!
Ik kreeg fysio thuis, is sowieso een beetje het motto van die praktijk. Ze gaan ook veel bij verpleeghuizen e.d. langs dus een omweggetje langs mijn huis is geen probleem.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:27

ik hoop dat olimpicdiaz op dit moment al weer lekker thuis zit?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:57

Hai allemaal!!! Ik ben er weer!!! En ik ben dol dol dol gelukkig met mijn nieuwe voorste kruisband, het voelt nu al zoooo veel stabieler dan dat het was!! Ik kan al strekken en al 90 graden buigen en al met krukken rond hobbelen. Het is echt niet te vergelijken met de vorige operatie, toen kon ik namelijk niets....(maar ja, nu is het dan ook eindelijk gemaakt Knipoog)
Ik heb wel een fijne thromboflebitis opgelopen en de meest nare narcose ever gehad (pb me maar als je het wilt weten, ik vind het niet zo nettig om openlijk te vertellen en het is echt niet fijn om te lezen Knipoog Maar voor de verdere rest....ik zie me alweer bijna op het paard zitten, zo goed voelt het!!! Ik ben blij!!!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Super dat het al zo goed gaat met je. Maar, verkijk je eigen er niet op, je hebt misschien nog wat morfine in je lijf zitten?
OlimpicDiaz schreef:
thromboflebitis

Een wattes? Ik ben niet medisch aangelegd en zou graag uitleg willen hebben.

Wat is er gebeurd tijdens je narcose? Je maakt me wel nieuwsgierig hoor. Mag uiteraard via pb.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:01

OlimpicDiaz, wat fijn dat het goed is verlopen!
Ik ben ook heel benieuwd wat MandyR allemaal vraagt, zou ik dat misschien ook mogen weten? Bloos

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:48

Hai allemaal, daar ben ik vandaag weer eventjes. Het was een wat moeizame start vandaag. Om 0430u was ik al wakker en ik had met mn knie voor de zekerheid maar in de spalk geslapen, maar hij was dus gigantisch stijf geworden, het duurde wel even voordat ik eindelijk weer van de trap af was, nu kan ik weer buigen en strekken, maar toch wel wat minder goed lijkt het, dus ik ga maar weer hard trainen straks.

Zojuist heeft mijn moeder het drukverband verwijderd, het voelt wel een stuk lekkerder nu, heb nu het idee alsof het vocht mn knie uit kan. Ik tel 5 wondjes op mn been nu. Ik vroeg me af of ik daar nu al de pleisters van moet verwisselen? Het mag namelijk niet nat worden en ze zitten helemaal onder het geronnen bloed....dus wellicht pas over 5 dagen als ik weer mag douchen?? Nou ja, ik laat ze maar even zitten, hopelijk "vallen" ze er vanzelf af.

Thrombophlebitis is aderontsteking, het infuus was door mijn ader heen geprikt, dus ik heb onderhuids op mijn hand en arm een grote bel met vocht liggen die wat aan het irriteren/ontsteken is, dus daar heb ik ook nog een extra crempje voor.

MandyR en Madeira, ik laat jullie weten via een berichtje wat er aan de hand was.

O ja, nog een vraagje. Hoe lang hebben jullie met de spalk geslapen etc.?

Groetjes!!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:55

fijn dat het toch wel aardig goed gaat met je! Lachen
mijn been was sochtends ook steeds wat stijver hoor, ik moest altijd even op gang komen. dat gaat steeds beter hoor.
ik heb sinds ik uit het ziekenhuis kwam nooit meer wat om mijn knie gehad, geen spalk, geen verband enz. alleen de hechtpleistertjes, en die gingen er na een paar week vanzelf af.
het bloed vormt denk ik toch een soort van korstje, dus als je de pleisters er van af haalt zou ik toch eventjes opletten dat het niet weer gaat bloeden.
eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wat er nu aan de hand was? Bloos