Automutilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lique

Re: Automutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:28

ik vind het een goed topic dat hier geopent is,veel mensen zeggen dat in jezelf snijden een vorm van aandacht is,terwijl dat er helemaal niks mee te maken heeft,
er is veel onbegrip voor,ook ik ga hier verder niet op in (in mijn ervaring) vanwege bokt,tis toch nog een beetje een taboe zeg maar,

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:34

lique schreef:
Veel mensen zeggen dat in jezelf snijden een vorm van aandacht is,terwijl dat er helemaal niks mee te maken heeft.

Dit klopt inderdaad, maar ik denk dat dat komt omdat mensen het niet begrijpen (en soms niet willen begrijpen) en bepaalde mensen zijn in mijn ogen iets te snel bevooroordelend. Maar aan de andere kant, juist omdat je het niet begrijpt vind ik het kortzichtig om meteen te zeggen dat je je aanstelt.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:30

Ik word gek van mezelf, ik wil me gewoon zelf zo veel pijn doen, maarja een vriendin is bij me dus dan kan ik het niet, gewoon ik wil niet dat zei dat ziet dat ik het doe.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:33

lique schreef:
Veel mensen zeggen dat in jezelf snijden een vorm van aandacht is,terwijl dat er helemaal niks mee te maken heeft.

Uiteindelijk meestal wel.
Toch ken ik ook mensen die het doen om hun woede oid kwijt te raken.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:08

Ik denk dat het eerder is om je gevoel te uiten dan om aandacht. In mijn ogen is het pas aandacht vragend als je het expres doet om 'geen' reden. Ik vind ook dat het er niets mee te maken heeft, je doet het niet voor een ander, je doet het naar aanleiding van je eigen gevoel. Maar dit is puur mijn mening. Iedereen heeft uiteraard een eigen mening. Lachen (Gelukkig)

*Edit - Er is wel een uitspraak die veel onder psychiaters gebruikt wordt ; ''automutileren is een vorm van aandacht omdat het een schreeuw om hulp is'' (vaak), maar dat is weer iets anders, dan aandacht vragend, zoals mensen wel eens zeggen.

Maar waarom zou je met zo iets als automutileren aandacht willen vragen, en dan bedoel ik in dit geval 'expres' automutileren, zonder 'reden'. Je doet het niet voor de lol, het is niet bepaald een leuk spelletje of iets wat je zou wíllen doen. Ik snap dan weer niet hoe je het kan doen? Ik begrijp het wél als je veel meegemaakt hebt of als dat je enige uitlaatklep is e.d, dan begrijp ik het.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:37

Alsjeblieft, iedereen die dit doet, zoek hulp!

Ik weet dat het zó moeilijk is om te doen, maar zet jezelf erdoor heen en ga met íemand praten. Ikzelf ben ook door een hel gegaan en ik weet wat het is. Uiteindelijk kwam een vriendin er achter en die heeft me direct naar een vertrouwenspersoon op school gestuurd. In het begin wilde ik niet praten, of praatte ik met haar over andere dingen, zoals school of hobbies, om me op mijn gemak te laten voelen. Toen ik uiteindelijk wél ging praten, ging het direct stukken beter! Ik merkte dat ik mezelf beter ging voelen, ik had iemand waaraan ik mijn woede kwijt kon en het hielp echt heel erg. Het hielp me ook door brieven te schrijven aan de mensen waar ik op dat moment problemen mee had, lekker op ze schelden, woorden doorkrassen, dan de brieven verfrommelen en desnoods in de fik steken. Iets doen waarbij je je woede lekker kan uiten zonder jezelf echt pijn te doen. Toen ik al die frustratie kwijt was, besloot ik zelf dat ik ook echt geholpen wilde worden en er vooral ook zelf iets aan wilde gaan doen. Ik besloot een schema te maken. Eerst automutileerde ik zowat iedere dag, toen verbood ik het mezelf om het bijvoorbeeld op zaterdag te doen. Daarna werd dat op zaterdag en woensdag. Daarna op zaterdag, maandag, woensdag. Daarna om de dag. Om de twee, drie, vier dagen. Om de week. Enzovoorts. Telkens als het me lukte en ik voelde me er niet ellendiger door, ging ik een stapje verder. En ik ben er nu vanaf. Al 2 jaar. Natuurlijk nog wel eens drang gehad, of klaar gezeten om te automutileren, maar gewoon sterk zijn en weten dat je meer waard bent dan dat. Nu ben ik er echt van af, natuurlijk heb ik nog wel momenten dat ik me down voel, maar dan praat ik of ga ik iets doen dat ik erg leuk vind. Zoek een hobby waarin je je kan uitleven. Als ik bijvoorbeeld down ben, ga ik keihard muziek luisteren, meezingen en dansen en gewoon even al mijn energie kwijt, of ik val juist mijn kussens aan. Het helpt echt! Zoek hulp, alsjeblieft, want hoe dieper je gaat, hoe moeilijker het wordt.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:45

