Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:45

ik heb wel dat ik persé de kamerdeur dicht moet hebben, ik moet met links en rechts evenveel stappen maken anders voelt het 'niet goed' ofzo, mijn glas moet precies goed staan op de tafel/onderzetter, radio moet op een even aantal volume staan, ook de tv.
voor ik ga slapen moet ik zeker 5 x hebben gekeken of ik wle mijn wekker heb ingesteld, als de tijd op 22:22 of 33:33 staat (zo'n soort tijd) moet ik er de hele minuut naar blijven kijken.
ik moet altijd wat drinken als ik weg ga van mezelf (mede omdat ik anders bang ben dat ik te weinig drink).
edit: moet ook altijd naar het toilet voordat ik ga slapen ook al moet ik niet. Clown

het zijn er al meer dan ik dacht Nagelbijten / Gniffelen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:59

Ja, ik denk ook dat iedereen wel een dwangneurose heeft.

Ik moet altijd de wcbril afdoen voordat ik naar de wc ga, zelfs thuis Clown
Nadat ik het vaatdoekje (wat sowieso iedere dag een nieuwe moet zijn) heb aangeraakt (of de klink, afstandsbediening, de hond of iets waarvan ik denk dat er heeeeeeel veel bacterie op zitten) meteen mijn handen wassen Clown
De rand van een rolstrap bijvoorbeeld raak ik daarom ook nooit aan Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:04

Ik zit zo dit topic te lezen en kan me echt niks bedenken wat mijn dwangneurose zou zijn..

Maar na 2 bladzijde bedacht ik me hoe het kwam... ik heb een te slecht geheugen om er een dwangneurose op na te houden Knipoog

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:32

Ik kon er maar een bedenken: Ik móet voor het slapen op bed even tv kijken.

Mijn stiefmoeder heeft een zwaar vervelende: Alles moet schoon zijn, een schoonmaaktik dus, zwaar irritant!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:55

Ik lees hier verschillende irietante dingen,maar ik denk niet dat het allemaal echt dwangneurose is .. Lachen

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:06

Ik heb jarenlang gehad dat ik alles 2 keer moest doen, en dat ging me zo erg irriteren dat ik er alles aan deed om mezelf tegen te houden. En dat heeft gewerkt want ik doe dat al zeker 2 jaar niet meer.

Wat ik wel nog doe is mn knuffel een kus of aai geven als ik hem naast mn bed neer leg. Maar das meer een soort slaapritueel.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:43

Jeetje zeg..zoals ik al eerder zei heb ik zelf een echte dwangneurose..maar als ik zie wat jullie al vervelend vinden zeg. Ik zou niet moeten beginnen over hoeveel handelingen ík elke dag herhaal..

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:16

Nou ik vind het niet vervelend wat ik doe hoor, en ik kan ook niet echt uit andere posts halen dat iemand het vervelend vindt.

En als je het vervelend vindt moet je het niet doen Haha!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:20

Ik noem mezelf heel bescheiden een controlfreak Clown

Met zoveel dieren de boel toch netjes willen houden,vergt de nodige tijd.
Maar ik flik het elke dag toch weer.
Het kost me vreselijke moeite om mijn huis te gaan als niet alles aan kant is.

Correct me if i'm wrong,maar onder een dwangneurose lijdt men.
Ik lijd er niet onder,maar schep groot genoegen om in een keurig huis thuis te komen als ik uit mijn werk kom.
En de volgende dag weer van voor af aan Haha!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:36

Citaat:
Jeetje zeg..zoals ik al eerder zei heb ik zelf een echte dwangneurose..maar als ik zie wat jullie al vervelend vinden zeg. Ik zou niet moeten beginnen over hoeveel handelingen ík elke dag herhaal..

Vertel daar dan eens wat meer over.
Niet uit nieuwsgierigheid, gewoon omdat dit soort zaken mij interesseren.

Rob

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:38

Klijn schreef:
En als je het vervelend vindt moet je het niet doen Haha!

Het probleem met een dwangneurose is dat je het moet doen, of je het nou vervelend vind of niet Lachen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:00

Weet ik, was een flauw grapje Knipoog

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:17

inderdaad een heel faluw grapje, daar kun je mensen heel erg mee kwetsen.

