Delphi schreef:Hmm ik vind dit echt een heel moeilijk onderwerp en denk dat het per geval verschillend is. Maar wat ze voor mij ook mogen bijstellen is de leeftijd van het (gezonde) embryo waarop het nog geaborteerd mag worden!!!
Ik ken iemand die zo lang heeft lopen twijfelen en het uiteindelijk met ruim 15 weken weg heeft laten halen.
Zelf ben ik nu 24 weken zwanger en toen ik met 13 weken mijn eerste echo kreeg zat alles er al op en er aan. Het babietjes hoefde enkel nog te groeien. Je ziet het hartje kloppen, het babietje bewegen met armpjes en beentjes.... Tijdens die echo merk je ook echt dat het embryo de echo op merkt en weg 'zwemt' van de plaats waar de echostaaf op je buik gehouden wordt. Leuker is het bij de 20wk als ze echt een trap of stomp geven richting de echostaaf
Maar schijnbaar moet zo'n embryo van 15 wk (wat ik persoonlijk al een klein babietje vind) eerst met een tang in stukken gemaakt worden voor het uit de baarmoeder gehaald kan worden!! Ik weet niet of het embryo eerst zwaar verdoofd wordt of niet. Dit vind ik echt schokkend!!!

En er is ook nog een verschil tussen een overtijdsbehandeling of een abortus op bijv. 22 weken!In America worden babietjes vanaf 24 weken en in Nederland vanaf 26 weken al levensvatbaar genoemd!!!! En op 22 weken zou je 'het' nog weg mogen laten halen. Dit vind ik te ver gaan!!!!
Ik ben niet voor, maar ook niet tegen abortus. Wat mij meer dwars zit is de leeftijd waarop een gezond(!!!) embryo (in mijn ogen al een baby) nog weggehaald mag worden!!!! Abortus op 16 weken of erger nog 22 weken vind ik pure moord!!!
In gevallen zoals verkrachting snap ik heel goed dat mensen 'het' weg zouden willen laten halen. Alleen vind ik wel dat je er op tijd bij moet zijn. Het is misschien hard en cru, maar als je verkracht bent moet je het risico op een ongewenste zwangerschap in je achterhoofd houden en kun je het eventueel tijdig weg laten halen. Niet na bijvoorbeeld pas 16 weken.
En ik ben er mee eens dat elk kind recht heeft op (een) liefhebbende ouder(s) en dat het met veel liefde en zorg wordt groot gebracht.
Maar als je weet dat je nooit of op dit moment geen kinderen wilt, neem dan ook goed je voorzorgsmaatregelen en gebruik bijv. pil + condoom. En denk je dat het fout gegaan is, ben er dan op tijd bij! Er zijn ook nog morning-after pillen of eventueel een overtijdsbehandeling.
Ik las net nog een topic over een 16 jarig meisje dat haar pil 4 keer in een maand vergeten was!!!!!! En dan nog een reactie van: ja, als ik zwanger ben laat ik het weghalen. En om zo’n reactie maak ik me kwaad!!! Ik vind dat een abortus een moeilijke en weloverwogen beslissing hoort te zijn en niet of je een wrat weg laat halen!!
Ik vind dat er veel te makkelijk nagedacht wordt over abortus. Hoe veel mensen willen wel niet graag een kindje waarbij het niet lukt?
Dus ik ben niet tegen abortus, maar ik vind wel dat de wetgeving in Nederland rondom abortus veel strenger moet zijn!!!!