Ik héb hulp hoor. Knipoog Ik heb ook interne hulp gehad. (24/7, dus ook daar wonen & slapen e.d). Maar het is inderdaad wel aan te raden ja. Ik hoop dat ook veel mensen kunnen inzien dat hulp (vaak) het beste is en je er veel mee kan. Je moet er alleen wel voor open staan, en soms duurt dat wat langer dan je wilt, maar als je er niet voor open staat heeft hulp nog niet echt veel zin, daarmee saboteer je alleen een boel. Maar als je voelt dat je er klaar voor bent en het zelf ook wilt, dan kan het heel veel met je doen. Kan ook heel fijn zijn.

Goed dat je er vanaf bent Ukkiee! Lachen Haha!

Succes iedereen..

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:55

Pfff.. ik heb heel de tijd zo een rotgevoel, nu kan ik niet slapen. Denk de hele tijd aan een paar bepaalde dingen. Boos!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 02:20

Melody, lees in je profiel dat je borderline hebt, pff, lijkt me moeilijk hoor, als je dan ook nog eens écht een naam 'krijgt'. Interne hulp lijkt me op zich eigenlijk zelfs wel heel fijn, en ik heb eraan gedacht om het daar toch eens over te hebben, maar ik denk dat ik er nu te goed voor ben. (En niet goed van ik ben geweldig, maar goed in de zin van: te weinig zelfdestructief gedrag vertonend Knipoog ).
En daar ben ik blij om. Heb ook maar 3 keer een gesprek moeten hebben met een peut, daarna wilde ik niet meer. En omdat ik nu geen vast am-patroon meer heb, denk ik dat ik niet eens meer hulp zou krijgen Lachen

Het enige wat ik tegen iedereen kan zeggen is: Het is zóveel beter om ermee te stoppen. Maar ach, dat weten jullie zelf ook wel, en het is véél makkelijker gezegd dan gedaan. Ja

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 04:05

Ik had interne therapie niet zo zeer voor het automutileren maar omdat ik een traumatisch verleden heb. Ja zelf zou ik het niet zo willen noemen, maar alles krijgt een naampje. En ik vond een jaartje interne therapie eigenlijk iets te zwaar, wat het dus ook was, dat bleek na 8 maanden, toen ik dingen ging doen waardoor ik met ontslag móest. En terecht, ik had het voor mezelf verpest, alleen was dat eerlijk onbewust. Had het liever anders willen doen, maar ik was toen net in een fase waarin ik absoluut niets kon relativeren, ik wilde wel, maar alles léék te mislukken.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 05:06

Uit verveling van het niet kunnen slapen ging ik me bureau een beetje ordenen,
toen ik mijn USB-stick vond en in de laptop deed, zag ik er allemaal oude gedichtjes op staan,
die heb ik gelezen. Vanuit die oude gedichten die ik las kwam er weer een hoop narigheid in me op,
van vroeger en voel ik me toch eigenlijk wel schuldig over bepaalde dingen, of nouja niet echt schuldig
want ik kon er niet echt veel aan doen, maar toch heb ik zoiets van 'je deed het allemaal zelf'
en nu voel ik me down, voelde ik me al, maar nu heb ik het 'laten' versterker, ik zeg laten, omdat
ik ook die gedichtjes niet had hoeven lezen en ze had kunnen verwijderen, wat k trouwens nu ook niet gedaan heb.
Ik ben nu dus al helemáál niet meer moe. Inmiddels is het al bijna 5 over 7 in de ochtend.

Straks moet ik weer zo veel doen, en die energie heb ik al bijna niet, maar ja huishouden gaat door,
zorg voor andere gaat ook door, dat kan niet zomaar even stoppen en weekeind telt niet met dit soort
werk. Eigenlijk hè, eigenlijk moet ik helemaal niet zeuren en gewoon de dingen doen die ik moet doen,
maar het is soms zo lastig. Bloos

Nou ik zal niet verder meer zeuren dan Knipoog ga nog even rond kijken op Bokt en me vader bellen/e-mailen
(even bij hem verder zeuren.)
Nee nee, ik bel hem niet wakker hoor, het is daar waar hij woont 2 uur later dan hier, dus hij is al druk aan het
werk. Tong uitsteken

Iedereen een fijne dag vandaag en heel veel sterkte, ook weer voor deze dag!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:12

So Melody wat ben je nog lang wakker Bloos!
ik ken dat ook hoor, dat niet kunnen slapen, en dan vlucht(te) ik weg van mijn huis, niet dat dát zo'n goed idee was maar oke..

Ik ben ondertussen alweer een paar dagen gestopt, ookal heb ik wel drang gehad om iets te doen
op een of andere manier, voel ik me véél sterker nu als eerst, en er is opzich niks speciaals gebeurt Lachen

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:13

Ja. Ik slaap nu nog niet. Bloos
Wel super dat je al een paar dagen gestopt bent. Lachen Vind ik echt goed joh!