@beloved.. zoals rob alvroeg? zou je er meer over kunnen vertellen? ook je emoties bijv. verwoorden? het interesseert mij ook heel erg namelijk.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:34

Kwetsen lijkt me wat overdreven Rolleyes
Staat niet voor niks een smiley achter he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:38

Hihihihi nu ik dit allemaal zo zit te lezen en ik eens ga terug denken heb ik er ook eentje:
Als ik naar bed ga, moeten alle lades/kastjes/deurtjes e.d. dícht zijn. Zo niet dan doe ik geen oog dicht Nagelbijten / Gniffelen
En de slaapkamer deur moet óf helemaal open zijn met slapen óf helemaal dicht Nagelbijten / Gniffelen Dus niet op een kiertje oid...
Verder weet ik het even niet, maar er zal vast nog wel meer zijn ROFL

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:38

je vraagt aandacht voor mensen met een dwangneurose... die mensen denken dat ze er over kunnen praten op hun vertrouwde forum en dan krijgen ze zo'n opmerking.. swa.. alsof het niet serieus genomen wordt..
ik zou me toch minstens een beetje beledigd voelen.
mensen horen op zo'n forum de intonatie niet he? dus kan het heel anders overkomen dan jij in je hoofd hebt...

maar er stond idd een smile achter.. Haha!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:33

Klijn schreef:
Weet ik, was een flauw grapje Knipoog

Een heel flauw grapje Scheve mond
Ondanks de smile kan je het imo niet maken om zoiets te zeggen.

Ik vind het iig niet leuk om te horen als iemand dat zegt

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:58

Bij ons zitten dwangneuroses in de familie (ik heb het trouwens met het schoonhouden van mijzelf en mijn omgeving)..mijn overgrootmoeder heeft het, mijn oma, mijn moeder, mijn tante en nu dus ik. Mijn moeder herkende dan ook meteen in het beginstadium van mijn dwang dat ik ook dwangmatig begon te worden. Ik heb trouwens op mijn 6e ook een tijd gehad dat ik overdreven vaak en grondig mijn handen wastte. Maar dat ging na een tijdje vanzelf weer over.

Ik begon dwangmatig te worden na de scheiding van mijn ouders 5 jaar geleden. Door die scheiding kreeg ik veel stress en door die stress ging het slechter op school en moest mijn paard verkocht worden. Waardoor ik steeds gestresster werd en steeds meer het gevoel had dat ik geen 'controle' meer over mijn leven had. Buiten dat werd ik eigenlijk nergens meer echt vies, want de manege was de enige plek waar ik echt vies werd. Door weer controle te krijgen begon in met 'dwangen'. Want eigenlijk was het enige wat ik nog wel zelf onder controle had hoe schoon mijn kamer was of hoe lang ik douchte. Dat kon niemand voor mij bepalen en ik draaide daar op een gegeven moment helemaal in door.

In de tijd dat het het slechts met me ging stond ik om 5 uur op om vervolgens 3 uren te douchen en dan naar school te gaan. Als ik weer thuis was dan dronk ik even wat en ging om 4 uur naar mijn kamer om te stofzuigen, schoonmaken, bed te verschonen en alles recht te zetten. Om half 6 aten we warm en daarna ging ik tot 11 uur weer bezig met mijn kamer schoonmaken enz. Om 11 uur ging ik dan weer 3 uren douchen en daarna stopte ik mijn kleren nog in de droger. Er mocht namelijk niet zoveel tijd zitten tussen het moment dat mijn kleren schoon uit de droger kwamen en het moment dat ik ze aantrok. Lagen ze te lang in mijn kast (schoon) dan ging ik ze weer wassen. Want dan waren ze in mijn ogen "vies".

Toen mijn moeder dus ontdekte dat ik dwangmatig begon te worden zijn we eerst naar de huisarts gegaan. Die heeft mij doorverwezen naar de geestelijke jeugdhulp en ik ben gestart met Paroxetine (medicijnen). De medicijnen hielpen, maar ik werd er ontzettend moe van. De therapie hielp niet. Toen ik 18 werd ben ik naar het GGZ doorverwezen daar kreeg ik een mannelijke therapeut die ik nu nog heb. Erg aardig man en hij is objectief. Dus ik kan altijd mijn verhaal bij hem kwijt. Het GGZ helpt je ook aan een psychiater als je dat wilt, die kiest de medicijnen voor je uit. Ik heb een jaar zonder medicijnen gedaan maar ben kortgeleden begonnen met een ander middel Efexor (ben er erg over te spreken). Want zonder medicijnen ging het weer bergafwaarts. Van de Efexor (ik krijg de lichtste dosis) heb ik meer energie gekregen, ik ben wat afgevallen en mijn dwang is weer minder geworden.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:22

@ Beloved : Fijn te lezen dat je goede therapie en medicatie hebt. Een dwangstoornis kan inderdaad je leven totaal overhoop gooien. ik hoop dat jij een voor jou prettige manier hebt gevonden om met jouw dwangen om te gaan.

De titel van dit topic klopt niet helemaal met de inhoud. Het gaat meer over gewoontes en eigenaardigheden die we allemaal kennen. Ook wel dingen die moeten, maar die niet je leven beïnvloeden zoals bij een dwangstoornis. Ergens in het begin hebben we het over dat verschil gehad. Ik kan me voorstellen dat wanneer je later in dit topic valt de titel en de inhoud niet echt matchen.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:23

Het is inderdaad nogal wat om een echte dwangneurose te hebben.
Die kleine dingen die iedereen noemt zijn niet te vergelijken met de problemen die jij ondervindt.. Tuurlijk tics heeft iedereen wel maar daar ben je niet afhankelijk van.. Mensen met ee dwangneurose wel.
Ik vind het knap dat je dit durft te vertellen!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:57

Wel, het verhaal van BeLoVeD is in ieder geval van een heel ander gehalte
dan de vrij onschuldige 'tics' die tot nog toe verteld werden.
Maar zou er een verband tussen de twee bestaan ?
Ik bedoel, kan zo'n tic een voorbode zijn van echte dwangneuroses ?

Rob

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:37

deels wel denk ik. ik denk dat beloved ook met kleine tics begonnen is. dat is uitgegroeit tot iets waar ze geen controle meer over had. (nu geloof ik wel weer heeft door juiste medicatie en hulp)

de mens is een controledier. ze wil alles onder controle houden. onbewust. daarom hebben veel mensen 'rituelen' waarmee ze een ritme (= controle) houden. daarom hebben denk ik veel mensen gekke, maffe maar doodnormale "tics"

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:46

Ik sluit me volledig bij Miss_Pina aan! Ja

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:03

ik heb ook teveel tics:

als ik fiets moet de trapper boven zijn bij bomen en ander groen, en beneden bij muurtjes en dergelijke.

ik heb 2 knuffels in mijn bed, die moet ik even een zoentje geven bij het inslapen, die moeten dus ook mee als ik ergens ga slapen (doe ik het stiekum dus, schaam me dood)

kussensloop moet persé met de opening naar rechts ( heb ik eerder gelezen hier ook)

als ik het halster aandoe van mijn paard moet het klikdingetje naar binnen zitten

zo heb ik er nog zooo veel...soms erg lastig

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:03

RobvdPK schreef:
Wel, het verhaal van BeLoVeD is in ieder geval van een heel ander gehalte
dan de vrij onschuldige 'tics' die tot nog toe verteld werden.
Maar zou er een verband tussen de twee bestaan ?
Ik bedoel, kan zo'n tic een voorbode zijn van echte dwangneuroses ?

Rob

ik denk t niet!!natuurlijk het moet ergens beginnen,maar de meeste mensen die ik ken(die t dus echt hebben)
hebben dit eigenlijk al van kleins af aan.
niet dat je t niet later zou kunnen ontwikkellen,maar ieder mens heeft eigenlijk wel iets dwangmatigs.
bij mijzelf is het een hersen beschadiging(overgehouden aan hersenvliesontsteking).
en ik denk dat het inderdaad door een trauma oid. tot uiting zou kunnen komen.
maar niet bang zijn dat je door gaat slaan,als je bepaalde tics hebt,dat is meer een soort van bijgeloof.
het zit heel erg ingewikkeld in mekaar.
bij mij is t dus zo dat ik er niemand over mag vertellen ,wel over het feit dat ik t heb ,maar niet over welke handelingen ik doe .
als iemand er achter komt ,moet ik namelijk alles weer veranderen.
en ik kan je zeggen dat ik daar echt heel veel tijd in moet gaan steken ,want in alles wat ik doe ,schuilt wel een dwang gedachte
of handeling!!!