Fijn dat je je sterker voelt, dat is tenslotte ook de bedoeling. Haha!

Jij bent ook vroeg wakker voor de zondag, althans, niet iedereen slaapt uit, ik niet in iedergeval. Knipoog

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:17

Jaa maar ik moet naar concours vandaag met de paarden Vork

Ik denk dat ik me sterker voel omdat ik langzaamaan dingen een plekje ga geven, dingen die me dwarszitten enzo.. (grootste probleem is dood van mijn állerbeste vriendin, 3x raden, door haar polsen door te snijden)
en ik denk dat ik dat an het verwerken ben en me daardoor beter voel Lachen

Ben ook al bést trots op mezelf Lachen Schijnheilig

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:20

Ik ben ook op die manier een vriendin verloren en mijn moeder.
Zulke dingen verwerken zijn zo zwaar! En ik heb nooit de moed om het te verwerken,
want voor je aan dingen moet gaan werken om het te verwerken, moet je eerst
een boel naar boven halen.

Trots zijn mag je zeker wel! En succes & sterkte met het verwerken/plekje leren geven,
ookal zijn het twee verschillende dingen.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:17

Robin__ schreef:
Jaa maar ik moet naar concours vandaag met de paarden Vork

Ik denk dat ik me sterker voel omdat ik langzaamaan dingen een plekje ga geven, dingen die me dwarszitten enzo.. (grootste probleem is dood van mijn állerbeste vriendin, 3x raden, door haar polsen door te snijden)
en ik denk dat ik dat an het verwerken ben en me daardoor beter voel Lachen

Ben ook al bést trots op mezelf Lachen Schijnheilig

Zo heb ik geprobeerd er zelf vandoor te gaan...

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:28

Ja hoor ik heb weer gesneden vandaag Verdrietig Voel me er best poedersuiker onder, omdat ik ong net een week was gestopt. gister had ik eht ook al weer gedaan Boos!

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:34

B_rOwny schreef:
Ja hoor ik heb weer gesneden vandaag Verdrietig Voel me er best poedersuiker onder, omdat ik ong net een week was gestopt. gister had ik eht ook al weer gedaan Boos!

Jammer, het is moeilijk om het vol te houden maar je moet karakter hebben en op je tanden bijten om te stoppen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:39

En het is zo vervelend als je overal kleine middeltjes leest wat het zou moeten kunnen 'oplossen' (helpen om te stoppen) en dat het állemaal niet werkt. Zonde he, als je zo je best doet, en weet dat je eigenlijk te zwak voor jezelf bent, zo onbewust, en dat het zich zó moet uiten. Ach gut

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:46

En om die reden geloof ik dus nergens in. Tenzij ik voor mijn eigen gevoel heb, dat dat het moet zijn. Zo heb ik dus die intens interne therapie gehad, toen ik eraan begon was dat niet omdat ik mezelf wilde laten helpen, dat had een heel andere reden. Maar na ongeveer 3 weken daar te zitten (1 week voelt als een jaar als je 24/7 daar aanwezig bent) besefte ik wel dat ik dit wilde. Maar onbewust wilde ik het niet, dat weet ik, door het bepaalde gedrag dat ik vertoond heb al vanaf het begin van mijn binnenkomst daar. De dingen die ik gedaan heb, lieten me na mijn verplichte ontslag pas inzien dat ik het nog niet aankon, logisch, want ik zat nog middenin alles wat er gebeurde, waardoor ik daar zou moeten zijn.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:53

Leentj schreef:
B_rOwny schreef:

Jammer, het is moeilijk om het vol te houden maar je moet karakter hebben en op je tanden bijten om te stoppen.

Ik heb t ook proberen tegen te houden. maarja, het lukte me gewoon helaas.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:56

@B_rOwny ; Het hoeft ook niet allemaal in een keer! En als je zelf weet dat je het geprobeerd hebt, dan mag je al trots zijn, wees trots, omdat je het erover kunt/wilt hebben, maar wees zeker trots, dat je er iets aan wílt doen! Het gaat nu eenmaal niet vanzelf & zeker dit soort dingen hebben tijd nodig. We komen er wel, we zijn sterk, en het is niet verkeerd om af en toe de moed weg te voelen zakken. Want óók vanuit dat punt kun je een hoop leren door te relativeren.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:00

Ja dat is ook wel weer waar, maar alsj e het weer hebt gedaan, voel je je zo zwak. en heb je echt zo iets van : het lukt me toch niet.

Maar ik ga verder proberen !

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:04

Goed dat je ondanks de tegenslagen toch verder wilt gaan en toch wilt blijven proberen om te stoppen!

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:14

IK MAG MIJ NIET SNIJDEN!!!